Sebastian Natkaniec / MOKOSH

Czasem trzeba pozwoli膰 sobie na pope艂nianie b艂臋d贸w i nie ba膰 si臋 do nich przyzna膰

O tym, jak wraz z rozwojem firmy rozwijaj膮 si臋 umiej臋tno艣ci pracownik贸w i jak stworzy膰 autentyczny love brand opowiada Sebastian Natkaniec, brand manager marki MOKOSH.

Jeste艣 jednym z pierwszych pracownik贸w firmy MOKOSH, wi臋c znasz j膮 od podszewki. Jak to wszystko si臋 zacz臋艂o?

MOKOSH za艂o偶y艂y dwie Anie – szwagierka i bratowa. Pierwsza z nich, Ania Didiuk to kosmetolo偶ka i trenerka z technik masa偶u i rytua艂贸w kosmetycznych. Druga, Ania Rutkowska-Didiuk to psycholo偶ka biznesu i fotografka. Gdy zosta艂em przyj臋ty do zespo艂u, w siedzibie firmy, kt贸ra mie艣ci艂a si臋 jeszcze w domu prywatnym jednej z A艅, pracowa艂 z nami jeszcze Piotr, kt贸ry koordynowa艂 logistyk臋 i wysy艂ki. Stworzyli艣my czteroosobowy zesp贸艂, kt贸ry wspiera艂 si臋 w ka偶dym zadaniu. W tamtym czasie bardzo cz臋sto zdarza艂o nam si臋 wychodzi膰 ze strefy komfortu.

Na pocz膮tku mojej przygody z MOKOSH zajmowa艂em si臋 pakowaniem zam贸wie艅, tworzeniem naszych kana艂贸w social media i umawianiem dziewczyn na spotkania handlowe,聽 z czasem ju偶 osobi艣cie pozyskiwa艂em partner贸w biznesowych i szkoli艂em ze sprzeda偶y, a finalnie zajmuj臋 si臋 wszystkimi sprawami zwi膮zanymi z wizerunkiem marki, brandingiem, marketingiem i PR.

Moja 艣cie偶ka kariery ukszta艂towa艂a si臋 tak, 偶e obecnie wsp贸艂tworz臋 najbardziej kreatywny dzia艂 w firmie. Kreacja, to co艣 przyjemnego, ale je艣li masz z ty艂u g艂owy wiedz臋, 偶e Tw贸j projekt b臋dzie wydrukowany dziesi膮tki tysi臋cy razy, a b艂膮d nie jest tylko kosztem finansowym, ale te偶 wizerunkowym – uwa偶no艣膰 staje si臋 absolutnym priorytetem.

Mimo du偶ej odpowiedzialno艣ci, praca w MOKOSH sta艂a si臋 dla mnie realizacj膮 pasji i 艣wietn膮 przestrzeni膮 na rozw贸j. R贸wnolegle z rozwojem marki, rozwijam r贸wnie偶 swoje umiej臋tno艣ci. Obecnie produkty naszych marek mo偶na znale藕膰 w prawie 30 krajach i trwaj膮 rozmowy z potencjalnymi dystrybutorami w kolejnych. Wsz臋dzie uznanie zyskuje nie tylko jako艣膰 kosmetyku, ale tak偶e minimalistyczny design, szklane opakowania i idea po艂膮czenia natury z nauk膮.

Czy masz sw贸j przepis na love brand? Uniwersaln膮 recept臋, kt贸ra gwarantuje sukces?

Z pewno艣ci膮 ma na to wp艂yw jako艣膰 produktu lub us艂ugi. W obecnych realiach to kwestia, kt贸ra nie wymaga d艂ugiego komentarza. Jako艣膰 mo偶na 艂atwo zweryfikowa膰. Je艣li jest s艂aba lub klient ma do czynienia z zawy偶on膮 cen膮, mo偶e to 艂atwo wy艂apa膰.

Konkretnego i uniwersalnego przepisu nie ma, ale mam kilka rekomendacji, kt贸re sprawdzaj膮 si臋 w ka偶dej firmie, niezale偶nie od bran偶y. Pracuj膮c w stowarzyszeniu opiekuj膮cym si臋 dzie膰mi nauczy艂em si臋, 偶e jako艣膰 jest najlepszym sposobem okazywania szacunku. To has艂o sta艂o si臋 moim mottem i sprawdza w kwestiach zawodowych i spo艂ecznych. Nie chodzi tutaj tylko o jako艣膰 Twoich produkt贸w, chodzi o jako艣膰 czasu, rozmowy i Twojego zaanga偶owania. Dobrym przyk艂adem jest obs艂uga klienta.

Mokosh kosmetyki

Je艣li Klient ma z czym艣 trudno艣膰 to postarajmy si臋 jako艣ciowo go obs艂u偶y膰. Przecie偶 pierwsze wra偶enie mo偶na zrobi膰 tylko raz, a zdanie o firmie/marce zazwyczaj podyktowane jest poziomem obs艂ugi. To chyba jeden z najtrudniejszych aspekt贸w w prowadzeniu firmy, ale jednocze艣nie najwa偶niejszy, je艣li mamy aspiracje do tworzenia love brandu.

To samo tyczy si臋 kultury organizacyjnej przedsi臋biorstwa. Konieczne jest to, aby zesp贸艂 czu艂 si臋 dobrze. Dlatego warto po艣wi臋ca膰 pracownikom odpowiedni膮 i聽 jako艣ciow膮 ilo艣膰 czasu. Zbywanie czy bagatelizowanie ich problem贸w to przepis na brak zadowolenia, czyli w konsekwencji spadek efektywno艣ci.

Drugim aspektem, kt贸ry jest kluczowy to autentyczno艣膰 i wiara w misj臋, kt贸r膮 przejawiaj膮 cz艂onkowie zespo艂u. Wyobra藕my sobie, 偶e jako Brand manager firmy MOKOSH wskazuj臋, 偶e wprowadzamy wielorazowe, bawe艂niane torby zakupowe, dodaj膮c apel, aby ogranicza膰, a nawet rezygnowa膰 z jednoraz贸wek. Zaskoczeniem by艂oby, gdyby Klient kt贸ry s艂ysza艂 moj膮 wypowied藕 zobaczy艂 mnie w sklepie spo偶ywczym z bananami, pomara艅cz膮 i jab艂kiem spakowanymi do osobnych jednoraz贸wek. Bardzo wa偶ne jest, aby Tw贸j zesp贸艂 poczu艂 s艂uszno艣膰 misji firmy, w kt贸rej pracuje..

Trzecia sprawa to otwarto艣膰 na zmiany. W tak dynamicznym 艣wiecie nie warto przywi膮zywa膰 si臋 do jakiegokolwiek planu. My艣l臋, 偶e gdybym realizowa艂 w pe艂ni ka偶de za艂o偶enie to byliby艣my z MOKOSH na du偶o ni偶szej pozycji, ni偶 jeste艣my obecnie. Elastyczno艣膰 jest wymagaj膮ca, ale przynosi najlepsze efekty. Nawet je艣li mieliby艣my zmieni膰 receptur臋 przebadanego i gotowego produktu, maj膮c zaplanowan膮 promocj臋 i strategi臋, tylko dlatego, 偶e nie spodoba艂 si臋 Klientom, to zr贸bmy to. Sprawd藕my co warto zmieni膰 w przysz艂o艣ci. Wykorzystajmy wykonan膮 prac臋 i zr贸bmy co艣 jeszcze raz, tyle, 偶e lepiej. To trzy aspekty, kt贸re nie podlegaj膮 kompromisom i zagwarantuj膮 sukces, bo Klienci to zobacz膮, zapami臋taj膮 i b臋d膮 docenia膰.

Jak to by艂o w przypadku MOKOSH?

Przede wszystkim od samego pocz膮tku jeste艣my otwarci na rozmow臋 mi臋dzy sob膮, wymian臋 do艣wiadcze艅 i ch臋膰 ewentualnej zmiany, gdy jest konieczna. Nie zamykamy si臋 na 艣wiat i s艂uchamy otoczenia. W艂a艣nie dlatego powsta艂a grupa MOKOSH Lovers na Facebooku. To miejsce dialogu i swobody wypowiedzi dla naszych Klient贸w. Podejmujemy ka偶dy temat i niejednokrotnie udowodnili艣my, 偶e jeste艣my dla klient贸w.

To by艂 do艣膰 odwa偶ny krok i nie spodziewali艣my si臋 tak silnie zaanga偶owanej spo艂eczno艣ci. To wspania艂e, 偶e Cz艂onkowie grupy wymieniaj膮 si臋 spostrze偶eniami, dodaj膮 zdj臋cia zakup贸w, ale te偶 publicznie wskazuj膮 co im nie gra. Z pocz膮tku by艂o to dla nas trudne, bo by艂o nowe. Dzi艣 czujemy ogromn膮 warto艣膰 tego, 偶e nie usuwali艣my posta kieruj膮c jego autora do napisania maila. Wiedzieli艣my, 偶e to jeden z element贸w wysokiej jako艣ci obs艂ugi, kt贸ra 鈥 zgodnie z moim mottem 鈥 jest najlepszym wyrazem szacunku dla Klienta..

Czy trudno jest utrzyma膰 status love brand? Jakie s膮 Twoje do艣wiadczenia?

Nie ma w tym nic trudnego, je艣li jeste艣 autentyczny w swojej misji. Kluczowe jest to, aby Tw贸j statement nie by艂 tylko chwilow膮 deklaracj膮 aby zaspokoi膰 „popyt komunikacyjny”. Dobrym przyk艂adem b臋d膮 dzia艂ania proekologiczne. Nie wyobra偶am sobie m贸wienia o ekologicznych kosmetykach publicznie, je艣li nie zrobi艂bym w MOKOSH maksymalnie wielu dzia艂a艅 w tej dziedzinie. Jeste艣my pierwsz膮, polsk膮 firm膮 kosmetyczn膮, kt贸rej dzia艂 produkcji i siedziba zosta艂a zasilana w pe艂ni energi膮 odnawialn膮. Sami uzdatniamy wod臋 do produkcji, aby nie zamawia膰 plastikowych baniak贸w. Sprz膮tamy 艣wiat, prowadzimy warsztaty edukacyjne, u偶ywamy materia艂贸w z recyklingu do wysy艂ek i ulotek i cieszy nas mo偶liwo艣膰 zwrotu opakowa艅 po naszych produktach, kt贸re ponownie wykorzystujemy. To jedynie kilka z dziesi膮tek naszych inicjatyw, kt贸re opisali艣my w pe艂ni na stronie internetowej MOKOSH w zak艂adce #ZiemiaToDom.

Trzeba zrozumie膰 jedno – je艣li co艣 deklarujesz publicznie, id藕 ze swoj膮 inicjatyw膮 na ca艂o艣膰. Dbaj o ni膮, rozwijaj j膮. Staraj si臋 by膰 najlepszy w swojej dziedzinie. Oczywi艣cie, temat musi by膰 te偶 istotny dla Twoich odbiorc贸w. Je艣li tak nie jest, a wierzysz w s艂uszno艣膰 swojej idei to nie poddawaj si臋 i podejmij
pr贸b臋 edukowania.

W MOKOSH od pocz膮tku dzia艂amy w zgodzie z ekologi膮, ale 8 lat temu nikt o tym nie m贸wi艂 w aspekcie kosmetyk贸w. Ma艂o tego – mieli艣my przed sob膮 wyzwanie u艣wiadamiania ludzi, czym s膮 kosmetyki naturalne. Dopiero teraz, gdy nasi Klienci zostali u艣wiadomieni, zacz臋li艣my m贸wi膰 g艂o艣no o kolejnej, wa偶nej dla nas idei – ekologii.

Aby utrzyma膰 love brand, trzeba te偶 pozwoli膰 sobie na pope艂nianie b艂臋d贸w i nie ba膰 si臋 do nich przyzna膰. Oczywistym jest, 偶e problemy si臋 pojawiaj膮 i cz臋sto bardzo trudno jest z nich wybrn膮膰. Trzeba jednak nauczy膰 si臋 ich rozwi膮zywania, nawet, je艣li wyj艣cie z danej sytuacji nie jest dla nas oczywiste. Je艣li nie widzimy go sami, warto zapyta膰 naszych Klient贸w o rad臋. To do艣膰 nietypowe dzia艂anie, ale cz臋sto okazywa艂o si臋 dla nas najlepsze.

Gdyby艣 mia艂 wymieni膰 trzy rzeczy, takie filary, niezmienne na przestrzeni tych kilku lat, za kt贸re klienci najbardziej kochaj膮 MOKOSH to co by to by艂o?

Mam nadziej臋, 偶e doceniaj膮 nasz膮 transparentn膮 komunikacj臋 w stosunku do nich i jako艣膰 naszej obs艂ugi. My艣l臋 te偶, 偶e kochaj膮 nasz design, bo dostajemy sporo zdj臋膰 i komentarzy, 偶e nasze kosmetyki po prostu 艂adnie wygl膮daj膮. Osobi艣cie, g艂臋boko wierz臋, 偶e dobry design uspokaja i relaksuje. My艣l臋, 偶e Klienci to dostrzegaj膮 i to dla nich wa偶ny atut naszych produkt贸w.

Trzeci celowo ostatni, ale r贸wnie wa偶ny to przyjemno艣膰 stosowania naszych produkt贸w. Zar贸wno pod k膮tem zapach贸w jak i konsystencji i efekt贸w na sk贸rze. Produkty MOKOSH, zar贸wno z kategorii twarz, jak i cia艂o pomagaj膮 przenie艣膰 si臋 do swojego prywatnego, 艂azienkowego spa.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close