Monika Kowal

Chciałabym by jak najwięcej osób mogło korzystać z właściwości SOTI na całym świecie – opowiada Monika Kowal, Bizneswoman Roku 2019

Magda Mikos

Wywiad z Moniką Kowal, Laureatką XI edycji konkursu Bizneswoman Roku Sukcesu Pisanego Szminką w kategorii Biznes Roku, Przychód poniżej 10 mil złotych. O historii modelki, która została prezesem zarządu i pomysłodawczynią zamkniętej w butelce zielonej herbaty zaparzonej zgodnie ze sztuką rozmawiała Magda Mikos.

Soti Natural to pierwszy tego typu produkt nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Skąd pomysł na taki produkt? Jaka jest historia powstania SOTI Natural?

Podczas nauki w liceum dostałam propozycję pracy jako modelka i jednym z kontraktów był wyjazd do Japonii. Mieszkając tam widziałam, że Japończycy dokładnie parzą herbatę z termometrem, poświęcając na ten powtarzalny proces parzenia dużo czasu. Pijąc japońską herbatę z liści Gyokuro dokładnie zaparzoną przez moje japońskie koleżanki, modelki czułam się lepiej, lżej. Wtedy powstał w mojej głowie pomysł, by te szlachetne liście zaparzyć tak precyzyjnie i oferować w formie gotowej RTD – ready to drink, dla wszystkich aktywnych osób jak ja, które nie mają codziennie 50 minut by parzyć herbatę z liści tak by jej właściwości zostały zachowane. Po studiach w Stanach bliska mi osoba zachorowała na nowotwór, wtedy zaczęłam się interesować antyoksydantami, które produkty naturalnie mają ich dużo ilość, gdyż antyoksydanty pomagają zapobiegać tego typu chorobom i wspomagają też podczas leczenia. Okazało się że owoce, warzywa jak np. goji czy granaty mogą mieć wysoką zawartość antyoksydantów: katechin, polifenoli ale bardzo często ta ilość jest śladowa bo zależne jest to od uprawy, przechowywania, transportu. Herbata zaparzona precyzyjnie wydobywa antyoksydanty i taki napar utrzymuje największą stabilność antyoksydantów.

Jakie właściwości ma wasza zielona herbata zamknięta w butelce? I czym różni się od klasycznej herbaty zaparzanej w domu?

SOTI Natural zawiera min 340 mg antyoksydantów, a parzona przeze mnie w domu herbata z liści, które przywiozłam z Japonii gdy to zbadałam miała jedynie 0,1 mg. Dalsze badania pokazały że herbaty z herbaciarni, parzone przez różne osoby w warunkach domowych czy restauracyjnych miały średnio 0,3 mg antyoksydantów a więc SOTI dawało ich dużo, dużo więcej. Dodatkowo SOTI jest wygodna by mieć ją zawsze ze sobą w torebce, w samochodzie, na uczelni czy na biurku w pracy. Nie trzeba czekać aż wystygnie można ją pić w pokojowej temperaturze, schłodzonej a nawet podgrzać do 50 stopni bez utraty właściwości. Wiele osób pije herbatę zieloną, czerwoną czy miętową dla właściwości, często jednak właśnie taka parzona w warunkach domowych herbata nie ma właściwości np. ze względu na to że zwietrzała na etapie transportu do Polski, dlatego ja parzę herbaty SOTI tuż przy plantacji i aseptycznie zamykam w butelkach i papierowych puszkach.

W jaki sposób dbacie o środowisko?

SOTI ma być wygodna i lekka, ale też przyjazna środowisku, dlatego jako opakowania wybraliśmy lekkie papierowe puszki, a materiały do ich produkcji pochodzą w 60% z recyklingu i mogą być poddane dalszej obróbce po segregacji. Jako zakręcaną formę wybraliśmy lekkie butelki, które od 2020 oferujemy w technologii rpet tj 100% plastiku użytego do produkcji pochodzi z recyklingu.

Liście herbaty Gyokuro, dlaczego wybór padł właśnie na te liście. Czy jest to związane z sekretem długowieczności o którym mówi się w świecie modelek w Japonii?

Te liście właśnie piły moje koleżanki modelki i ten właśnie gatunek po precyzyjnym zaparzeniu zachowywał największą zawartość cennych antyoksydantów.

Na czym polega wasz sukces?

Sukces polega na tym, że mimo bagażu skojarzeniowego z jakim przychodzi nam się mierzyć coraz więcej osób wie że SOTI nie ma nic wspólnego z ice tea, nazywam tę kategorię herbatami kraftowymi tak jak piwa kraftowe, herbaty kraftowe to wg mnie takie które są wygodne, gotowe, powstają rzemieślniczą, dokładną metodą z wysokiej jakości składników.

Jak oceniasz potencjał naszego rynku, czy można go oszacować?

Moje hasło to SOTI. Więcej niż woda. SOTI daje wszystkie właściwości wody: naturalność, wygodę, brak cukru, fruktozy, słodzików a także dodatkowo antyoksydanty i naturalny smak, który dla naszego organizmu nie jest neutralny jak wody.

Co pomogło wam w ekspansji zagranicznej?

Kosmopolityczne podejście wielu fanów SOTI to dzięki nim SOTI jest już także na innych rynkach, wiele osób mieszkających w Polsce gdzie poznali SOTI pisało do nas podając namiary na odbiorców dużych w innych krajach. Wystawialiśmy się także na targach m.in. w Kolonii, Szanghaju, Dubaju czy Lizbonie.

Gdzie jesteście dziś, a gdzie widzicie się w najbliższej przyszłości?

Chciałabym by jak najwięcej osób mogło korzystać z właściwości SOTI na całym świecie.

***

Cykl #PrzepisNaBiznesWomanRoku

Książki, publikacje lub autorzy, których polecam:
Wszystkie publikacje Claytona Christensena a także ze względu na obecną sytuację na rynku związaną z pandemią „Antykruchość” od Nassima Nicholasa Talebiego.

Swój dzień zaczynam od:
Butelki SOTI Natural zwykle w wariancie z miętą i trawą cytrusową lub rooibos z imbirem

Największy sukces:
Wciąż przede mną ;) Każdy dzień to suma sukcesów i lekcji, ale największym sukcesem jest chyba to że udaje się nie tracić pasji i entuzjazmu, nawet w najbardziej kryzysowych sytuacjach.

Wartości jakimi kieruję się w biznesie:
Kierują mną zawsze imperatyw kategoryczny Kanta – traktuj innych tak jak sama byś chciała być traktowana w takiej sytuacji.

Motywuje mnie:
Ciekawość

Kobieta, którą podziwiam:
Cindy Eckert