Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Motywowanie pracownika w erze niepewnego zatrudnienia

Motywowanie pracownika w erze niepewnego zatrudnienia

Motywacja to klucz do osiągania sukcesów. Dlatego skuteczne motywowanie pracowników to jedno z najważniejszych wyzwań dla menedżerów.


Motywacja to klucz do osiągania sukcesów. To ona popycha nas do podejmowania działań, uczenia się nowych rzeczy, przekraczania swoich możliwości i realizacji celów. Odpowiednio dobrane motywatory wspierają. Natomiast ich brak lub niewłaściwe dopasowanie skutkuje zaniechaniem działania lub jego osłabieniem.
Dlatego skuteczne motywowanie pracowników to jedno z najważniejszych wyzwań dla menedżerów. Dziś sprawę komplikuje jeszcze fakt, że na rynku pracy równolegle funkcjonują trzy pokolenia, określane przez psychologów jako X, Y i Z. Każde z nich wychowywało się w innych warunkach, kieruje się innymi wartościami, co przekłada się na inne oczekiwania względem pracodawcy, a więc i inne motywatory.

Pokolenie X stawia na awans, stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Pokolenie Y stawia na rozwój, uznanie, prestiż, natomiast pokolenie Z dokłada do tego szeroko pojętą niezależność.

Co więcej, na potrzeby ludzi wpływają również ich osobowe preferencje, a także etap życia, na jakim się znaleźli. Innych bodźców potrzebuje introwertyk, a innych ekstrawertyk. Inne potrzeby ma czterdziestoletnia matka dwójki dzieci, a inne trzydziestoletni singiel. Warto o tym pamiętać, kiedy rozdaje się pracownikom “jak leci” różnego rodzaju benefity: wejściówki do kina, na mecz, na siłownię, na myjnię samochodową czy porady u doradcy podatkowego.

Co powinien zrobić pracodawca by móc skutecznie motywować swoich pracowników? Po pierwsze, dowiedzieć się, co dla jego ludzi jest ważne. Jak to zrobić? Wystarczy ich o to zapytać. Osobiście podoba mi się fabuła jednego z programów telewizyjnych, gdzie szef anonimowo zatrudnia się w swojej firmie na szeregowe stanowisko i przez pewien czas pracuje, poznając ludzi, ich zadania, bolączki i potrzeby. Zdaję sobie sprawę, że tylko nieliczni mogą się na to odważyć, ale jestem przekonana, że takie doświadczenie pozwala szerzej spojrzeć na firmę i dostrzec to, co “z góry” jest niewidoczne.

Po drugie, warto też mieć świadomość, że pieniądze wcale nie są najważniejszym motywatorem. Znacznie bardziej pracownicy doceniają rozwój zawodowy i zdobywanie nowych umiejętności. Chcą realizować ambitne cele. Chcą nie tylko wiedzieć, co jest ich zadaniem, ale po co mają je wykonać. Chcą mieć wpływ na podejmowane decyzje, sami generować rozwiązania, a także mieć prawo do popełniania błędów. Coraz częściej oczekują wsparcia zamiast gotowych rozwiązań. Chcą pracować w dobrej i przyjemnej atmosferze.

Szczególnie ważne stało się dla nich otrzymywanie informacji zwrotnej. Żyjemy w czasach rozkwitu mediów społecznościowych. Ludzie wrzucają do sieci swoje zdjęcia i myśli, od razu otrzymując lajki i komentarze. Tego samego oczekują od swojego szefa – chcą bieżącej informacji o swojej pracy, nie tylko przy okazji oceny pracowniczej, ale każdego dnia. Chcą pochwał, ale także rozmowy o obszarach do poprawy. I tu też nastąpiły zmiany. Tradycyjna informacja o popełnieniu błędu przez pracownika zamykała się w dwóch strefach – co pracownik zrobił źle i jak zostanie ukarany. Ja uczę menedżerów jak przekazywać konstruktywny feedback, tzn. taki, który uświadomi pracownikowi konsekwencje jego zachowania, pozwoli mu wyciągnąć lekcje z tej sytuacji oraz da mu szansę wygenerowania pozytywnego rozwiązania w podobnej sytuacji w przyszłości. Tak przeprowadzona rozmowa pozwala pracownikowi się rozwijać, a przełożonemu daje status mentora.

Proszę również pamiętać, że członkowie zespołów chcą pracować w dobrych zespołach, do których chcą wnosić swój potencjał, by wspólnie osiągać sukces. Potencjał zespołu mierzymy na dwóch płaszczyznach – produktywności i pozytywnego nastawienia. I obydwie te płaszczyzny są ważne. Najlepsze efekty osiągają te zespoły, w których ludzie lubią ze sobą przebywać, bez obaw wyrażają swoje zdanie, są świadomi swoich celów, mają poczucie, że są wyjątkowi i robią coś ważnego.

Motywowanie pracowników to wielopłaszczyznowy proces. Wymaga ogromnego zaangażowania przełożonych, właściwego rozpoznania potrzeb i dopasowania odpowiednich narzędzi. Jednak to co najważniejsze, to zaszczepienie pracownikom wizji firmy. Jeżeli poczują, że są jej elementarną częścią to sami będą wzajemnie się motywować.

Więcej na: www.wyzszypoziom.pl

Edyta Walęciak-Skórka jest autorką książki “Jutro zaczyna się dziś czyli jak zaprojektować swoją wymarzoną przyszłość”.

jutro-zaczyna-sie-dzis-czyli-jak-zaprojektowac-swoja-wymarzona-przyszlosc

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij