Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Motywowanie pracownika w erze niepewnego zatrudnienia

Motywowanie pracownika w erze niepewnego zatrudnienia

Motywacja to klucz do osiągania sukcesów. Dlatego skuteczne motywowanie pracowników to jedno z najważniejszych wyzwań dla menedżerów.


Motywacja to klucz do osiągania sukcesów. To ona popycha nas do podejmowania działań, uczenia się nowych rzeczy, przekraczania swoich możliwości i realizacji celów. Odpowiednio dobrane motywatory wspierają. Natomiast ich brak lub niewłaściwe dopasowanie skutkuje zaniechaniem działania lub jego osłabieniem.
Dlatego skuteczne motywowanie pracowników to jedno z najważniejszych wyzwań dla menedżerów. Dziś sprawę komplikuje jeszcze fakt, że na rynku pracy równolegle funkcjonują trzy pokolenia, określane przez psychologów jako X, Y i Z. Każde z nich wychowywało się w innych warunkach, kieruje się innymi wartościami, co przekłada się na inne oczekiwania względem pracodawcy, a więc i inne motywatory.

Pokolenie X stawia na awans, stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Pokolenie Y stawia na rozwój, uznanie, prestiż, natomiast pokolenie Z dokłada do tego szeroko pojętą niezależność.

Co więcej, na potrzeby ludzi wpływają również ich osobowe preferencje, a także etap życia, na jakim się znaleźli. Innych bodźców potrzebuje introwertyk, a innych ekstrawertyk. Inne potrzeby ma czterdziestoletnia matka dwójki dzieci, a inne trzydziestoletni singiel. Warto o tym pamiętać, kiedy rozdaje się pracownikom “jak leci” różnego rodzaju benefity: wejściówki do kina, na mecz, na siłownię, na myjnię samochodową czy porady u doradcy podatkowego.

Co powinien zrobić pracodawca by móc skutecznie motywować swoich pracowników? Po pierwsze, dowiedzieć się, co dla jego ludzi jest ważne. Jak to zrobić? Wystarczy ich o to zapytać. Osobiście podoba mi się fabuła jednego z programów telewizyjnych, gdzie szef anonimowo zatrudnia się w swojej firmie na szeregowe stanowisko i przez pewien czas pracuje, poznając ludzi, ich zadania, bolączki i potrzeby. Zdaję sobie sprawę, że tylko nieliczni mogą się na to odważyć, ale jestem przekonana, że takie doświadczenie pozwala szerzej spojrzeć na firmę i dostrzec to, co “z góry” jest niewidoczne.

Po drugie, warto też mieć świadomość, że pieniądze wcale nie są najważniejszym motywatorem. Znacznie bardziej pracownicy doceniają rozwój zawodowy i zdobywanie nowych umiejętności. Chcą realizować ambitne cele. Chcą nie tylko wiedzieć, co jest ich zadaniem, ale po co mają je wykonać. Chcą mieć wpływ na podejmowane decyzje, sami generować rozwiązania, a także mieć prawo do popełniania błędów. Coraz częściej oczekują wsparcia zamiast gotowych rozwiązań. Chcą pracować w dobrej i przyjemnej atmosferze.

Szczególnie ważne stało się dla nich otrzymywanie informacji zwrotnej. Żyjemy w czasach rozkwitu mediów społecznościowych. Ludzie wrzucają do sieci swoje zdjęcia i myśli, od razu otrzymując lajki i komentarze. Tego samego oczekują od swojego szefa – chcą bieżącej informacji o swojej pracy, nie tylko przy okazji oceny pracowniczej, ale każdego dnia. Chcą pochwał, ale także rozmowy o obszarach do poprawy. I tu też nastąpiły zmiany. Tradycyjna informacja o popełnieniu błędu przez pracownika zamykała się w dwóch strefach – co pracownik zrobił źle i jak zostanie ukarany. Ja uczę menedżerów jak przekazywać konstruktywny feedback, tzn. taki, który uświadomi pracownikowi konsekwencje jego zachowania, pozwoli mu wyciągnąć lekcje z tej sytuacji oraz da mu szansę wygenerowania pozytywnego rozwiązania w podobnej sytuacji w przyszłości. Tak przeprowadzona rozmowa pozwala pracownikowi się rozwijać, a przełożonemu daje status mentora.

Proszę również pamiętać, że członkowie zespołów chcą pracować w dobrych zespołach, do których chcą wnosić swój potencjał, by wspólnie osiągać sukces. Potencjał zespołu mierzymy na dwóch płaszczyznach – produktywności i pozytywnego nastawienia. I obydwie te płaszczyzny są ważne. Najlepsze efekty osiągają te zespoły, w których ludzie lubią ze sobą przebywać, bez obaw wyrażają swoje zdanie, są świadomi swoich celów, mają poczucie, że są wyjątkowi i robią coś ważnego.

Motywowanie pracowników to wielopłaszczyznowy proces. Wymaga ogromnego zaangażowania przełożonych, właściwego rozpoznania potrzeb i dopasowania odpowiednich narzędzi. Jednak to co najważniejsze, to zaszczepienie pracownikom wizji firmy. Jeżeli poczują, że są jej elementarną częścią to sami będą wzajemnie się motywować.

Więcej na: www.wyzszypoziom.pl

Edyta Walęciak-Skórka jest autorką książki “Jutro zaczyna się dziś czyli jak zaprojektować swoją wymarzoną przyszłość”.

jutro-zaczyna-sie-dzis-czyli-jak-zaprojektowac-swoja-wymarzona-przyszlosc

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!