Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Co mówią o tobie, gdy nie ma cię w pokoju?

Co mówią o tobie, gdy nie ma cię w pokoju?

W biznesie wizerunek i reputacja są wszystkim. Jak wyróżnić się w tłumie silnych marek osobistych – pisze Izabela Wołyniec-Sobczak.

Biznes jest tworzony przez ludzi. Każdą firmę tworzą konkretne osoby,które znamy z imienia i nazwiska. I to właśnie z ludźmi, a nie z firmami, współpracujemy, spotykamy się, negocjujemy, kupujemy, sprzedajemy. Nowe trendy w biznesie, które są swoistym „powrotem do źródeł” w relacjach biznesowych, nazywane są H2H, czyli „human-to-human”. Koncepcja ta bazuje na powrocie do znaczenia relacji międzyludzkich w biznesie, bez względu na to, czy to duże firmy, czy mali przedsiębiorcy, specjaliści, eksperci, freelancerzy. Bo każdy biznes tworzą ludzie.

Jednocześnie współczesny świat oferuje nam ogromną ilość produktów, usług, informacji, wydarzeń, możliwości i wyborów. W każdej branży jest wielu specjalistów z różnych dziedzin. Jak w obliczu takich trendów rynkowych i tym ogromie możliwości wyróżnić się, aby zostać zauważonym i wybranym przez Klienta? Zbudować silną markę osobistą!

Wiesz od czego zaczyna się sprzedaż? Sprzedaż zaczyna się od zaufania. Zaufania, że to, co mówisz jest prawdą, że kiedy Twoja marka coś obiecuje to dotrzyma tej obietnicy. Autentyczność, czyli prawdziwość tego co mówisz, robisz, jak się zachowujesz buduje zaufanie do Twojej marki. A zaufanie to podstawa silnej marki osobistej.

Stworzenie silnej marki osobistej, w dłuższej perspektywie czasowej daje przewagę w działaniach marketingowych czy sprzedażowych i ma dzisiaj wymierną wartość rynkową. Twoja marka osobista to Twój własny i niepowtarzalny kanał marketingowy, dzięki któremu zbudujesz grono oddanych klientów.

W dzisiejszym świecie personal branding nie jest już tylko modą, jest wręcz koniecznością, aby zaistnieć na bardzo konkurencyjnym i wymagającym rynku. Jest narzędziem do zbudowania swojej wiarygodności, rozpoznawalności, niepowtarzalności.

Co to jest marka osobista?

Jest wiele definicji marki osobistej. Marka to zdecydowanie coś więcej niż stworzony wizerunek i działania marketingowe. Marka to Ty. Jesteśmy własnymi markami, czy tego chcemy, czy nie, czy budujemy je świadomie czy nie. Czym jest marka osobista bardzo dobrze obrazuje stwierdzenie Jeffa Bezosa, założyciela Amazona – „marka osobista to to, co ludzie mówią o tobie, kiedy nie ma cię w pokoju”. Marka to również wyobrażenie innych o nas i to właśnie wyobrażenie ma ogromny wpływ na nasze zawodowe i prywatne relacje.

Jak myślisz, co mówią ludzie o Tobie? Jak Cię postrzegają? Jak cenią Twoją pracę i jakość usług, które im oferujesz? Jaką jesteś marką?

Jak zbudować markę osobistą?

Współpracując z markami od kilkunastu już lat, wypracowałam własną, 3-etapową, metodologię budowania marek osobistych. Metodologia ta bazuje na wiedzy i doświadczeniu w marketingu, komunikacji i zarządzaniu ludźmi oraz korzysta z narzędzia do analizy potencjału i wrodzonych talentów (bo przecież każdy z nas je posiada!).

Proces budowania marki osobistej, choć składa się tylko z 3 etapów, jest przygodą długoterminową. W dużym skrócie proces ten opisują poniższe 3 etapy.

Etap 1: ZDEFINIUJ MARKĘ

Marka osobista bazuje na prawdziwych wartościach, potencjale, cechach, wiedzy i doświadczeniu. Prawdziwa marka osobista nie jest wymyśloną kreacją. Budowanie marki zawsze należy zacząć się od analizy tego, co potrafimy, jakie mamy talenty, kompetencje, co chcemy osiągnąć, ale także, jakie są nasze słabości.

Polecam inspirujący film Simona Sinka „Start with why”, który zadaje wiele pytań i zmusza do przemyślenia swojej marki właśnie w kontekście WHY? Czym się wyróżniam? Co wyjątkowego oferuję, aby klienci przyszli właśnie do mnie? Jakie wartości i korzyści oferuję klientom? W czym jestem najlepszy?

Te wszystkie pytania pomagają również znaleźć własny wyróżnik, na bazie którego budujemy silną markę osobistą, gdyż jednym z podstawowych czynników decydujących o sile marki jest jej wyróżnik.

Wypracowanie niepowtarzalnego wyróżnika marki jest najtrudniejszym elementem procesu brandingowego i wymaga zarówno zajrzenia we własne kompetencje, jak również dokładnej analizy otoczenia i klientów. Jest to ten etap, nad którym najdłużej siedzimy z Klientem. Ale jednocześnie jest to etap bardzo ważny, bo gdy na tym etapie nie wypracujemy konkretów, nie bardzo będziemy mieli co opakować i komunikować w kolejnych etapach.

Etap 2: OPAKUJ MARKĘ

Drugi etap budowania marki to jej „opakowanie”, czyli strona wizualna, gdyż marka to również wygląd zewnętrzny, który musi być spójny z wartościami marki.

Wizualna strona marki może wydawać się mało istotnym elementem na początku procesu budowania marki, ale należy pamiętać, że pierwsze, co widzimy przy kontakcie z marką osobistą to właśnie człowiek – jego wygląd i zachowanie oraz wygląd wszystkiego co reprezentuje markę, czyli cała tzw. identyfikacja wizualna. Identyfikacja wizualna marki to wszystko co ją obrazuje – logo, hasło, wszelkie materiały reklamowe i grafiki, które publikowane są we wszystkich mediach, strona internetowa, itp.

Etap 3: ZAPREZENTUJ MARKĘ

W dzisiejszych czasach niewiele można zdziałać bez komunikacji i promocji marki. Nawet najlepsza marka sama się nie sprzeda. Potrzebne są platformy i przestrzenie, gdzie należy komunikować co reprezentuje Twoja marka i co ma do zaoferowania.

Budowanie strategii komunikacji marki należy rozpocząć od przeanalizowania otoczenia, konkurencji oraz sprecyzowania grupy docelowej, czyli naszych potencjalnych klientów. Do planu trzeba podejść z głową, przemyśleć jakie mamy zasoby finansowe, osobowe i czasowe, aby nie wybrać zbyt wielu kanałów, bo wtedy komunikacja rozmyje się i nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Zbudowanie silnej marki osobistej jest niezbędne do efektywnego rozwijania kariery zawodowej i biznesu we współczesnym, konkurencyjnym świecie. Richard Branson, Steve Jobs, Marc Zuckerberg – to dobrze znane przykłady wyjątkowych marek. Wyjątkowa marka tworzy wyjątkowy biznes. Silna marka, za którą stoją konkretne wartości i obietnice, wzbudzająca zaufanie przyciąga ludzi, którzy poszukują autorytetów.

A teraz sam pomyśl, co masz ciekawego i wartościowego do zaoferowania światu, co może być podstawą i wyróżnikiem do zbudowania Twojej marki osobistej i zacznij ją świadomie i systematycznie budować.

***
Izabela Wołyniec-Sobczak

Ekspert personal brandingu&brandingu.

Pomaga przedsiębiorcom, menadżerom, specjalistom i ekspertom różnych branż, rozwijać ich biznesy, na bazie silnej marki osobistej. Silna marka osobista jest własnym i niepowtarzalnym kanałem marketingowym, dzięki któremu buduje się grono wiernych klientów. Uczy jak skutecznie budować markę osobistą podczas szkoleń i warsztatów. Prowadzi również indywidualne projekty z osobami, pracując nad ich markami osobistymi. Pomaga im, na bazie własnego potencjału, zbudować markę osobistą, dzięki której zaistnieją z sukcesem we współczesnym, konkurencyjnym świecie. Współpracuje także z markami firm, opracowując personalizowane strategie dla marki firmy, produktu, usługi. Bazując na 17-letnim doświadczeniu, uczy korzystać z najskuteczniejszych narzędzi brandingu, marketingu, komunikacji, psychologii społecznej oraz storytellingu. Jest praktykiem biznesu, menedżerem, doradcą, współzałożycielem kilku spółek, członkiem The Chartered Institute of Marketing. Występuje jako prelegentka podczas konferencji na terenie całego kraju. Pisze liczne artykuły publikowane w mediach.

Więcej na www.wolyniecsobczak.com

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!