Sergiusz Osmański z Sephora Polska o tym, jak ważne są działania na rzecz grup wykluczonych społecznie

Możliwości zaangażowania się społecznego, które daje pracodawca, są szalenie ważne.

O tym, czym dla pracowników perfumerii Sephora jest możliwość realizowania programu Fun.Tech.Future a także o tym, jak ważne jest wsparcie młodzieży ze środowisk nieuprzywilejowanych, rozmawiamy z Sergiuszem Osmańskim, Dyrektorem Artystycznym i PR Sephora.

Młodzież ze środowisk nieuprzywilejowanych, w trudnej sytuacji rodzinnej czy ekonomicznej spotyka się ze sporym wyzwaniem, gdy wkracza na rynek pracy. Zwłaszcza w trakcie kryzysu gospodarczego, który obecnie nas dotyka. Jako Sephora postanowiliście ponownie wesprzeć projekt edukacyjny Fun. Tech. Future. skierowany właśnie do tej grupy, który ma na celu ułatwić im start w dorosłość. Co zaplanowaliście w tym roku?

Za nami już cztery edycje programu, który realizujemy wspólnie z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką. Przede wszystkim bardzo dziękujemy za zaufanie i blisko już 5 lat naszej współpracy. Dzięki dotychczasowym działaniom w ramach Fun.Tech.Future. z pomocą i wsparciem udało dotrzeć się do ponad 530 osób – młodzieży z pieczy zastępczych, ale i innych grup nieuprzywilejowanych społecznie. Przed nami piąta edycja projektu, z którą mam nadzieję, dotrzemy do kolejnej grupy dziewcząt i chłopców wkraczających na rynek pracy. W naszych perfumeriach stacjonarnych i na sephora.pl już od listopada kupić można lampkę nocną dla najmłodszych, z której cały dochód przeznaczamy właśnie na realizację programu. Co roku zachęcamy naszych klientów, którzy poszukują świątecznych upominków, do jej zakupu – dzięki temu mogą wraz z nami pomagać i stać się ważną częścią Fun.Tech.Future. Najbliższa edycja, jak co roku, rozpocznie się od serii webinarów i spotkań, w które również włącza się Sephora. Nie zabraknie też programu stażowego – to właśnie on cieszył się bardzo dużą popularnością w minionej edycji Fun.Tech.Future. Dzięki płatnym stażom, do naszych perfumerii trafiło pięć fantastycznych i zaangażowanych osób, które przez dwa miesiące zdobywały doświadczenie zawodowe w branży retail i beauty.

Wybrani uczestnicy programu mają szansę wziąć udział w płatnych stażach, które oferujecie w swoich perfumeriach. Czego mogą się nauczyć?

Staże to jak wspomniałem, bardzo ważny i w naszej ocenie wartościowy element całego projektu. Jest to realna pomoc zawodowa. Dzięki dwóm miesiącom przygody w perfumerii, stażysta zdobywa praktyczne wprowadzenie do zawodu, poznaje naszą organizację i uczy się codziennych obowiązków charakterystycznych dla pracy konsultanta w perfumerii. Jego ścieżka przebiega tak, jak w przypadku każdego, nowego pracownika – z czasem obowiązki są rozszerzane i dostosowywane do indywidulanych predyspozycji. To też doskonała okazja, by odkryć niezwykły świat piękna – tysiące produktów, dziesiątki światowych marek i rozbudzić w sobie pasję do branży beauty. Nasi stażyści mają też możliwość, tak jak inni pracownicy Sephora, brać udział w dodatkowych szkoleniach organizowanych na przykład przez nasze partnerskie marki. Co ważne, niektórym stażystom udaje się zostać z nami na dłużej, tak jak w tej edycji, i podjąć stałą współpracę z Sephora.

Czy Wasi pracownicy osobiście angażują się w projekt?

Zdecydowanie tak. Mam tu na myśli nie tylko sam zespół projektowy, który pracuje bezpośrednio z Fundacją, ale przede wszystkim pracowników, którzy wchodzą w rolę mentorów – osobiście sprawują pieczę nad wprowadzeniem i przebiegiem stażu w przyjaznej atmosferze. W praktyce to często cały zespół perfumerii pełni rolę „grupowego mentora” i angażuje się w naukę oraz współpracę ze stażystą. Począwszy od pierwszej edycji programu, prowadzimy też lekcje tzw. makijażu do pracy dla uczestników. Grupowy warsztat odbywa się w formie on-line, którą zaproponowaliśmy w 2020 roku podczas edycji prowadzonej w pandemii. Oprócz niej, w wybranych perfumeriach stacjonarnych organizowane są bezpłatne, grupowe lekcje makijażu, z których mogą skorzystać uczestnicy programy Fun.Tech.Future. Wszystkie tego typu spotkania prowadzone są właśnie przez naszych pracowników – makijażystów #Sephora, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat pracy w Sephora i wprowadzają jednocześnie w tajniki świata beauty.

Jak zmotywować pracowników do takiego zaangażowania?

Zespoły perfumerii Sephora to grupa szczególnych osób, osób otwartych na innych i pełnych empatii, których nie trzeba namawiać do uczestniczenia w tak szlachetnych projektach.

Osoby, które zapraszamy do udziału z ramienia Sephora, naprawdę z chęcią podejmują to wyzwanie i nie pamiętam edycji, w której musielibyśmy kogoś namawiać np. do objęcia roli mentora. Zresztą, niektórzy mentorzy współpracują z nami wielokrotnie. Podobne makijażyści prowadzący warsztaty dla uczestników – bardzo pozytywnie reagują, gdy proponujemy im zaangażowanie się i wkładają całe serce w to, by spotkanie z uczestnikami i lekcja przebiegały w przyjaznej atmosferze i były owocną przygodą zarówno ze światem beauty, jak i swojego rodzaju job shadow specyfiki retailu. Po każdej edycji staramy się w szczególny sposób docenić pracowników, którzy poświęcają swój czas, angażują się w Fun.Tech.Future. Myślę, że to miły akcent, który pokazuje, że są bardzo ważną i realną częścią tego projektu.