Sergiusz Osma艅ski z Sephora Polska o tym, jak wa偶ne s膮 dzia艂ania na rzecz grup wykluczonych spo艂ecznie

Mo偶liwo艣ci zaanga偶owania si臋 spo艂ecznego, kt贸re daje pracodawca, s膮 szalenie wa偶ne.

O tym, czym dla pracownik贸w perfumerii Sephora jest mo偶liwo艣膰 realizowania programu Fun.Tech.Future a tak偶e o tym, jak wa偶ne jest wsparcie m艂odzie偶y ze 艣rodowisk nieuprzywilejowanych, rozmawiamy z Sergiuszem Osma艅skim, Dyrektorem Artystycznym i PR Sephora.

M艂odzie偶 ze 艣rodowisk nieuprzywilejowanych, w trudnej sytuacji rodzinnej czy ekonomicznej spotyka si臋 ze sporym wyzwaniem, gdy wkracza na rynek pracy. Zw艂aszcza w trakcie kryzysu gospodarczego, kt贸ry obecnie nas dotyka. Jako Sephora postanowili艣cie ponownie wesprze膰 projekt edukacyjny Fun. Tech. Future. skierowany w艂a艣nie do tej grupy, kt贸ry ma na celu u艂atwi膰 im start w doros艂o艣膰. Co zaplanowali艣cie w tym roku?

Za nami ju偶 cztery edycje programu, kt贸ry realizujemy wsp贸lnie z Fundacj膮 Sukcesu Pisanego Szmink膮. Przede wszystkim bardzo dzi臋kujemy za zaufanie i blisko ju偶 5 lat naszej wsp贸艂pracy. Dzi臋ki dotychczasowym dzia艂aniom w ramach Fun.Tech.Future. z pomoc膮 i wsparciem uda艂o dotrze膰 si臋 do ponad 530 os贸b 鈥 m艂odzie偶y z pieczy zast臋pczych, ale i innych grup nieuprzywilejowanych spo艂ecznie. Przed nami pi膮ta edycja projektu, z kt贸r膮 mam nadziej臋, dotrzemy do kolejnej grupy dziewcz膮t i ch艂opc贸w wkraczaj膮cych na rynek pracy. W naszych perfumeriach stacjonarnych i na sephora.pl ju偶 od listopada kupi膰 mo偶na lampk臋 nocn膮 dla najm艂odszych, z kt贸rej ca艂y doch贸d przeznaczamy w艂a艣nie na realizacj臋 programu. Co roku zach臋camy naszych klient贸w, kt贸rzy poszukuj膮 艣wi膮tecznych upomink贸w, do jej zakupu 鈥 dzi臋ki temu mog膮 wraz z nami pomaga膰 i sta膰 si臋 wa偶n膮 cz臋艣ci膮 Fun.Tech.Future. Najbli偶sza edycja, jak co roku, rozpocznie si臋 od serii webinar贸w i spotka艅, w kt贸re r贸wnie偶 w艂膮cza si臋 Sephora. Nie zabraknie te偶 programu sta偶owego 鈥 to w艂a艣nie on cieszy艂 si臋 bardzo du偶膮 popularno艣ci膮 w minionej edycji Fun.Tech.Future. Dzi臋ki p艂atnym sta偶om, do naszych perfumerii trafi艂o pi臋膰 fantastycznych i zaanga偶owanych os贸b, kt贸re przez dwa miesi膮ce zdobywa艂y do艣wiadczenie zawodowe w bran偶y retail i beauty.

Wybrani uczestnicy programu maj膮 szans臋 wzi膮膰 udzia艂 w p艂atnych sta偶ach, kt贸re oferujecie w swoich perfumeriach. Czego mog膮 si臋 nauczy膰?

Sta偶e to jak wspomnia艂em, bardzo wa偶ny i w naszej ocenie warto艣ciowy element ca艂ego projektu. Jest to realna pomoc zawodowa. Dzi臋ki dw贸m miesi膮com przygody w perfumerii, sta偶ysta zdobywa praktyczne wprowadzenie do zawodu, poznaje nasz膮 organizacj臋 i uczy si臋 codziennych obowi膮zk贸w charakterystycznych dla pracy konsultanta w perfumerii. Jego 艣cie偶ka przebiega tak, jak w przypadku ka偶dego, nowego pracownika 鈥 z czasem obowi膮zki s膮 rozszerzane i dostosowywane do indywidulanych predyspozycji. To te偶 doskona艂a okazja, by odkry膰 niezwyk艂y 艣wiat pi臋kna 鈥 tysi膮ce produkt贸w, dziesi膮tki 艣wiatowych marek i rozbudzi膰 w sobie pasj臋 do bran偶y beauty. Nasi sta偶y艣ci maj膮 te偶 mo偶liwo艣膰, tak jak inni pracownicy Sephora, bra膰 udzia艂 w dodatkowych szkoleniach organizowanych na przyk艂ad przez nasze partnerskie marki. Co wa偶ne, niekt贸rym sta偶ystom udaje si臋 zosta膰 z nami na d艂u偶ej, tak jak w tej edycji, i podj膮膰 sta艂膮 wsp贸艂prac臋 z Sephora.

Czy Wasi pracownicy osobi艣cie anga偶uj膮 si臋 w projekt?

Zdecydowanie tak. Mam tu na my艣li nie tylko sam zesp贸艂 projektowy, kt贸ry pracuje bezpo艣rednio z Fundacj膮, ale przede wszystkim pracownik贸w, kt贸rzy wchodz膮 w rol臋 mentor贸w 鈥 osobi艣cie sprawuj膮 piecz臋 nad wprowadzeniem i przebiegiem sta偶u w przyjaznej atmosferze. W praktyce to cz臋sto ca艂y zesp贸艂 perfumerii pe艂ni rol臋 鈥瀏rupowego mentora鈥 i anga偶uje si臋 w nauk臋 oraz wsp贸艂prac臋 ze sta偶yst膮. Pocz膮wszy od pierwszej edycji programu, prowadzimy te偶 lekcje tzw. makija偶u do pracy dla uczestnik贸w. Grupowy warsztat odbywa si臋 w formie on-line, kt贸r膮 zaproponowali艣my w 2020 roku podczas edycji prowadzonej w pandemii. Opr贸cz niej, w wybranych perfumeriach stacjonarnych organizowane s膮 bezp艂atne, grupowe lekcje makija偶u, z kt贸rych mog膮 skorzysta膰 uczestnicy programy Fun.Tech.Future. Wszystkie tego typu spotkania prowadzone s膮 w艂a艣nie przez naszych pracownik贸w 鈥 makija偶yst贸w #Sephora, kt贸rzy dziel膮 si臋 swoj膮 wiedz膮 na temat pracy w Sephora i wprowadzaj膮 jednocze艣nie w tajniki 艣wiata beauty.

Jak zmotywowa膰 pracownik贸w do takiego zaanga偶owania?

Zespo艂y perfumerii Sephora to grupa szczeg贸lnych os贸b, os贸b otwartych na innych i pe艂nych empatii, kt贸rych nie trzeba namawia膰 do uczestniczenia w tak szlachetnych projektach.

Osoby, kt贸re zapraszamy do udzia艂u z ramienia Sephora, naprawd臋 z ch臋ci膮 podejmuj膮 to wyzwanie i nie pami臋tam edycji, w kt贸rej musieliby艣my kogo艣 namawia膰 np. do obj臋cia roli mentora. Zreszt膮, niekt贸rzy mentorzy wsp贸艂pracuj膮 z nami wielokrotnie. Podobne makija偶y艣ci prowadz膮cy warsztaty dla uczestnik贸w – bardzo pozytywnie reaguj膮, gdy proponujemy im zaanga偶owanie si臋 i wk艂adaj膮 ca艂e serce w to, by spotkanie z uczestnikami i lekcja przebiega艂y w przyjaznej atmosferze i by艂y owocn膮 przygod膮 zar贸wno ze 艣wiatem beauty, jak i swojego rodzaju job shadow specyfiki retailu. Po ka偶dej edycji staramy si臋 w szczeg贸lny spos贸b doceni膰 pracownik贸w, kt贸rzy po艣wi臋caj膮 sw贸j czas, anga偶uj膮 si臋 w Fun.Tech.Future. My艣l臋, 偶e to mi艂y akcent, kt贸ry pokazuje, 偶e s膮 bardzo wa偶n膮 i realn膮 cz臋艣ci膮 tego projektu.