Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Myśl tygodnia – Oceniaj krytycznie swoje działania, nie siebie

Myśl tygodnia – Oceniaj krytycznie swoje działania, nie siebie

Nic nie idzie po twojej myśli, a wewnętrzny krytyk powtarza – „Jesteś za słaba”? Oto pięć pomysłów jak odróżnić mądrą krytykę od toksycznej.

Wewnętrzny krytyk potrafi nam czasem zaleźć za skórę. Odzywa się zwykle wtedy, kiedy najmniej go potrzebujemy – kiedy coś nie wychodzi tak, jak byśmy tego oczekiwały. Wewnętrzny krytyk jest uciążliwy, ponieważ z uporem przypomina nam o tym, czego najbardziej się boimy – że jesteśmy nie dość dobre w tym, co robimy.

Psycholodzy podkreślają jednak, że mechanizm samokrytyki jest potrzebny i pomaga w osiąganiu sukcesów. Pod warunkiem, że poddajemy krytyce swoje działania, a nie siebie. Jak odróżnić zdrową krytykę od toksycznej i jak krytykować, żeby osiągać swoje cele? Oto pięć podpowiedzi.

1. Zaakceptuj to, że pomyłki, błędy i porażki zdarzają się każdemu. Dzięki temu, kiedy coś pójdzie nie tak, łatwiej będzie ci się skoncentrować na tym, by je wychwycić i naprawić. Pamiętaj: naprawiaj błędy, a nie siebie.

2. Jeśli zdarzył ci się błąd, podejdź do niego z wyrozumiałością. Nie atakuj siebie. To, że poniosłaś porażkę, nie oznacza, że jesteś porażką. Dzięki przekierowaniu myślenia na analizę zadania, znajdziesz siłę, żeby wszystko z dystansem przemyśleć.

3. Analizuj krok po kroku zadanie, które poszło nie po twojej myśli i zastanów się, co możesz zrobić inaczej w przyszłości. Koncentrując się na tym, co możesz zrobić, żeby „nie być tak beznadziejną”, przestajesz analizować popełnione błędy, a tym samym nie masz szans, żeby wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość.

4. Daj sobie czas i pozwól, żeby emocje opadły. Kiedy jesteśmy zdenerwowane, łatwiej dołożyć sobie jeszcze bardziej, a całą złość wynikającą z porażki przekierować na siebie. Zupełnie co innego możesz usłyszeć w głosie swojego krytyka, gdy będziesz spokojniejsza.

5. Zawsze wysłuchuj, co twój wewnętrzny krytyk ma do powiedzenia. Nawet, jeśli ci się to bardzo nie podoba. Zamiast z nim nieustannie walczyć, lepiej posłuchać, oddzielić to, co dla ciebie jest cenną informacją zwrotną, a co tylko toksycznym krytykanctwem. Nasz krytyk ma nam czasem do przekazania ważne rzeczy i wysłuchanie go pełniej pomaga zrozumieć, dlaczego chcemy podjąć konkretne decyzje. Mądry krytyk pomaga nam osiągnąć sukces, nawet jeśli musimy przez niego wyjść ze strefy komfortu.

Powodzenia!

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close