jak polubi膰 poniedzia艂ki

MY艢L TYGODNIA: Poniedzia艂ki da si臋 lubi膰

Dagny Kurdwanowska

Poniedzia艂ek to najbardziej znienawidzony dzie艅 tygodnia. Ale powtarzaj膮c sobie, 偶e go nie cierpisz, tylko pogarszasz spraw臋. Jak zatem polubi膰 poniedzia艂ki?

Poniedzia艂ki s膮 najstraszniejsze 鈥 dowiedli tego nawet naukowcy.

Przebadali Brytyjczyk贸w i wysz艂o im, 偶e a偶 1/3 nie lubi poniedzia艂ku bardziej ni偶 wszystkich innych dni tygodnia razem wzi臋tych. Ponad po艂owa sp臋dza niemal偶e ca艂y poniedzia艂kowy poranek na narzekaniu.

Na co najcz臋艣ciej narzekamy w poniedzia艂ki? Po pierwsze, na to, 偶e pi膮tek b臋dzie dopiero w pi膮tek, co oznacza pi臋膰 dni wyt臋偶onej pracy. Po drugie, 偶e weekend jest zdecydowanie za kr贸tki i zn贸w za szybko si臋 sko艅czy艂. Po trzecie, na to, 偶e nie mamy energii. Po czwarte, 偶e w艂a艣ciwie nic nam si臋 nie chce. Po pi膮te, 偶e nie cierpimy swojej pracy. Brzmi znajomo? A to dopiero pocz膮tek, bo po wyj艣ciu z domu narzekamy jeszcze na korki, sp贸藕niony autobus, wolno dzia艂aj膮cy komputer, nadmiar e-maili, za zimn膮 kaw臋 lub zbyt gor膮c膮 herbat臋. W艂a艣ciwie w poniedzia艂ki powody do narzeka艅 znajduj膮 si臋 same.

Szybkie zadanie:

Policz, ile razy ju偶 dzi艣 narzeka艂a艣. Zapisz na kartce powody. Czy jest ich wi臋cej ni偶 zwykle? Czy zdarza ci si臋 narzeka膰 cz臋sto na te same rzeczy? Czy to mo偶liwe, 偶e narzekanie sta艂o si臋 ju偶 Twoim nawykiem?

I to w艂a艣nie w narzekaniu eksperci upatruj膮 g艂贸wnej przyczyny, dla kt贸rej poniedzia艂ki s膮 tak ma艂o popularne. To rodzaj samo nakr臋caj膮cej si臋 przepowiedni. Wszystko zaczyna si臋 ju偶 w niedziel臋 wczesnym wieczorem, kiedy przypominamy sobie, 偶e rano trzeba b臋dzie wcze艣niej wsta膰. Od tej pory humor mamy zepsuty i ro艣nie poziom stresu. Wiele os贸b w nocy z niedzieli na poniedzia艂ek ma k艂opoty ze snem. Gdy budzik zadzwoni, s膮 wi臋c nie tylko wkurzeni i zestresowani, ale tak偶e zm臋czeni.

Sk膮d bierze si臋 stres przed poniedzia艂kiem?

Naukowcy podaj膮 kilka mo偶liwych przyczyn. Jedn膮 z nich jest rozregulowanie organizmu. W ci膮gu tygodnia dzia艂amy intensywnie, cz臋sto na najwy偶szych obrotach, nie dosypiamy. W weekend nagle rytm si臋 zmienia 鈥 zwalniamy, pr贸bujemy si臋 wyspa膰 i poleniuchowa膰. Zanim organizm si臋 przyzwyczai, rytm zn贸w si臋 zmienia i wchodzimy na najwy偶sze obroty. Inn膮 przyczyn膮 jest niew艂a艣ciwe gospodarowanie czasem i zadaniami. W pi膮tek mamy tendencj臋, 偶eby pewne zadania prze艂o偶y膰 na potem. Czekaj膮c na weekend rozlu藕niamy si臋 i robimy mniej ni偶 zwykle. Efekt? W poniedzia艂ek czeka na nas ca艂a g贸ra zada艅. Nic dziwnego, 偶e nie chce si臋 wstawa膰 z 艂贸偶ka.

Jest jeszcze jeden wa偶ny pow贸d. W wielu przypadkach, gdy m贸wimy 鈥濶ie cierpi臋 poniedzia艂k贸w鈥, mamy na my艣li 鈥濶ie znosz臋 swojej pracy鈥. I nie chodzi o poniedzia艂kowy d贸艂, ale o sytuacj臋, w kt贸rej 藕le si臋 czujemy w swojej pracy, nie przynosi nam ona satysfakcji na 偶adnym polu, nie daje te偶 mo偶liwo艣ci rozwoju. Problem z poniedzia艂kiem sygnalizuje w tym przypadku pocz膮tki zawodowego wypalenia.

Co zatem zrobi膰, 偶eby poniedzia艂ek by艂 przyjemny? Najlepiej zacz膮膰 planowa膰 go ju偶 w pi膮tek!

Oto 10 krok贸w do sympatycznego poniedzia艂ku.

  1. W pi膮tek rano zr贸b plan zada艅. Te najwi臋ksze postaraj si臋 zrobi膰 od razu i w ca艂o艣ci. Je艣li musisz co艣 zostawi膰 na poniedzia艂ek, niech to b臋d膮 drobiazgi.
  2. Na koniec dnia zr贸b plan zada艅 na ca艂y przysz艂y tydzie艅. To pozwoli ci roz艂o偶y膰 zadania tak, 偶eby nie kumulowa艂y si臋 w poniedzia艂ek.
  3. Je艣li mia艂a艣 aktywny tydzie艅, w weekend spr贸buj zrelaksowa膰 si臋 tak偶e aktywnie. Przespanie ca艂ej soboty, niestety nie spowoduje, 偶e poczujesz si臋 bardziej wypocz臋ta. Wr臋cz przeciwnie, spot臋guje uczucie zm臋czenia. Lepszym rozwi膮zaniem s膮 drzemki, kt贸re trwaj膮 od 30 minut do godziny.
  4. W niedziel臋 wieczorem zr贸b dla siebie co艣 przyjemnego 鈥 d艂uga k膮piel, spacer przed snem, dobra ksi膮偶ka, spotkanie z przyjaci贸艂mi. Postaraj si臋 i艣膰 spa膰 o normalnej porze. Je艣li w tygodniu chodzisz spa膰 ok. 23, a w niedziel臋 b臋dziesz pr贸bowa艂a zasn膮膰 godzin臋 wcze艣niej, sko艅czy si臋 zapewne liczeniem owiec i przewracaniem si臋 z boku na bok.
  5. W poniedzia艂ek rano wsta艅 p贸艂 godziny wcze艣niej. Widz臋 jak piorunujesz mnie wzrokiem. W poniedzia艂ki zwykle jeste艣my wolniejsi, bo zn贸w musimy wej艣膰 w codzienny rytm. Te p贸艂 godziny pozwoli si臋 nie spieszy膰, wypi膰 spokojnie kaw臋 i nie mie膰 poczucia, 偶e zaraz si臋 sp贸藕nimy.
  6. Kiedy wstaniesz, u艣miechnij si臋 szeroko. Najlepiej jak Mick Jagger albo Julia Roberts 鈥 pe艂n膮 g臋b膮. Nawet, je艣li nie jest ci do 艣miechu, nasz m贸zg odczyta sygna艂 i pozwoli ci si臋 rozlu藕ni膰.
  7. Mo偶esz od razu te偶 za艂o偶y膰, 偶e b臋d膮 korki 鈥 przecie偶 zawsze s膮. Zorganizuj sobie audiobook z ksi膮偶k膮, kt贸r膮 zawsze chcia艂a艣 przeczyta膰, ale nigdy nie mia艂a艣 czasu. Mo偶esz go pos艂ucha膰 w samochodzie lub ze smartfona w autobusie. Mi艂o sp臋dzisz czas i nie b臋dziesz mia艂a poczucia, 偶e marnujesz 偶ycie w korkach.
  8. Po przyj艣ciu do pracy nie musisz si臋 spieszy膰 鈥 w ko艅cu wszystko masz ju偶 zaplanowane. Zr贸b kaw臋, zamie艅 kilka s艂贸w z kolegami. Socjalizacja po weekendzie jest wa偶nym czynnikiem, kt贸ry pozwala nam si臋 na powr贸t oswoi膰 z prac膮.
  9. Dzia艂aj, pracuj, a na koniec dnia zaplanuje sobie jak膮艣 przyjemno艣膰 鈥 kawa z przyjaci贸艂k膮, kino z m臋偶em, spacer z dzie膰mi. Dzie艅 szybciej zlatuje, gdy czekamy na co艣 mi艂ego. Ani si臋 obejrzysz, a b臋dzie wtorek. A wtorki s膮 ju偶 przecie偶 ca艂kiem w porz膮dku.
  10. Du偶o si臋 u艣miechaj, ma艂o narzekaj. To naprawd臋 pomaga. Nie tylko w poniedzia艂ki :)

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close