jak nie marnowa膰 czasu i nie odk艂ada膰 zada艅 na potem

Zwalcz pokus臋 odk艂adania „na potem”

Dagny Kurdwanowska

Odk艂adanie zada艅 鈥瀗a p贸藕niej鈥 daje fa艂szywe poczucie, 偶e zyskali艣my troch臋 wolnego. Niestety, najcz臋艣ciej ko艅czy si臋 stresem. Oto pi臋膰 sposob贸w, by tego unikn膮膰.

Jeszcze ca艂kiem niedawno wydawa艂o mi si臋, 偶e w pracy mog臋 by膰 jak Scarlett O’Hara – 鈥濸omy艣l臋 o tym jutro鈥 pojawia艂o si臋 w mojej g艂owie cz臋艣ciej ni偶 fantazje o wydawaniu wielkiej wygranej w lotto. Wiedzia艂am, 偶e tekst, kt贸ry mam napisa膰 to bu艂ka z mas艂em 鈥 w ko艅cu mam ju偶 wszystkie materia艂y. U艂o偶enie pyta艅 do wywiadu? Przecie偶 robi艂am to setki razy 鈥 zajmie mi to najwy偶ej godzin臋, mo偶e dwie. W tym czasie mog臋 przecie偶 napi膰 si臋 kawy, poczyta膰 ksi膮偶k臋 lub zrobi膰 cokolwiek, co nie jest tym, co robi膰 powinnam.

Na efekty takiego podej艣cia nie trzeba by艂o d艂ugo czeka膰. I co niezbyt zaskakuj膮ce, zazwyczaj by艂y takie same. Tekst pisa艂am na ostatni膮 chwil臋, w po艣piechu, wieczorami, z rosn膮cym poczuciem, 偶e ucieczka przed deadlinem tym razem zako艅czy si臋 pora偶k膮. Zdarza艂o si臋, 偶e kilka wa偶nych termin贸w zawali艂am. Co z tego, 偶e mia艂am zebrane wszystkie materia艂y, skoro za pisanie zabra艂am si臋, kiedy by艂am zm臋czona po ca艂ym dniu pracy? Zamiast pisa膰 dwie godziny, pisa艂am pi臋膰. Wszystko dlatego, 偶e uleg艂am prokrastynacji 鈥 zjawisku psychologicznemu, kt贸re dopada wi臋kszo艣膰 z nas i powoduje, 偶e odk艂adamy zadania 鈥瀗a p贸藕niej鈥. 艁udzimy si臋, 偶e pod presj膮 terminu b臋dzie nam si臋 pracowa膰 nad nimi 艂atwiej. Nic bardziej mylnego.

Prokrastynacja, czyli inaczej odroczenie, zw艂oka, przek艂adanie pojawia si臋 najcz臋艣ciej nie wtedy, kiedy stajemy przed trudnym zadaniem, ale wtedy, gdy jeste艣my pewni siebie. Daje nam to z艂udne przekonanie, 偶e poradzimy sobie bez problemu, a zatem nie musimy zaczyna膰 z wyprzedzeniem. Ten nieuzasadniony optymizm dzia艂a, dop贸ki nie powinie nam si臋 noga i jednak nie wyrobimy si臋 w terminie. Przyczyny mog膮 by膰 prozaiczne 鈥 awaria internetu, wirus w komputerze albo gorsze samopoczucie. Nagle sytuacja wymyka si臋 spod kontroli, a my nara偶eni jeste艣my na powa偶ny stres.

Jak poradzi膰 sobie z odk艂adaniem zada艅? Oto kilka przydatnych rad:

1. Przeanalizuj swoj膮 prac臋 w ci膮gu ostatniego p贸艂rocza

Zadaj sobie kilka wa偶nych pyta艅:

Jakie zadania odk艂ada艂a艣? Dlaczego w艂a艣nie te? W jaki spos贸b podchodzisz do wykonania zadania, gdy zaczyna goni膰 ci臋 deadline? Czy praca pod presj膮 rzeczywi艣cie da艂a lepsze rezultaty? Co przeszkadza ci w wykonaniu zadania od razu?

A teraz najwa偶niejsze: W jaki spos贸b uzasadnia艂a艣 przed sob膮 konieczno艣膰 prze艂o偶enia zadania? Wypisz wszystkie powody, kt贸re przyjd膮 ci do g艂owy.

Chwil臋 si臋 zastan贸w i dla ka偶dego powodu spr贸buj wymy艣li膰 argument za tym, by zadanie zacz膮膰 zgodnie z planem.

2. Ka偶de zadanie, kt贸re odk艂adasz, spr贸buj podzieli膰 na kilka mniejszych

Prokrastynacja wynika nie ze z艂ego planowania zada艅, ale z niew艂a艣ciwego podej艣cia do zarz膮dzania czasem. Dlatego cz臋sto m贸wi si臋 o niej 鈥瀦艂odziej czasu鈥. Tak, jak w moim przyk艂adzie 鈥 tekst, kt贸ry powinnam napisa膰 w ci膮gu dw贸ch godzin, pisa艂am pi臋膰. Je艣li widzisz, 偶e masz problem ze skupieniem si臋 nad czym艣 przez d艂u偶szy czas albo w twoim planie pojawia si臋 du偶o wa偶nych i czasoch艂onnych zada艅, te, kt贸re chcesz od艂o偶y膰 podziel na mniejsze i wykonuj je codziennie po kawa艂ku.

3. Odetnij si臋 od 艣wiata

Portale spo艂eczno艣ciowe, strony z informacjami, ciekawostkami, ploteczkami 鈥 oto nasi sojusznicy w piel臋gnowaniu prokrastynacji. Jak si臋 odci膮膰, gdy paluszek sam w臋druje do aplikacji, a w g艂owie s艂yszmy 鈥濼ylko szybciutko sprawdz臋, co tam s艂ycha膰 na moim wallu鈥? S膮 dwa sposoby 鈥 mniej i bardziej brutalny. Ten pierwszy podsuwa Mi艂osz Brzezi艅ski w swojej nowej ksi膮偶ce 鈥濿y wszyscy moi ja鈥. Gdy najdzie ci臋 pokusa, odczekaj kwadrans zanim jej ulegniesz. Po kwadransie najprawdopodobniej ochota ci minie. Nie masz do艣膰 samozaparcia? Zainstaluj sobie specjalne narz臋dzie, kt贸re w tym ci pomo偶e. Ja wypr贸bowa艂am dwa 鈥 StayFocusd na laptopie oraz AppBlock w smartfonie. Oba programy w wybranych godzinach odcinaj膮 dost臋p do okre艣lonych stron, np. Facebooka, Twittera. Aktualizacja ustawie艅 nast臋puje po dobie, wi臋c je艣li najdzie nas nag艂a ochot臋 na ich zmian臋, nic z tego. Dostaniemy komunikat 鈥濻kup si臋. Czy ty nie powinna艣 teraz pracowa膰?鈥 – dzia艂a to cuda. Od kiedy z nich korzystam, przesta艂am zabiera膰 prac臋 do domu.

4. Planuj z wyprzedzeniem

Dobry plan to taki, kt贸ry uwzgl臋dnia nie tylko ilo艣膰 i wag臋 zada艅 oraz priorytety, ale tak偶e ich roz艂o偶enie w czasie. Je艣li w ci膮gu jednego dnia postanowisz domkn膮膰 cztery du偶e projekty, 偶eby mie膰 je z g艂owy, jest du偶a szansa, 偶e polegniesz. Spr贸buj wygospodarowa膰 czas w pi膮tek, 偶eby rozplanowa膰 nadchodz膮cy tydzie艅, zostawiaj膮c w miar臋 mo偶liwo艣ci okienka na nowe i nieprzewidziane zadania. Nie oznacza to, 偶e wszystko p贸jdzie jak z p艂atka, ale b臋dziesz mia艂a map臋, kt贸ra pozwoli ci wszystkim zarz膮dzi膰.

PRZECZYTAJ TAK呕E: 4 z艂ote zasady planowania dnia pracy

5. Sp贸jrz na przestrze艅 wok贸艂 siebie

Tak, to gdzie pracujesz mo偶e mie膰 znaczenie, czy odk艂adasz zadania na potem. Je艣li musisz si臋 skupi膰, a wok贸艂 panuje ha艂as, 艂atwiej b臋dzie ci pomy艣le膰 – 鈥濷K, zrobi臋 to jutro. Przecie偶 po艂owa zespo艂u b臋dzie na szkoleniu鈥. Niestety, pracujesz na open space, a druga po艂owa nadal ha艂asuje, zostawiasz wi臋c sobie zadanie na weekend. I nadal go nie wykonujesz, bo zmusi膰 si臋 do pracy w czasie wolnym jest jeszcze trudniej ni偶 zwykle. Co mo偶esz zrobi膰 w takiej sytuacji? Rozwi膮za艅 jest kilka: mo偶na zamkn膮膰 si臋 z komputerem w pustej sali konferencyjnej, poprosi膰 o zgod臋, by p贸j艣膰 popracowa膰 do najbli偶szej biblioteki, zapyta膰 szefa, czy mo偶esz popracowa膰 w domu.
Przeszkodami mog膮 by膰 tak偶e ba艂agan, a nawet niewygodne krzes艂o 鈥 kiedy boli kr臋gos艂up, trudno skupi膰 si臋 na zadaniu. Na szcz臋艣cie, takie czynniki bardzo 艂atwo wyeliminowa膰.

Powodzenia w odzyskiwaniu straconego czasu!

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close