Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Myśl tygodnia – Zestresowana? Rysuj i koloruj!

Myśl tygodnia – Zestresowana? Rysuj i koloruj!

Czujesz się zestresowana? Zacznij rysować i kolorować! To świetny sposób na relaks i walkę ze stresem.

Pomagają nawiązać kontakt z emocjami, redukują poziom stresu i lęku, ułatwiają walkę z nałogami i zgubnymi nawykami, zwiększają samoświadomość i rozwijają kreatywność – czy chodzi o nowy rodzaj terapii? Nie do końca – to nie terapia, choć efekty tych aktywności zdecydowanie mają charakter terapeutyczny. O co chodzi? O rysowanie i kolorowanie, czyli to, co z takim zapałem robiliśmy w dzieciństwie. O ile wtedy był to sposób na zabicie nudy i chwilę spokoju dla rodziców, o tyle dziś kolorowanki dla dorosłych coraz częściej uznawane są za skuteczny sposób na medytację, stres i chwilę oddechu od presji, której codziennie mamy aż nadto.

Terapia sztuką nie jest niczym nowym. Stosuje się ją z powodzeniem od lat w pracy z dziećmi i dorosłymi z różnymi problemami. Kontakt ze sztuką, rysowanie, malowanie i kolorowanie pozwala bowiem na wyrażenie emocji, złapanie kontaktu z nimi i oswojenie ich. Z tej metody korzystał m.in. Carl Jung, który zalecał kolorowanie swoim pacjentom. I choć książki z kolorowankami dla dorosłych pojawiały się w księgarniach już kilka lat temu, do niedawna kupowali je wyłącznie pasjonaci. Dziś królują na listach bestsellerów na całym świecie, także w Polsce. Trudno powiedzieć, jaka dokładnie jest przyczyna nowej mody – czy staliśmy się jeszcze bardziej zestresowani, czy może wreszcie odkryliśmy, że to, co uznawano za dziecinną zabawę, jest po prostu skuteczną metodą w walce ze stresem.

Jak to działa? Jeśli czujesz się nieswojo, siadając do stołu z kredkami i kolorowankami, pamiętaj, że nie chodzi o zabawę. A w każdym razie, nie tylko o nią. Książek z gotowymi wzorami rysunków jest w księgarniach wiele – zawierają motywy zwierzęce, roślinne, egzotyczne. Najlepiej wybierać te, które poza możliwością kolorowania wzorów, zachęcają do dorysowywania własnych pomysłów – to dodatkowa stymulacja dla mózgu. Wszystkie te czynności działają przede wszystkim na ciało migdałowate, które jest odpowiedzialne za to, jak radzimy sobie z lękiem i niepokojem. Kolorowanie i rysowanie uwalnia serotoninę, daje mu się zrelaksować, a dzięki temu obniża się poziom lęku i stresu w organizmie. Co najważniejsze, jeśli rysujesz i kolorujesz regularnie, stres obniża się nie tylko w trakcie tej czynności, ale także ogólnie.

Kolorowanie i rysowanie to także znakomity trening koncentracji. Naukowcy wyliczyli, że dziś potrafimy się skupić na ok. 10-15 minut na jednej czynności. Kolorowanie pozwala ten czas znacznie wydłużyć, co sprawia, że nie tylko stajemy się spokojniejsi, ale i efektywniej wykonujemy wszystkie czynności – w domu i w pracy. Częściej wykonujemy je od początku do końca, nie odkładając niczego na później. Dlatego bardzo ważne jest, by siadając do naszych rysunków, zadbać o przestrzeń wokół siebie. Odłóż więc i wycisz wszystkie urządzenia, które mogą cię rozpraszać – telefon, tablet, komputer. Postaraj się skupić tylko na kolorowaniu i rysowaniu. Możesz zacząć od 20-30 minut, stopniowo wydłużając czas do godziny. Pora dnia nie ma znaczenie. Niektórzy lubią zacząć od kolorowania swój dzień, inni kolorują i rysują w pracy, a jeszcze inni – wieczorem lub przed snem.

Ale kolorowanie to nie tylko sposób na walkę ze stresem i trening koncentracji. Rysowanie i kolorowanie to również sposób na to, by odkryć swój potencjał, wyrażając siebie i uwalniając swoją kreatywność. Kolorując nic cię nie ogranicza – masz ochotę, żeby słoń był fioletowy, a pies zielony? Proszę bardzo. Chciałabyś dorysować prosiakowi skrzydła? Zrób to. Kolorowe kwiaty świetnie wyglądałyby na Księżycu? Po prostu go dorysuj. Kiedy przełamujemy ograniczenia, które nosimy w głowie od dziecka (nie wychodź poza linię! słoń nie może być kolorowy!), uwalniamy swoją wyobraźnię, a stąd już tylko krok do tego, by pomysły zaczęły płynąć wartkim strumieniem. A ty odkrywasz, że przecież zawsze byłaś kreatywna!

Korzyści płynące z rysowania i kolorowania można wymieniać długo. Lekarze uważają nawet, że obie czynności wspierają m.in. w walce z nadciśnieniem (dzięki temu, że pacjenci są bardziej zrelaksowani) czy demencją (dzięki lepszej pracy mózgu). Przede wszystkim są jednak świetną zabawą, podczas której tak, jak w dzieciństwie, możemy być w sposób nieskrępowany sobą.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
  • 365 dni bez stresu

  • antystresowe kreatywne kolorowanie

  • harry potter książka do kolorowania

  • Kolorowanie na bezsenność

  • kolorowanki antystresowe arabeski

  • Kolorowy trening antystresowy

  • Tajemny ogród

  • Zaczarowany las

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!