Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Myśl tygodnia – Zestresowana? Rysuj i koloruj!

Myśl tygodnia – Zestresowana? Rysuj i koloruj!

Czujesz się zestresowana? Zacznij rysować i kolorować! To świetny sposób na relaks i walkę ze stresem.

Pomagają nawiązać kontakt z emocjami, redukują poziom stresu i lęku, ułatwiają walkę z nałogami i zgubnymi nawykami, zwiększają samoświadomość i rozwijają kreatywność – czy chodzi o nowy rodzaj terapii? Nie do końca – to nie terapia, choć efekty tych aktywności zdecydowanie mają charakter terapeutyczny. O co chodzi? O rysowanie i kolorowanie, czyli to, co z takim zapałem robiliśmy w dzieciństwie. O ile wtedy był to sposób na zabicie nudy i chwilę spokoju dla rodziców, o tyle dziś kolorowanki dla dorosłych coraz częściej uznawane są za skuteczny sposób na medytację, stres i chwilę oddechu od presji, której codziennie mamy aż nadto.

Terapia sztuką nie jest niczym nowym. Stosuje się ją z powodzeniem od lat w pracy z dziećmi i dorosłymi z różnymi problemami. Kontakt ze sztuką, rysowanie, malowanie i kolorowanie pozwala bowiem na wyrażenie emocji, złapanie kontaktu z nimi i oswojenie ich. Z tej metody korzystał m.in. Carl Jung, który zalecał kolorowanie swoim pacjentom. I choć książki z kolorowankami dla dorosłych pojawiały się w księgarniach już kilka lat temu, do niedawna kupowali je wyłącznie pasjonaci. Dziś królują na listach bestsellerów na całym świecie, także w Polsce. Trudno powiedzieć, jaka dokładnie jest przyczyna nowej mody – czy staliśmy się jeszcze bardziej zestresowani, czy może wreszcie odkryliśmy, że to, co uznawano za dziecinną zabawę, jest po prostu skuteczną metodą w walce ze stresem.

Jak to działa? Jeśli czujesz się nieswojo, siadając do stołu z kredkami i kolorowankami, pamiętaj, że nie chodzi o zabawę. A w każdym razie, nie tylko o nią. Książek z gotowymi wzorami rysunków jest w księgarniach wiele – zawierają motywy zwierzęce, roślinne, egzotyczne. Najlepiej wybierać te, które poza możliwością kolorowania wzorów, zachęcają do dorysowywania własnych pomysłów – to dodatkowa stymulacja dla mózgu. Wszystkie te czynności działają przede wszystkim na ciało migdałowate, które jest odpowiedzialne za to, jak radzimy sobie z lękiem i niepokojem. Kolorowanie i rysowanie uwalnia serotoninę, daje mu się zrelaksować, a dzięki temu obniża się poziom lęku i stresu w organizmie. Co najważniejsze, jeśli rysujesz i kolorujesz regularnie, stres obniża się nie tylko w trakcie tej czynności, ale także ogólnie.

Kolorowanie i rysowanie to także znakomity trening koncentracji. Naukowcy wyliczyli, że dziś potrafimy się skupić na ok. 10-15 minut na jednej czynności. Kolorowanie pozwala ten czas znacznie wydłużyć, co sprawia, że nie tylko stajemy się spokojniejsi, ale i efektywniej wykonujemy wszystkie czynności – w domu i w pracy. Częściej wykonujemy je od początku do końca, nie odkładając niczego na później. Dlatego bardzo ważne jest, by siadając do naszych rysunków, zadbać o przestrzeń wokół siebie. Odłóż więc i wycisz wszystkie urządzenia, które mogą cię rozpraszać – telefon, tablet, komputer. Postaraj się skupić tylko na kolorowaniu i rysowaniu. Możesz zacząć od 20-30 minut, stopniowo wydłużając czas do godziny. Pora dnia nie ma znaczenie. Niektórzy lubią zacząć od kolorowania swój dzień, inni kolorują i rysują w pracy, a jeszcze inni – wieczorem lub przed snem.

Ale kolorowanie to nie tylko sposób na walkę ze stresem i trening koncentracji. Rysowanie i kolorowanie to również sposób na to, by odkryć swój potencjał, wyrażając siebie i uwalniając swoją kreatywność. Kolorując nic cię nie ogranicza – masz ochotę, żeby słoń był fioletowy, a pies zielony? Proszę bardzo. Chciałabyś dorysować prosiakowi skrzydła? Zrób to. Kolorowe kwiaty świetnie wyglądałyby na Księżycu? Po prostu go dorysuj.  Kiedy przełamujemy ograniczenia, które nosimy w głowie od dziecka (nie wychodź poza linię! słoń nie może być kolorowy!), uwalniamy swoją wyobraźnię, a stąd już tylko krok do tego, by pomysły zaczęły płynąć wartkim strumieniem. A ty odkrywasz, że przecież zawsze byłaś kreatywna!

Korzyści płynące z rysowania i kolorowania można wymieniać długo. Lekarze uważają nawet, że obie czynności wspierają m.in. w walce z nadciśnieniem (dzięki temu, że pacjenci są bardziej zrelaksowani) czy demencją (dzięki lepszej pracy mózgu). Przede wszystkim są jednak świetną zabawą, podczas której tak, jak w dzieciństwie, możemy być w sposób nieskrępowany sobą.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
  • 365 dni bez stresu

  • antystresowe kreatywne kolorowanie

  • harry potter książka do kolorowania

  • Kolorowanie na bezsenność

  • kolorowanki antystresowe arabeski

  • Kolorowy trening antystresowy

  • Tajemny ogród

  • Zaczarowany las

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij