Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Myśl tygodnia – Zostań trenerem swojego umysłu

Myśl tygodnia – Zostań trenerem swojego umysłu

Czym jest fitness mózgu? Od czego zacząć ćwiczenia i jak ułożyć plan treningowy? Oto kilka podpowiedzi.

Zmęczenie, stres, nadmiar obowiązków, nieodpowiednia dieta, brak snu – nasz mózg bardzo tego nie lubi. Zabiegani i roztargnieni zapominamy, że o umysł, podobnie jak o ciało trzeba regularnie dbać, by pozostawał w formie. „Coraz bogatsze dowody naukowe pokazują w sposób niepozostawiający cienia wątpliwości, że to, co robimy w każdym okresie naszego życia, wpływa na sprawność mózgu w okresach późniejszych. Sposób, w jaki traktujesz swój mózg dzisiaj, może wpłynąć na jego zdrowie i możliwości całe lata później” – przestrzegają autorzy książki Fitness mózgu, Alvaro Fernandez, Elkhonon Goldberg i Pascale Michelon. Ich praca to znakomite kompendium wiedzy i narzędzi dla każdego, kto poważnie myśli o zaopiekowaniu się swoim umysłem.

Mózg – Twój przyjaciel

Dlaczego sprawny umysł jest tak ważny? Poza kwestiami oczywistymi, jak zdolność uczenia się i rozwijania, mózg, który jest w dobrej formie wspiera nas w procesie zmian i w kształtowaniu nowych nawyków. Jeśli więc postanowiłaś przejść na dietę, rzucić palenie, zdobyć nowe umiejętności, będzie Ci łatwiej to zrobić, kiedy Twój mózg jest wypoczęty, właściwie odżywiony, dotleniony i zadbany. Niby nic odkrywczego, a jednak wiele z nas tę prostą prawdę zwyczajnie ignoruje.

Kilka prostych czynności, żeby mózg lepiej działał:

– mózg lubi się wyspać: wywietrz sypialnię przed snem, staraj się spać codziennie przynajmniej 7 godzin;
– mózg lubi spacery: spaceruj codziennie minimum pół godziny.
– mózg lubi dobrze i zdrowo zjeść: migdały i orzechy oraz owoce wspomagają jego pracę, przeszkadzają mu za to nadmiary cukru i kofeiny;
– mózg lubi pracować: daj mu zajęcie – poczytaj książkę lub dłuższy tekst w gazecie, rozwiąż krzyżówkę lub sudoku.
– mózg lubi nowości i różnorodność: nauka nowego języka, amatorska gra na instrumencie, lekcje rysunku – to wszystko sprawia, że umysł lepiej funkcjonuje.

Higiena i strategia

To wszystko jest czymś, co nazywany higieną umysłową. Czym zatem jest fitness mózgu? To coś w rodzaju długofalowej strategii i planu treningowego – podobnego do tego, jaki układamy sobie, gdy chcemy przygotować się do przebiegnięcia na przykład maratonu. „Nie chodzi tu o rozwiązanie kilku krzyżówek, zjedzenie tuzina czarnych jagód w porannej owsiance czy przejście kilku kroków więcej podczas spaceru. Konsekwencje plastyczności mózgu odnoszą się do tego, że może się on zmieniać pod wpływem każdego doświadczenia, myśli czy emocji, z czego wynika, że każdy z nas ma potencjalną moc zmieniania własnego mózgu za pośrednictwem wszelkich myśli, uczuć i samodzielnie podejmowanych działań. Usprawnianie mózgu i optymalizacja jego działania znacznie wykraczają zatem poza krzyżówki i jagody – dotyczą kultywowania nowego nastawienia i zdobycia narzędzi umożliwiających docenienie i czerpanie maksymalnych korzyści z niesamowitych właściwości tego narządu” – zaznaczają autorzy książki.

Fitness, czyli co?

Fitness mózgu to zatem całość naszych działań, które podejmujemy w życiu prywatnym, zawodowym i społecznym. Nie należy mylić go ze stymulacją umysłową, która obejmuje wszystkie czynności w ciągu doby – myślenie, czytanie, wykonywanie obowiązków, a nawet odpoczywanie. Fitness jest przemyślanym zestawem zaleceń, ćwiczeń i wyzwań, które zawierają zarówno dietę i aktywny styl życia, jak i zaangażowanie w sprawy lokalnej społeczności, czy nawiązywanie nowych przyjaźni i znajomości. Jaki powinien być zatem taki trening? Przede wszystkim powinien mieć jasno wytyczony cel – może nim być na przykład rozwiązanie konkretnego problemu. Powinien być także angażujący, systematyczny i konsekwentny – badacze podkreślają, że powinien zajmować przynajmniej 15 godzin tygodniowo. A wreszcie – nigdy nie należy go zaprzestawać.

Jeśli jesteście ciekawe, jakie narzędzia mogą Wam w tym pomóc, jak zostać trenerem własnego mózgu i jak opracować własny plan treningowy, sięgnijcie po książkę Fitness mózgu, znakomity przewodnik, który pomoże Wam zdobyć mistrzostwo – mistrzostwo umysłu.

fitnessmozgu

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!