Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Myśl tygodnia – Zostań trenerem swojego umysłu

Myśl tygodnia – Zostań trenerem swojego umysłu

Czym jest fitness mózgu? Od czego zacząć ćwiczenia i jak ułożyć plan treningowy? Oto kilka podpowiedzi.

Zmęczenie, stres, nadmiar obowiązków, nieodpowiednia dieta, brak snu – nasz mózg bardzo tego nie lubi. Zabiegani i roztargnieni zapominamy, że o umysł, podobnie jak o ciało trzeba regularnie dbać, by pozostawał w formie. „Coraz bogatsze dowody naukowe pokazują w sposób niepozostawiający cienia wątpliwości, że to, co robimy w każdym okresie naszego życia, wpływa na sprawność mózgu w okresach późniejszych. Sposób, w jaki traktujesz swój mózg dzisiaj, może wpłynąć na jego zdrowie i możliwości całe lata później” – przestrzegają autorzy książki Fitness mózgu, Alvaro Fernandez, Elkhonon Goldberg i Pascale Michelon. Ich praca to znakomite kompendium wiedzy i narzędzi dla każdego, kto poważnie myśli o zaopiekowaniu się swoim umysłem.

Mózg – Twój przyjaciel

Dlaczego sprawny umysł jest tak ważny? Poza kwestiami oczywistymi, jak zdolność uczenia się i rozwijania, mózg, który jest w dobrej formie wspiera nas w procesie zmian i w kształtowaniu nowych nawyków. Jeśli więc postanowiłaś przejść na dietę, rzucić palenie, zdobyć nowe umiejętności, będzie Ci łatwiej to zrobić, kiedy Twój mózg jest wypoczęty, właściwie odżywiony, dotleniony i zadbany. Niby nic odkrywczego, a jednak wiele z nas tę prostą prawdę zwyczajnie ignoruje.

Kilka prostych czynności, żeby mózg lepiej działał:

– mózg lubi się wyspać: wywietrz sypialnię przed snem, staraj się spać codziennie przynajmniej 7 godzin;
– mózg lubi spacery: spaceruj codziennie minimum pół godziny.
– mózg lubi dobrze i zdrowo zjeść: migdały i orzechy oraz owoce wspomagają jego pracę, przeszkadzają mu za to nadmiary cukru i kofeiny;
– mózg lubi pracować: daj mu zajęcie – poczytaj książkę lub dłuższy tekst w gazecie, rozwiąż krzyżówkę lub sudoku.
– mózg lubi nowości i różnorodność: nauka nowego języka, amatorska gra na instrumencie, lekcje rysunku – to wszystko sprawia, że umysł lepiej funkcjonuje.

Higiena i strategia

To wszystko jest czymś, co nazywany higieną umysłową. Czym zatem jest fitness mózgu? To coś w rodzaju długofalowej strategii i planu treningowego – podobnego do tego, jaki układamy sobie, gdy chcemy przygotować się do przebiegnięcia na przykład maratonu. „Nie chodzi tu o rozwiązanie kilku krzyżówek, zjedzenie tuzina czarnych jagód w porannej owsiance czy przejście kilku kroków więcej podczas spaceru. Konsekwencje plastyczności mózgu odnoszą się do tego, że może się on zmieniać pod wpływem każdego doświadczenia, myśli czy emocji, z czego wynika, że każdy z nas ma potencjalną moc zmieniania własnego mózgu za pośrednictwem wszelkich myśli, uczuć i samodzielnie podejmowanych działań. Usprawnianie mózgu i optymalizacja jego działania znacznie wykraczają zatem poza krzyżówki i jagody – dotyczą kultywowania nowego nastawienia i zdobycia narzędzi umożliwiających docenienie i czerpanie maksymalnych korzyści z niesamowitych właściwości tego narządu” – zaznaczają autorzy książki.

Fitness, czyli co?

Fitness mózgu to zatem całość naszych działań, które podejmujemy w życiu prywatnym, zawodowym i społecznym. Nie należy mylić go ze stymulacją umysłową, która obejmuje wszystkie czynności w ciągu doby – myślenie, czytanie, wykonywanie obowiązków, a nawet odpoczywanie. Fitness jest przemyślanym zestawem zaleceń, ćwiczeń i wyzwań, które zawierają zarówno dietę i aktywny styl życia, jak i zaangażowanie w sprawy lokalnej społeczności, czy nawiązywanie nowych przyjaźni i znajomości. Jaki powinien być zatem taki trening? Przede wszystkim powinien mieć jasno wytyczony cel – może nim być na przykład rozwiązanie konkretnego problemu. Powinien być także angażujący, systematyczny i konsekwentny – badacze podkreślają, że powinien zajmować przynajmniej 15 godzin tygodniowo. A wreszcie – nigdy nie należy go zaprzestawać.

Jeśli jesteście ciekawe, jakie narzędzia mogą Wam w tym pomóc, jak zostać trenerem własnego mózgu i jak opracować własny plan treningowy, sięgnijcie po książkę Fitness mózgu, znakomity przewodnik, który pomoże Wam zdobyć mistrzostwo – mistrzostwo umysłu.

fitnessmozgu

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij