Te narzędzia musisz znać, jeżeli chcesz z sukcesem przenieść swój biznes do internetu

Danuta Sowińska

Jeżeli do tej pory odkładałaś na wieczne jutro sprzedaż internetową, to czas pandemii ukazujący negatywne skutki gospodarcze szybko zweryfikował Twoją potrzebę. Wiele przedsiębiorczych kobiet, ekspertek i specjalistek zdecydowało się na przeniesienie biznesu stacjonarnego do Internetu wiele lat temu jak Ania Makowska (Doktor Ania), która pomaga ludziom zmieniać nawyki żywieniowe, Joanna Banaszewska, która zwiększa wiedzę w zakresie content i influence marketingu czy też siostry Sielickie, które otworzyły globalny e-sklep ze swoimi produktami.


  • Polskie restrykcje zamykające nas w domach pokazały pozytywne możliwości technologii takie jak praca zdalna, konferencje online, kursy online, e-commerce.
  • W tym artykule podpowiemy, gdzie możecie poprowadzić webinar, networking biznesowy, gdzie zbudować najszybciej sklep internetowy i w jaki sposób ożywić Wasze produkty lub usługi poprzez dobre zdjęcia.

Platformy do webinarów i spotkań online

Clickmeeting

Wersja testowa: w języku polskim, intuicyjna i łatwa obsługa, dużo funkcji. Webinar do 25 uczestników przez 7 dni, spotkania online do 5 osób, 5 strumieni audio, 4 strumienie video, bez możliwości nagrania, , tryb prezentacji, tablica interaktywna, symultaniczne tłumaczenie czatu, call to action.

Taryfa płatna: od 40 zł miesięcznie (uzależniona od ilości uczestników), wideokonferencje i webinary na żywo, 25 strumieni audio, 4 strumienie video, nagranie do 6h. Strumień live na social media (FB, YT), certyfikaty uczestnictwa, płatne webinary.

Zoom 

Darmowa wersja: w języku angielskim dedykowany do spotkań online/wideokonferencji. Obraz w jakości HD, wysoka jakość audio, możliwość podłączenia się do spotkania z terminali konferencyjnych. Konto Zoom pozwala na udział w 40-minutowym spotkaniu do 100 osób. Możliwe jest strumieniowanie zarówno obrazu z kamery internetowej, jak i udostępnianie na żywo ekranu naszego urządzenia.

Wersja płatna: Zoom Pro kosztuje 15 dol. miesięcznie, umożliwia do 1 000 uczestników w spotkaniach wideo i 10 000 widzów w webinarach, nagrywanie spotkania, ukrywanie tła, włączanie i wyłącznie mikrofonów uczestników, czat, praca na dokumentach w czasie rzeczywistym, integracja z kalendarzem m.in. Outlook, Google, mobilny harmonogram, rozszerzenia do Chrome i Firefox.

Cisco Webex 

Wersja bezpłatna: w języku angielskim, spotkanie wideo do 100 uczestników w jakości HD z udostępnieniem prezentacji, nielimitowany czas trwania prezentacji, wygodny dla słuchaczy bez rejestracji i bez instalacji programu na komputerze.

Wersja płatna: miesięczne lub roczne pakiety, różniące się ceną (od 19 do 90 USD za mies.) i ilością funkcji. Ceny za licencję dla jednego hosta.

Google Hangout 

Darmowa wersja, w języku polskim umożliwia udział 10 uczestników. Następca komunikatora Google Talk. Nie ma ograniczeń dla osób obserwujących (nie muszą się logować). To kolejne intuicyjne rozwiązanie od Google.

Wersja płatna: Komunikator jest w pełni zintegrowany z pakietem G Suite. Daje możliwość przesyłania treści z Dysku, współpracę z wykorzystaniem Dokumentów, Arkuszy i Prezentacji oraz dołączanie do spotkań online, cena od 4,68 Euro miesięcznie.

GoToMeeting 

Wersja testowa: w języku angielskim, 14-dniowa bezpłatna wersja z maksymalnie 250 uczestnikami.

Wersja płatna: Do wyboru są 3 taryfy, na 10, 150 i 250 osób i kosztują $18, $36 i $47 na miesiąc. Program umożliwia wspólną pracę nad dokumentami i innymi plikami. Organizator spotkania może zapewnić zdalny dostęp do swojego pulpitu, klawiatury i myszy. GoToMeeting ma integrację z programem Outlook.

GoToWebinar 

Wersja testowa w języku angielskim, 7 dni do 100 uczestników.

Wersja płatna: Cena od 89 Euro miesięcznie, unikalny moduł do zarządzania uczestnikami, duża ilość funkcji do wykorzystania w czasie webinaru, dostosowane formularze rejestracyjne, pulpit nawigacyjny Analitics, możliwość powyżej 3000 uczestników.

MyOwnConference 

Bezpłatna wersja 1 pokój na 20 uczestników bez limitu czasu, miejsce na pliki do 500 Mb, 3 prezenterów jednocześnie.

Płatna wersja od 25 Euro, 10 prezenterów jednocześnie, miejsce na pliki: 5 GB, format nagrania: SD – Full HD, do 1000 uczestników.

Microsoft Teams 

Darmowa wersja: Bezpłatne rozwiązanie do prywatnego, niekomercyjnego użytku.

Płatna wersja: usługa internetowa oparta na chmurze zawierająca zestaw narzędzi i usług służących współpracy zespołowej. Usługa łączy funkcjonalność z innymi produktami Microsoftu, takimi jak Microsoft Office oraz Skype.

TeamViewer

To najbardziej znane oprogramowanie do zdalnego pulpitu na świecie wraz z możliwością prowadzenia czatów, wirtualnych szkoleń, pokazów prezentacji na żywo. Działa na zasadzie dzielenia ekranu. Znakomity do szkoleń IT. Bezpłatne rozwiązanie: w języku polskim, do prywatnego, niekomercyjnego użytku.

Płatne rozwiązanie: Licencja dla wielu użytkowników (ruchoma) pozwala grupie użytkowników pracować z programem TeamViewer na dowolnej liczbie urządzeń, niezależnie od lokalizacji. Umożliwia zdalny dostęp i kontrolę komputerów. Nawet do 500 użytkowników, którymi możesz zarządzać. Cena za miesiąc w zależności od pakietu waha się pomiędzy 114,90 a 449,90 zł.

Jak możesz wykorzystać platformy webinarowe?

Webinary służą jako narzędzia szkoleniowe i marketingowe. Obok newsletterów, e-booków, blogów i publikacji artykułów to najpopularniejsze narzędzia content marketingu, czyli strategii marketingowej, która ma za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, by zachęcić ich do działania, pozyskać i aktywizować społeczność wokół dowolnego zagadnienia, organizacji, produktu, usługi lub marki.

  • Branża szkoleniowa: konsultacje indywidualne i warsztaty online
  • Branża fitness: wykłady motywacyjne, warsztaty rozwojowe, treningi indywidualne online
  • Branża edukacyjna: lekcje, wykłady zajęcia grupowe online
  • Branża dietetyczna: e-wizyty i rozmowy z pacjentami, indywidualne tworzenie planu dietetycznego online
  • Branża beauty: tutoriale i instruktaże online
  • Branża dziennikarska: wywiady LIVE
  • Branża stylistów: wirtualne zakupy po e-sklepach wraz z klientem i dobór ubrań LIVE

A co, jeśli Twojego biznesu nie da się przenieść do internetu?

Jeżeli masz biznes, którego zwyczajnie nie da się przenieść online to czas pandemii jest idealny, aby zbudować silniejszą markę online, swój wizerunek jako ekspertki, aby po powrocie do „normalności” łatwiej było przyciągnąć klientów. Wg zasady nie ma Cię w Google nie istniejesz w ogóle…

Jak i gdzie stworzyć e-sklep?

Jeżeli już wiesz, gdzie poprowadzisz webinar, to warto ruch przekierować do Twojego e-sklepu i coś sprzedać! Nie ważne czy to będzie płatny kurs online, indywidualna sesja online, książka, przetwory czy e-book. Jakie korzyści jeszcze daje sklep? Możesz rozwinąć swoją sprzedaż na cały kraj, a nawet zagranicę. Docierasz do coraz większej grupy klientów i stajesz się bardziej rozpoznawalna. Sprzedaż online nie wymaga od Ciebie sklepu stacjonarnego, a nawet magazynu.

Dzięki rozwiązaniu “dropshipping” Twoje zamówienia mogą być realizowane bezpośrednio od producenta towaru, który oferujesz. Jedyne koszty, jakie ponosisz na start to zakup a potem utrzymanie hostingu i domeny. Ceny promocyjne zaczynają się o 0,99 zł. Nie musisz opłacać lokalu ani magazynu. Do tego oszczędzasz mnóstwo czasu. Przystępując do takich portali jak Allegro lub Ceneo nie musisz martwić się o klientów. Dzisiaj zakupy przez internet robi każda z nas.

Zobacz, gdzie e-sklep możesz założyć sama:

Woocommerce

To e-commercowa wtyczka open source dla WordPressa. WooCommerce jest darmowy i może wydawać się, że to powoduje jakieś ograniczenia, ale nic bardziej mylnego! Ma bardzo rozbudowane funkcje. Pięciominutowa instalacja, prostota, przejrzystość i łatwość konfiguracji. Przy pomocy wtyczek WP Desk z łatwością wprowadzisz do swojego sklepu obsługę bramek płatności: PayU, Dotpay, Przelewy24. Wprowadzenie jednego z tych rozwiązań do twojego sklepu jest szybkie i intuicyjne, a klientom pozwala na błyskawiczną finalizację zakupów. Im mniej kliknięć tym finalizacja sprzedaży jest bliższa. Domenę wraz ze stroną i sklepem możesz stworzyć zupełnie za darmo. Twój hosting przekieruje Cię na WordPress.

Virtuemart

To zaawansowana, oparta na wolnym oprogramowaniu, platforma e-commerce umożliwiająca zbudowanie sklepu internetowego na Joomla. Najłatwiejszym sposobem na stworzenie nowoczesnego sklepu jest użycie jednego z szablonów sklepu internetowego Joomla, które uwzględniają cały aspekt graficzny i funkcjonalność e commerce, umożliwiając szybkie uruchomienie witryny. Możesz zainstalować darmowe szablony e-commerce Joomla, które mają kompletne i gotowe rozwiązanie charakteryzujące się różnorodnością opcji projektowania stron internetowych. Ten system wspomaga działania SEO.

WIX 

Wix to platforma, który umożliwia tworzenie zindywidualizowanych, nowocześnie wyglądających stron internetowych na bazie pięciuset designerskich szablonów. Kreator Wixa jest bardzo intuicyjnym narzędziem. Edycja szablonu wymaga jedynie podstawowych zdolności obsługi komputera. Dodawanie nowych elementów działa na zasadzie przeciągnij i upuść. Ceny bardziej rozbudowanych pakietów abonamentowych – umożliwiających powiązanie platformy ze swoją domeną, czy usunięcie reklam WIX – wahają się od 17 do 104 zł miesięcznie.

Bitrix

Raj wśród platform nie tylko sprzedażowych, ale także do zarządzania zespołem. W wersji bezpłatnej możesz stworzyć za pomocą Bitrix24 swoją stronę wizytówką czy e-sklep. Możesz zarządzać swoimi zadaniami i zadaniami Twoich pracowników oraz śledzić ich postępy. W pakietach płatnych funkcje te rozszerzane są na przykład o automatyzację sprzedaży, analitykę finansową, rozbudowane narzędzia do utrzymywania relacji z klientami. I to wszystko dzieje się, na ich chmurze. Nie musisz bawić się w organizowanie hostingu we własnym zakresie.

Skąd wziąć zdjęcie oddające wartość Twojej usługi lub produktu?

Zachęcające zdjęcia produktów to klucz do sukcesu internetowej sprzedaży. Osoba kupująca opiera swoją opinie o produkcie kierując się tym co zobaczy na zdjęciu. Jak robić zdjęcia, żeby sprzedawać? Zdjęcia produktów to tzw. packshoty. Jeżeli nie masz zdjęć, to możesz je wykonać w domowych warunkach dobrej jakości aparatem telefonu lub aparatem. Zdjęcie produktu najlepiej wykonaj na białym tle (biały stół, prześcieradło, papier), zrób to jak najbliżej okna w świetle dziennym. Jeżeli nie masz blendy, to użyj białej kartki lub folii aluminiowej w celu uzyskania odpowiedniego oświetlenia fotografowanego obiektu.

Jednak pamiętaj, że nie zawsze to Ty musisz być autorką zdjęcia, poniżej prezentujemy platformy, gdzie możesz pobrać zdjęcia oddające w pełni Twój produkt lub usługę. Zdjęcia możesz pobrać odpłatnie lub bezpłatnie.

Bezpłatne platformy

https://www.pexels.com  darmowe zdjęcia i wideo udostępnione przez utalentowanych artystów

https://unsplash.com platforma zdjęć dla każdego.

https://pixabay.com/ platforma ze zdjęciami, ilustracjami, wektorami, wideo i muzyką.

https://pl.freepik.com/ Darmowe Wektory, Pliki PSD, Ikony i zdjęcia. Pamiętaj, że musisz podać autorstwo

https://stock.adobe.com/pl 10 bezpłatnych obrazów

https://startupstockphotos.com/ Darmowe zdjęcia dla startupów, blogerów, wydawców, stron internetowych, projektantów, programistów, twórców,

https://gratisography.com/  Najdziwniejsza na świecie kolekcja bezpłatnych obrazów w wysokiej rozdzielczości, zawierająca najlepsze na świecie, najbardziej kreatywne obrazy – zdjęć, których po prostu nie znajdziesz nigdzie indziej. Wszystko całkowicie do pobrania bez ograniczeń praw autorskich. 1 miesiąc próbny.

UWAGA! Wybierając zdjęcia z bezpłatnych platform pamiętaj, aby sprawdzić, czy zdjęcie może być wykorzystywane komercyjnie. Informacja o tym zawsze jest wyszczególniona w widoczny sposób na stronie ze zdjęciem.

Płatne platformy

https://www.shutterstock.com/ platforma z obrazami, wideo, dziennikarskimi, muzyką i narzędziami do edycji zdjęć.

https://www.istockphoto.com/pl płatna platforma zdjęć, ilustracji, wideo i dźwięków.

Gdzie tworzyć grafiki z wybranymi zdjęcia?

Canva to platforma do tworzenia infografik z dobranymi wymiarami na Facebooka, Instagrama, artykuły, prezentację, okładkę książki czy ulotki.

Jak widzisz. Prowadząc webinar i przekierowując ruch na swoją stronę z produktami lub usługami poszerzasz swój zasięg, rozpoznawalność, promujesz swoją markę. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia identyfikacja odbiorców. Ostatnie 43 dni izolacji przyniosły wzrost znaczenia nowych wizualnych form publikacji treści w kanałach komunikacji – mowa tu o marketingowym wykorzystaniu transmisji na żywo oraz stories. Live stream to najprostsza metoda, by pokazać odbiorcom, nowym klientom nowy produkt lub usługę. Z kolei story na Facebooku, Instagramie lub Snapchacie pomaga „wejść” jeszcze mocniej w codzienne życie swoich odbiorów i pozwala być blisko swoich fanów.

***

O AUTORCE

Danuta Sowińska – Silnie związana z inicjatywami wspierającymi kobiety. Absolwentka studiów podyplomowych na kierunku „Coaching” na Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy i Akademii Profesjonalnego Coachingu ICF. Doświadczona trenerka, organizatorka wydarzeń wspierających rozwój osobisty tj. Międzynarodowy Tydzień Coachingu, zarządzanie różnorodnością Business with Diversity.  Wydawca i współautorka książki „Bezpardonowy innowator”, eksperta w Modelu na Rzecz Równego Traktowania i Zespole Parlamentarnym ds. Równouprawnienia osób LGBT+. Pasjonuje się fotografią i tworzeniem grafik oraz filmów. Kreatorka wizerunku, analityczka mediów społecznościowych, specjalistka w obszarze promocji internetowe. Prowadzi zajęcia z zakresu roli mediów społecznościowych. Prowadzi blog danutasowinska.pl.