Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

W tej branży przyszłość jest kobietą

W tej branży przyszłość jest kobietą

Kobiety świetnie odnajdują się w branży nowych technologii i nie trafiają do niej przypadkiem – tłumaczy Jarosław Dąbrowski z firmy GTECH Poland (Grupa IGT).

Coraz więcej kobiet zgłasza się w Konkursie Bizneswoman Roku do kategorii Nowe Technologie. Znaczenie kobiet w tej branży rośnie?

Bardzo bym chciał żeby tak było, bo między innymi taki był cel naszego udziału w tym przedsięwzięciu. Rzeczywiście porównując liczbę zgłoszeń, które napłynęły w ubiegłej edycji do tegorocznej, możemy śmiało powiedzieć, że utworzenie nowej kategorii w konkursie „Bizneswoman Roku”, było strzałem w dziesiątkę. Ale tak naprawdę to nawet nie sama rosnąca liczba zgłoszeń tak mnie cieszy. Każda kandydatka to odrębna historia czyjejś ścieżki zawodowej. Od karier w międzynarodowych korporacjach, po małe jednoosobowe firmy. To kolejny dowód na to, że kobiety świetnie odnajdują się w branży nowych technologii i co więcej, wcale nie trafiają do niej przypadkiem tylko świadomie wybierają ten obszar na swoją aktywność zawodową.

Na jakie bariery w sektorze STEM napotykają najczęściej?

Zacznę od tego, że według mnie nadal główna bariera tkwi nie w tym jak sektor STEM otwiera się na kobiety (choć zdaję sobie sprawę, że nadal mamy dużo do nadrobienia w tym obszarze), lecz w ograniczeniach jakie same sobie narzucają kobiety. To bardzo złożona kwestia, bo o ile wybór ścieżki kariery jest według mnie coraz rzadziej kwestią przypadku, to już samo powodzenie odnalezienia się w tym środowisku, często jest zbiegiem kilku okoliczności – począwszy od środowiska w którym się kobieta wychowuje i żyje, podejścia kadry profesorskiej na uczelniach, po kulturę organizacyjną firmy do której trafia na początku swojej kariery.
Ale oczywiście nie możemy także nie zauważać błędów jakie popełnia branża nowych technologii. Nadal gdzieś tam tli się jeszcze w społeczeństwie przekonanie, że kobiety – „słaba płeć” – powinny zajmować się mniej technicznymi aspektami życia. Nie winiłbym tutaj samej branży za to. To lata zaniedbań w naszym wychowaniu, edukacji i odcięcia od światowych trendów w czasach PRL. Nowe pokolenia będę już zupełnie inaczej do tego podchodzić.

Pan wspiera działania na rzecz zwiększenia liczby kobiet pracujących w branży nowych technologii – jakie działania Pan podejmuje? Jakie rozwiązania może wprowadzać firma przyjazna kobiecie?

Zawsze powtarzam, że kobiety wcale nie chcą być specjalnie traktowane i mieć jakieś udogodnienia. Dajmy im równe szanse zawodowe, z mężczyznami a na pewno wykorzystają to świetnie. Obserwuję to od ponad 20 lat w naszej firmie. Oczywiście jest jeden wyjątek – macierzyństwo. Ale wystarczy, że firma podejdzie elastycznie do godzin czy miejsca pracy. Jeśli ktoś mi mówi, że macierzyństwo jego pracownicy jest problemem, to zawsze odpowiadam, że prawdziwym problemem jest w tej sytuacji złe planowanie zadań w tej firmie.

Warto stawiać na politykę diversity & inclusion w branży nowych technologii? Jakie korzyści przynosi to firmie?

Oczywistą jest odpowiedź, że warto. Choćby dlatego, że zespoły mieszane są najefektywniejsze. Ale równie ważnym argumentem „za” jest fakt, że branża nowych technologii zmaga się z niedoborem pracowników. Dotyczy to całej Unii Europejskiej. Jedyna nasza szansa, to postawić na kobiety, bo to one coraz częściej będą odpowiadać na naszej ogłoszenia o pracę. Mówiąc krótko – w naszej branży przyszłość jest kobietą.

***

Jarosław Dąbrowski jest Członkiem Zarządu, dyrektorem ds. technologii w GTECH Poland oraz jurorem w Konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close