wizytówka

5 podstawowych zasad networkingu, które powinien znać każdy

Magdalena Klimko

Networking to podstawa budowania relacji biznesowych. Jak robić to skutecznie? Jak przygotować się, aby wyciągnąć dla siebie jak najwięcej?

Networking w ciągu ostatnich lat zdobył ogromną popularność.

Środowisko biznesowe regularnie spotyka się podczas wydarzeń organizowanych w celu poznawania nowych osób, które mogą wywrzeć pozytywny wpływ na biznes. W jaki sposób wybrać te najciekawsze i jak przygotować się, aby wyciągnąć dla siebie jak najwięcej? Networking dla początkujących.

Zasada #1: dowiedz się, kto przyjdzie

Wydarzenia, szczególnie technologiczne i biznesowe, często udostępniają listę uczestniczących marek i wartościowych osób. Warto więc przejrzeć tę listę i zdecydować, na kim nam zależy – mówi Barbara Piasek, CEO i współzałożycielka Wolves Summit, międzynarodowej konferencji dla startupów, inwestorów i managerów. – Podczas najbliższego Wolves Summit planujemy ponad 4000 spotkań 1:1, aby uczestnicy mogli się nawzajem poznać i przedyskutować swoje pomysły i plany. Jeszcze przed wydarzeniem pomagamy ustawić takie spotkania. Dzięki temu wiemy, że obie strony skorzystają z tak przygotowanej aktywności – dodaje.

Sieć biznesowych relacji to podstawa działania. Co jednak zrobić, gdy ich nawiązywanie jest torturą? Okazuje się, że introwertycy są świetni w networkingu. Jeśli robią go po swojemu. Przeczytaj CAŁY TEKST!

Zasada #2: wyznacz cel

Zaplanuj, jakie marki chcesz poznać i z kim musisz się spotkać. Cel powinien być liczbowy – konkretna liczba wizytówek – dopóki jej nie zbierzesz, nie kończysz dnia. Dodatkowo ustal priorytetowe nazwiska, których zdobycia nie odpuścisz. Zawsze zakładam taki plan, jeśli gdzieś inwestuję swój czas. Tak samo robi mój zespół – wyjaśnia twórczyni Wolves Summit.

Kluczowe jest, by nie zagadywać zbyt długo jednej osoby. Bardzo wielu ludzi popełnia ten błąd i dzień kończy z miernym wynikiem. Wystarczy podkreślić, że twoim celem jest networking, jednak bardzo cieszysz się z poznania tej konkretnej osoby. Idź dalej i życz rozmówcy wspaniałego dnia.

Po pierwszym dniu jednej z konferencji, na której byliśmy z zespołem, sprawdziliśmy, ile kto zebrał wizytówek. Była nas czwórka, każdy podzielony na sekcje i typy klientów. Okazało się, że miałam zdecydowanie więcej od wszystkich. Powiedziałam im o swojej technice i część mojego zespołu dziś jest nawet lepsza w tym ode mnie – udowadnia Piasek.

Zasada #3: opowiedz o sobie

Zastanów się, w jaki sposób możesz w kilku zdaniach opowiedzieć o sobie, aby rozmówca uznał cię za osobę, z którą warto rozmawiać i współpracować. Poświęć wystarczającą ilość czasu na przygotowanie tzw. elevator pitch, czyli wypowiedzi trwającej 20-30 sekund, w której zawrzesz informacje o tym, kim jesteś, czym się zajmujesz, jaki jest twój największy sukces, kogo poszukujesz na wydarzeniu. Pozwoli to na poznanie siebie nawzajem i szybkie przejście do rozmów biznesowych. Miej jednak na uwadze, aby nie zasypywać rozmówcy tylko informacjami o sobie. Zadawaj pytania, interesuj się tym, co ma do powiedzenia druga osoba. Wykazując zaangażowanie budujesz relacje, które mogą przerodzić się w długoterminową współpracę biznesową.

Mamy świetne pomysły, ale często nie potrafimy o nich opowiedzieć. Jak mówić, żeby nas wysłuchano, zrozumiano i zapamiętano? PRZECZYTAJ wywiad o sztuce dobrej komunikacji z Piotrem Buckim.

Zasada #4: wykorzystuj okazję

Wydarzenia takie jak Wolves Summit oferują wiele aktywności networkingowych, m.in. ustawione wcześniej spotkania 1:1, strefy wolnego networkingu czy towarzyszące imprezy wieczorne. Wszystko po to, aby ułatwić uczestnikom konwersację i zachęcić do wymiany wizytówek i kontaktów z jak największą liczbą osób.

Nie polecam przebywania w jednym miejscu. Konferencja Wolves Summit to potężna przestrzeń, przez którą przewijają się startupy, inwestorzy i managerowie korporacji z całego świata. Dobrze jest zatem wykorzystać okazję i rozmawiać z nowymi ludźmi wszędzie. Nawet, jeśli jest to kolejka po kawę albo chwila przed rozpoczęciem prelekcji – radzi Barbara Piasek. Ciekawym rozwiązaniem są również wydarzenia wieczorne, podczas których uczestnicy mogą networkować w nieformalnych warunkach.

Zasada #5: utrzymaj kontakt po spotkaniu

Nie bójmy się prosić o dane kontaktowe osób nieznajomych, bo wszyscy pojawiają się na takim wydarzeniu w konkretnym celu i z zamiarem rozszerzenia swojej sieci relacji biznesowych – tłumaczy Piasek. Wydarzenia networkingowe służą spotkaniu wielu osób w krótkim czasie. Na niewiele zdadzą się jednak zebrane wizytówki, jeśli ich nie wykorzystasz. W ciągu maksymalnie 7 dni od zakończenia konferencji napisz e-mail przypominający o sobie, podziękuj za możliwość spotkania, dodaj wszystkich na LinkedIn. Nawet, jeśli w danym momencie nie przewidujesz opcji współpracy, zebrane kontakty mogą przydać się w przyszłości.

Niezaprzeczalnie przewagą Wolves Summit jest mnogość okazji do nawiązania stałych relacji i zdobycia nowych partnerów biznesowych oraz klientów pośród ponad 2500 uczestników z Polski i zagranicy. Networking jest naszym mocnym punktem i staramy się z każdą edycją udoskonalać go, aby każda osoba opuściła konferencję w pełni zadowolona – podsumowuje Barbara Piasek.

Więcej o wydarzeniu Wolves Summit znajdziesz tutaj: www.wolvessummit.com

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close