netykieta

O tym musisz pami─Öta─ç prowadz─ůc rozmow─Ö telefoniczn─ů lub pisz─ůc e-mail

Joanna Jagielska

Komputeryzacja, a w jej nast─Öpstwie ÔÇô informatyzacja, to ju┼╝ nieod┼é─ůczne elementy dzia┼éalno┼Ťci ka┼╝dego mikro-, ma┼éego i ┼Ťredniego przedsi─Öbiorstwa, du┼╝ych korporacji oraz administracji publicznej. Z historii wiemy, ┼╝e pierwszego maila wys┼éano w 1965 roku, a wi─Öc nie s─ů to a┼╝ tak odleg┼ée czasy, jednak post─Öp technologiczny sprawi┼é, ┼╝e Internet to absolutna podstawa istnienia firmy na rynku. Znajomo┼Ť─ç netykiety ÔÇô czyli etykiety w Internecie - jest wi─Öc kluczowym zakresem wiedzy, jakim powinien okaza─ç si─Ö zar├│wno dobry przedsi─Öbiorca jak i dobry pracownik. Kultura w komunikacji Internetowej obowi─ůzuje wszystkich ÔÇô bez wyj─ůtku. Pami─Ötajmy, ┼╝e chcemy by─ç odebrani jako profesjonalni partnerzy biznesowi i temu w┼éa┼Ťnie s┼éu┼╝y─ç ma etykieta w biznesie, kt├│ra obowi─ůzuje r├│wnie┼╝ w komunikacji Internetowej.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

B┼é─ůd na wst─Öpie

┼Üwiadomo┼Ť─ç ludzka jest coraz wi─Öksza, niesamowicie cz─Östo jednak spotykam si─Ö z pewnym faux pas w mailach i smsach s┼éu┼╝bowych: s┼éowem ÔÇ×WitamÔÇŁ na pocz─ůtku wiadomo┼Ťci. Powitanie to powinno┼Ť─ç czyniona przez gospodarza, kt├│ry wita przyby┼éych go┼Ťci, a wi─Öc nie ma absolutnie nic wsp├│lnego z korespondencj─ů s┼éu┼╝bow─ů, za┼Ť nieprawid┼éowo u┼╝yte, mo┼╝e by─ç r├│wnie┼╝ odebrane jako oznaka wy┼╝szo┼Ťci. Wiadomo┼Ť─ç mailow─ů najlepiej zacz─ů─ç wi─Öc od neutralnego ÔÇ×Dzie┼ä dobryÔÇŁ. Widuj─Ö r├│wnie┼╝ w mailach zwrot ÔÇ×Szanowna Pani/Szanowny PanieÔÇŁ, co nie jest b┼é─Ödem, jednak osobi┼Ťcie uwa┼╝am, ┼╝e warto wiedzie─ç z kim si─Ö koresponduje, wi─Öc forma ┼╝e┼äska ÔÇô uko┼Ťnik ÔÇô forma m─Öska, to nie jest najlepszy wyb├│r. Jest to pi─Ökny zwrot grzeczno┼Ťciowy, ale wybierzmy jedn─ů z tych dw├│ch dost─Öpnych form i odpowiednio j─ů zastosujmy. Na ko┼äcu zwrotu powitalnego stawiamy przecinek lub wykrzyknik.

Stopka

Skoro jeste┼Ťmy przy temacie poczty elektronicznej, warto wspomnie─ç o stopce, kt├│ra pe┼éni funkcj─Ö naszej wirtualnej wizyt├│wki (a jak bardzo wa┼╝n─ů i kluczow─ů rol─Ö pe┼éni wizyt├│wka w relacjach biznesowych opisa┼éam w poprzednim artykule). Zasada Corporate Identity, czyli identyfikacji wizualnej zaleca, aby pracownicy firmy mieli ustandaryzowan─ů, jednakow─ů stopk─Ö, zawieraj─ůc─ů imi─Ö, nazwisko, stanowisko, numer telefonu, dane adresowe firmy oraz adres strony internetowej.┬á W stopce umieszczajmy tylko najwa┼╝niejsze informacje ÔÇô tak jak mia┼éo to miejsce w przypadku papierowej formy wizyt├│wki oraz nie zapomnijmy o zwrocie grzeczno┼Ťciowym, jak na przyk┼éad ÔÇ×Z powa┼╝aniemÔÇŁ, ÔÇ×Z wyrazami szacunkuÔÇŁ.

Rozmowy telefoniczne

W kwestii po┼é─ůcze┼ä telefonicznych chcia┼éabym zaznaczy─ç jedn─ů, niesamowicie wa┼╝n─ů zasad─Ö. Zdarza si─Ö, ┼╝e po┼é─ůczenie zostaje z przyczyn technicznych zerwane w trakcie rozmowy telefonicznej. Wtedy nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e ponowne po┼é─ůczenie inicjuje osoba, kt├│ra wykona┼éa pierwsze po┼é─ůczenie (to, kt├│re zosta┼éo uprzednio przerwane). Unika si─Ö wtedy niezr─Öcznej sytuacji, gdy po przerwaniu rozmowy obie strony pr├│buj─ů bezskutecznie si─Ö do siebie nawzajem dodzwoni─ç w tym samym czasie.

Wiadomo┼Ťci tekstowe SMS

Do niedawna m├│wi┼éo si─Ö, ┼╝e SMS, to najmniej formalny i raczej niepolecany spos├│b komunikacji w biznesie, jednak ostatnie lata zweryfikowa┼éy ten stan rzeczy na korzy┼Ť─ç szybkich wiadomo┼Ťci tekstowych. W przypadku SMS obowi─ůzuje podobna zasada jak przy wiadomo┼Ťci email: warto pierwsz─ů z wiadomo┼Ťci rozpocz─ů─ç zwrotem ÔÇ×Dzie┼ä dobryÔÇŁ, aby pomimo ma┼éo formalnego charakteru wiadomo┼Ťci, utrzyma─ç profesjonalny biznesowy savoir-vivre. Naturalnie podczas wymiany kilku wiadomo┼Ťci z jedn─ů osob─ů nie musimy ka┼╝dorazowo pisa─ç zwrot├│w grzeczno┼Ťciowych – wystarczy zawrze─ç je w pierwszej i ostatniej wiadomo┼Ťci, aby okaza─ç grzeczno┼Ť─ç i szacunek, a nie sztuczno┼Ť─ç.

Kiedy w ten spos├│b si─Ö kontaktowa─ç?

Polecam jednak zachowa─ç ten spos├│b komunikacji na czas, gdy osoba wy┼╝sza rang─ů jest ┼Ťwiadoma ju┼╝ naszego profesjonalizmu, a nasze relacje z osob─ů, z kt├│r─ů si─Ö w kontaktujemy s─ů ju┼╝ ustabilizowane. Je┼Ťli jednak komunikujemy si─Ö ze wsp├│┼épracownikiem na podobnym stanowisku co my, nie musimy zachowywa─ç formalnego i oficjalnego charakteru wiadomo┼Ťci i nie jest to b┼é─Ödem.

Netykieta

Niekt├│rzy traktuj─ů zasady netykiety jako przesadne formalizowanie sposobu komunikacji, jednak tre┼Ťci wiadomo┼Ťci e-mail lub SMS s─ů traktowane tak samo jak s┼éowa wypowiadane podczas rozmowy twarz─ů w twarz. Powinny wi─Öc oddawa─ç szacunek i by─ç obrazem kultury i profesjonalizmu, dlatego warto pami─Öta─ç o zachowaniu ostro┼╝no┼Ťci w tym zakresie. To, ┼╝e u┼╝ywamy Internetu lub telefonu do komunikacji w pracy nie oznacza, ┼╝e zwolnieni jeste┼Ťmy z zachowania zasad etykiety i profesjonalnego podej┼Ťcia do naszego rozm├│wcy.

Autork─ů tekstu jest Joanna Jagielska, z wykszta┼écenia logistyk z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem w korporacji. Aktualnie studiuje prawo i pracuje w s─ůdzie rejonowym. Posiada certyfikat z kursu w zakresie Etykiety w Biznesie, Savoir-Vivre oraz Protoko┼éu Dyplomatycznego z Europejskiej Akademii Dyplomacji. Wi─Öcej na Instagramie: https://www.instagram.com/joanna_jagielska_/

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close