netykieta

O tym musisz pami臋ta膰 prowadz膮c rozmow臋 telefoniczn膮 lub pisz膮c e-mail

Joanna Jagielska

Komputeryzacja, a w jej nast臋pstwie 鈥 informatyzacja, to ju偶 nieod艂膮czne elementy dzia艂alno艣ci ka偶dego mikro-, ma艂ego i 艣redniego przedsi臋biorstwa, du偶ych korporacji oraz administracji publicznej. Z historii wiemy, 偶e pierwszego maila wys艂ano w 1965 roku, a wi臋c nie s膮 to a偶 tak odleg艂e czasy, jednak post臋p technologiczny sprawi艂, 偶e Internet to absolutna podstawa istnienia firmy na rynku. Znajomo艣膰 netykiety 鈥 czyli etykiety w Internecie - jest wi臋c kluczowym zakresem wiedzy, jakim powinien okaza膰 si臋 zar贸wno dobry przedsi臋biorca jak i dobry pracownik. Kultura w komunikacji Internetowej obowi膮zuje wszystkich 鈥 bez wyj膮tku. Pami臋tajmy, 偶e chcemy by膰 odebrani jako profesjonalni partnerzy biznesowi i temu w艂a艣nie s艂u偶y膰 ma etykieta w biznesie, kt贸ra obowi膮zuje r贸wnie偶 w komunikacji Internetowej.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

B艂膮d na wst臋pie

艢wiadomo艣膰 ludzka jest coraz wi臋ksza, niesamowicie cz臋sto jednak spotykam si臋 z pewnym faux pas w mailach i smsach s艂u偶bowych: s艂owem 鈥濿itam鈥 na pocz膮tku wiadomo艣ci. Powitanie to powinno艣膰 czyniona przez gospodarza, kt贸ry wita przyby艂ych go艣ci, a wi臋c nie ma absolutnie nic wsp贸lnego z korespondencj膮 s艂u偶bow膮, za艣 nieprawid艂owo u偶yte, mo偶e by膰 r贸wnie偶 odebrane jako oznaka wy偶szo艣ci. Wiadomo艣膰 mailow膮 najlepiej zacz膮膰 wi臋c od neutralnego 鈥濪zie艅 dobry鈥. Widuj臋 r贸wnie偶 w mailach zwrot 鈥濻zanowna Pani/Szanowny Panie鈥, co nie jest b艂臋dem, jednak osobi艣cie uwa偶am, 偶e warto wiedzie膰 z kim si臋 koresponduje, wi臋c forma 偶e艅ska 鈥 uko艣nik 鈥 forma m臋ska, to nie jest najlepszy wyb贸r. Jest to pi臋kny zwrot grzeczno艣ciowy, ale wybierzmy jedn膮 z tych dw贸ch dost臋pnych form i odpowiednio j膮 zastosujmy. Na ko艅cu zwrotu powitalnego stawiamy przecinek lub wykrzyknik.

Stopka

Skoro jeste艣my przy temacie poczty elektronicznej, warto wspomnie膰 o stopce, kt贸ra pe艂ni funkcj臋 naszej wirtualnej wizyt贸wki (a jak bardzo wa偶n膮 i kluczow膮 rol臋 pe艂ni wizyt贸wka w relacjach biznesowych opisa艂am w poprzednim artykule). Zasada Corporate Identity, czyli identyfikacji wizualnej zaleca, aby pracownicy firmy mieli ustandaryzowan膮, jednakow膮 stopk臋, zawieraj膮c膮 imi臋, nazwisko, stanowisko, numer telefonu, dane adresowe firmy oraz adres strony internetowej.聽 W stopce umieszczajmy tylko najwa偶niejsze informacje 鈥 tak jak mia艂o to miejsce w przypadku papierowej formy wizyt贸wki oraz nie zapomnijmy o zwrocie grzeczno艣ciowym, jak na przyk艂ad 鈥瀂 powa偶aniem鈥, 鈥瀂 wyrazami szacunku鈥.

Rozmowy telefoniczne

W kwestii po艂膮cze艅 telefonicznych chcia艂abym zaznaczy膰 jedn膮, niesamowicie wa偶n膮 zasad臋. Zdarza si臋, 偶e po艂膮czenie zostaje z przyczyn technicznych zerwane w trakcie rozmowy telefonicznej. Wtedy nale偶y pami臋ta膰, 偶e ponowne po艂膮czenie inicjuje osoba, kt贸ra wykona艂a pierwsze po艂膮czenie (to, kt贸re zosta艂o uprzednio przerwane). Unika si臋 wtedy niezr臋cznej sytuacji, gdy po przerwaniu rozmowy obie strony pr贸buj膮 bezskutecznie si臋 do siebie nawzajem dodzwoni膰 w tym samym czasie.

Wiadomo艣ci tekstowe SMS

Do niedawna m贸wi艂o si臋, 偶e SMS, to najmniej formalny i raczej niepolecany spos贸b komunikacji w biznesie, jednak ostatnie lata zweryfikowa艂y ten stan rzeczy na korzy艣膰 szybkich wiadomo艣ci tekstowych. W przypadku SMS obowi膮zuje podobna zasada jak przy wiadomo艣ci email: warto pierwsz膮 z wiadomo艣ci rozpocz膮膰 zwrotem 鈥濪zie艅 dobry鈥, aby pomimo ma艂o formalnego charakteru wiadomo艣ci, utrzyma膰 profesjonalny biznesowy savoir-vivre. Naturalnie podczas wymiany kilku wiadomo艣ci z jedn膮 osob膮 nie musimy ka偶dorazowo pisa膰 zwrot贸w grzeczno艣ciowych – wystarczy zawrze膰 je w pierwszej i ostatniej wiadomo艣ci, aby okaza膰 grzeczno艣膰 i szacunek, a nie sztuczno艣膰.

Kiedy w ten spos贸b si臋 kontaktowa膰?

Polecam jednak zachowa膰 ten spos贸b komunikacji na czas, gdy osoba wy偶sza rang膮 jest 艣wiadoma ju偶 naszego profesjonalizmu, a nasze relacje z osob膮, z kt贸r膮 si臋 w kontaktujemy s膮 ju偶 ustabilizowane. Je艣li jednak komunikujemy si臋 ze wsp贸艂pracownikiem na podobnym stanowisku co my, nie musimy zachowywa膰 formalnego i oficjalnego charakteru wiadomo艣ci i nie jest to b艂臋dem.

Netykieta

Niekt贸rzy traktuj膮 zasady netykiety jako przesadne formalizowanie sposobu komunikacji, jednak tre艣ci wiadomo艣ci e-mail lub SMS s膮 traktowane tak samo jak s艂owa wypowiadane podczas rozmowy twarz膮 w twarz. Powinny wi臋c oddawa膰 szacunek i by膰 obrazem kultury i profesjonalizmu, dlatego warto pami臋ta膰 o zachowaniu ostro偶no艣ci w tym zakresie. To, 偶e u偶ywamy Internetu lub telefonu do komunikacji w pracy nie oznacza, 偶e zwolnieni jeste艣my z zachowania zasad etykiety i profesjonalnego podej艣cia do naszego rozm贸wcy.

Autork膮 tekstu jest Joanna Jagielska, z wykszta艂cenia logistyk z wieloletnim do艣wiadczeniem w korporacji. Aktualnie studiuje prawo i pracuje w s膮dzie rejonowym. Posiada certyfikat z kursu w zakresie Etykiety w Biznesie, Savoir-Vivre oraz Protoko艂u Dyplomatycznego z Europejskiej Akademii Dyplomacji. Wi臋cej na Instagramie: https://www.instagram.com/joanna_jagielska_/

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close