Ania Płoszyńska

„Nigdy w siebie nie w─ůtpi┼éam!” – Ania, „cz┼éowiek orkiestra” na k├│┼ékach

Trenuje p┼éywanie, sko┼äczy┼éa techniki dentystyczne na Uniwersytecie Medycznym w ┼üodzi, bierze udzia┼é w Konkursach Miss, uwielbia ta┼äczy─ç, na co dzie┼ä pracuje w fundacji i dba o sw├│j rozw├│j zawodowy. Wszystko to, poruszaj─ůc si─Ö na w├│zku. Ania P┼éoszy┼äska jest osob─ů z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů ruchow─ů, dla kt├│rej ÔÇô opr├│cz architektonicznych ÔÇô nie ma ┼╝adnych barier.

Moj─ů dzisiejsz─ů rozm├│wczyni─ů jest Ania P┼éoszy┼äska! Opowiedz nam troch─Ö o sobie.

Mam 24 lata. Jestem osob─ů pogodn─ů i zawsze u┼Ťmiechni─Öt─ů. Odk─ůd pami─Ötam interesowa┼éam si─Ö sportem. Przed wypadkiem trenowa┼éam karate, po nim taniec towarzyski, a teraz p┼éywanie. Czuj─Ö, ┼╝e sport to obszar, w kt├│rym mog─Ö si─Ö spe┼énia─ç. Lubi─Ö tak┼╝e pomaga─ç innym. Pracuj─Ö w fundacji dla os├│b z niepe┼énosprawno┼Ťciami, gdzie wspieram dzieci na w├│zkach. Dodatkowo, ca┼éy czas staram si─Ö rozwija─ç, poprzez edukacj─Ö, studia czy szkolenia.

Jak do tej pory wygl─ůda┼éa Twoja ┼Ťcie┼╝ka edukacji?

Po gimnazjum wybra┼éam si─Ö do liceum na profil biologiczno-chemiczny. Nie wiedzia┼éam wtedy do ko┼äca, co chc─Ö robi─ç w ┼╝yciu, jednak planowa┼éam wybra─ç si─Ö na uniwersytet medyczny. Uko┼äczywszy liceum, z┼éo┼╝y┼éam dokumenty na kilka kierunk├│w, w tym techniki dentystyczne. Aby dosta─ç si─Ö na te studia musia┼éam dodatkowo zda─ç egzamin manualny, gdzie mia┼éam za zadanie wykona─ç w plastelinie or┼éa i narysowa─ç w skali 1:1 roz┼éo┼╝on─ů kostk─Ö Rubika. Po tym egzaminie wiedzia┼éam, ┼╝e to dziedzina dla mnie. Ka┼╝dy rok ko┼äczy┼éam z bardzo dobr─ů ┼Ťredni─ů, udziela┼éam si─Ö r├│wnie┼╝ w ┼╝yciu uczelni. P├│┼║niej wybra┼éam si─Ö na drugi stopie┼ä studi├│w i od niedawna posiadam ju┼╝ tytu┼é magistra.

Jak to jest by─ç dziewczyn─ů na w├│zku? W jakich sytuacjach dostrzegasz i jak postrzegasz swoj─ů niepe┼énosprawno┼Ť─ç? Czy ten obraz zmienia┼é si─Ö z biegiem lat?

Od pocz─ůtku nie wstydzi┼éam si─Ö siebie. Pomimo tego w jakiej sytuacji si─Ö znalaz┼éam, nie czu┼éam si─Ö gorsza w ┼╝aden spos├│b od innych. Jedyne co mnie r├│┼╝ni od os├│b chodz─ůcych to to, ┼╝e u┼╝ywam k├│┼é zamiast n├│g. Swoj─ů niepe┼énosprawno┼Ť─ç zauwa┼╝am najcz─Ö┼Ťciej, kiedy napotykam bariery architektoniczne, np. schody. Kiedy jednak moje otoczenie jest dostosowane, to niepe┼énosprawno┼Ť─ç nie jest dla mnie problemem.

Uwa┼╝am, ┼╝e ka┼╝dy cz┼éowiek, bez wzgl─Ödu na to w jakim jest stanie fizycznym, jest tak samo warto┼Ťciowy i powinien by─ç tak te┼╝ traktowany. Moja niepe┼énosprawno┼Ť─ç na pewno nie u┼éatwia mi funkcjonowania, jednak przez to nauczy┼éam si─Ö kreatywno┼Ťci i szukania sposob├│w na radzenie sobie ze wszystkim. Na pocz─ůtku, po moim wypadku mia┼éam jeszcze nadziej─Ö, ┼╝e ja i w├│zek to sytuacja przej┼Ťciowa. Teraz wiem, ┼╝e to nie jest takie proste. Musia┼éam zaakceptowa─ç t─Ö sytuacj─Ö, pogodzi─ç si─Ö z ni─ů i cieszy─ç si─Ö tym, co mam.┬á My┼Ťl─Ö, ┼╝e bardzo dobrze mi to wychodzi i nieraz robi─Ö wi─Öcej ni┼╝ niejeden ÔÇ×pe┼énosprawnyÔÇŁ cz┼éowiek.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E: „Zrobi─Ö sobie reprezentacj─Ö” – rozmowa o intensywnym ┼╝yciu Zosi na k├│┼ékach

Jak oceniasz polski system edukacji pod k─ůtem wspierania os├│b z niepe┼énosprawno┼Ťciami (OzN) i dost─Öpnych dostosowa┼ä edukacyjnych?

Polski system edukacji bywa r├│┼╝ny. Niejednokrotnie pracuj─ůc z dzie─çmi spotyka┼éam si─Ö z historiami, gdy nauczyciele nie interesowali si─Ö potrzebami takich dzieci, na ca┼ée dnie pozostawiali je w szkolnej ┼éawce, kiedy inne dzieci bawi┼éy si─Ö razem na przerwach. R├│wnie┼╝ ze strony r├│wie┼Ťnik├│w dzieci z niepe┼énosprawno┼Ťciami nieraz do┼Ťwiadcza┼éy stresuj─ůcych sytuacji. To si─Ö jednak stopniowo zmienia, powstaj─ů szko┼éy integracyjne, gdzie dzieci pe┼énosprawne s─ů uczone od podstaw, na czym polega odmienno┼Ť─ç koleg├│w. Sama kiedy┼Ť by┼éam w szkole i opowiada┼éam o swoim ┼╝yciu i o tym, jak sobie radz─Ö. Dzieci mog┼éy r├│wnie┼╝ usi─ů┼Ť─ç na w├│zku i ÔÇťna w┼éasnej sk├│rzeÔÇŁ zobaczy─ç, jak to wygl─ůda, i przez to te┼╝ nabra┼éy wi─Ökszego szacunku.

Je┼Ťli chodzi o moje liceum, kt├│re ko┼äczy┼éam ju┼╝ b─Öd─ůc na w├│zku to niestety by┼éo niedostosowane pod wzgl─Ödem architektonicznym. Jednak zar├│wno nauczyciele jak i r├│wie┼Ťnicy bardzo mi pomagali, co u┼éatwi┼éo mi uko┼äczenie szko┼éy. Przed rozpocz─Öciem studi├│w mia┼éam spotkanie z prowadz─ůcymi zaj─Öcia praktyczne, ┼╝eby sprawdzi─ç, jak poradz─Ö sobie w pracowni. W miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci starali si─Ö dostosowa─ç miejsce zaj─Ö─ç do moich potrzeb. Wypo┼╝yczyli w├│zek z funkcj─ů pionizacji oraz zakupili mi urz─ůdzenia uruchamiane r─Öcznie zamiast z pomoc─ů n├│g. Dodatkowo jako OzN mia┼éam zawsze op┼éacone parkingi uczelniane, a przed akademikiem zrobili mi specjalne miejsce dla niepe┼énosprawnych, ┼╝eby by┼éo mi ┼éatwiej. Miejsce zaj─Ö─ç r├│wnie┼╝ dostosowywali do moich potrzeb, wybieraj─ůc lokalizacj─Ö bez barier.

Czy chcia┼éaby┼Ť podzieli─ç si─Ö jak─ů┼Ť histori─ů zwi─ůzan─ů z dost─Öpno┼Ťci─ů dla os├│b z niepe┼énosprawno┼Ťciami w naszym kraju?

Mog─Ö jedynie powiedzie─ç, ┼╝e moja niepe┼énosprawno┼Ť─ç nigdy nikomu nie przeszkadza┼éa. A wr─Öcz przeciwnie. Bra┼éam udzia┼é nawet w oprawie artystycznej Miss Uniwersytetu Medycznego w ┼üodzi, gdzie wraz z partnerem zaprezentowali┼Ťmy pi─Ökny uk┼éad taneczny. Brawom nie by┼éo ko┼äca. W pewien spos├│b pokazywa┼éam innym, ┼╝e mimo wszystko si─Ö da i walczy┼éam ze stereotypami.

Jeste┼Ť bardzo aktywn─ů osob─ů, jak to robisz? Jak reaguje otoczenie na Twoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç i osi─ůgni─Öcia?

Rzeczywi┼Ťcie w moim ┼╝yciu ca┼éy czas du┼╝o si─Ö dzieje, nie nudz─Ö si─Ö. Udziela┼éam si─Ö w dzia┼éania Uczelni. Bra┼éam udzia┼é w wyborach Miss Polski na w├│zkach, b─Öd─Ö reprezentowa─ç Polsk─Ö na wyborach Miss ┼Üwiata. P┼éywanie, o kt├│rym wcze┼Ťniej wspomina┼éam, trenuje zawodowo, wi─Öc je┼╝d┼╝─Ö na mistrzostwa, aby pokonywa─ç przede wszystkim sam─ů siebie. Po moim wypadku zauwa┼╝y┼éam, jak kruche jest ┼╝ycie, i ┼╝e trzeba czerpa─ç z niego, ile tylko si─Ö da. Dlatego te┼╝ ciesz─Ö si─Ö z ma┼éych rzeczy i ca┼éy czas si─Ö rozwijam, by prze┼╝y─ç ┼╝ycie, a nie tylko egzystowa─ç. Otoczenie bardzo pozytywnie na to reaguje. Ludzie mnie podziwiaj─ů, wspieraj─ů, dla wielu jestem inspiracj─ů. To jest dla mnie dodatkowa motywacja do dzia┼éania i niepoddawania si─Ö.

Z jakimi stereotypami czy przejawami dyskryminacji si─Ö zetkn─Ö┼éa┼Ť?

Kiedy┼Ť jedna osoba stwierdzi┼éa, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b na w├│zkach pozostanie samotna przez ca┼ée ┼╝ycie, w zwi─ůzku z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů i elementami, kt├│re si─Ö z ni─ů wi─ů┼╝─ů.

Zdarzy┼éo mi si─Ö te┼╝ us┼éysze─ç, ┼╝e osoby na w├│zkach nie powinny nosi─ç but├│w na obcasie, bo to i tak nic nie da, a ┼éadnie wygl─ůda┼éyby jedynie na kobiecie chodz─ůcej. Jednak s─ů to opinie, z kt├│rymi spotka┼éam si─Ö jednokrotnie.

Na og├│┼é ludzie bardzo szanuj─ů dzia┼éania os├│b z niepe┼énosprawno┼Ťciami i nie dyskryminuj─ů nas. W klubach cz─Östo ludzie przybijali mi pi─ůtki i mnie obejmowali, ┼╝eby pogratulowa─ç i pokaza─ç podziw w zwi─ůzku z tym, ┼╝e przysz┼éam pota┼äczy─ç. Powinno by─ç to jednak co┼Ť normalnego, ale my┼Ťl─Ö, ┼╝e z czasem tak b─Ödzie, oraz ┼╝e Ci ludzie r├│wnie┼╝ nie chcieli ┼║le.

Staram si─Ö nie przejmowa─ç negatywnymi opiniami na m├│j temat. Wiem, ┼╝e najcz─Ö┼Ťciej krytykuj─ů Ci, kt├│rzy sami maj─ů problem ze sob─ů i pozostaje mi tylko im wsp├│┼éczu─ç.

Jakie zmiany w edukacji w zakresie inkluzywno┼Ťci i wspierania r├│┼╝norodno┼Ťci chcia┼éaby┼Ť, aby zosta┼éy wprowadzone czy bardziej powszechne?

Bior─ůc pod uwag─Ö moj─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö edukacji, to nic bym nie zmieni┼éa. Wiem jednak, ┼╝e s─ů wydzia┼éy, gdzie wci─ů┼╝ pojawiaj─ů si─Ö bariery architektoniczne. Chcia┼éabym wi─Öc, aby uczelnie sta┼éy si─Ö bardziej przyjazne pod tym k─ůtem.

Je┼Ťli chodzi o inne niepe┼énosprawno┼Ťci to niewiele wiem na ten temat, jednak na uczelni jaki┼Ť czas temu ruszy┼é zarz─ůd do przeciwdzia┼éania dyskryminacji i r├│wnego traktowania. Mam nadziej─Ö, ┼╝e si─Ö rozwinie i powstanie spokojna przestrze┼ä dla tych os├│b.

Jaka bariera ┼Ťwiadomo┼Ťciowa w zakresie wspierania OzN jest w Twojej ocenie najpilniejsza do zaadresowania w ┼Ťrodowisku polskim?

Nie do ko┼äca wiem, jak rozumie─ç to pytanie. ┼Üwiadomo┼Ť─ç ludzi odno┼Ťnie niepe┼énosprawno┼Ťci na pewno si─Ö zwi─Öksza. Pojawiaj─ů si─Ö r├│┼╝ne konferencje, gdzie mo┼╝na od kuchni pozna─ç r├│┼╝ne rodzaje niepe┼énosprawno┼Ťci i by─ç bardziej ┼Ťwiadomym.

Na pewno w kwestii pracy nale┼╝y u┼Ťwiadomi─ç pracodawc├│w, ┼╝e pracownik z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů, to nie jest pracownik gorszy. A niejednokrotnie mo┼╝e by─ç te┼╝ pracownikiem lepszym od osoby pe┼énosprawnej. W dziedzinie edukacji, wa┼╝ne jest, ┼╝eby otwiera─ç si─Ö na OzN. Na mnie, mimo obaw, uczelnia si─Ö otworzy┼éa i przekonali si─Ö wszyscy, ┼╝e jestem sobie w stanie bez problemu poradzi─ç na studiach. Mam nadziej─Ö, ┼╝e tak b─Ödzie r├│wnie┼╝ w innych przypadkach.

Podzielisz si─Ö prosz─Ö dobrymi praktykami, kt├│re w sobie i w innych wyrobi┼éa┼Ť w zwi─ůzku z niepe┼énosprawno┼Ťci─ů?

Nauczy┼éam si─Ö darzy─ç innych cierpliwo┼Ťci─ů i zrozumieniem. Wiem, ┼╝e ch─Ö─ç niesienia pomocy, mimo ┼╝e nieraz nachalna, jest jednak czym┼Ť dobrym. Staram si─Ö stawia─ç na miejscu os├│b, z kt├│rymi spotykam si─Ö na co dzie┼ä i jest mi ┼éatwiej zrozumie─ç ich dzia┼éania. Nauczy┼éam si─Ö r├│wnie┼╝ wierzy─ç w siebie i w swoje mo┼╝liwo┼Ťci, mimo niedogodno┼Ťci, jakie wi─ů┼╝─ů si─Ö z jazd─ů na w├│zku.

Dlaczego tak ma┼éo OzN jest widocznych i s┼éyszanych oraz czemu wci─ů┼╝ wiele zawod├│w i miejsc pracy w Polsce jest dla nich niedost─Öpnych?

Wydaje mi si─Ö, ┼╝e, teraz coraz wi─Öcej OzN jest widzianych i s┼éyszanych. Powstaje coraz wi─Öcej akcji, konferencji i wyst─Öp├│w, gdzie osoby z niepe┼énosprawno┼Ťciami pojawiaj─ů si─Ö w takim samym zakresie jak osoby chodz─ůce. Nieraz problemem jest sam brak pewno┼Ťci siebie u OzN i niestety poczucie bycia gorszym. Taki tok my┼Ťlenia powoduje, ┼╝e te osoby nie maj─ů motywacji do osi─ůgania sukces├│w i prze┼éamywania barier. Dlatego ja staram si─Ö pokazywa─ç, ┼╝e wszystko si─Ö da, je┼Ťli tylko bardzo tego chcemy.

Je┼Ťli chodzi o miejsca pracy to my┼Ťl─Ö, ┼╝e chodzi tutaj o niewiedz─Ö i brak ┼Ťwiadomo┼Ťci pracodawc├│w. Od 8 lat prowadzona jest konferencja „Niepe┼énosprawni na rynku pracyÔÇŁ, gdzie poruszany jest temat pracownik├│w i pracodawc├│w oraz otwierane s─ů nowe drogi dla OzN. My┼Ťl─Ö wi─Öc, ┼╝e ju┼╝ nied┼éugo nie b─Ödzie wyklucze┼ä w tym zakresie. Mam nadziej─Ö, ┼╝e w miar─Ö mo┼╝liwo┼Ťci ka┼╝dy b─Ödzie m├│g┼é chodzi─ç, a nie je┼║dzi─ç. Je┼Ťli osoba na w├│zku zdecyduje si─Ö studiowa─ç medycyn─Ö w Polsce, to bardzo jej b─Öd─Ö kibicowa─ç i mam nadziej─Ö, ┼╝e przetrze szlaki innym i b─Ödzie ┼Ťwietnym lekarzem.

Mam nadziej─Ö, ┼╝e moje dzia┼éania poka┼╝─ů ludziom, ┼╝e nie ma rzeczy niemo┼╝liwych i, jak mawia┼é Walt Disney: ÔÇťJe┼Ťli potrafisz o czym┼Ť marzy─ç, to potrafisz tego tak┼╝e dokona─ç.ÔÇŁ Je┼Ťli chodzi o moje ┼╝ycie, to chc─Ö po prostu by─ç zdrowa i szcz─Ö┼Ťliwa. To jest dla mnie najwa┼╝niejsze. A wszystko inne przyjdzie samo. Tego te┼╝ chc─Ö ┼╝yczy─ç innym.

***

Rozmawiała: Weronika Tomiak

Studentka kierunku lekarskiego i lingwistyki dla biznesu w ┼üodzi. Za┼éo┼╝ycielka┬áFundacji Neuror├│┼╝norodni. Szerzy ┼Ťwiadomo┼Ť─ç na temat os├│b neuroatypowych ÔÇô edukuje o r├│┼╝nych formach funkcjonowania m├│zgu, np. u dyslektyk├│w, autyst├│w, synestet├│w czy os├│b z ADHD. Marzy o wi─Ökszej dost─Öpno┼Ťci wsparcia dydaktycznego: zapewnianiu dostosowa┼ä i indywidualizacji kszta┼écenia na ka┼╝dym szczeblu edukacji w Polsce.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close