test na przyw├│dztwo

Kiedy nowe technologie zaczn─ů odpowiada─ç na potrzeby kobiet?

Dominika Jajszczak

My┼Ťli przysz┼éo┼Ťciowo, nie wystrzega si─Ö emocji w biznesie i wierzy, ┼╝e nowe technologie mog─ů zmieni─ç ┼Ťwiat na lepsze. Przeczytaj rozmow─Ö Olgi Kozierowskiej z Dominik─ů Bettman, niezwyk┼é─ů liderk─ů, autork─ů ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Technologiczne magnolieÔÇŁ, cz┼éonkini─ů Jury konkursu Bizneswoman Roku i Prezesk─ů Siemens Polska, kt├│ra od grudnia 2021 stanie na czele polskiego oddzia┼éu Microsoft.

Olga Kozierowska: Ostatnio napisa┼éa┼Ť ksi─ů┼╝k─Ö ÔÇ×Technologiczne magnolieÔÇŁ. Dlaczego magnolia?

Dominika Bettman: Magnolia jest trwa┼éa. ┼╗yje do 2000 lat. Jest bardzo trudna w uprawie, ale daje fantastyczne efekty. Jest kompletnie nieprzewidywalna, cudownie kwitnie i to jest dla mnie analogia do nowych technologii. Do technologii, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö i rozkwitaj─ů. Technologii, kt├│re kosztuj─ů ogromnie du┼╝o wysi┼éku zar├│wno w ich tworzeniu, jak i potem we wdra┼╝aniu, u┼╝ytkowaniu oraz znajdowaniu dla nich w┼éa┼Ťciwych zastosowa┼ä, ale efekty s─ů osza┼éamiaj─ůce.

Podtytu┼é twojej ksi─ů┼╝ki to ÔÇ×Gdy wi─Ökszo┼Ť─ç z nas uwierzy, ┼╝e dzi─Öki technologiom zmienimy ┼Ťwiat na lepszeÔÇŁ. To uwierzymy w to czy b─Ödziesz to jednak kontrowa┼éa w swojej ksi─ů┼╝ce?

Ta ksi─ů┼╝ka jest jedn─ů wielk─ů zach─Öt─ů do tego, ┼╝eby przede wszystkim w obecno┼Ťci tych technologii dobrze si─Ö poczu─ç i si─Ö w nich odnale┼║─ç. A wi─Öc licz─Ö na to i wierz─Ö w to bardzo mocno, ┼╝e w┼éa┼Ťnie te nowe modele biznesowe, kt├│re powstaj─ů, te kompletnie nowe sposoby funkcjonowania zar├│wno na rynku, czyli w gospodarce, jak i w przestrzeni publicznej, po prostu w spo┼éecze┼ästwie, sprawiaj─ů, ┼╝e ┼Ťwiat b─Ödzie lepszy.

Technologie w moim odczuciu same w sobie s─ů neutralne, czyli nie s─ů ani dobre, ani z┼ée. Cho─ç oczywi┼Ťcie mo┼╝na by d┼éugo dyskutowa─ç nad definicj─ů dobra i z┼éa w tym kontek┼Ťcie. Niemniej jednak, je┼╝eli przyjmiemy, ┼╝e chodzi o to czy technologie s┼éu┼╝─ů cz┼éowiekowi czy jemu szkodz─ů, to ju┼╝ si─Ö troszk─Ö przybli┼╝amy do tego, co znaczy dobre, a co znaczy z┼ée. G┼é─Öboko analizuj─ůc te nowe technologie, przygl─ůdaj─ůc si─Ö konkretnym przyk┼éadom ich zastosowa┼ä, ich funkcjonalno┼Ťciom w r├│┼╝nych obszarach – wierz─Ö w to, ┼╝e one zmieni─ů ┼Ťwiat na lepsze.

Ostatnio prowadzi┼éam technologiczn─ů konferencj─Ö, gdzie ca┼éy czas powtarzano takie trzy s┼éowa: ludzie, biznes, technologie. W jakiej propozycji, ┼╝eby by┼éo etycznie? W jakiej propozycji, ┼╝eby by┼éo konkurencyjnie? W jakiej propozycji, ┼╝eby by┼éo dobrze dla ┼Ťwiata? Jak uwa┼╝asz?

Nadajemy czasami technologii cechy antropomorficzne ÔÇô m├│wimy, ┼╝e technologia co┼Ť zrobi┼éa, ┼╝e pomog┼éa albo zaszkodzi┼éa. A tymczasem trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e spos├│b rozwijania technologii i tworzenia algorytm├│w, a p├│┼║niej odpowiadania na to jakie konkretne potrzeby ta technologia zaadresuje – to wszystko jest w g┼éowie cz┼éowieka, to wszystko jest w r─Ökach ludzkich.

Zatem odpowiadaj─ůc na twoje pytania: Wed┼éug mnie cz┼éowiek – przede wszystkim jako tw├│rca technologii, a tak┼╝e tw├│rczyni. To bardzo wa┼╝ne i zach─Öcam w wielu swoich wypowiedziach kobiety do tego, ┼╝eby odczarowa┼éy w swoich g┼éowach nowe technologie. ┼╗eby nie m├│wi┼éy: ÔÇ×Ja nie jestem technicznaÔÇŁ albo ÔÇ×Ja nie jestem technologiczna. To nie jest dla mnieÔÇŁ. Udzia┼é kobiet w tworzeniu tych technologii jest tak wa┼╝ny, jak udzia┼é kobiet we wszystkich innych obszarach ┼╝ycia. Bez nich te technologie nie uwzgl─Ödniaj─ů ich potrzeb. Ju┼╝ teraz kobiety jako konsumentki budz─ů si─Ö z tym, ┼╝e niestety w sposobie dostarczania us┼éug albo w produktach, kt├│re s─ů na rynku nie ma tego pierwiastka dla kobiet. Nie ma elementu dostosowania do potrzeb kobiet. W zwi─ůzku z tym zach─Öcam kobiety do tego, ┼╝eby bra┼éy aktywny udzia┼é w tworzeniu technologii, ┼╝eby si─Ö ich nie ba┼éy.

I teraz id─ůc dalej tym w─ůtkiem, o kt├│rym powiedzia┼éa┼Ť: ludzie i biznes. Wytw├│rcy technologii s─ů po stronie tego wielkiego ┼Ťwiatowego rynku. S─ů gigantami, s─ů korporacjami mi─Ödzynarodowymi o ogromnym zasi─Ögu i sile. M├│wi si─Ö, ┼╝e wsp├│┼éczesne korporacje technologiczne maj─ů wi─Öksze znaczenie i s─ů silniejsze od pa┼ästw, ┼╝e tak naprawd─Ö wywieraj─ů wi─Ökszy wp┼éyw na ┼╝ycie spo┼éeczne ni┼╝ regulacje pa┼ästwowe. I jest w tym bardzo du┼╝o prawdy. Tutaj w┼éa┼Ťnie pojawia si─Ö ten styk biznes-cz┼éowiek. M├│wi si─Ö o tym, ┼╝e nie ma w┼éa┼Ťciwie innego wyj┼Ťcia jak odej┼Ťcie od tego prymatu nieustaj─ůcego wzrostu, od tego prymatu nacisku na to, ┼╝eby wiecznie by┼é zysk.

Czyli zapomnimy troch─Ö o tzw. KPI?

Nie, po prostu je inaczej zdefiniujemy. Dodamy te KPI na przyk┼éad zwi─ůzane z r├│┼╝norodno┼Ťci─ů albo ochron─ů ┼Ťrodowiska i niskoemisyjno┼Ťci─ů. Ja ju┼╝ mam taki przyk┼éad. Dosta┼éam cele bonusowe na kolejny rok finansowy i w tych celach jest wysoko┼Ť─ç emisji CO2 wszystkich budynk├│w mojej firmy na terenie kraju i emisyjno┼Ť─ç floty. Jako szefowa odpowiadam za to, ┼╝eby ten wska┼║nik by┼é utrzymany na odpowiednio niskim poziomie, czyli musz─Ö zadba─ç o to, je┼Ťli tylko jest taka mo┼╝liwo┼Ť─ç, ┼╝eby korzysta─ç z zielonej energii i ┼╝eby pracownicy firmy u┼╝ywali takich pojazd├│w, kt├│re emituj─ů jak najni┼╝sz─ů mo┼╝liw─ů dopuszczaln─ů w tej chwili ilo┼Ť─ç CO2.

I to jest ten kierunek i to tutaj zaczyna si─Ö realizowa─ç ta wielka wizja. To, ┼╝e w Glasgow ┼Ťwiatowi liderzy spotkali si─Ö albo to, ┼╝e spotykaj─ů si─Ö przedstawiciele wielkich firm ameryka┼äskich i odchodz─ů powoli od paradygmatu zysku i presji, tych wiecznie rosn─ůcych s┼éupk├│w. Idziemy w kierunku zr├│wnowa┼╝onego rozwoju, czyli tego, ┼╝eby jednak to, co robimy by┼éo korzystne w┼éa┼Ťnie dla cz┼éowieka i nie tylko w tym aspekcie konsumpcyjnym, ale tak┼╝e w tym aspekcie przysz┼éo┼Ťci, czyli zachowania planety i ochrony ┼Ťrodowiska.

To, co przynios┼éy pandemia i lockdown ze sob─ů pozytywnego to to, ┼╝e w biznesie wreszcie zauwa┼╝ono, ┼╝e ludzie maj─ů emocje. Nie mo┼╝emy ju┼╝ udawa─ç, ┼╝e emocji nie ma. Zacz─Öto odkrywa─ç, ┼╝e to jednak emocje nas do czego┼Ť popychaj─ů i motywuj─ů. W zasadzie wszystkie decyzje podejmujemy emocjonalnie, a potem to racjonalizujemy. Nagle liderzy zwr├│cili si─Ö do ludzi w ludzki spos├│b i zacz─Öli wygrywa─ç ci, kt├│rzy rzeczywi┼Ťcie umieli s┼éucha─ç i umieli odpowiedzie─ç na potrzeby emocjonalne swoich pracownik├│w.

Tak, oczywi┼Ťcie. Przez pierwsze miesi─ůce covida sp─Ödzi┼éam na cotygodniowych spotkaniach ze wszystkimi pracownikami w firmie. Uwa┼╝a┼éam, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie ja sama powinnam si─Ö tym zaj─ů─ç – cho─ç oczywi┼Ťcie jest wiele os├│b wyspecjalizowanych w kwestii motywacji, zdrowia psychicznego czy tak jak m├│wisz radzenia sobie z emocjami. Uzna┼éam natomiast, ┼╝e ja jako liderka i prezeska firmy powinnam rozmawia─ç bezpo┼Ťrednio (cho─ç online) z lud┼║mi.

Poruszali┼Ťmy w┼éa┼Ťnie w tych rozmowach wszystkie te tematy. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e ludzie si─Ö nie odnajduj─ů w przestrzeni domowej, ┼╝e ich ┼╝ycie rodzinne zostaje kompletnie wywr├│cone do g├│ry nogami i tak┼╝e zacz─Ö┼éy si─Ö pojawia─ç tematy, kt├│re mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e by┼éy tabu do tej pory w tej w biznesie – kwestie zdrowia psychicznego, odporno┼Ťci czy w┼éa┼Ťnie kwestie emocji. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e te emocje s─ů tak naprawd─Ö wspania┼éym wzmocnieniem. Oczywi┼Ťcie, ┼╝e w sytuacji kryzysowej mog─ů os┼éabi─ç dzia┼éanie firmy i mog─ů sprawi─ç, ┼╝e ludzie nie s─ů zdolni do pracy, ale je┼Ťli znajd─ů w swoim otoczeniu odpowiedzialnych lider├│w takich w┼éa┼Ťnie, kt├│rzy nie schowali si─Ö w tym wczesnym okresie covidu, tylko wyszli do ludzi – to mo┼╝e nast─ůpi─ç synergia.

To po┼é─ůczenie my┼Ťlenia o firmie jako o tworze bardzo ustrukturyzowany sztywnym, gdzie pewnych rzeczy nie wypada, w┼éa┼Ťnie z t─ů stron─ů emocjonaln─ů i ludzk─ů, u mnie super zadzia┼éa┼éo. Jestem z tego bardzo dumna i zadowolona. I ma┼éo tego – to si─Ö przek┼éada na konkretne efekty biznesowe.

Posłuchaj całej rozmowy TUTAJ albo obejrzyj poniżej!

O programie Sukces Pisany Szmink─ů

M├│wimy o biznesie z dusz─ů, technologiach z kobiec─ů twarz─ů i dzia┼éaniach z obszaru diversity & inclusion. Pokazujemy trendy i wysy┼éamy stereotypy do lamusa.

Program prowadzi Olga Kordys Kozierowska ÔÇô dziennikarka biznesowa z ponad 11 letnim do┼Ťwiadczeniem radiowym i telewizyjnym. Za┼éo┼╝ycielka 1. w Polsce organizacji promuj─ůcej przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç kobiet i r├│wno┼Ť─ç w biznesie.