test na przyw脙鲁dztwo

Kiedy nowe technologie zaczn膮 odpowiada膰 na potrzeby kobiet?

Dominika Jajszczak

My艣li przysz艂o艣ciowo, nie wystrzega si臋 emocji w biznesie i wierzy, 偶e nowe technologie mog膮 zmieni膰 艣wiat na lepsze. Przeczytaj rozmow臋 Olgi Kozierowskiej z Dominik膮 Bettman, niezwyk艂膮 liderk膮, autork膮 ksi膮偶ki 鈥濼echnologiczne magnolie鈥, cz艂onkini膮 Jury konkursu Bizneswoman Roku i Prezesk膮 Siemens Polska, kt贸ra od grudnia 2021 stanie na czele polskiego oddzia艂u Microsoft.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Olga Kozierowska: Ostatnio napisa艂a艣 ksi膮偶k臋 鈥Technologiczne magnolie鈥. Dlaczego magnolia?

Dominika Bettman: Magnolia jest trwa艂a. 呕yje do 2000 lat. Jest bardzo trudna w uprawie, ale daje fantastyczne efekty. Jest kompletnie nieprzewidywalna, cudownie kwitnie i to jest dla mnie analogia do nowych technologii. Do technologii, kt贸re pojawiaj膮 si臋 i rozkwitaj膮. Technologii, kt贸re kosztuj膮 ogromnie du偶o wysi艂ku zar贸wno w ich tworzeniu, jak i potem we wdra偶aniu, u偶ytkowaniu oraz znajdowaniu dla nich w艂a艣ciwych zastosowa艅, ale efekty s膮 osza艂amiaj膮ce.

Podtytu艂 twojej ksi膮偶ki to 鈥Gdy wi臋kszo艣膰 z nas uwierzy, 偶e dzi臋ki technologiom zmienimy 艣wiat na lepsze鈥. To uwierzymy w to czy b臋dziesz to jednak kontrowa艂a w swojej ksi膮偶ce?

Ta ksi膮偶ka jest jedn膮 wielk膮 zach臋t膮 do tego, 偶eby przede wszystkim w obecno艣ci tych technologii dobrze si臋 poczu膰 i si臋 w nich odnale藕膰. A wi臋c licz臋 na to i wierz臋 w to bardzo mocno, 偶e w艂a艣nie te nowe modele biznesowe, kt贸re powstaj膮, te kompletnie nowe sposoby funkcjonowania zar贸wno na rynku, czyli w gospodarce, jak i w przestrzeni publicznej, po prostu w spo艂ecze艅stwie, sprawiaj膮, 偶e 艣wiat b臋dzie lepszy.

Technologie w moim odczuciu same w sobie s膮 neutralne, czyli nie s膮 ani dobre, ani z艂e. Cho膰 oczywi艣cie mo偶na by d艂ugo dyskutowa膰 nad definicj膮 dobra i z艂a w tym kontek艣cie. Niemniej jednak, je偶eli przyjmiemy, 偶e chodzi o to czy technologie s艂u偶膮 cz艂owiekowi czy jemu szkodz膮, to ju偶 si臋 troszk臋 przybli偶amy do tego, co znaczy dobre, a co znaczy z艂e. G艂臋boko analizuj膮c te nowe technologie, przygl膮daj膮c si臋 konkretnym przyk艂adom ich zastosowa艅, ich funkcjonalno艣ciom w r贸偶nych obszarach – wierz臋 w to, 偶e one zmieni膮 艣wiat na lepsze.

Ostatnio prowadzi艂am technologiczn膮 konferencj臋, gdzie ca艂y czas powtarzano takie trzy s艂owa: ludzie, biznes, technologie. W jakiej propozycji, 偶eby by艂o etycznie? W jakiej propozycji, 偶eby by艂o konkurencyjnie? W jakiej propozycji, 偶eby by艂o dobrze dla 艣wiata? Jak uwa偶asz?

Nadajemy czasami technologii cechy antropomorficzne 鈥 m贸wimy, 偶e technologia co艣 zrobi艂a, 偶e pomog艂a albo zaszkodzi艂a. A tymczasem trzeba pami臋ta膰, 偶e spos贸b rozwijania technologii i tworzenia algorytm贸w, a p贸藕niej odpowiadania na to jakie konkretne potrzeby ta technologia zaadresuje – to wszystko jest w g艂owie cz艂owieka, to wszystko jest w r臋kach ludzkich.

Zatem odpowiadaj膮c na twoje pytania: Wed艂ug mnie cz艂owiek – przede wszystkim jako tw贸rca technologii, a tak偶e tw贸rczyni. To bardzo wa偶ne i zach臋cam w wielu swoich wypowiedziach kobiety do tego, 偶eby odczarowa艂y w swoich g艂owach nowe technologie. 呕eby nie m贸wi艂y: 鈥Ja nie jestem techniczna鈥 albo 鈥Ja nie jestem technologiczna. To nie jest dla mnie鈥. Udzia艂 kobiet w tworzeniu tych technologii jest tak wa偶ny, jak udzia艂 kobiet we wszystkich innych obszarach 偶ycia. Bez nich te technologie nie uwzgl臋dniaj膮 ich potrzeb. Ju偶 teraz kobiety jako konsumentki budz膮 si臋 z tym, 偶e niestety w sposobie dostarczania us艂ug albo w produktach, kt贸re s膮 na rynku nie ma tego pierwiastka dla kobiet. Nie ma elementu dostosowania do potrzeb kobiet. W zwi膮zku z tym zach臋cam kobiety do tego, 偶eby bra艂y aktywny udzia艂 w tworzeniu technologii, 偶eby si臋 ich nie ba艂y.

I teraz id膮c dalej tym w膮tkiem, o kt贸rym powiedzia艂a艣: ludzie i biznes. Wytw贸rcy technologii s膮 po stronie tego wielkiego 艣wiatowego rynku. S膮 gigantami, s膮 korporacjami mi臋dzynarodowymi o ogromnym zasi臋gu i sile. M贸wi si臋, 偶e wsp贸艂czesne korporacje technologiczne maj膮 wi臋ksze znaczenie i s膮 silniejsze od pa艅stw, 偶e tak naprawd臋 wywieraj膮 wi臋kszy wp艂yw na 偶ycie spo艂eczne ni偶 regulacje pa艅stwowe. I jest w tym bardzo du偶o prawdy. Tutaj w艂a艣nie pojawia si臋 ten styk biznes-cz艂owiek. M贸wi si臋 o tym, 偶e nie ma w艂a艣ciwie innego wyj艣cia jak odej艣cie od tego prymatu nieustaj膮cego wzrostu, od tego prymatu nacisku na to, 偶eby wiecznie by艂 zysk.

Czyli zapomnimy troch臋 o tzw. KPI?

Nie, po prostu je inaczej zdefiniujemy. Dodamy te KPI na przyk艂ad zwi膮zane z r贸偶norodno艣ci膮 albo ochron膮 艣rodowiska i niskoemisyjno艣ci膮. Ja ju偶 mam taki przyk艂ad. Dosta艂am cele bonusowe na kolejny rok finansowy i w tych celach jest wysoko艣膰 emisji CO2 wszystkich budynk贸w mojej firmy na terenie kraju i emisyjno艣膰 floty. Jako szefowa odpowiadam za to, 偶eby ten wska藕nik by艂 utrzymany na odpowiednio niskim poziomie, czyli musz臋 zadba膰 o to, je艣li tylko jest taka mo偶liwo艣膰, 偶eby korzysta膰 z zielonej energii i 偶eby pracownicy firmy u偶ywali takich pojazd贸w, kt贸re emituj膮 jak najni偶sz膮 mo偶liw膮 dopuszczaln膮 w tej chwili ilo艣膰 CO2.

I to jest ten kierunek i to tutaj zaczyna si臋 realizowa膰 ta wielka wizja. To, 偶e w Glasgow 艣wiatowi liderzy spotkali si臋 albo to, 偶e spotykaj膮 si臋 przedstawiciele wielkich firm ameryka艅skich i odchodz膮 powoli od paradygmatu zysku i presji, tych wiecznie rosn膮cych s艂upk贸w. Idziemy w kierunku zr贸wnowa偶onego rozwoju, czyli tego, 偶eby jednak to, co robimy by艂o korzystne w艂a艣nie dla cz艂owieka i nie tylko w tym aspekcie konsumpcyjnym, ale tak偶e w tym aspekcie przysz艂o艣ci, czyli zachowania planety i ochrony 艣rodowiska.

To, co przynios艂y pandemia i lockdown ze sob膮 pozytywnego to to, 偶e w biznesie wreszcie zauwa偶ono, 偶e ludzie maj膮 emocje. Nie mo偶emy ju偶 udawa膰, 偶e emocji nie ma. Zacz臋to odkrywa膰, 偶e to jednak emocje nas do czego艣 popychaj膮 i motywuj膮. W zasadzie wszystkie decyzje podejmujemy emocjonalnie, a potem to racjonalizujemy. Nagle liderzy zwr贸cili si臋 do ludzi w ludzki spos贸b i zacz臋li wygrywa膰 ci, kt贸rzy rzeczywi艣cie umieli s艂ucha膰 i umieli odpowiedzie膰 na potrzeby emocjonalne swoich pracownik贸w.

Tak, oczywi艣cie. Przez pierwsze miesi膮ce covida sp臋dzi艂am na cotygodniowych spotkaniach ze wszystkimi pracownikami w firmie. Uwa偶a艂am, 偶e to w艂a艣nie ja sama powinnam si臋 tym zaj膮膰 – cho膰 oczywi艣cie jest wiele os贸b wyspecjalizowanych w kwestii motywacji, zdrowia psychicznego czy tak jak m贸wisz radzenia sobie z emocjami. Uzna艂am natomiast, 偶e ja jako liderka i prezeska firmy powinnam rozmawia膰 bezpo艣rednio (cho膰 online) z lud藕mi.

Poruszali艣my w艂a艣nie w tych rozmowach wszystkie te tematy. Okaza艂o si臋, 偶e ludzie si臋 nie odnajduj膮 w przestrzeni domowej, 偶e ich 偶ycie rodzinne zostaje kompletnie wywr贸cone do g贸ry nogami i tak偶e zacz臋艂y si臋 pojawia膰 tematy, kt贸re mo偶na powiedzie膰, 偶e by艂y tabu do tej pory w tej w biznesie – kwestie zdrowia psychicznego, odporno艣ci czy w艂a艣nie kwestie emocji. Okaza艂o si臋, 偶e te emocje s膮 tak naprawd臋 wspania艂ym wzmocnieniem. Oczywi艣cie, 偶e w sytuacji kryzysowej mog膮 os艂abi膰 dzia艂anie firmy i mog膮 sprawi膰, 偶e ludzie nie s膮 zdolni do pracy, ale je艣li znajd膮 w swoim otoczeniu odpowiedzialnych lider贸w takich w艂a艣nie, kt贸rzy nie schowali si臋 w tym wczesnym okresie covidu, tylko wyszli do ludzi – to mo偶e nast膮pi膰 synergia.

To po艂膮czenie my艣lenia o firmie jako o tworze bardzo ustrukturyzowany sztywnym, gdzie pewnych rzeczy nie wypada, w艂a艣nie z t膮 stron膮 emocjonaln膮 i ludzk膮, u mnie super zadzia艂a艂o. Jestem z tego bardzo dumna i zadowolona. I ma艂o tego – to si臋 przek艂ada na konkretne efekty biznesowe.

Pos艂uchaj ca艂ej rozmowy TUTAJ albo obejrzyj poni偶ej!

O programie Sukces Pisany Szmink膮

M贸wimy o biznesie z dusz膮, technologiach z kobiec膮 twarz膮 i dzia艂aniach z obszaru diversity & inclusion. Pokazujemy trendy i wysy艂amy stereotypy do lamusa.

Program prowadzi Olga Kordys Kozierowska 鈥 dziennikarka biznesowa z ponad 11 letnim do艣wiadczeniem radiowym i telewizyjnym. Za艂o偶ycielka 1. w Polsce organizacji promuj膮cej przedsi臋biorczo艣膰 kobiet i r贸wno艣膰 w biznesie.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter