Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

O feedbacku słów kilka – czyli co zrobić, by informacja zwrotna dodawała skrzydeł

O feedbacku słów kilka – czyli co zrobić, by informacja zwrotna dodawała skrzydeł

feedback informacja zwrotna

 

Feedback, czyli informacja zwrotna, jest to przekaz, który otrzymujemy od przełożonego i który zawiera ocenę naszej pracy. Uwzględnia on informację o tym, co robimy dobrze, jakie są nasze mocne strony, a także co należy naprawić, wzmocnić i w jakim kierunku się rozwijać. Bywają także takie sytuacje, w których to my musimy tego feedbacku udzielić. Co zatem zrobić by to, co mówimy dodawało skrzydeł?

Dobry feedback – na bieżąco

Chyba nikt nie przepada za byciem ocenianym. Powoduje to niewątpliwie stres, który nie zawsze jest sprzyjający. Długotrwały stres jest zabójczy, zatem jeśli feedback ma być konstruktywną oceną wspierającą pożądany efekt warto by był on udzielany na bieżąco.

Dlaczego? Bo przede wszystkim pozwala to na przedyskutowanie bieżących zadań z przełożonym i uzyskanie podpowiedzi. A co za tym idzie – umożliwia skorygowanie tego, co skorygowane być powinno ze wskazaniem odpowiedniego kierunku.


CZYTAJ TAKŻE: JESTEM TEGO WARTA! O TYM, CO WARTO WIEDZIEĆ O POCZUCIU WŁASNEJ WARTOŚCI I SPOSOBACH NA JEGO WZMACNIANIE


Wyobraź sobie taką sytuację: Pracujesz nad projektem. Mijają dni, tygodnie, a może nawet miesiące – wkładasz w swoje zadania dużo zaangażowania, czasu, serca. Dotrzymujesz terminów. Naturalną potrzebą każdego człowieka jest bycie docenionym. Jeśli w toku wielomiesięcznej pracy zabraknie po drodze konstruktywnego feedbacku, to w konsekwencji może spaść motywacja lub praca obierze nie do końca pożądany kierunek.

Co więcej, feedback udzielony po dłuższym czasie może być nie tylko znacznie mniej efektywny, a także kłopotliwy na stanowiskach gdzie dynamika i „nawał” pracy są duże i jest zwyczajnie trudno sięgać pamięcią do zadań dawno już zrealizowanych i zamkniętych.

Rozmowa

Feedback w biegu, w windzie czy za pomocą komunikatora internetowego sprawdzić się może w sytuacjach nagłych, awaryjnych, wymagających natychmiastowej reakcji. Warto jednak przeznaczyć na udzielanie informacji zwrotnej trochę czasu tak, by dać szansę na dialog, możliwość dopytania, udzielenia bądź wysłuchania porad. Taki sposób udzielania feedbacku jest ważnym elementem budowania relacji, a nawet okazywania szacunku podwładnym.

Równowaga w pozytywach i negatywach

Żadna skrajność nie jest dobra. W przekazie zwrotnym także warto zadbać o równowagę. Swego czasu popularne było określenie „metody kanapki”. Na czym ona polega? Na konstruowaniu warstwowym przekazu:

  • na początek coś pozytywnego (po to, by przełamać stres, otworzyć rozmówcę),
  • potem meritum (nawet jeśli to będzie tylko konstruktywna krytyka to poprzez pozytywny wstęp nasz rozmówca nie słucha nas na adrenalinie i kortyzolu – hormonach stresu, co umożliwia rozmowę bazującą bardziej na konkretach, mniej na emocjach),
  • a na koniec znowu coś pozytywnego (tak, by rozmowa zostawiła w rozmówcy w miarę możliwości pozytywne wspomnienie).

Staraj się oceniać pracę, postawę i zachowanie, a nie samego człowieka.

Sortuj przekazywane informacje

Nie warto zasypywać rozmówcy szczegółową listą uwag, drobnych błędów. Wystrzegać się należy zwłaszcza złośliwości, zbędnych komentarzy, dwuznaczności. Pamiętaj, że informacja zwrotna ma na celu zmotywować Twojego rozmówcę do pracy nad swoim rozwojem, a nie przygnieść poczuciem beznadziejności. W toku rozmowy pamiętaj o celu, który chcesz osiągnąć, zwłaszcza jeśli do głosu dojdą emocje.

Najtrudniejsze spostrzeżenia przekazane z pozytywną intencją i przy zachowaniu szacunku do rozmówcy są do przyjęcia. Od Twojej postawy w dużej mierze zależy zatem odbiór przekazywanych treści.

Celem informacji zwrotnej jest wsparcie, ulepszenie i rozwój. Aby tak było to warto pamiętać, że powinna być ona konkretna, podana we właściwej formie i w odpowiednich okolicznościach. Feedback jest zorientowany na cel. Aby nie stał się niechcący czymś innym musi dotyczyć zachowań, nie zaś osobistych przekonań, wyznawanych wartości.

Partnerem artykułu jest BNP Paribas.

#DOCENIAJnieoceniaj – pod takim hasłem jest prowadzona kampania Banku BGŻ BNP Paribas, której celem jest zwrócenie uwagi na to, jak niezwykle istotna jest siła pozytywnego wpływu, nasze codzienne wsparcie i docenianie innych w dążeniu do realizacji ich pasji i marzeń. To kolejna kampania, w której Bank porusza ważne tematy społeczne. Więcej informacji dostępnych jest TUTAJ.

Weź udział w warsztatach Sukces TO JA „Doceniaj. NIE Oceniaj” w całej Polsce.
Zarezerwuj miejsce tutaj: https://sukcestoja.pl/konferencje-i-warsztaty/

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close