Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
O kobietach w biznesie i różnicach, które łączą

O kobietach w biznesie i różnicach, które łączą

Katarzyna Zawodna, kobiety w branży budowlanej
Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Commercial Development Europe

Utrzymuj wysokimi swoje obcasy, swoją głowę i swoje wartości – mawiała Coco Chanel. Poznajcie historię kobiet, które robią karierę w branży budowlanej.

Utrzymuj wysokimi swoje obcasy, swoją głowę i swoje wartości – mawiała Coco Chanel. Współczesny biznes oczekuje pewnych siebie i zdolnych kobiet, które nie boją się realizować w zawodach uważanych dotąd za typowo męskie. Poznajcie historię czterech kobiet, które swoje życie zawodowe związały z branżą budowlaną. Od wielu lat pracują w Skanska – jednej z największych firm dewelopersko-budowlanych w Polsce.

kobiety w branży budowlanej Skanska Trzecia od lewej Agnieszka Tarnawa, dyrektor zespołu projektów w Skanska S.A

Pierwsze polskie uczelnie techniczne otworzyły swoje podwoje dla kobiet dopiero w 1915 roku. Obecnie studentki stanowią prawie 37% wszystkich adeptów politechnik (1). Co więcej, z doświadczeń firmy Randstad Polska, jednego z wiodących dostawców rozwiązań HR wynika, że na osiem zrekrutowanych w branży budowlanej mężczyzn przypadają dwie kobiety. Wyrównanie tych proporcji jest zatem jednym z największych wyzwań najbliższych lat. Ale przecież – jak mawiała Susan Sontag, amerykańska pisarka i aktywistka praw człowieka – jak inaczej kobiety mają zdobyć władzę, jeśli nie poprzez uczestnictwo w już istniejących strukturach?

Jako mała dziewczynka marzyła, by zostać architektem. Dziś jest uważana za jedną z 25 najcenniejszych kobiet w polskim biznesie (2). To ona wprowadzała do Polski standardy zielonego budownictwa obiektów biurowych oraz podpisała umowy sprzedaży dotyczące siedmiu budynków biurowych za łączną kwotę 344 mln EUR. Za jej kadencji Skanska Property Poland umocniła także pozycję jednego z największych deweloperów biurowych w kraju. Katarzyna Zawodna, pełniąca obecnie funkcję prezesa Skanska Commercial Development Europe w swojej codziennej pracy stara się motywować kobiety do sięgania po więcej, wierząc, że biznes jest ich naturalnym środowiskiem.

W Skanska od wielu lat promujemy atmosferę równych szans i różnorodności. Zależy nam przede wszystkim na utalentowanych i kreatywnych pracownikach, niezależnie od tego jakiej są płci czy narodowości. Tworzymy różnorodne zespoły, bo wierzymy, że to właśnie siła różnorodności daje szerszą perspektywę i pozwala na lepsze zrozumienie naszych klientów. Mówiąc o sile kobiet – z moich obserwacji wynika, że współczesne liderki wyróżnia m.in. szalenie ważna w biznesie empatia, wrażliwość na drugiego człowieka, a co za tym idzie umiejętność budowania zwycięskich zespołów, wysokie umiejętności komunikacyjne, zdolność kompromisu oraz odwaga w próbowaniu własnych sił. I to właśnie te cechy przynoszą realne korzyści nowoczesnym firmom. W naszej spółce potrafimy to docenić i dlatego awanse otrzymuje tyle samo kobiet, ile mężczyzn – tłumaczy Katarzyna Zawodna.

W biznesie liczy się charakter

W 2015 roku odsetek kobiet na wysokich stanowiskach kierowniczych w Polsce wyniósł 37%. Tymczasem w krajach bardzo wysoko rozwiniętych, takich jak Japonia, Niemcy czy Holandia plasował się on na poziomie odpowiednio 8%, 14% i 18% (3). To pokazuje, że rodzime firmy dążą do różnorodności, a kobiety są silnym ogniwem współczesnego biznesu. Najlepszym tego przykładem jest pracująca w Skanska Property Poland od prawie szesnastu lat – Agnieszka Krawczyk-Rogowska.

Na biurach dla nowoczesnych firm zna się jak mało kto. Swoją przygodę z wielkim biznesem zaczynała od sprzedaży ubezpieczeń. Pierwszym z jej korporacyjnych klientów, była firma, której siedziba mieściła się w biurowcu Atrium International – debiutanckim obiekcie Skanska Property Poland w Warszawie. Wchodząc wówczas do budynku – pomyślała – kiedyś będę w nim pracować. Marzenie się spełniło, choć niedosłownie. Dziś Agnieszka Krawczyk-Rogowska jest menedżerem ds. wynajmu dla regionu centralnego w Skanska Property Poland. Jak odnajduje się świecie biurowców i wielkich umów? Jak sama przyznaje, kluczem do sukcesu jest charakter – komunikatywność, łatwość w nawiązywaniu partnerskich relacji i otwartość na zmiany.

Dynamiczna sytuacja na rynku biurowym wymaga od nas elastyczności i poszukiwania optymalnych rozwiązań gwarantujących satysfakcję wszystkim stronom transakcji. Wynajmujemy biura, które są dostosowane do potrzeb różnych pokoleń, osobowości i firm. Wewnątrz Skanska naturalną rzeczą są więc różnorodne zespoły, które dzięki szerokiemu wachlarzowi doświadczeń i punktów widzenia dostarczają możliwie najlepsze rozwiązania naszym klientom. Dlatego też nie wyobrażam sobie biznesu bez kobiet. Podczas gdy mężczyźni kreślą wizje, kobiety przejawiają dbałość o ich realizację, są empatyczne i potrafią skupiać się na detalach – to ogromna wartość dodana w branży nieruchomości – mówi Agnieszka Krawczyk-Rogowska.

Na budowie i torze wyścigowym

Podczas gdy 20 lat temu najbardziej sfeminizowanymi sektorami rynku pracy w Polsce były ochrona zdrowia i edukacja, dziś widok kobiety na torze wyścigowym lub placu budowy już nikogo nie dziwi, a 83% menedżerek ma apetyt na stanowisko w zarządzie lub radzie nadzorczej (4).

Na jednej z budów Skanska S.A. można spotkać Agnieszkę Tarnawę, która pełni funkcję dyrektora zespołu projektów w budownictwie ogólnym. Odpowiada za rozwój oraz wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność i konkurencyjność firmy. Zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym zawsze traktuje innych tak, jakby sama chciała być traktowana. Stawia na współpracę, dobrą atmosferę i szacunek. Zachęca swoich pracowników do rozwoju i wymiany wiedzy – sama zresztą chętnie się nią dzieli. Wspólnie z zespołem zrealizowała już kilkanaście inwestycji. I choć wypracowanie sobie autorytetu w męskim świecie wielkich budów było jej największym zawodowym wyzwaniem, dziś śmiało przyznaje, że lubi pracować z mężczyznami, a siła tkwi w grupie.

Taka praca nie jest możliwa w pojedynkę. Podstawa sukcesu to zespół, a mój to 30 osób o różnym wykształceniu, cechach charakteru, różnych punktach widzenia. Ta różnorodność stanowi o efektywności. Wspólnie zrealizowaliśmy coś bardzo materialnego – wiele obiektów, centrów handlowych, szkół i biurowców wpisanych na stałe na mapę Wrocławia, z których korzystają mieszkańcy – dodaje Agnieszka Tarnawa.

Nie tylko inżynierki

Wśród osób zatrudnionych w Skanska na stanowisku inżyniera kobiety stanowią prawie 25%. Jednak przedstawicielki płci żeńskiej pracujące w strukturach spółki, to nie tylko absolwentki studiów technicznych. Aby firma mogła konkurować z innymi podmiotami na rynku, potrzebni są także specjaliści innych kierunków, m.in. humanistycznych – tacy jak Anna Ziniewicz, menedżer ds. personalnych w Skanska Residential Development Poland.

Gdyby jeszcze raz miała wybrać ścieżkę swojej kariery, nie zdecydowałaby inaczej. Anna Ziniewicz codziennie stara się rozumieć, że każdy pracownik, bez wyjątku, może wnieść swoje unikalne zdolności do realizacji projektów. Jej największym życiowym wyzwaniem było pozyskanie do nowej spółki Skanska Residential osób, które wkrótce miały stworzyć silny zespół. Taki, który nie będzie obawiał się działać na konkurencyjnym rynku wśród firm z wieloletnią tradycją w branży mieszkaniowej. Udało się, a praca w spółce deweloperskiej utwierdziła ją w przekonaniu, że umiejętna współpraca ludzi o różnych kompetencjach, doświadczeniu i typach osobowości jest dziś jednym z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie.

Tworząc nowe projekty w Skanska Residential Development Poland zawsze staramy się zaangażować w ten proces osoby o różnorodnym wykształceniu i doświadczeniu zawodowym. Do współpracy zapraszamy zarówno osoby kreatywne, jak i te twardo stąpające po ziemi. W ten sposób zyskujemy spojrzenie na projekt z wielu perspektyw. I właśnie taką drogą – dostrzegając i rozumiejąc punkty widzenia naszych klientów, jesteśmy w stanie wypracować i zaoferować im kompleksową ofertę, elastyczną i dopasowaną do rozmaitych potrzeb – mówi Anna Ziniewicz.

Powyższe historie kobiet pokazują, że różnice mogą także łączyć, a niejednorodne środowisko pracy pozwala przygotować się na zmiany społeczno-gospodarcze, a co za tym idzie lepiej zrozumieć potrzeby klientów oraz dostarczyć na rynek budowlany rozwiązania najwyższej jakości. Wystarczy jedynie przestrzegać kilku prostych wartości, takich jak wspólne dobro, otwartość czy wzajemne poszanowanie. Bo jak mawiała Margaret Thatcher – albo staniemy na zasadach, albo nie staniemy wcale.

***

(1) Kobiety na Politechnikach, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, 2015, www.dziewczynynapolitechniki.pl.

(2) 25 najcenniejszych kobiet w Polsce, Gazeta Finansowa, 25.03.2016 r.

(3) Women in Business, Grant Thornton, 2015, www.grantthornton.global.

(4) Kobiety menedżerami przyszłości. Wyzwania w skutecznym kształtowaniu liderek, PwC, 2015, www.pwc.pl.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!