O szcz臋艣cie w pracy zadba Chief Happiness Officer

Agnieszka Szwejkowska

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Kim jest? W jaki spos贸b dba o pracownik贸w? I czy naprawd臋 szcz臋艣cie jest potrzebne do鈥 sukcesu?


Czy dobre z虈ycie i dobra praca musz膮 oznacza膰 szcze台s虂cie? Dzi艣 odpowied藕 na to pytanie jest jednoznaczna. Sp臋dzamy w pracy du偶o czasu, wi臋c wsp贸艂czesne pokolenie pracownik贸w oczekuje od firm dobrej atmosfery wspieraj膮cej ich samopoczucie i nadaj膮cej sens temu, co robi膮. To w艂a艣nie rola Chief Happiness Officera 鈥 kt贸ry pojawia si臋 w strukturach coraz wi臋kszej liczby firm.

Czy praca daje szcz臋艣cie?

呕yjemy w kulturze sukcesu, w kt贸rej szcz臋艣cie jest dobrem po偶膮danym i wartym szczeg贸lnej piel臋gnacji. Wa偶nym czynnikiem, kt贸ry wp艂ywa na nasze poczucie szcz臋艣cia jest praca zawodowa i spe艂nienie na tym polu. Praca strukturalizuje nam czas, daje moz虈liwos虂c虂 nawia台zywania kontakt贸w spo艂ecznych, buduje toz虈samos虂c虂 i status spo艂eczny. Bez pracy poczucie szcz臋艣cia si臋 zmniejsza. Z kolei poziom odczuwanego szcze台s虂cia wp艂ywa na nasze relacje i zwia台zki, ale tak偶e na nasze zdrowie oraz sukces. Badania pokazuja台, z虈e szcze台s虂liwy pracownik jest wysoko zmotywowany i zaangaz虈owany w wykonywane zadania, do tego bardziej efektywny i zdrowszy. Co wi臋cej, rzadziej zmienia pracodawce台.

Karnet na si艂owni臋 to za ma艂o

Tymczasem, w 2010 roku Instytut Gallupa obliczy艂, 偶e firmy ameryka艅skie trac膮 co roku 300 miliard贸w dolar贸w z powodu braku zaanga偶owania swoich pracownik贸w. Brak zaanga偶owania, spadek motywacji, a w efekcie zadowolenia z wykonywanych obowi膮zk贸w zawodowych przek艂ada si臋 na nisk膮 efektywno艣膰 i ch臋膰 zmiany miejsca pracy. Dla przedsi臋biorstw oznacza to jedno – powa偶ne straty. Coraz wi臋cej firm rozumie, 偶e pensja, awans, czy bonusy w postaci karnetu na si艂owni臋 鈥 nie wystarcz膮 do stworzenia dobrej atmosfery w艣r贸d pracownik贸w.

Chief Happiness Officer wkracza do akcji

Znajduje to odbicie w nowym trendzie, kt贸ry mo偶na zauwa偶y膰 ju偶 na Zachodzie. Firmy, zdaj膮c sobie spraw臋, jak wa偶na jest dobra atmosfera w pracy, zacz臋艂y zatrudnia膰 dedykowanych specjalist贸w 鈥 Chief Happiness Officer贸w (CHO). Ich rol膮 jest zwi臋kszanie poczucia szcz臋艣cia w艣r贸d pracownik贸w i budowanie d艂ugoterminowej perspektywy, kt贸ra b臋dzie ten cel wspiera膰.

Do podstawowych obowi膮zk贸w CHO nale偶y:

  • dbanie o to, aby ka偶dy pracownik by艂 traktowany z szacunkiem – jak cz艂owiek, kt贸ry ma dla firmy znaczenie; zar贸wno na poziomie komunikacji, jak i zachowania
  • dbanie o harmoni臋 w obszarze podstawowych potrzeb z piramidy Maslowa; CHO wie, 偶e je艣li pracownicy nie maj膮 zaspokojonych podstawowych potrzeb zwi膮zanych z miejscem pracy (np. pensja na czas), to dawanie im biura z widokiem na panoram臋 miasta nie ma sensu.
  • stwarzanie warunk贸w w pracy, dzi臋ki kt贸rym ka偶dy pracownik mo偶e wyrazi膰 swoj膮 opini臋, zabra膰 g艂os w istotnej dla niego lub dla firmy sprawie.
  • pilnowanie, aby warto艣ci, kt贸re reprezentuje firma by艂y znane pracownikom, a oni sami tak偶e je podzielali i potwierdzali swoim codziennym zachowaniem; jest to mo偶liwe, kiedy na etapie rekrutacji zadbamy o to, 偶eby pozna膰 warto艣ci istotne dla danego kandydata.
  • dawanie autonomii pracownikom w zakresie zarz膮dzania ich przestrzeni膮, na kt贸rej pracuj膮 oraz wdra偶ania swoich pomys艂贸w w 偶ycie.
  • dbanie o dobr膮 atmosfer臋, kt贸ra nie sprowadza si臋 tylko i wy艂膮cznie do stworzenia pokoju relaksu, w kt贸rym mo偶na pogra膰 w pi艂karzyki; dobra atmosfera to rozmowy mi臋dzy wsp贸艂pracownikami, mo偶liwo艣膰 konsultowania si臋 i uczenia czego艣 nowego od siebie nawzajem.

Kluczowe obszary, w kt贸rych dzia艂a CHO:

1. Dbanie o poczucie sensu

Poczucie sensu w pracy jest pierwszym i najwa偶niejszym czynnikiem przyczyniaj膮cym si臋 do wzrostu poczucia szcz臋艣cia w sferze zawodowej. Kiedy ludzie rozumiej膮, co robi膮 i po co to robi膮, dzia艂aj膮 z wi臋kszym zaanga偶owaniem. Przyczynia si臋 do tego znajomo艣膰 strategii i partycypowanie w jej tworzeniu. Wa偶ny jest udzia艂 pracownik贸w w zarz膮dzaniu na wszystkich szczeblach.

2. Bliskie relacje.

Mit m贸wi膮cy o tym, 偶e pracownicy maj膮 ze sob膮 dobrze wsp贸艂pracowa膰, ale nie musz膮 si臋 lubi膰, upad艂. Pracownicy, aby wykonywa膰 swoj膮 prac臋 z zaanga偶owaniem musz膮 si臋 lubi膰, rozumie膰, chcie膰 ze sob膮 przebywa膰. Przyczynia si臋 do tego mo偶liwo艣膰 otwartej komunikacji, rozwi膮zywanie konflikt贸w na bie偶膮co, czas dla budowania relacji, wymiana informacji i zarz膮dzanie wiedz膮, mo偶liwo艣膰 kwestionowania autorytet贸w, dbanie o najwy偶sz膮 jako艣膰 komunikacji interpersonalnej, rozw贸j osobisty sprzyjaj膮cy funkcjonowaniu w pozycji doros艂ego.

3. Wynagrodzenie

Wynagrodzenie nie jest nagrod膮 za dzia艂anie. Ka偶dy dostaje wynagrodzenie na ustalonym poziomie i nie powinno by膰 ono traktowane jako marchewka, nie jest narz臋dziem w procesie motywowania pracownik贸w. Pracownicy s膮 nagradzani za post臋py zespo艂owe, a nie indywidualne. Wzrost wynagrodzenia nie ma wp艂ywu na poziom szcz臋艣cia pracownik贸w.

4. Spo艂eczno艣膰

Szcz臋艣liwy pracownik to pracownik dumny z firmy, w kt贸rej pracuje. Szcz臋艣liwa firma jest dumna ze swoich pracownik贸w. Firma, kt贸ra dba o swoich pracownik贸w i spo艂eczno艣膰 w kt贸rej 偶yj膮, zwi臋ksza poczucie szcz臋艣cia zatrudnionych.

5. Rozw贸j osobisty

Pewne jest, 偶e nie rodzimy si臋 z wszystkimi potrzebnymi nam kompetencjami i s艂u偶膮cymi nam nawykami. Trzeba si臋 ich uczy膰 przez ca艂e 偶ycie. Istniej膮 okre艣lone nawyki, kt贸re zwi臋kszaj膮 nasze szcz臋艣cie i takie, kt贸re je niszcz膮. Warto, aby pracownik by艂 艣wiadomy swoich nawyk贸w, planowa艂 swoj膮 艣cie偶k臋 rozwoju osobistego i kompetencyjnego i aby te dwie 艣cie偶ki si臋 wzajemnie wspiera艂y. Warto, aby firma pomaga艂a pracownikowi w kreowaniu jego zdrowych nawyk贸w i wzmacnia艂a rozw贸j jego kompetencji.

Warto wiedzie膰, 偶e:

  • Szcze台s虂cia w pracy nie buduje si臋 przez bonusy i premie. Szcze台s虂cie w pracy wytwarza sie台 dzie台ki dobrym dzia艂aniom z dobrymi ludz虂mi. Szcze台s虂cie w pracy zalez虈y od kadry zarza台dzaja台cej i od pracownik贸w. Z虈aden prezes nie zmusi nikogo do bycia szcze台s虂liwym.
  • W dzisiejszych czasach poczucie szcze台s虂cia staje si臋 jednym z najwaz虈niejszych czynnik贸w wykonywania pracy z zaangaz虈owaniem. Populacja Millenials贸w to takz虈e grupa, chca台ca pracowac虂 w firmach, kt贸re dbaja台 o warunki rozwoju szcze台s虂cia.
  • Rozw贸j sytuacji dobrostanu czy szcze台s虂cia oznacza, z虈e podzia艂 z虈ycia na cz臋s虂c虂 zawodowa台 i osobista台 staje si臋 archaiczny. Dzi艣 pracownicy nie dziel膮 swojej toz虈samos虂ci na zawodowa台 i osobista台. Millenialsi chca台 byc虂 szcze台s虂liwi w ka偶dym obszarze swojego 偶ycia, bo one si臋 wzajemnie przenikaj膮. Z drugiej strony nieszcze台s虂liwy pracownik nie zbuduje szcze台s虂liwej relacji z klientem ani z innym pracownikiem. Nieszcze台s虂liwy pracownik jest mniej kreatywny, mniej produktywny i cz臋s虂ciej chodzi na L 4.
  • Firmom op艂aca si臋 zatrudniac虂 szcze台s虂liwych pracownik贸w i op艂aca si臋 zwi臋kszac虂 poczucie szcz臋艣cia u tych, kt贸rzy s膮 juz虈 zatrudnieni. Szcze台s虂cie w dzisiejszych czasach, pe艂nych skomplikowanych wybor贸w, jest kompetencja台, kt贸r膮 warto i moz虈na rozwijac虂. To w艂a艣nie jest domen膮 Chief Happiness Officer贸w, kt贸rzy pokazuj膮c mechanizmy funkcjonowania i rozwoju szcz臋艣cia w firmach, przyczyniaja台 si臋 do maksymalizacji ich zysku.

***

Agnieszka Szwejkowska – psycholog, coach i trener. Specjalizuje si臋 w psychologii pozytywnej i wp艂ywie szcz臋艣cia na nasze 偶ycie. Pomaga firmom i klientom indywidualnym w realizacji ich cel贸w biznesowych wykorzystuj膮c szcz臋艣cie jako naturalny i dost臋pny dla wszystkich zas贸b.

http://agnieszkaszwejkowska.pl

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close