Liderka (Foto. Canva Pro)

O szcz臋艣cie w pracy zadba Chief Happiness Officer

Agnieszka Szwejkowska

Kim jest? W jaki spos贸b dba o pracownik贸w? I czy naprawd臋 szcz臋艣cie jest potrzebne do鈥 sukcesu?

Czy dobre z虈ycie i dobra praca musz膮 oznacza膰 szcze台s虂cie? Dzi艣 odpowied藕 na to pytanie jest jednoznaczna. Sp臋dzamy w pracy du偶o czasu, wi臋c wsp贸艂czesne pokolenie pracownik贸w oczekuje od firm dobrej atmosfery wspieraj膮cej ich samopoczucie i nadaj膮cej sens temu, co robi膮. To w艂a艣nie rola Chief Happiness Officera 鈥 kt贸ry pojawia si臋 w strukturach coraz wi臋kszej liczby firm.

Czy praca daje szcz臋艣cie?

呕yjemy w kulturze sukcesu, w kt贸rej szcz臋艣cie jest dobrem po偶膮danym i wartym szczeg贸lnej piel臋gnacji. Wa偶nym czynnikiem, kt贸ry wp艂ywa na nasze poczucie szcz臋艣cia jest praca zawodowa i spe艂nienie na tym polu. Praca strukturalizuje nam czas, daje moz虈liwos虂c虂 nawia台zywania kontakt贸w spo艂ecznych, buduje toz虈samos虂c虂 i status spo艂eczny. Bez pracy poczucie szcz臋艣cia si臋 zmniejsza. Z kolei poziom odczuwanego szcze台s虂cia wp艂ywa na nasze relacje i zwia台zki, ale tak偶e na nasze zdrowie oraz sukces. Badania pokazuja台, z虈e szcze台s虂liwy pracownik jest wysoko zmotywowany i zaangaz虈owany w wykonywane zadania, do tego bardziej efektywny i zdrowszy. Co wi臋cej, rzadziej zmienia pracodawce台.

Karnet na si艂owni臋 to za ma艂o

Tymczasem, w 2010 roku Instytut Gallupa obliczy艂, 偶e firmy ameryka艅skie trac膮 co roku 300 miliard贸w dolar贸w z powodu braku zaanga偶owania swoich pracownik贸w. Brak zaanga偶owania, spadek motywacji, a w efekcie zadowolenia z wykonywanych obowi膮zk贸w zawodowych przek艂ada si臋 na nisk膮 efektywno艣膰 i ch臋膰 zmiany miejsca pracy. Dla przedsi臋biorstw oznacza to jedno – powa偶ne straty. Coraz wi臋cej firm rozumie, 偶e pensja, awans, czy bonusy w postaci karnetu na si艂owni臋 鈥 nie wystarcz膮 do stworzenia dobrej atmosfery w艣r贸d pracownik贸w.

Chief Happiness Officer wkracza do akcji

Znajduje to odbicie w nowym trendzie, kt贸ry mo偶na zauwa偶y膰 ju偶 na Zachodzie. Firmy, zdaj膮c sobie spraw臋, jak wa偶na jest dobra atmosfera w pracy, zacz臋艂y zatrudnia膰 dedykowanych specjalist贸w 鈥 Chief Happiness Officer贸w (CHO). Ich rol膮 jest zwi臋kszanie poczucia szcz臋艣cia w艣r贸d pracownik贸w i budowanie d艂ugoterminowej perspektywy, kt贸ra b臋dzie ten cel wspiera膰.

Do podstawowych obowi膮zk贸w CHO nale偶y:

  • dbanie o to, aby ka偶dy pracownik by艂 traktowany z szacunkiem – jak cz艂owiek, kt贸ry ma dla firmy znaczenie; zar贸wno na poziomie komunikacji, jak i zachowania
  • dbanie o harmoni臋 w obszarze podstawowych potrzeb z piramidy Maslowa; CHO wie, 偶e je艣li pracownicy nie maj膮 zaspokojonych podstawowych potrzeb zwi膮zanych z miejscem pracy (np. pensja na czas), to dawanie im biura z widokiem na panoram臋 miasta nie ma sensu.
  • stwarzanie warunk贸w w pracy, dzi臋ki kt贸rym ka偶dy pracownik mo偶e wyrazi膰 swoj膮 opini臋, zabra膰 g艂os w istotnej dla niego lub dla firmy sprawie.
  • pilnowanie, aby warto艣ci, kt贸re reprezentuje firma by艂y znane pracownikom, a oni sami tak偶e je podzielali i potwierdzali swoim codziennym zachowaniem; jest to mo偶liwe, kiedy na etapie rekrutacji zadbamy o to, 偶eby pozna膰 warto艣ci istotne dla danego kandydata.
  • dawanie autonomii pracownikom w zakresie zarz膮dzania ich przestrzeni膮, na kt贸rej pracuj膮 oraz wdra偶ania swoich pomys艂贸w w 偶ycie.
  • dbanie o dobr膮 atmosfer臋, kt贸ra nie sprowadza si臋 tylko i wy艂膮cznie do stworzenia pokoju relaksu, w kt贸rym mo偶na pogra膰 w pi艂karzyki; dobra atmosfera to rozmowy mi臋dzy wsp贸艂pracownikami, mo偶liwo艣膰 konsultowania si臋 i uczenia czego艣 nowego od siebie nawzajem.

Kluczowe obszary, w kt贸rych dzia艂a CHO:

1. Dbanie o poczucie sensu

Poczucie sensu w pracy jest pierwszym i najwa偶niejszym czynnikiem przyczyniaj膮cym si臋 do wzrostu poczucia szcz臋艣cia w sferze zawodowej. Kiedy ludzie rozumiej膮, co robi膮 i po co to robi膮, dzia艂aj膮 z wi臋kszym zaanga偶owaniem. Przyczynia si臋 do tego znajomo艣膰 strategii i partycypowanie w jej tworzeniu. Wa偶ny jest udzia艂 pracownik贸w w zarz膮dzaniu na wszystkich szczeblach.

2. Bliskie relacje.

Mit m贸wi膮cy o tym, 偶e pracownicy maj膮 ze sob膮 dobrze wsp贸艂pracowa膰, ale nie musz膮 si臋 lubi膰, upad艂. Pracownicy, aby wykonywa膰 swoj膮 prac臋 z zaanga偶owaniem musz膮 si臋 lubi膰, rozumie膰, chcie膰 ze sob膮 przebywa膰. Przyczynia si臋 do tego mo偶liwo艣膰 otwartej komunikacji, rozwi膮zywanie konflikt贸w na bie偶膮co, czas dla budowania relacji, wymiana informacji i zarz膮dzanie wiedz膮, mo偶liwo艣膰 kwestionowania autorytet贸w, dbanie o najwy偶sz膮 jako艣膰 komunikacji interpersonalnej, rozw贸j osobisty sprzyjaj膮cy funkcjonowaniu w pozycji doros艂ego.

3. Wynagrodzenie

Wynagrodzenie nie jest nagrod膮 za dzia艂anie. Ka偶dy dostaje wynagrodzenie na ustalonym poziomie i nie powinno by膰 ono traktowane jako marchewka, nie jest narz臋dziem w procesie motywowania pracownik贸w. Pracownicy s膮 nagradzani za post臋py zespo艂owe, a nie indywidualne. Wzrost wynagrodzenia nie ma wp艂ywu na poziom szcz臋艣cia pracownik贸w.

4. Spo艂eczno艣膰

Szcz臋艣liwy pracownik to pracownik dumny z firmy, w kt贸rej pracuje. Szcz臋艣liwa firma jest dumna ze swoich pracownik贸w. Firma, kt贸ra dba o swoich pracownik贸w i spo艂eczno艣膰 w kt贸rej 偶yj膮, zwi臋ksza poczucie szcz臋艣cia zatrudnionych.

5. Rozw贸j osobisty

Pewne jest, 偶e nie rodzimy si臋 z wszystkimi potrzebnymi nam kompetencjami i s艂u偶膮cymi nam nawykami. Trzeba si臋 ich uczy膰 przez ca艂e 偶ycie. Istniej膮 okre艣lone nawyki, kt贸re zwi臋kszaj膮 nasze szcz臋艣cie i takie, kt贸re je niszcz膮. Warto, aby pracownik by艂 艣wiadomy swoich nawyk贸w, planowa艂 swoj膮 艣cie偶k臋 rozwoju osobistego i kompetencyjnego i aby te dwie 艣cie偶ki si臋 wzajemnie wspiera艂y. Warto, aby firma pomaga艂a pracownikowi w kreowaniu jego zdrowych nawyk贸w i wzmacnia艂a rozw贸j jego kompetencji.

Warto wiedzie膰, 偶e:

  • Szcze台s虂cia w pracy nie buduje si臋 przez bonusy i premie. Szcze台s虂cie w pracy wytwarza sie台 dzie台ki dobrym dzia艂aniom z dobrymi ludz虂mi. Szcze台s虂cie w pracy zalez虈y od kadry zarza台dzaja台cej i od pracownik贸w. Z虈aden prezes nie zmusi nikogo do bycia szcze台s虂liwym.
  • W dzisiejszych czasach poczucie szcze台s虂cia staje si臋 jednym z najwaz虈niejszych czynnik贸w wykonywania pracy z zaangaz虈owaniem. Populacja Millenials贸w to takz虈e grupa, chca台ca pracowac虂 w firmach, kt贸re dbaja台 o warunki rozwoju szcze台s虂cia.
  • Rozw贸j sytuacji dobrostanu czy szcze台s虂cia oznacza, z虈e podzia艂 z虈ycia na cz臋s虂c虂 zawodowa台 i osobista台 staje si臋 archaiczny. Dzi艣 pracownicy nie dziel膮 swojej toz虈samos虂ci na zawodowa台 i osobista台. Millenialsi chca台 byc虂 szcze台s虂liwi w ka偶dym obszarze swojego 偶ycia, bo one si臋 wzajemnie przenikaj膮. Z drugiej strony nieszcze台s虂liwy pracownik nie zbuduje szcze台s虂liwej relacji z klientem ani z innym pracownikiem. Nieszcze台s虂liwy pracownik jest mniej kreatywny, mniej produktywny i cz臋s虂ciej chodzi na L 4.
  • Firmom op艂aca si臋 zatrudniac虂 szcze台s虂liwych pracownik贸w i op艂aca si臋 zwi臋kszac虂 poczucie szcz臋艣cia u tych, kt贸rzy s膮 juz虈 zatrudnieni. Szcze台s虂cie w dzisiejszych czasach, pe艂nych skomplikowanych wybor贸w, jest kompetencja台, kt贸r膮 warto i moz虈na rozwijac虂. To w艂a艣nie jest domen膮 Chief Happiness Officer贸w, kt贸rzy pokazuj膮c mechanizmy funkcjonowania i rozwoju szcz臋艣cia w firmach, przyczyniaja台 si臋 do maksymalizacji ich zysku.

***

Agnieszka Szwejkowska – psycholog, coach i trener. Specjalizuje si臋 w psychologii pozytywnej i wp艂ywie szcz臋艣cia na nasze 偶ycie. Pomaga firmom i klientom indywidualnym w realizacji ich cel贸w biznesowych wykorzystuj膮c szcz臋艣cie jako naturalny i dost臋pny dla wszystkich zas贸b.

http://agnieszkaszwejkowska.pl