Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

O szczęście w pracy zadba Chief Happiness Officer

O szczęście w pracy zadba Chief Happiness Officer

Kim jest? W jaki sposób dba o pracowników? I czy naprawdę szczęście jest potrzebne do… sukcesu?


Czy dobre życie i dobra praca muszą oznaczać szczęście? Dziś odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna. Spędzamy w pracy dużo czasu, więc współczesne pokolenie pracowników oczekuje od firm dobrej atmosfery wspierającej ich samopoczucie i nadającej sens temu, co robią. To właśnie rola Chief Happiness Officera – który pojawia się w strukturach coraz większej liczby firm.

Czy praca daje szczęście?

Żyjemy w kulturze sukcesu, w której szczęście jest dobrem pożądanym i wartym szczególnej pielęgnacji. Ważnym czynnikiem, który wpływa na nasze poczucie szczęścia jest praca zawodowa i spełnienie na tym polu. Praca strukturalizuje nam czas, daje możliwość nawiązywania kontaktów społecznych, buduje tożsamość i status społeczny. Bez pracy poczucie szczęścia się zmniejsza. Z kolei poziom odczuwanego szczęścia wpływa na nasze relacje i związki, ale także na nasze zdrowie oraz sukces. Badania pokazują, że szczęśliwy pracownik jest wysoko zmotywowany i zaangażowany w wykonywane zadania, do tego bardziej efektywny i zdrowszy. Co więcej, rzadziej zmienia pracodawcę.

Karnet na siłownię to za mało

Tymczasem, w 2010 roku Instytut Gallupa obliczył, że firmy amerykańskie tracą co roku 300 miliardów dolarów z powodu braku zaangażowania swoich pracowników. Brak zaangażowania, spadek motywacji, a w efekcie zadowolenia z wykonywanych obowiązków zawodowych przekłada się na niską efektywność i chęć zmiany miejsca pracy. Dla przedsiębiorstw oznacza to jedno – poważne straty. Coraz więcej firm rozumie, że pensja, awans, czy bonusy w postaci karnetu na siłownię – nie wystarczą do stworzenia dobrej atmosfery wśród pracowników.

Chief Happiness Officer wkracza do akcji

Znajduje to odbicie w nowym trendzie, który można zauważyć już na Zachodzie. Firmy, zdając sobie sprawę, jak ważna jest dobra atmosfera w pracy, zaczęły zatrudniać dedykowanych specjalistów – Chief Happiness Officerów (CHO). Ich rolą jest zwiększanie poczucia szczęścia wśród pracowników i budowanie długoterminowej perspektywy, która będzie ten cel wspierać.

Do podstawowych obowiązków CHO należy:

  • dbanie o to, aby każdy pracownik był traktowany z szacunkiem – jak człowiek, który ma dla firmy znaczenie; zarówno na poziomie komunikacji, jak i zachowania
  • dbanie o harmonię w obszarze podstawowych potrzeb z piramidy Maslowa; CHO wie, że jeśli pracownicy nie mają zaspokojonych podstawowych potrzeb związanych z miejscem pracy (np. pensja na czas), to dawanie im biura z widokiem na panoramę miasta nie ma sensu.
  • stwarzanie warunków w pracy, dzięki którym każdy pracownik może wyrazić swoją opinię, zabrać głos w istotnej dla niego lub dla firmy sprawie.
  • pilnowanie, aby wartości, które reprezentuje firma były znane pracownikom, a oni sami także je podzielali i potwierdzali swoim codziennym zachowaniem; jest to możliwe, kiedy na etapie rekrutacji zadbamy o to, żeby poznać wartości istotne dla danego kandydata.
  • dawanie autonomii pracownikom w zakresie zarządzania ich przestrzenią, na której pracują oraz wdrażania swoich pomysłów w życie.
  • dbanie o dobrą atmosferę, która nie sprowadza się tylko i wyłącznie do stworzenia pokoju relaksu, w którym można pograć w piłkarzyki; dobra atmosfera to rozmowy między współpracownikami, możliwość konsultowania się i uczenia czegoś nowego od siebie nawzajem.

Kluczowe obszary, w których działa CHO:

1. Dbanie o poczucie sensu

Poczucie sensu w pracy jest pierwszym i najważniejszym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu poczucia szczęścia w sferze zawodowej. Kiedy ludzie rozumieją, co robią i po co to robią, działają z większym zaangażowaniem. Przyczynia się do tego znajomość strategii i partycypowanie w jej tworzeniu. Ważny jest udział pracowników w zarządzaniu na wszystkich szczeblach.

2. Bliskie relacje.

Mit mówiący o tym, że pracownicy mają ze sobą dobrze współpracować, ale nie muszą się lubić, upadł. Pracownicy, aby wykonywać swoją pracę z zaangażowaniem muszą się lubić, rozumieć, chcieć ze sobą przebywać. Przyczynia się do tego możliwość otwartej komunikacji, rozwiązywanie konfliktów na bieżąco, czas dla budowania relacji, wymiana informacji i zarządzanie wiedzą, możliwość kwestionowania autorytetów, dbanie o najwyższą jakość komunikacji interpersonalnej, rozwój osobisty sprzyjający funkcjonowaniu w pozycji dorosłego.

3. Wynagrodzenie

Wynagrodzenie nie jest nagrodą za działanie. Każdy dostaje wynagrodzenie na ustalonym poziomie i nie powinno być ono traktowane jako marchewka, nie jest narzędziem w procesie motywowania pracowników. Pracownicy są nagradzani za postępy zespołowe, a nie indywidualne. Wzrost wynagrodzenia nie ma wpływu na poziom szczęścia pracowników.

4. Społeczność

Szczęśliwy pracownik to pracownik dumny z firmy, w której pracuje. Szczęśliwa firma jest dumna ze swoich pracowników. Firma, która dba o swoich pracowników i społeczność w której żyją, zwiększa poczucie szczęścia zatrudnionych.

5. Rozwój osobisty

Pewne jest, że nie rodzimy się z wszystkimi potrzebnymi nam kompetencjami i służącymi nam nawykami. Trzeba się ich uczyć przez całe życie. Istnieją określone nawyki, które zwiększają nasze szczęście i takie, które je niszczą. Warto, aby pracownik był świadomy swoich nawyków, planował swoją ścieżkę rozwoju osobistego i kompetencyjnego i aby te dwie ścieżki się wzajemnie wspierały. Warto, aby firma pomagała pracownikowi w kreowaniu jego zdrowych nawyków i wzmacniała rozwój jego kompetencji.

Warto wiedzieć, że:

  • Szczęścia w pracy nie buduje się przez bonusy i premie. Szczęście w pracy wytwarza się dzięki dobrym działaniom z dobrymi ludźmi. Szczęście w pracy zależy od kadry zarządzającej i od pracowników. Żaden prezes nie zmusi nikogo do bycia szczęśliwym.
  • W dzisiejszych czasach poczucie szczęścia staje się jednym z najważniejszych czynników wykonywania pracy z zaangażowaniem. Populacja Millenialsów to także grupa, chcąca pracować w firmach, które dbają o warunki rozwoju szczęścia.
  • Rozwój sytuacji dobrostanu czy szczęścia oznacza, że podział życia na część zawodową i osobistą staje się archaiczny. Dziś pracownicy nie dzielą swojej tożsamości na zawodową i osobistą. Millenialsi chcą być szczęśliwi w każdym obszarze swojego życia, bo one się wzajemnie przenikają. Z drugiej strony nieszczęśliwy pracownik nie zbuduje szczęśliwej relacji z klientem ani z innym pracownikiem. Nieszczęśliwy pracownik jest mniej kreatywny, mniej produktywny i częściej chodzi na L 4.
  • Firmom opłaca się zatrudniać szczęśliwych pracowników i opłaca się zwiększać poczucie szczęścia u tych, którzy są już zatrudnieni. Szczęście w dzisiejszych czasach, pełnych skomplikowanych wyborów, jest kompetencją, którą warto i można rozwijać. To właśnie jest domeną Chief Happiness Officerów, którzy pokazując mechanizmy funkcjonowania i rozwoju szczęścia w firmach, przyczyniają się do maksymalizacji ich zysku.

***

Agnieszka Szwejkowska – psycholog, coach i trener. Specjalizuje się w psychologii pozytywnej i wpływie szczęścia na nasze życie. Pomaga firmom i klientom indywidualnym w realizacji ich celów biznesowych wykorzystując szczęście jako naturalny i dostępny dla wszystkich zasób.

http://agnieszkaszwejkowska.pl

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close