Liderka (Foto. Canva Pro)

O szcz─Ö┼Ťcie w pracy zadba Chief Happiness Officer

Agnieszka Szwejkowska

Kim jest? W jaki spos├│b dba o pracownik├│w? I czy naprawd─Ö szcz─Ö┼Ťcie jest potrzebne doÔÇŽ sukcesu?

Czy dobre z╠çycie i dobra praca musz─ů oznacza─ç szcze╠Ęs╠ücie? Dzi┼Ť odpowied┼║ na to pytanie jest jednoznaczna. Sp─Ödzamy w pracy du┼╝o czasu, wi─Öc wsp├│┼éczesne pokolenie pracownik├│w oczekuje od firm dobrej atmosfery wspieraj─ůcej ich samopoczucie i nadaj─ůcej sens temu, co robi─ů. To w┼éa┼Ťnie rola Chief Happiness Officera ÔÇô kt├│ry pojawia si─Ö w strukturach coraz wi─Ökszej liczby firm.

Czy praca daje szcz─Ö┼Ťcie?

┼╗yjemy w kulturze sukcesu, w kt├│rej szcz─Ö┼Ťcie jest dobrem po┼╝─ůdanym i wartym szczeg├│lnej piel─Ögnacji. Wa┼╝nym czynnikiem, kt├│ry wp┼éywa na nasze poczucie szcz─Ö┼Ťcia jest praca zawodowa i spe┼énienie na tym polu. Praca strukturalizuje nam czas, daje moz╠çliwos╠üc╠ü nawia╠Ęzywania kontakt├│w spo┼éecznych, buduje toz╠çsamos╠üc╠ü i status spo┼éeczny. Bez pracy poczucie szcz─Ö┼Ťcia si─Ö zmniejsza. Z kolei poziom odczuwanego szcze╠Ęs╠ücia wp┼éywa na nasze relacje i zwia╠Ęzki, ale tak┼╝e na nasze zdrowie oraz sukces. Badania pokazuja╠Ę, z╠çe szcze╠Ęs╠üliwy pracownik jest wysoko zmotywowany i zaangaz╠çowany w wykonywane zadania, do tego bardziej efektywny i zdrowszy. Co wi─Öcej, rzadziej zmienia pracodawce╠Ę.

Karnet na siłownię to za mało

Tymczasem, w 2010 roku Instytut Gallupa obliczy┼é, ┼╝e firmy ameryka┼äskie trac─ů co roku 300 miliard├│w dolar├│w z powodu braku zaanga┼╝owania swoich pracownik├│w. Brak zaanga┼╝owania, spadek motywacji, a w efekcie zadowolenia z wykonywanych obowi─ůzk├│w zawodowych przek┼éada si─Ö na nisk─ů efektywno┼Ť─ç i ch─Ö─ç zmiany miejsca pracy. Dla przedsi─Öbiorstw oznacza to jedno – powa┼╝ne straty. Coraz wi─Öcej firm rozumie, ┼╝e pensja, awans, czy bonusy w postaci karnetu na si┼éowni─Ö ÔÇô nie wystarcz─ů do stworzenia dobrej atmosfery w┼Ťr├│d pracownik├│w.

Chief Happiness Officer wkracza do akcji

Znajduje to odbicie w nowym trendzie, kt├│ry mo┼╝na zauwa┼╝y─ç ju┼╝ na Zachodzie. Firmy, zdaj─ůc sobie spraw─Ö, jak wa┼╝na jest dobra atmosfera w pracy, zacz─Ö┼éy zatrudnia─ç dedykowanych specjalist├│w ÔÇô Chief Happiness Officer├│w (CHO). Ich rol─ů jest zwi─Ökszanie poczucia szcz─Ö┼Ťcia w┼Ťr├│d pracownik├│w i budowanie d┼éugoterminowej perspektywy, kt├│ra b─Ödzie ten cel wspiera─ç.

Do podstawowych obowi─ůzk├│w CHO nale┼╝y:

  • dbanie o to, aby ka┼╝dy pracownik by┼é traktowany z szacunkiem – jak cz┼éowiek, kt├│ry ma dla firmy znaczenie; zar├│wno na poziomie komunikacji, jak i zachowania
  • dbanie o harmoni─Ö w obszarze podstawowych potrzeb z piramidy Maslowa; CHO wie, ┼╝e je┼Ťli pracownicy nie maj─ů zaspokojonych podstawowych potrzeb zwi─ůzanych z miejscem pracy (np. pensja na czas), to dawanie im biura z widokiem na panoram─Ö miasta nie ma sensu.
  • stwarzanie warunk├│w w pracy, dzi─Öki kt├│rym ka┼╝dy pracownik mo┼╝e wyrazi─ç swoj─ů opini─Ö, zabra─ç g┼éos w istotnej dla niego lub dla firmy sprawie.
  • pilnowanie, aby warto┼Ťci, kt├│re reprezentuje firma by┼éy znane pracownikom, a oni sami tak┼╝e je podzielali i potwierdzali swoim codziennym zachowaniem; jest to mo┼╝liwe, kiedy na etapie rekrutacji zadbamy o to, ┼╝eby pozna─ç warto┼Ťci istotne dla danego kandydata.
  • dawanie autonomii pracownikom w zakresie zarz─ůdzania ich przestrzeni─ů, na kt├│rej pracuj─ů oraz wdra┼╝ania swoich pomys┼é├│w w ┼╝ycie.
  • dbanie o dobr─ů atmosfer─Ö, kt├│ra nie sprowadza si─Ö tylko i wy┼é─ůcznie do stworzenia pokoju relaksu, w kt├│rym mo┼╝na pogra─ç w pi┼ékarzyki; dobra atmosfera to rozmowy mi─Ödzy wsp├│┼épracownikami, mo┼╝liwo┼Ť─ç konsultowania si─Ö i uczenia czego┼Ť nowego od siebie nawzajem.

Kluczowe obszary, w których działa CHO:

1. Dbanie o poczucie sensu

Poczucie sensu w pracy jest pierwszym i najwa┼╝niejszym czynnikiem przyczyniaj─ůcym si─Ö do wzrostu poczucia szcz─Ö┼Ťcia w sferze zawodowej. Kiedy ludzie rozumiej─ů, co robi─ů i po co to robi─ů, dzia┼éaj─ů z wi─Ökszym zaanga┼╝owaniem. Przyczynia si─Ö do tego znajomo┼Ť─ç strategii i partycypowanie w jej tworzeniu. Wa┼╝ny jest udzia┼é pracownik├│w w zarz─ůdzaniu na wszystkich szczeblach.

2. Bliskie relacje.

Mit m├│wi─ůcy o tym, ┼╝e pracownicy maj─ů ze sob─ů dobrze wsp├│┼épracowa─ç, ale nie musz─ů si─Ö lubi─ç, upad┼é. Pracownicy, aby wykonywa─ç swoj─ů prac─Ö z zaanga┼╝owaniem musz─ů si─Ö lubi─ç, rozumie─ç, chcie─ç ze sob─ů przebywa─ç. Przyczynia si─Ö do tego mo┼╝liwo┼Ť─ç otwartej komunikacji, rozwi─ůzywanie konflikt├│w na bie┼╝─ůco, czas dla budowania relacji, wymiana informacji i zarz─ůdzanie wiedz─ů, mo┼╝liwo┼Ť─ç kwestionowania autorytet├│w, dbanie o najwy┼╝sz─ů jako┼Ť─ç komunikacji interpersonalnej, rozw├│j osobisty sprzyjaj─ůcy funkcjonowaniu w pozycji doros┼éego.

3. Wynagrodzenie

Wynagrodzenie nie jest nagrod─ů za dzia┼éanie. Ka┼╝dy dostaje wynagrodzenie na ustalonym poziomie i nie powinno by─ç ono traktowane jako marchewka, nie jest narz─Ödziem w procesie motywowania pracownik├│w. Pracownicy s─ů nagradzani za post─Öpy zespo┼éowe, a nie indywidualne. Wzrost wynagrodzenia nie ma wp┼éywu na poziom szcz─Ö┼Ťcia pracownik├│w.

4. Spo┼éeczno┼Ť─ç

Szcz─Ö┼Ťliwy pracownik to pracownik dumny z firmy, w kt├│rej pracuje. Szcz─Ö┼Ťliwa firma jest dumna ze swoich pracownik├│w. Firma, kt├│ra dba o swoich pracownik├│w i spo┼éeczno┼Ť─ç w kt├│rej ┼╝yj─ů, zwi─Öksza poczucie szcz─Ö┼Ťcia zatrudnionych.

5. Rozw├│j osobisty

Pewne jest, ┼╝e nie rodzimy si─Ö z wszystkimi potrzebnymi nam kompetencjami i s┼éu┼╝─ůcymi nam nawykami. Trzeba si─Ö ich uczy─ç przez ca┼ée ┼╝ycie. Istniej─ů okre┼Ťlone nawyki, kt├│re zwi─Ökszaj─ů nasze szcz─Ö┼Ťcie i takie, kt├│re je niszcz─ů. Warto, aby pracownik by┼é ┼Ťwiadomy swoich nawyk├│w, planowa┼é swoj─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö rozwoju osobistego i kompetencyjnego i aby te dwie ┼Ťcie┼╝ki si─Ö wzajemnie wspiera┼éy. Warto, aby firma pomaga┼éa pracownikowi w kreowaniu jego zdrowych nawyk├│w i wzmacnia┼éa rozw├│j jego kompetencji.

Warto wiedzie─ç, ┼╝e:

  • Szcze╠Ęs╠ücia w pracy nie buduje si─Ö przez bonusy i premie. Szcze╠Ęs╠ücie w pracy wytwarza sie╠Ę dzie╠Ęki dobrym dzia┼éaniom z dobrymi ludz╠ümi. Szcze╠Ęs╠ücie w pracy zalez╠çy od kadry zarza╠Ędzaja╠Ęcej i od pracownik├│w. Z╠çaden prezes nie zmusi nikogo do bycia szcze╠Ęs╠üliwym.
  • W dzisiejszych czasach poczucie szcze╠Ęs╠ücia staje si─Ö jednym z najwaz╠çniejszych czynnik├│w wykonywania pracy z zaangaz╠çowaniem. Populacja Millenials├│w to takz╠çe grupa, chca╠Ęca pracowac╠ü w firmach, kt├│re dbaja╠Ę o warunki rozwoju szcze╠Ęs╠ücia.
  • Rozw├│j sytuacji dobrostanu czy szcze╠Ęs╠ücia oznacza, z╠çe podzia┼é z╠çycia na cz─Ös╠üc╠ü zawodowa╠Ę i osobista╠Ę staje si─Ö archaiczny. Dzi┼Ť pracownicy nie dziel─ů swojej toz╠çsamos╠üci na zawodowa╠Ę i osobista╠Ę. Millenialsi chca╠Ę byc╠ü szcze╠Ęs╠üliwi w ka┼╝dym obszarze swojego ┼╝ycia, bo one si─Ö wzajemnie przenikaj─ů. Z drugiej strony nieszcze╠Ęs╠üliwy pracownik nie zbuduje szcze╠Ęs╠üliwej relacji z klientem ani z innym pracownikiem. Nieszcze╠Ęs╠üliwy pracownik jest mniej kreatywny, mniej produktywny i cz─Ös╠üciej chodzi na L 4.
  • Firmom op┼éaca si─Ö zatrudniac╠ü szcze╠Ęs╠üliwych pracownik├│w i op┼éaca si─Ö zwi─Ökszac╠ü poczucie szcz─Ö┼Ťcia u tych, kt├│rzy s─ů juz╠ç zatrudnieni. Szcze╠Ęs╠ücie w dzisiejszych czasach, pe┼énych skomplikowanych wybor├│w, jest kompetencja╠Ę, kt├│r─ů warto i moz╠çna rozwijac╠ü. To w┼éa┼Ťnie jest domen─ů Chief Happiness Officer├│w, kt├│rzy pokazuj─ůc mechanizmy funkcjonowania i rozwoju szcz─Ö┼Ťcia w firmach, przyczyniaja╠Ę si─Ö do maksymalizacji ich zysku.

***

Agnieszka Szwejkowska – psycholog, coach i trener. Specjalizuje si─Ö w psychologii pozytywnej i wp┼éywie szcz─Ö┼Ťcia na nasze ┼╝ycie. Pomaga firmom i klientom indywidualnym w realizacji ich cel├│w biznesowych wykorzystuj─ůc szcz─Ö┼Ťcie jako naturalny i dost─Öpny dla wszystkich zas├│b.

http://agnieszkaszwejkowska.pl