Zestresowana kobieta chowa twarz w d艂oni (Foto. Canva Pro)

Tylko co pi膮ty Polak obawia si臋 o prac臋 bardziej, ni偶 na pocz膮tku pandemii

24 miesi膮ce pandemii COVID-19 znacz膮co zmieni艂y rynek pracy. Najnowszy raport Pracuj.pl 鈥濪wa lata nowej normalno艣ci鈥 przedstawia opinie pracownik贸w dotycz膮ce 偶ycia zawodowego i sposob贸w wykonywania obowi膮zk贸w, a tak偶e ewolucj臋 postaw na przestrzeni pandemii. 7 na 10 badanych znajduje si臋 w lepszej lub takiej samej sytuacji zawodowej, jak na jej pocz膮tku. Ponad po艂owa dostrzega na rynku pracy rosn膮c膮 liczb臋 ofert. Osoby, kt贸re zmieni艂y miejsce zatrudnienia zazwyczaj sprawnie si臋 w nich zaadaptowa艂y 鈥 cho膰 przyznaj膮, 偶e budowa wi臋zi z pracodawc膮 w czasach pandemii bywa trudna.

Dwa lata ewolucji rynku pracy

24 miesi膮ce funkcjonowania z COVID-19 up艂yn臋艂y pod znakiem kolejnych zmian na rynku pracy. Pocz膮tkowy szok z pierwszego lockdownu przeszed艂 w odmra偶anie gospodarki, a nast臋pnie 鈥 w silny wzrost zapotrzebowania na pracownik贸w. Jednocze艣nie rytm pracy firm i ca艂ych bran偶 zak艂贸ca艂y okresowo kolejne fale pandemii. Mimo licznych trudno艣ci nowa normalno艣膰 okaza艂a si臋 jednak czasem pozytywnych mo偶liwo艣ci dla niespodziewanie szerokiego grona uczestnik贸w rynku pracy.

Raport Pracuj.pl 鈥濪wa lata nowej normalno艣ci. Pracownicy i kandydaci w nowym 艣wiecie pracy鈥 podsumowuje zmiany 偶ycia zawodowego w Polsce w obliczu COVID-19. W tym czasie przeprowadzone zosta艂y cztery edycje badania. Najnowszy pomiar zrealizowano na pocz膮tku marca 2022 roku na grupie 964 u偶ytkownik贸w serwisu Pracuj.pl. W pierwszej ods艂onie serii tekst贸w po艣wi臋conych raportowi przygl膮damy si臋 og贸lnej ocenie sytuacji zawodowej przez badanych po dw贸ch latach pandemii, ich postawom wobec zmiany pracy oraz najbli偶szej przysz艂o艣ci zawodowej. Poznajemy te偶 do艣wiadczenia os贸b, kt贸re w trakcie pandemii wchodzi艂y do nowego 艣rodowiska zawodowego.

Raport 鈥濪wa lata nowej normalno艣ci鈥 podsumowuje wyniki czwartego sonda偶u opinii przeprowadzonego przez Pracuj.pl w obliczu pandemii koronawirusa. W ostatnich dw贸ch latach szczeg贸lnie odczuwali艣my, 偶e rzeczywisto艣膰 wymaga od nas elastyczno艣ci, otwarto艣ci na zmian臋, empatii. To przes艂anie szczeg贸lnie wa偶ne dzi艣, w obliczu niepokoj贸w na 艣wiecie. Z pokor膮 wobec trudnej rzeczywisto艣ci, w odpowiedziach badanych doszukujemy si臋 dobrych impuls贸w z rynku, pokazuj膮cych mo偶liwo艣ci nawet w trudnych czasach. Jednocze艣nie wybuch konfliktu w Ukrainie sprawi艂, 偶e w najbli偶szych miesi膮cach czekaj膮 Polsk臋 nowe wyzwania kadrowe. W obliczu tych zjawisk zebrane w raporcie wnioski mog膮 stanowi膰 ciekawy wgl膮d w to, jak uczestnicy rynku pracy potrafi膮 odnale藕膰 si臋 w rzeczywisto艣ci mimo niespodziewanych zmian

- m贸wi Rafa艂 Nachyna, Dyrektor Operacyjny Pracuj.pl.

Mniej os贸b dotkni臋tych zawodowo przez pandemi臋

Na gorsz膮 sytuacj臋 zawodow膮, ni偶 przed dwoma laty wskazuje 31% respondent贸w Pracuj.pl. Dla por贸wnania rok wcze艣niej by艂a to a偶 po艂owa badanych. Zaobserwowa膰 natomiast mo偶na wzrost udzia艂u os贸b, kt贸re radz膮 sobie w pracy lepiej 鈥 w marcu 2022 roku deklarowa艂o to 28% respondent贸w, czyli a偶 dwukrotnie wi臋cej ni偶 w lutym 2021 roku.

Infografika - Raport Pracuj.pl

Po roku pandemii widoczna by艂a znaczna przewaga respondent贸w, kt贸rych sytuacja zawodowa pogorszy艂a si臋 w konsekwencji COVID-19 nad tymi, kt贸rzy mogli liczy膰 na lepsze warunki. W najnowszym badaniu odsetek obu grup w艣r贸d badanych okaza艂 si臋 by膰 do siebie zbli偶ony. O ile wi臋c gospodarcze skutki pandemii odbi艂y si臋 na cz臋艣ci pracownik贸w w postaci np. wi臋kszego stresu, pogorszenia warunk贸w zatrudnienia czy utraty pracy, o tyle po dw贸ch latach nowej normalno艣ci ich skala wyra藕nie z艂agodnia艂a.

Trwa艂e zmiany i rosn膮ca liczba ofert zatrudnienia

W przekazach na temat rynku pracy w Polsce od pocz膮tku 2021 roku coraz cz臋艣ciej spotka膰 mo偶na si臋 z informacjami na temat rosn膮cej aktywno艣ci pracodawc贸w, wynikaj膮cej z niedostatecznej liczby kandydat贸w. Liczb臋 t臋 potwierdzaj膮 wyniki zaobserwowane na Pracuj.pl. W 2021 roku pracodawcy zamie艣cili a偶 974 294 oferty pracy, co by艂o zdecydowanie najwy偶szym wynikiem w historii serwisu. Bardzo du偶膮 aktywno艣膰 rekrutacyjn膮 firm zaobserwowa膰 mo偶na by艂o tak偶e w pierwszych dw贸ch miesi膮cach 2022 roku.

Ponad po艂owa badanych Pracuj.pl zgadza si臋 z opini膮, 偶e na rynku pracy pojawia si臋 coraz wi臋cej ofert zatrudnienia. Jednocze艣nie jednak odpowiedzi wskazuj膮, 偶e tzw. rynek pracownika panuje wed艂ug respondent贸w tylko w cz臋艣ci bran偶. 38% pracownik贸w i kandydat贸w uwa偶a, 偶e w ich specjalizacji pojawia si臋 coraz wi臋cej ofert zatrudnienia, a przeciwn膮 opini臋 wyra偶a tylko nieco mniej, bo 36% respondent贸w. Jak podkre艣la聽Agnieszka Bieniak, Dyrektorka HR w Grupie Pracuj, rozmawiaj膮c o du偶ym zapotrzebowaniu na kadry czy coraz odwa偶niejszych oczekiwaniach kandydat贸w wobec pracodawc贸w, mo偶na spostrzec ogromn膮 r贸偶nic臋 w stosunku do pierwszych miesi臋cy pandemii.

Por贸wnywanie tych dw贸ch perspektyw jest wa偶ne, bo z jednej strony pozwala jeszcze bardziej doceni膰 obecn膮 sytuacj臋 na rynku pracy, a z drugiej wyci膮ga膰 odpowiednie wnioski. Kandydaci i pracownicy coraz bardziej optymistycznie odnosz膮 si臋 do swoich perspektyw zawodowych, odwa偶niej negocjuj膮 oczekiwane warunki, na co wp艂yn臋艂a tak偶e rosn膮ca inflacja w Polsce i zmiany obci膮偶e艅 podatkowych. Cho膰 nie ka偶dy z kandydat贸w odczuwa bezpo艣rednio wzrost liczby ofert pracy, s膮 艣wiadomi og贸lnej pozytywnej koniunktury, zwi膮zanej z zapotrzebowaniem na pracownik贸w

- komentuje Agnieszka Bieniak

Mimo, 偶e obserwowany od kilkunastu miesi臋cy wzrost aktywno艣ci rekrutacyjnej pracodawc贸w nie jest osobi艣cie odczuwany przez cz臋艣膰 kandydat贸w, ich zdecydowana wi臋kszo艣膰 zgadza si臋 z tym, 偶e pandemia na trwa艂e zmienia sposoby wykonywania pracy. Tak膮 opini臋 wyra偶a 73,5% respondent贸w Pracuj.pl, co stanowi bardzo podobny wynik do zaobserwowanego po roku wp艂ywu COVID-19 na rynek. Obok pracy zdalnej i hybrydowej do naszego 偶ycia jako trwa艂e elementy zawodowego krajobrazu do艂膮czy艂y m.in. rekrutacja zdalna, nowe sposoby wykonywania obowi膮zk贸w czy inne oczekiwania kierowane w stosunku do pracodawc贸w.

Coraz bardziej pewni siebie

W postawach kandydat贸w obserwowanych po dw贸ch latach pandemii zauwa偶y膰 mo偶na ostro偶ny optymizm i wi臋ksz膮 asertywno艣膰 w obszarze oczekiwanych warunk贸w zatrudnienia czy informacji otrzymywanych ju偶 na etapie rekrutacji. Cho膰 cz臋sto przywo艂ywana presja p艂acowa nie jest zjawiskiem obecnym w miejscach pracy cz臋艣ci kandydat贸w, niew膮tpliwie wp艂ywa ona na mobilno艣膰 zawodow膮 i spos贸b postrzegania procesu zmiany pracy.

Infografika - Raport Pracuj.pl

W badaniu na dwulecie pandemii 38% respondent贸w wyrazi艂o opini臋, 偶e znalezienie nowej pracy jest trudniejsze, ni偶 przed pojawieniem si臋 COVID-19. To dwukrotnie mniej, ni偶 w kwietniu 2020 roku oraz o 28% mniej, ni偶 po roku pandemii. W czterech kolejnych pomiarach Pracuj.pl sukcesywnie mala艂a tak偶e liczba badanych sk艂onnych przyj膮膰 prac臋 wymagaj膮c膮 ni偶szych kwalifikacji, ni偶 te przez nich posiadane 鈥 obecnie gotowo艣膰 zg艂asza 40% badanych.

Co zniech臋ca do aplikowania w pandemii

艢wiadomo艣膰 silniejszej pozycji kandydat贸w na rynku pracy odzwierciedla si臋 tak偶e w ich podej艣ciu do oczekiwa艅 finansowych. W marcu 2022 roku na obni偶enie wymaga艅 wobec p艂acy gotowych by艂o zaledwie 18% badanych. Dla por贸wnania w kwietniu 2020 roku, czyli w okresie najwi臋kszych obaw o kondycj臋 rynku pracy, tak膮 gotowo艣膰 deklarowa艂o 29%.

Infografika - Raport Pracuj.pl

Rosn膮ca rywalizacja o kadry w wielu bran偶ach przek艂ada si臋 na zmieniaj膮ce si臋 podej艣cie kandydat贸w do procesu starania si臋 o prac臋, a tak偶e czynniki zniech臋caj膮ce ich do aplikowania o prac臋. W艣r贸d tych ostatnich badani wskazali kwestie zwi膮zane z otwart膮 komunikacj膮 pracodawcy: tre艣膰 og艂oszenia niezgodn膮 z nazw膮 stanowiska (52%), zbyt ma艂o szczeg贸艂owy opis roli (48%), a tak偶e brak informacji o oferowanych zarobkach (44%).

Trzeci wymieniony czynnik jest szczeg贸lnie wa偶ny w kontek艣cie obecnej debaty o rosn膮cej postpandemicznej presji p艂acowej w Polsce, kt贸ra towarzyszy m.in. inflacji i rywalizacji firm o kadry w cz臋艣ci bran偶. Te oczekiwania kandydat贸w przynajmniej cz臋艣ciowo zacz臋艂y przek艂ada膰 si臋 na postawy pracodawc贸w obserwowane przez badanych. Wed艂ug 47% respondent贸w firmy cz臋艣ciej, ni偶 par臋 lat temu podaj膮 oferowane zarobki w ofertach. Jednocze艣nie jednak presja p艂acowa nie przek艂ada si臋 wed艂ug badanych na sytuacj臋 we wszystkich specjalizacjach.

Warto zwr贸ci膰 uwag臋 na fakt, 偶e znacz膮ca grupa badanych zniech臋ca si臋 do rekrutacji z powodu zbyt skomplikowanego procesu aplikowania o prac臋. Blisko co czwarty badany przyznaje, 偶e zrezygnowa艂by z interesuj膮cej go wst臋pnie oferty, je艣li oczekiwano by w niej wype艂niania dodatkowych formularzy opr贸cz przes艂ania CV.

Przed rekruterami na dobre otworzy艂y si臋 nowe metody i mo偶liwo艣ci rekrutowania, a kandydaci s膮 bardziej 艣wiadomi swoich potrzeb i oczekiwa艅, do kt贸rych mo偶na dostosowa膰 programy rekrutacyjne. Jednocze艣nie dzi艣 kandydaci podchodz膮 do szukania pracy bardziej 艣wiadomie. Aplikuj膮 do mniejszej liczby miejsc naraz, szukaj膮 w ofertach konkretnych informacji, 艣ledz膮 raporty o zapotrzebowaniu bran偶 na pracownik贸w. Dlatego rekrutacja w nowej rzeczywisto艣ci, ukszta艂towanej po dw贸ch latach pandemii, powinna by膰 jeszcze bardziej przejrzysta, zrozumia艂a i dostosowana do profilu poszukiwanych kandydat贸w.

- m贸wi Agnieszka Bieniak.

Nowa praca w pandemii

Polepszaj膮ca si臋 sytuacja kandydat贸w i coraz lepsze warunki zatrudnienia oferowane w cz臋艣ci bran偶 okaza艂y si臋 spor膮 zach臋t膮 do zmiany pracy dla wielu os贸b. A偶 43% respondent贸w Pracuj.pl deklaruje, 偶e mi臋dzy marcem 2020 roku a lutym 2022 roku rozpocz臋li prac臋 w nowym miejscu. Proces wej艣cia do nowego miejsca zatrudnienia w czasach pandemii zazwyczaj bywa prowadzony sprawnie, cho膰 cz臋艣ci pracownik贸w trudniej jest przywi膮za膰 si臋 obecnie do pracodawcy czy zbudowa膰 bliskie relacje ze wsp贸艂pracownikami.

Pandemiczne okoliczno艣ci niew膮tpliwie doprowadzi艂y do ewolucji procesu wdra偶ania nowych pracownik贸w (onboardingu) w wielu firmach. Do zmian zaliczy膰 mo偶na m.in. przenoszenie znacznej cz臋艣ci zwi膮zanych z tym procedur do formu艂y online czy wirtualne integracje nowych os贸b z zespo艂em, ale te偶 cho膰by znaczne ograniczenie mo偶liwo艣ci bezpo艣rednich spotka艅. Warto zauwa偶y膰, 偶e 24% respondent贸w, kt贸rzy rozpocz臋li now膮 prac臋 w pandemii, odby艂o proces onboardingu w pe艂ni lub w wi臋kszo艣ci zdalnie. To wci膮偶 mniejszo艣膰, jednak wynik znacznie wy偶szy, ni偶 mo偶liwy do przewidzenia przed pojawieniem si臋 COVID-19.

Jak badani, kt贸rzy podj臋li now膮 prac臋 w tych okoliczno艣ciach, oceniaj膮 jako艣膰 wdro偶enia? Dominuj膮 g艂osy pozytywne lub neutralne. 61% respondent贸w z tej grupy ocenia, 偶e ich pracodawca sprawnie wprowadzi艂 ich w nowe obowi膮zki i 偶ycie firmy. Niewiele mniej, bo 58% twierdzi, 偶e w momencie wprowadzania otrzymali wszystkie najwa偶niejsze informacje, potrzebne potem w firmie.

Odpowiedzi respondent贸w zdaj膮 si臋 wskazywa膰, 偶e po dw贸ch latach nowej normalno艣ci wi臋kszo艣ci nowych pracownik贸w udaje si臋 zbudowa膰 dobre relacje ze wsp贸艂pracownikami. Z takim stwierdzeniem zgadza si臋 blisko 3 na 4 badanych z tej grupy, a tylko co dziewi膮ty nie zgadza si臋 z tak膮 opini膮.

Nie oznacza to jednak, 偶e do艂膮czanie do organizacji w takich okoliczno艣ciach nie wi膮偶e si臋 z trudno艣ciami. Blisko po艂owa (46%) badanej grupy przyznaje na podstawie w艂asnych do艣wiadcze艅, 偶e wej艣cie do nowego 艣rodowiska zawodowego w pandemii jest wi臋kszym wyzwaniem, ni偶 przed jej wybuchem. Jak komentuje聽Agata Grzejda, ekspertka ds. Komunikacji Wewn臋trznej w Grupie Pracuj, firmy mog膮 skutecznie wspiera膰 nowych pracownik贸w w tych okoliczno艣ciach.

Jednym ze szczeg贸lnie wa偶nych narz臋dzi w obliczu wzmo偶onej pracy zdalnej czy te偶 rzadszych kontakt贸w ze wsp贸艂pracownikami jest aktywna, anga偶uj膮ca i zrozumia艂a komunikacja wewn臋trzna. Sprawny onboarding kadr w okoliczno艣ciach pracy na odleg艂o艣膰 ma zupe艂nie inny charakter. Wymaga on wykorzystania odpowiednich narz臋dzi online, przygotowania procedur, wyszkolenia specjalist贸w HR. Ju偶 po wst臋pnym wdro偶eniu pracownik powinien mie膰 dost臋p do cyklicznych informacji o 偶yciu firmy, np. w postaci newslettera, telekonferencji ze wsp贸艂pracownikami, grup zainteresowa艅 czy mniej formalnych wydarze艅

- podsumowuje Agata Grzejda.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close