Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Nie oceniaj pod wpływem emocji

Nie oceniaj pod wpływem emocji

jak przeprowadzić rozmowę oceniającą z pracownikiem

Jak przeprowadzić skuteczną rozmowę oceniającą z pracownikiem? Jakie błędy popełniają pracodawcy? Jak ich uniknąć? Przeczytaj tekst Eweliny Stachowiak z HR Tools.

Ocenianie budzi emocje. Zawsze. Bez względu na to, czego dotyczy, zazwyczaj są to jednak emocje negatywne. Pojawia się stres i strach, zarówno u osoby oceniającej, jak i tej podlegającej ocenie.  Niezależnie od tego, po jakiej stronie jesteśmy – ocenianie jest trudne. Szczególnie w pracy. Zawsze jednak przychodzi moment, kiedy oceny tej należy dokonać. Rozmowy oceniające są potrzebne. I powinny opierać się przede wszystkim na dialogu. W rzeczywistości jest jednak nieco inaczej. Rozmowa zamienia się często w monolog, na dodatek ten, prowadzony przez oceniającego. Zamiast obiektywizmu, pojawiają się emocje. A te często niosą ze sobą złe konsekwencje.

Kiedy pojawiają się emocje…

Rozmowy oceniające powinny motywować. W praktyce okazuje się jednak, że dla wielu z nas nie są przyjemnym doświadczeniem. Trudno o entuzjazm. Boimy się rozliczania z realizowanych przez nas zadań. Obawę wzbudza wynik takiej oceny, który ma przecież wpływ na nasz dalszy rozwój zawodowy. Źle przeprowadzona rozmowa może doprowadzić do przykrych konsekwencji. U pracownika często jest to demotywacja i spadek zaangażowania – choć sama rozmowa zakłada przecież poprawę. Dla Managera jest to porażka. Jego zadaniem jest przecież inspirować i wykorzystywać potencjał każdego pracownika. Rozmowy oceniające bardzo często polegają na tym, że pracownik słyszy jedynie opinię przełożonego na temat swojej pracy. Na opinii tej rozmowa nie może się kończyć. Oprócz szczegółowego omówienia zakresu obowiązków i wyznaczonych wcześniej celów, ważne jest skonstruowanie wniosków odnośnie ewentualnej poprawy oraz wyznaczenie planów na przyszłość. Wspólnie.

Postaw na obiektywizm i nie faworyzuj

Najważniejszą cechą skutecznej rozmowy oceniającej jest obiektywizm. Trudno o niego, zwłaszcza jeżeli zaczyna ona przybierać sytuacyjny charakter. Ocena pod wpływem emocji to jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez przełożonych. W przypadku oceny okresowej  bardzo często mamy do czynienia z tak zwanym efektem ostatniej chwili. Typowe jest wówczas branie pod uwagę jedynie ostatnich sukcesów oraz porażek pracownika. Tymczasem, jak sama nazwa wskazuje, powinna ona uwzględniać wyniki osiągane przez cały okres oceny. W rozmowach oceniających bardzo często mamy do czynienia także z efektem faworyzowania. Osoba oceniająca skłonna jest wówczas stawiać lepsze oceny pracownikom, których darzy po prostu większą sympatią. Lepsze wyniki osiągają także osoby, które usytuowane są na wyższych stanowiskach. W rozmowie oceniającej nie może być mowy o zbyt pochopnym przypisywaniu pracownikom stałych cech. Bardzo często dzieje się jednak tak, że pracownik zostaje oceniany na podstawie jakiegoś pojedynczego zachowania.

Efekt podobieństwa i pobłażliwość

Dużym zagrożeniem podczas rozmowy oceniającej jest także efekt podobieństwa. W związku z tym lepiej oceniane mogą być osoby, które przełożony uznaje za podobne do siebie pod jakimś względem. Ogromnym błędem jest także uleganie wpływowi innych osób i na tej podstawie dokonywanie oceny pracownika. Czasem pojawia się też zbytnia łagodność. Przełożony bywa pobłażliwy w ocenie, co może być spowodowane dobrą relacją z danym pracownikiem lub jego sytuacją osobistą, która niejako pobłażliwość tę wymusza. Podobnie więc pojawia się też zbytnia surowość – w tym przypadku również emocje biorą górę. Przełożony może być bardziej surowy na skutek osobistych przeżyć, nieprzyjemnych sytuacji, do których doszło pomiędzy nim a pracownikiem, czy nawet chęci podniesienia swojego autorytetu. Mówi się także o tak zwanym transferze stereotypu estetycznego, zauważalnym chyba w każdej sferze życia. Przyjęło się więc, że lepiej oceniane są osoby uważane za atrakcyjne. Niekiedy zachowanie pracownika oceniane jest źle tylko na podstawie skutku jego działań. Tymczasem zawsze warto poznać okoliczności takiego działania. W praktyce może się bowiem okazać, że zachowanie to było niezamierzone i stanowiło wynik zbiegu pewnych okoliczności.

Tych błędów jest bardzo wiele, a ich popełnianie może doprowadzić do bardzo negatywnych skutków. Nieumiejętnie przeprowadzane rozmowy oceniające skutkują brakiem zaangażowania i motywacji ze strony pracowników. Przełożeni z kolei nie są wtedy w stanie odpowiednio wykorzystać ich potencjał. Rozmowa oceniająca daje wiele możliwości, zwłaszcza tych związanych z opracowaniem skutecznej strategii rozwoju. Dotyczy to zarówno firmy, jak i samego pracownika.

Jak rozmawiać i oceniać?

Do rozmowy oceniającej trzeba się przygotować. Największa w tym rola osoby, która oceny tej ma dokonać. Ważne jest wprowadzenie odpowiedniej atmosfery. Pracownik powinien czuć, że może wyrażać swoje poglądy, a także podzielić się swoimi potrzebami i obawami. Oceniać nie znaczy narzucać własne poglądy. Rozmowę należy prowadzić tak, aby wspólnie wypracować rozwiązanie problemów i zaplanować przyszłe działania. Rozmowa oceniająca ma pomóc przede wszystkim w określeniu planów rozwojowych i ścieżki kariery pracownika. Niezwykle ważna podczas takiej  rozmowy jest motywacja. Po rozmowie pracownik powinien być gotowy do podjęcia nowych wyzwań. Ocena pracownicza to niezwykle ważne podsumowanie nie tylko dla pracownika. Taka rozmowa powinna dać również obiektywne informacje dla przełożonego, zwłaszcza w ramach awansu, czy zwiększenia wynagrodzenia. To, czego należy unikać podczas rozmów oceniających, to przede wszystkim krytyka osobowości pracownika. Ocenie poddawana jest w tym przypadku tylko i wyłącznie jego praca oraz wszelkie działania z nią związane.

Dobrze przeprowadzona rozmowa oceniająca ma znaczący wpływ na usprawnienie pracy, wzrost motywacji pracowników i poprawę komunikacji w zespole. Mimo opracowywania i wdrażania coraz to nowszych oraz bardziej profesjonalnych metod oceny pracowniczej, o błędy niestety nie trudno. Zwłaszcza, że często kierują nami emocje. Ważne, aby mieć świadomość, jakim wpływom możemy ulegać w procesie oceniania. To pierwszy krok do tego, aby sztuki tej się nauczyć. Bo prawdziwą sztuką jest umiejętnie oceniać.

***

Ewelina Stachowiak jest specjalistką z firmy HR Tools.

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij