cybezbezpiecze艅stwo

Zabezpieczanie firm przed cyberatakami

Z roku na rok zwi臋ksza si臋 ryzyko cyberatak贸w, dlatego tak istotne jest, aby zawsze by膰 gotowym na ich odparcie. Z ostatnich analiz izraelskiej firmy Check Point Research wynika, 偶e we wrze艣niu intensywno艣膰 cyberatak贸w wzros艂a a偶 o 60%, co daje 艣rednio 1,6 tys. atak贸w hakerskich na polskie przedsi臋biorstwa tygodniowo1. Dowiedz si臋, jak przygotowa膰 swoj膮 firm臋 na potencjalny cyberatak.

Audyt bezpiecze艅stwa i testy penetracyjne

Proces zwi臋kszania poziomu cyberbezpiecze艅stwa nale偶y rozpocz膮膰 od oceny aktualnego stanu zabezpiecze艅 i 艣wiadomo艣ci pracownik贸w. Przeprowadzenie audytu bezpiecze艅stwa to podstawa do dalszych krok贸w i stworzenia planu poprawy odporno艣ci firmy na cyberataki.

Na tym etapie warto r贸wnie偶 przeprowadzi膰 testy penetracyjne, kt贸re pozwalaj膮 zweryfikowa膰, w jaki spos贸b dzia艂aj膮 specjali艣ci bezpiecze艅stwa i organizacja podczas potencjalnego ataku. Przeprowadzany jest on przez eksperta, a jego celem jest pr贸ba kontrolowanego w艂amania si臋 i przebicia linii obrony system贸w bezpiecze艅stwa. Takie testy pozwalaj膮 wychwyci膰 braki w ochronie informacji organizacji. Audyty i testy penetracyjne powinny by膰 realizowane przez profesjonalne jednostki dysponuj膮ce specjalistami w tym zakresie, takie jak T鈥慚obile Polska.

艢rodki zapobiegawcze

Pracownicy odpowiedzialni za cybezbezpiecze艅stwo w organizacji powinny posiada膰 odpowiednie narz臋dzia s艂u偶膮ce do rozpoznania i szybkiej oceny nietypowych zachowa艅 w sieci. Najwa偶niejszymi punktami w zapobieganiu cyberatakom s膮: oprogramowanie antywirusowe/antymalware, zapory firewall i sta艂a aktualizacja powy偶szych narz臋dzi.

R贸wnie wa偶n膮 zasad膮 jest aktualizacja oprogramowania, kt贸ra dotyczy nie tylko aplikacji, system贸w operacyjnych. Dbanie o cykliczn膮 aktualizacj臋 software鈥檜 jest cz臋sto ignorowane i niedoceniane przez s艂u偶by informatyczne. W 2021 roku Ivanti przeprowadzi艂o badanie3, w kt贸rym 62% respondent贸w przyzna艂o, 偶e naprawianie b艂臋d贸w w oprogramowaniu cz臋sto zyskuje najni偶szy priorytet w powierzonych do wykonania zadaniach. Z ankiety przeprowadzonej przez Ponemon Institute4, wynika, 偶e blisko 60% incydent贸w bezpiecze艅stwa wykorzystuje luki w zabezpieczeniach oprogramowania, w kt贸rym nie zastosowano dost臋pnej ju偶 aktualizacji.

Zawsze najs艂abszym punktem ogniwa s膮 ludzie i pope艂niane przez nich b艂臋dy, dlatego jednym z wa偶nych 艣rodk贸w zapobiegawczych s膮 cykliczne szkolenia pracownik贸w w zakresie najlepszych praktyk. Ataki posi艂kuj膮ce si臋 zabiegami socjotechnicznymi s膮 popularne w艣r贸d cyberprzest臋pc贸w, poniewa偶 du偶o 艂atwiej jest wykorzysta膰 ludzkie s艂abo艣ci ni偶 w艂ama膰 si臋 do dobrze zabezpieczonej sieci. Dlatego wa偶nym jest, aby w艂膮czy膰 cyberbezpiecze艅stwo do kultury firmy. Nale偶y zadba膰 o 艣wiadomo艣膰 i widz臋 pracownik贸w, 偶eby potrafili zapobiega膰 w艂amaniom, zamiast nie艣wiadomie je umo偶liwia膰.

Wzmocnienie ochrony organizacji sk艂ada si臋 z wielu element贸w, jednym z nich s膮 dobre praktyki w zakresie logowania si臋 do sieci korporacyjnej. Warto w takim przypadku zastosowa膰 zasad臋 uwierzytelnienia dwusk艂adnikowego, czyli Two-factor authentication (2FA). Polega ona na tym, 偶e pierwszy sk艂adnik jest znany przez u偶ytkownika (np. nazwa logowania i has艂o), a drugi element jest posiadany przez pracownika, np. aplikacja na smartfonie. Obecne technologie pozwalaj膮 w przyjazny i bezpieczny spos贸b korzysta膰 z uwierzytelniania dwusk艂adnikowego.

Sta艂y nadz贸r nad bezpiecze艅stwem

Rosn膮ce koszty utrzymania w艂asnych zespo艂贸w bezpiecze艅stwa powoduj膮, 偶e organizacjom coraz trudniej jest samodzielnie stawia膰 czo艂a zagro偶eniom i odpowiednio szybko reagowa膰 na pr贸by ataku. W obecnej sytuacji optymalnym rozwi膮zaniem jest korzystanie z zewn臋trznych podmiot贸w 艣wiadcz膮cych us艂ugi monitoringu bezpiecze艅stwa i odpowiadania na zagro偶enia.

Us艂ugi tego typu oferuje T鈥慚obile. Operator zapewnia opiek臋 wyspecjalizowanego zespo艂u bezpiecze艅stwa Security Operations Center (SOC), kt贸ry nieprzerwanie przez 24 godziny pomaga organizacjom wykrywa膰 i zapobiega膰 atakom. W ramach SOC mo偶na skorzysta膰 z wielu us艂ug, m.in. Threat Inteligence, kt贸ry s艂u偶y do cyklicznego dostarczania informacji o zagro偶eniach i atakach oraz sposobach reagowania na nie. Natomiast SIEM 鈥 System Security Information and Event Management zbiera, agreguje i koreluje zdarzenia, na bazie kt贸rych generowane s膮 alarmy dotycz膮ce incydent贸w bezpiecze艅stwa.

Us艂ugi obejmuj膮 r贸wnie偶 reagowanie i powstrzymywanie atak贸w przez specjalist贸w zgodnie z okre艣lonym w umowie SLA. T-Mobile dostarcza r贸wnie偶 rozwi膮zanie End Point Protection, kt贸re oparte jest na chmurze T鈥慚obile Cloud Security. Umo偶liwia to mi臋dzy innymi zarz膮dzanie zagro偶eniami, czyli Vulnarebility Management 艣wiadczone przez CrowdStrike, kt贸re analizuje, wykrywa i wskazuje luki system贸w operacyjnych oraz aplikacji zainstalowanych na serwerze lub komputerze u偶ytkownika. Po wykryciu podatno艣ci generowany jest odpowiedni raport, kt贸ry informuje, co nale偶y zrobi膰, aby zabezpieczy膰 firm臋 przed zagro偶eniami wynikaj膮cymi z wykrytych b艂臋d贸w.

Artyku艂 powsta艂 we wsp贸艂pracy z T-Mobile Biznes Polska.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close