Wiesz jak odpoczywa膰, by si臋 zregenerowa膰?

Czy wiesz jak odpoczywa膰, by si臋 zregenerowa膰? Bez tego d艂ugo nie poci膮gniesz!

Joanna Rek-Faber

By膰 mo偶e ju偶 to czujesz. Przed艣wi膮teczny p臋d wciska si臋 w i tak ju偶 zawrotne tempo 偶ycia sprawiaj膮c, 偶e maj膮c w g艂owie zadania i cele do zrealizowania, zwyczajnie zapominamy o regeneracji swojej energii. A bez odnawiania naszej energii, oczekiwanie na 艢wi臋ta mo偶e okaza膰 si臋 wy艣cigiem z czasem realizowanym na oparach naszych mocy.

Dbanie o odpoczynek i regeneracj臋 staje si臋 nie tylko modnym trendem, ale i bezdyskusyjn膮 konieczno艣ci膮. Ale czy wiesz jak odpoczywa膰 by skutecznie si臋 zregenerowa膰? Na pocz膮tek, drobne przypomnienie by zadba膰 o wszystkie siedem form odpoczynku, dzi臋ki kt贸rym masz szans臋 poczu膰 r贸偶nic臋 w samopoczuciu.

1. Odpoczynek fizyczny

Regularny ruch, dobry sen i zr贸wnowa偶ona dieta to bezdyskusyjne filary dobrego samopoczucia zar贸wno fizycznego, jak i psychicznego. Ale odpoczynek fizyczny to nie tylko kwestia 膰wicze艅 i diety, ale tak偶e umiej臋tno艣膰 s艂uchania swojego cia艂a i reagowania na jego potrzeby. Czasami mo偶e to oznacza膰 po prostu chwil臋 relaksu lub kr贸tk膮 drzemk臋, kt贸ra pozwoli na regeneracj臋 i odnowienie energii.

2. Odpoczynek psychiczny

艢wi臋ta cz臋sto wi膮偶膮 si臋 z intensywnymi przygotowaniami, ale nie zapominajmy o tym, 偶e to r贸wnie偶 okres, kiedy mo偶emy znale藕膰 chwile spokoju. Wieczory przy kominku z ulubion膮 ksi膮偶k膮 czy chwilami medytacji w cichym, choinkowym otoczeniu mog膮 pom贸c w odpr臋偶eniu umys艂u.

Czasami wystarczy drobny detoks od trudnych wiadomo艣ci, kt贸rych nie brakuje w serwisach informacyjnych, albo odpoczynek od sieci spo艂eczno艣ciowych.

Warto tez zapisywa膰 to, co wprowadza niepok贸j, b膮d藕 wr臋cz kradnie nam spok贸j psychiczny 鈥 艣wiadomo艣膰 zapisania tego, co nas trapi pozwoli nam na odrobin臋 przestrzeni mi臋dzy my艣lami i stworzenie odleg艂o艣ci mi臋dzy nami, a naszymi obawami.

3. Odpoczynek sensoryczny

Jeste艣my mocno przebod藕cowani – co do tego nie ma w膮tpliwo艣ci. Dlatego w oko艂o 艣wi膮tecznym czasie namawiam do selekcji bod藕c贸w- wy艂膮cz telewizor, unikaj galerii handlowych na ile to mo偶liwe, a w zamian daj si臋 porwa膰 艣wi膮tecznym bod藕c贸w zmys艂owym: 艣wi膮teczne ozdoby, zapach piernika, 艣wiate艂ka, kol臋dy, d艂ugie spacery po zimowym parku, czy wreszcie kr贸tka wyprawa do lasu na zimow膮, le艣n膮 k膮piel, to doskona艂e formy troski o nasze, jak偶e przem臋czone wsp贸艂czesnym 偶yciem, zmys艂y.

4. Odpoczynek tw贸rczy

Twoja g艂owa to nieustannie pracuj膮cy procesor, kt贸ry nawet w nocy uk艂ada tre艣ci, kt贸rym go karmimy za dnia. Jest tam wszystko; plany, zadania, cele, trudno艣ci, listy zakup贸w, wspomnienia wpadek prezentowych, ciche marzenia i wewn臋trzny krytyk pewnie te偶.

Dlatego 鈥 daj g艂owie odetchn膮膰. Ju偶 dzi艣 zr贸b listy prezent贸w, czynno艣ci do wykonania do 艢wi膮t i w trakcie (nie zapomnij zaplanowa膰 cho膰by kr贸tkiego odpoczynku!), ale tak偶e tych, co 艣wiadomie odpuszczasz, by si臋 nie zajecha膰 (serio, raz mo偶esz odpu艣ci膰 mycie okien lub porz膮dki w szafkach kuchennych) stw贸rz grup臋 rodzinn膮 na ulubionym komunikatorze by wymienia膰 si臋 zadaniami, pomys艂ami etc. A je艣li o zadaniach mowa 鈥 nie zapomnij by je delegowa膰! Nie ogarniaj wszystkiego sama, to bardzo zgubna taktyka.

艢wi臋ta to r贸wnie偶 czas, kiedy mo偶emy wykorzysta膰 nasz膮 kreatywno艣膰. Mo偶emy wsp贸lnie z rodzin膮 tworzy膰 ozdoby 艣wi膮teczne, dekorowa膰 dom, czy nawet piec 艣wi膮teczne ciasteczka. Wszystko, co tw贸rcze i zajmuje r臋ce, daje cudowny odpoczynek umys艂owy. Korzystaj!

6. Odpoczynek emocjonalny

艢wi臋ta to okres pe艂en spotka艅, odwiedzin, rozm贸w i dzielenia si臋 emocjami. W tym czasie, relacje z bliskimi staj膮 si臋 naszym motorem nap臋dowym, cho膰 musimy pami臋ta膰, 偶e nie zawsze s膮 one wolne od trudno艣ci, r贸偶nic zda艅 i konflikt贸w. Wa偶ne jest, aby dba膰 o w艂asne granice z szacunkiem zar贸wno dla siebie, jak i innych, podchodz膮c do rodzinnych spotka艅 oraz w艂asnych emocji z otwarto艣ci膮 i cierpliwo艣ci膮. 艢wi臋ta stanowi膮 doskona艂膮 okazj臋 do budowania relacji z bliskimi, lecz powinni艣my by膰 艣wiadomi ich rzeczywistego charakteru, kt贸ry nie zawsze jest idealny. Akceptacja tych relacji, takimi jakie s膮, z poszanowaniem indywidualno艣ci ka偶dej osoby, mo偶e przyczyni膰 si臋 do tworzenia g艂臋bszych i bardziej autentycznych wi臋zi. Jednocze艣nie, warto r贸wnie偶 zadba膰 o sp臋dzanie czasu z osobami, kt贸re nas doceniaj膮, wspieraj膮 i dodaj膮 nam skrzyde艂.

7. Odpoczynek duchowy

Okres 艢wi膮t Bo偶ego Narodzenia, niezale偶nie od naszych religijnych przekona艅, to doskona艂y czas na chwile skupienia, refleksji, modlitwy. Spr贸buj zarezerwowa膰 sobie czas w ci膮gu dnia, by usi膮艣膰 w ciszy i skoncentrowa膰 si臋 na swoich my艣lach i zapyta膰 siebie sam膮: 鈥瀋o u mnie s艂ycha膰 i jak si臋 dzi艣 mam?鈥

To tak偶e doskona艂y czas na praktyk臋 wdzi臋czno艣ci, a wystarczy zada膰 sobie proste pytanie: za co dzi艣 jestem wdzi臋czna? Co doceniam? Kogo doceniam? Co jest w moich dniach dobrego, warto艣ciowego i pozytywnego?

Ale aspekt duchowy w tym czasie to tak偶e dobroczynno艣ci, dzia艂ania charytatywne i pomoc innym 鈥 bo takie dzia艂ania przynosz膮 nie tylko satysfakcj臋, ale i duchowe spe艂nienie.

8. Odpoczynek spo艂eczny

Wybieraj, z kim sp臋dzasz czas 鈥 wiadomo, nie zawsze i nie wsz臋dzie mamy na to wp艂yw. Ale tam, gdzie mamy, warto otacza膰 si臋 osobami wspieraj膮cymi, motywuj膮cymi, takimi, przy kt贸rych czujemy si臋 dobrze i mo偶emy nie wci膮ga膰 brzucha.

Niech oko艂o艣wi膮teczny czas zrobi przestrze艅 na takie osoby i takie formy sp臋dzania czasu, kt贸re 艂aduj膮 Twoje baterie: by膰 mo偶e jaka艣 niezobowi膮zuj膮ca dom贸wka lub inne spotkanie pozwalaj膮ce na czerpanie rado艣ci ze wsp贸lnych chwil? A mo偶e wolontariat lub wiecz贸r plansz贸wek?

Warto postawi膰 na takie pozytywne do艂adowanie, nawet kosztem tego, 偶e pierogi kupisz, a nie ulepisz. Twoja energia i samopoczucie na pewno Ci za to podzi臋kuj膮!

Dbanie o r贸偶norodne formy odpoczynku jest kluczowe i pomo偶e Ci osi膮gn膮膰 odrobin臋 spokoju, poczucie harmonii i zdrowia, zw艂aszcza w szalonym okresie przed艣wi膮tecznym, jak i w trakcie 艢wi膮t Bo偶ego Narodzenia.

To czas, kiedy mo偶emy wykorzysta膰 atmosfer臋 magii i wsp贸lnego czasu z bliskimi do piel臋gnowania naszych cia艂, umys艂贸w, emocji i ducha. Odpoczynek w tym okresie nie tylko przynosi korzy艣ci nam samym, ale tak偶e wp艂ywa na dobro naszych bliskich i tworzy niezapomniane wspomnienia 艣wi膮teczne.

Asia Rek-Faber

O autorce:

Joanna Rek-Faber聽鈥 ekspertka programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮, od lat zwi膮zana z edukacj膮. Swoj膮 prac臋 opiera na pozytywnej motywacji i warto艣ciowej relacji. Dzi艣 艂膮czy nauczanie, prowadzenie w艂asnej dzia艂alno艣ci i prac臋 coachingowo-mentoringow膮. Wspiera kobiety na ich drodze do pe艂nego, spe艂nionego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Jest certyfikowanym trenerem metody Points of You庐, prowadzi warsztaty i spotkania dla kobiet w 艁odzi. Prywatnie kobieta szcz臋艣liwa, mama Alicji i Gucia, mi艂o艣niczka ksi膮偶ek, ruchu i herbaty.