Na zdj─Öciu Joanna Rek-Faber Ambasadorka programu Sukces TO JA

Jak od┼╝ywanie mo┼╝e wesprze─ç odporno┼Ť─ç naszego organizmu?

Joanna Rek-Faber

 

┼╗ycie nas zaskoczy┼éo. I to konkretnie! Pojawienie si─Ö nowego, dot─ůd nieznanego wirusa dos┼éownie zatrzyma┼éo ┼Ťwiat. Pozamykane szko┼éy, biura, granice pa┼ästwowe i wreszcie my, w swoich domach, z niepokojem ┼Ťledzili┼Ťmy doniesienia epidemiologiczne.

Takiej niespodzianki nikt nie przewidzia┼é. I nikt nie by┼é na ni─ů przygotowany. Teraz, kiedy restrykcje powoli s─ů luzowane, a w nasze ┼╝ycie powoli wkrada si─Ö coraz wi─Öcej aspekt├│w ÔÇ×normalno┼ŤciÔÇŁ, zacz─Ö┼éam si─Ö zastanawia─ç co mo┼╝na zrobi─ç dla siebie, swoich najbli┼╝szych i swojego zdrowia, by ewentualny powr├│t wirusa nie by┼é tak przera┼╝aj─ůcy? Nie ukrywam, ┼╝e pierwsz─ů i najwa┼╝niejsz─ů rzecz─ů, o kt├│r─ů postanowi┼éam si─Ö zabra─ç, to odporno┼Ť─ç! Niby wiemy jak o ni─ů zadba─ç, jednak cz─Östo wprowadzaj─ůc drobne modyfikacje, mo┼╝na doprowadzi─ç do spektakularnych efekt├│w!

Wiem to, bo sprawdzi┼éam na sobie! Kiedy b─Öd─ůc pod opiek─ů pani dietetyk notorycznie ┼éapa┼éam infekcje, Monika (bo tak nazywa si─Ö moja opiekunka ┼╝ywieniowa) powiedzia┼éa: stop! Robimy plan wzmacniaj─ůcy odporno┼Ť─ç! I faktycznie, stosuj─ůc si─Ö do jej wytycznych, uda┼éo mi si─Ö ubieg┼éy sezon infekcyjny przej┼Ť─ç bez lek├│w! A to w moim przypadku ca┼ékiem spore osi─ůgni─Öcie! O odporno┼Ť─ç mo┼╝emy dba─ç na wiele sposob├│w, najlepiej jednak w spos├│b m─ůdry ┼é─ůczy─ç dzia┼éania.

I tak, niew─ůtpliwie polecam pochyli─ç si─Ö nad tematemÔÇŽ stresu. Naprawd─Ö warto zadba─ç o trzymanie go w ryzach. D┼éugotrwa┼éy stres mocno przyczynia si─Ö do os┼éabiania naszego organizmu tak┼╝e na poziomie bariery odporno┼Ťciowej. Dlatego Twoim zadaniem, kt├│rego omija─ç po prostu nie wolno, to zadba─ç o odpoczynek. Je┼Ťli tego potrzebujesz, to na pocz─ůtek wpisuj go sobie w kalendarz! To pomorze, dop├│ki nie wyrobisz nawyku regenerowania swoich mocy. Jak to jest, ┼╝e o ┼éadowaniu telefonu nie zapominamy, a o swoich wewn─Ötrznych bateriach, si─Ö zdarza?

W┼Ťr├│d naszych zabieg├│w o zdrowie warto tak┼╝e pami─Öta─ç o ┼Ťnie. Sen sprzyja regeneracji organizmu, jego odpowiednia ilo┼Ť─ç i jako┼Ť─ç jest sprzymierze┼äcem zdrowia! I tu koniecznie chcia┼éabym zwr├│ci─ç Twoj─ů uwag─Ö na zanieczyszczenie ┼Ťwietlne. Zadbaj o to by w pokoju, gdzie ┼Ťpisz by┼éo ciemno. Wyrzu─ç z sypialni wszelkie diody (np. w telewizorze), bo nawet taka dawka ┼Ťwiat┼éa ma wp┼éyw na wytwarzanie melatoniny ÔÇô hormonu niezb─Ödnego do dobrego snu i regeneracji.

Pomys┼é├│w na stymulowanie naturalnych si┼é obronnych organizmu jest wiele. Osobi┼Ťcie nie skusi┼éam si─Ö (jeszcze!) na morsowanie, ale ch┼éodne prysznice s─ů ju┼╝ jak najbardziej do zaakceptowania. Do tego do┼é─ůczam jog─Ö, kt├│ra jest niesamowitym darem dla mojego zdrowia ÔÇô nie do┼Ť─ç, ┼╝e przynosi ulg─Ö zbola┼éym od siedzenia plecom (ach ta praca zdalna!), to wspaniale energetyzuje lub wycisza (w zale┼╝no┼Ťci od wybranych asan), relaksuje i wzmacnia. Je┼Ťli joga nie jest Twoim ulubionym zaj─Öciem, niechaj nim b─Ödzie dowolna forma ruchu: spacer, fitness, rower. Wa┼╝ne by wysi┼éek fizyczny by┼é dostosowany do Twoich mo┼╝liwo┼Ťci i sprawia┼é Ci przyjemno┼Ť─ç.

I jeszcze na tej li┼Ťcie dobrodziejstw, kt├│re mo┼╝emy sobie zaaplikowa─ç jest od┼╝ywianie. I tu mo┼╝emy zdzia┼éa─ç bardzo, bardzo wiele. Zapraszam Ci─Ö do wys┼éuchania wywiadu, kt├│ry przeprowadzi┼éam z Pani─ů Aleksandr─ů Kucharczyk, dietetykiem klinicznym i osob─ů, kt├│ra o od┼╝ywianiu wie prawie wszystko.