jak zwolni─ç tempo ┼╝ycia

Jak od┼╝ywanie mo┼╝e wesprze─ç odporno┼Ť─ç naszego organizmu?

Joanna Rek-Faber

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

┼╗ycie nas zaskoczy┼éo. I to konkretnie! Pojawienie si─Ö nowego, dot─ůd nieznanego wirusa dos┼éownie zatrzyma┼éo ┼Ťwiat. Pozamykane szko┼éy, biura, granice pa┼ästwowe i wreszcie my, w swoich domach, z niepokojem ┼Ťledzili┼Ťmy doniesienia epidemiologiczne.

Takiej niespodzianki nikt nie przewidzia┼é. I nikt nie by┼é na ni─ů przygotowany. Teraz, kiedy restrykcje powoli s─ů luzowane, a w nasze ┼╝ycie powoli wkrada si─Ö coraz wi─Öcej aspekt├│w ÔÇ×normalno┼ŤciÔÇŁ, zacz─Ö┼éam si─Ö zastanawia─ç co mo┼╝na zrobi─ç dla siebie, swoich najbli┼╝szych i swojego zdrowia, by ewentualny powr├│t wirusa nie by┼é tak przera┼╝aj─ůcy? Nie ukrywam, ┼╝e pierwsz─ů i najwa┼╝niejsz─ů rzecz─ů, o kt├│r─ů postanowi┼éam si─Ö zabra─ç, to odporno┼Ť─ç! Niby wiemy jak o ni─ů zadba─ç, jednak cz─Östo wprowadzaj─ůc drobne modyfikacje, mo┼╝na doprowadzi─ç do spektakularnych efekt├│w!

Wiem to, bo sprawdzi┼éam na sobie! Kiedy b─Öd─ůc pod opiek─ů pani dietetyk notorycznie ┼éapa┼éam infekcje, Monika (bo tak nazywa si─Ö moja opiekunka ┼╝ywieniowa) powiedzia┼éa: stop! Robimy plan wzmacniaj─ůcy odporno┼Ť─ç! I faktycznie, stosuj─ůc si─Ö do jej wytycznych, uda┼éo mi si─Ö ubieg┼éy sezon infekcyjny przej┼Ť─ç bez lek├│w! A to w moim przypadku ca┼ékiem spore osi─ůgni─Öcie! O odporno┼Ť─ç mo┼╝emy dba─ç na wiele sposob├│w, najlepiej jednak w spos├│b m─ůdry ┼é─ůczy─ç dzia┼éania.

I tak, niew─ůtpliwie polecam pochyli─ç si─Ö nad tematemÔÇŽ stresu. Naprawd─Ö warto zadba─ç o trzymanie go w ryzach. D┼éugotrwa┼éy stres mocno przyczynia si─Ö do os┼éabiania naszego organizmu tak┼╝e na poziomie bariery odporno┼Ťciowej. Dlatego Twoim zadaniem, kt├│rego omija─ç po prostu nie wolno, to zadba─ç o odpoczynek. Je┼Ťli tego potrzebujesz, to na pocz─ůtek wpisuj go sobie w kalendarz! To pomorze, dop├│ki nie wyrobisz nawyku regenerowania swoich mocy. Jak to jest, ┼╝e o ┼éadowaniu telefonu nie zapominamy, a o swoich wewn─Ötrznych bateriach, si─Ö zdarza?

W┼Ťr├│d naszych zabieg├│w o zdrowie warto tak┼╝e pami─Öta─ç o ┼Ťnie. Sen sprzyja regeneracji organizmu, jego odpowiednia ilo┼Ť─ç i jako┼Ť─ç jest sprzymierze┼äcem zdrowia! I tu koniecznie chcia┼éabym zwr├│ci─ç Twoj─ů uwag─Ö na zanieczyszczenie ┼Ťwietlne. Zadbaj o to by w pokoju, gdzie ┼Ťpisz by┼éo ciemno. Wyrzu─ç z sypialni wszelkie diody (np. w telewizorze), bo nawet taka dawka ┼Ťwiat┼éa ma wp┼éyw na wytwarzanie melatoniny ÔÇô hormonu niezb─Ödnego do dobrego snu i regeneracji.

Pomys┼é├│w na stymulowanie naturalnych si┼é obronnych organizmu jest wiele. Osobi┼Ťcie nie skusi┼éam si─Ö (jeszcze!) na morsowanie, ale ch┼éodne prysznice s─ů ju┼╝ jak najbardziej do zaakceptowania. Do tego do┼é─ůczam jog─Ö, kt├│ra jest niesamowitym darem dla mojego zdrowia ÔÇô nie do┼Ť─ç, ┼╝e przynosi ulg─Ö zbola┼éym od siedzenia plecom (ach ta praca zdalna!), to wspaniale energetyzuje lub wycisza (w zale┼╝no┼Ťci od wybranych asan), relaksuje i wzmacnia. Je┼Ťli joga nie jest Twoim ulubionym zaj─Öciem, niechaj nim b─Ödzie dowolna forma ruchu: spacer, fitness, rower. Wa┼╝ne by wysi┼éek fizyczny by┼é dostosowany do Twoich mo┼╝liwo┼Ťci i sprawia┼é Ci przyjemno┼Ť─ç.

I jeszcze na tej li┼Ťcie dobrodziejstw, kt├│re mo┼╝emy sobie zaaplikowa─ç jest od┼╝ywianie. I tu mo┼╝emy zdzia┼éa─ç bardzo, bardzo wiele. Zapraszam Ci─Ö do wys┼éuchania wywiadu, kt├│ry przeprowadzi┼éam z Pani─ů Aleksandr─ů Kucharczyk, dietetykiem klinicznym i osob─ů, kt├│ra o od┼╝ywianiu wie prawie wszystko.

 

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close