Praca za granic膮. 8 wskaz贸wek na co zwr贸ci膰 uwag臋

Nazwy stanowisk w ofertach pracy to enigma. Nie rozumie ich a偶 82% kandydat贸w!

Marta Rojewska

Je艣li pracodawca b臋dzie poszukiwa艂 retail jedi, mo偶e go nie znale藕膰, bo a偶 82% kandydat贸w nie wie, o co chodzi. Tylko 23% respondent贸w chce pracowa膰 jako artysta kanapkowy, pozosta艂e 73% woli by膰 po prostu osob膮 przygotowuj膮c膮 kanapki. Co Polacy my艣l膮 o tre艣ci og艂osze艅 o prac臋 i czy s膮 one dla nich jasne?
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Serwis kariery InterviewMe przeprowadzi艂 badanie 鈥Oferta nie do odrzucenia鈥, w kt贸rym zapytano 1054 respondent贸w o to, co uwa偶aj膮 o tre艣ci og艂osze艅 o prac臋 w polskoj臋zycznym internecie 鈥 i czy zawsze s膮 one dla nich jasne i zrozumia艂e.

Wyniki ankiety w wykaza艂y, 偶e dla ogromnej wi臋kszo艣ci (86%) badanych, oferty pracy to nie tylko obietnice bez pokrycia, ale te偶 cz臋sto bardzo niejasne s艂ownictwo, w tym przede wszystkim angloj臋zyczne lub zbyt wymy艣lne nazwy stanowisk. Oto najciekawsze wnioski z badania:

  1. A偶 82% ankietowanych nie rozumie wszystkich nazw stanowisk, zawartych w ofertach pracy. Co wi臋cej 鈥 79% twierdzi, 偶e wprowadzaj膮 kandydat贸w w b艂膮d. To zaburza komunikacj臋 pomi臋dzy poszukuj膮cymi pracy a pracodawcami.
  2. Kandydaci nie ufaj膮 obietnicom sk艂adanym w ofertach pracy. A偶 86% badanych deklaruje, 偶e podchodz膮 z dystansem do deklaracji pracodawc贸w w og艂oszeniach.
  3. Kandydaci chc膮, by oferty pracy w Polsce by艂y pisane po polsku 鈥 takie zdanie ma a偶 66% ankietowanych. Nie chodzi jedynie o nazwy stanowisk, ale r贸wnie偶 o pozosta艂e tre艣ci zawarte w og艂oszeniach pracodawc贸w.

Fakt, 偶e kandydaci cz臋sto nie rozumiej膮 do ko艅ca, na jakie stanowisko aplikuj膮, niesie ze sob膮 spore konsekwencje. Kandydaci aplikuj膮cy na niejasne og艂oszenia o prac臋 trac膮 czas. A czas jest kluczowy 鈥 przecie偶 wi臋kszo艣膰 os贸b chce szybko znale藕膰 nowe zatrudnienie. Przygotowanie dokument贸w aplikacyjnych zajmuje od kilku do kilkunastu godzin, szczeg贸lnie gdy, tak jak zawsze radz臋, dopasowuje si臋 CV i list motywacyjny do konkretnej oferty pracy. Je艣li wi臋c nazwa stanowiska lub tre艣膰 samego og艂oszenia o prac臋 nie oddaj膮 wystarczaj膮co roli przysz艂ego pracownika, wprowadza si臋 kandydata w b艂膮d. I marnuje si臋 sw贸j oraz jego czas.

Badanie wykaza艂o, 偶e kandydaci chc膮, by opisy stanowisk z ofert pracy mia艂y jasne brzmienie i realnie odzwierciedla艂y przysz艂e obowi膮zki. Ciekaw膮 ilustracj膮 jest pytanie, kt贸re wykaza艂o, 偶e kandydaci ch臋tniej aplikowaliby na stanowisko o nazwie Sprzedawca (70% odpowiedzi) ni偶 Account manager (tylko 30% g艂os贸w).

Opr贸cz nazwy stanowiska, to w艂a艣nie opis obowi膮zk贸w, jest kolejnym elementem tre艣ci og艂osze艅 o prac臋, brzmi膮cym dla kandydat贸w niezrozumiale i zniech臋caj膮cym ich do aplikowania. A偶 69% ankietowanych przyzna艂o, 偶e pomijaj膮 oferty pracy, w kt贸rych zakres obowi膮zk贸w jest opisany niejasno.

Badanie wykaza艂o, 偶e Polacy chc膮 znajdowa膰 w ofertach pracy du偶o wi臋cej informacji ni偶 obecnie. Poprzednie badania przeprowadzone przez InterviewMe wykaza艂y, 偶e w og艂oszeniach o prac臋 najbardziej brakuje nam m.in. szczeg贸艂贸w o wynagrodzeniu, benefitach, czy mo偶liwo艣ciach rozwoju w danych firmie. Brak takich informacji sprawia, 偶e kandydaci nie maj膮 pe艂nego obrazu swojej przysz艂ej roli w firmie i deklaruj膮, 偶e czuj膮 si臋 traktowani po macoszemu. 鈥 komentuje Wojciech Marty艅ski, ekspert kariery w InterviewMe.

Szczeg贸艂owe wyniki badania 鈥濷ferta nie do odrzucenia?鈥 mo偶na znale藕膰 tutaj.

***

Autork膮 tekstu jest Marta Rojewska – autorka badania i ekspertka kariery w InterviewMe, serwisie interentowym, kt贸ry oferuje profesjonalny kreator CV i listu motywacyjnego.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close