Praca za granic膮. 8 wskaz贸wek na co zwr贸ci膰 uwag臋

Nazwy stanowisk w ofertach pracy to enigma. Nie rozumie ich a偶 82% kandydat贸w!

Marta Rojewska

Je艣li pracodawca b臋dzie poszukiwa艂 retail jedi, mo偶e go nie znale藕膰, bo a偶 82% kandydat贸w nie wie, o co chodzi. Tylko 23% respondent贸w chce pracowa膰 jako artysta kanapkowy, pozosta艂e 73% woli by膰 po prostu osob膮 przygotowuj膮c膮 kanapki. Co Polacy my艣l膮 o tre艣ci og艂osze艅 o prac臋 i czy s膮 one dla nich jasne?

Serwis kariery InterviewMe przeprowadzi艂 badanie 鈥Oferta nie do odrzucenia鈥, w kt贸rym zapytano 1054 respondent贸w o to, co uwa偶aj膮 o tre艣ci og艂osze艅 o prac臋 w polskoj臋zycznym internecie 鈥 i czy zawsze s膮 one dla nich jasne i zrozumia艂e.

Wyniki ankiety w wykaza艂y, 偶e dla ogromnej wi臋kszo艣ci (86%) badanych, oferty pracy to nie tylko obietnice bez pokrycia, ale te偶 cz臋sto bardzo niejasne s艂ownictwo, w tym przede wszystkim angloj臋zyczne lub zbyt wymy艣lne nazwy stanowisk. Oto najciekawsze wnioski z badania:

  1. A偶 82% ankietowanych nie rozumie wszystkich nazw stanowisk, zawartych w ofertach pracy. Co wi臋cej 鈥 79% twierdzi, 偶e wprowadzaj膮 kandydat贸w w b艂膮d. To zaburza komunikacj臋 pomi臋dzy poszukuj膮cymi pracy a pracodawcami.
  2. Kandydaci nie ufaj膮 obietnicom sk艂adanym w ofertach pracy. A偶 86% badanych deklaruje, 偶e podchodz膮 z dystansem do deklaracji pracodawc贸w w og艂oszeniach.
  3. Kandydaci chc膮, by oferty pracy w Polsce by艂y pisane po polsku 鈥 takie zdanie ma a偶 66% ankietowanych. Nie chodzi jedynie o nazwy stanowisk, ale r贸wnie偶 o pozosta艂e tre艣ci zawarte w og艂oszeniach pracodawc贸w.

Fakt, 偶e kandydaci cz臋sto nie rozumiej膮 do ko艅ca, na jakie stanowisko aplikuj膮, niesie ze sob膮 spore konsekwencje. Kandydaci aplikuj膮cy na niejasne og艂oszenia o prac臋 trac膮 czas. A czas jest kluczowy 鈥 przecie偶 wi臋kszo艣膰 os贸b chce szybko znale藕膰 nowe zatrudnienie. Przygotowanie dokument贸w aplikacyjnych zajmuje od kilku do kilkunastu godzin, szczeg贸lnie gdy, tak jak zawsze radz臋, dopasowuje si臋 CV i list motywacyjny do konkretnej oferty pracy. Je艣li wi臋c nazwa stanowiska lub tre艣膰 samego og艂oszenia o prac臋 nie oddaj膮 wystarczaj膮co roli przysz艂ego pracownika, wprowadza si臋 kandydata w b艂膮d. I marnuje si臋 sw贸j oraz jego czas.

Badanie wykaza艂o, 偶e kandydaci chc膮, by opisy stanowisk z ofert pracy mia艂y jasne brzmienie i realnie odzwierciedla艂y przysz艂e obowi膮zki. Ciekaw膮 ilustracj膮 jest pytanie, kt贸re wykaza艂o, 偶e kandydaci ch臋tniej aplikowaliby na stanowisko o nazwie Sprzedawca (70% odpowiedzi) ni偶 Account manager (tylko 30% g艂os贸w).

Opr贸cz nazwy stanowiska, to w艂a艣nie opis obowi膮zk贸w, jest kolejnym elementem tre艣ci og艂osze艅 o prac臋, brzmi膮cym dla kandydat贸w niezrozumiale i zniech臋caj膮cym ich do aplikowania. A偶 69% ankietowanych przyzna艂o, 偶e pomijaj膮 oferty pracy, w kt贸rych zakres obowi膮zk贸w jest opisany niejasno.

Badanie wykaza艂o, 偶e Polacy chc膮 znajdowa膰 w ofertach pracy du偶o wi臋cej informacji ni偶 obecnie. Poprzednie badania przeprowadzone przez InterviewMe wykaza艂y, 偶e w og艂oszeniach o prac臋 najbardziej brakuje nam m.in. szczeg贸艂贸w o wynagrodzeniu, benefitach, czy mo偶liwo艣ciach rozwoju w danych firmie. Brak takich informacji sprawia, 偶e kandydaci nie maj膮 pe艂nego obrazu swojej przysz艂ej roli w firmie i deklaruj膮, 偶e czuj膮 si臋 traktowani po macoszemu. 鈥 komentuje Wojciech Marty艅ski, ekspert kariery w InterviewMe.

Szczeg贸艂owe wyniki badania 鈥濷ferta nie do odrzucenia?鈥 mo偶na znale藕膰 tutaj.

***

Autork膮 tekstu jest Marta Rojewska – autorka badania i ekspertka kariery w InterviewMe, serwisie interentowym, kt贸ry oferuje profesjonalny kreator CV i listu motywacyjnego.