Patrycja Sawicka-Sikora

Zapominamy o sobie i cz臋sto ulegamy przeci膮偶eniu. To prosta metoda, aby temu zapobiec!

Dominika Jajszczak

O tym, jak znale藕膰 chwil臋 dla siebie i zwolni膰, aby nie przeci膮偶y膰 swojego organizmu i o tym, jak da膰 sobie przyzwolenie na s艂odkie nic nierobienie by potem osi膮gn膮膰 lepsze efekty rozmawiamy z Patrycja Sawick膮-Sikor膮, psychologiem i trenerk膮 biznesu, wsp贸艂za艂o偶ycielk膮 projektu 鈥濫mocje w pracy鈥.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Czym jest pauza?

Pauza to, jak sama nazwa wskazuje forma zatrzymania si臋, chwila przerwy po艣r贸d codziennej gonitwy, mo偶na j膮 por贸wna膰 do postoju na autostradzie przy znaku STOP. Dzisiejszy styl 偶ycia jest bardzo eksploatuj膮cy. Zmieni艂 si臋 nie tylko spos贸b wykonywania pracy, bo mobilno艣膰 przynios艂a tak偶e zmiany w innych obszarach. Informacje docieraj膮 do nas praktycznie bez przerwy – 24/7. Z wype艂nionymi kalendarzami po brzegi, zapominamy o sobie i cz臋sto ulegamy przeci膮偶eniu. By temu zapobiec, warto pauzowa膰, wygospodarowywa膰 chwil臋 na spacer, refleksje, oddech, medytacje albo nazywane kiedy艣 s艂odkim – nic nierobienie.

Nic nierobienie. To mi si臋 podoba. Dlaczego warto tak膮 pauz臋 sobie podarowa膰 i w jakich sytuacjach?

Nieustannie zmobilizowane cia艂a i umys艂y, po pewnym czasie zacz膮膰 mog膮 zatraci膰 swoje w艂a艣ciwo艣ci powrotu do balansu. Tymczasem by zachowa膰 na d艂ugie lata zdrowie fizyczne i psychiczne on jest nam niezb臋dny. Koktajl hormonalny zwi膮zany z ci膮gle w艂膮czonym napi臋ciem powoli nadwyr臋偶a nasze cia艂a, zak艂贸caj膮c niekiedy naturalny cykl dobowy, sen, niezauwa偶alnie zmieniaj膮c chemi臋 w naszych organizmach, wp艂ywaj膮c na samopoczucie i emocje, poziom odczuwanego zm臋czenia i satysfakcj臋 z 偶ycia. Wielu z nas jest przekonanych, 偶e nie potrzebuje odpoczynku, by dobrze funkcjonowa膰, bo nie odczuwa w danym momencie, 偶adnych skutk贸w tej mobilizacji 鈥 a skoro ich nie czuje to po co 鈥瀖arnowa膰 czas鈥?  Owszem przez jaki艣 czas nasze cia艂a i umys艂y mog膮 by膰 zmobilizowane, ale je艣li nie b臋dziemy zostawia膰 sobie odpowiedniej ilo艣ci czasu na odpoczynek i regeneracje, to nara偶amy si臋 na wyczerpanie, chroniczne zm臋czenie niekiedy nawet wypalenie. Z tego powodu dobrze by pauza sta艂a si臋 wa偶nym elementem higieny 偶ycia. Zw艂aszcza je艣li zale偶y nam na dobrym samopoczuciu, zdrowiu i 艣wiadomych decyzjach. Pauza to tak偶e ogromne wsparcie w profilaktyce walki ze skutkami chronicznego stresu.

Zatem jak cz臋sto powinni艣my tak膮 pauz臋 praktykowa膰 aby zacz膮膰 odczuwa膰 efekty?

Przede wszystkim, by odczu膰 pozytywne skutki pauzowania, trzeba j膮 praktykowa膰 regularnie. Nasze organizmy potrzebuj膮 czasu w 鈥瀌emobilizacji鈥, codziennie, cho膰 po trochu – by nie zapomnie膰, jak do niej wraca膰 i umie膰 zachowa膰 balans. Nie wystarczy urlop raz na jaki艣 czas czy te偶 weekendy. Na pocz膮tku mo偶e by膰 nam trudno wytrzyma膰 w stanie wyciszenia, relaksu, zatrzymaniu, dlatego warto zacz膮膰 praktykowa膰 pauzowanie od kilku minut. Niekt贸rzy wybieraj膮 mindfulness, inni zdobywaj膮c膮 coraz wi臋ksz膮 popularno艣膰 koherencje serca, ale pauza mo偶e by膰 chwil膮, w kt贸rej po prostu pos艂uchamy muzyki, albo mantr 鈥 czy odetniemy od bod藕c贸w i pob臋dziemy w ciszy. Mo偶e by膰 te偶 czasem, w kt贸rym b臋dziemy robi膰 NIC, gapi膰 si臋 w niebo albo my艣le膰 o niebieskich migda艂ach.

Kiedy zaczniemy widzie膰 pierwsze efekty?

Ka偶dy z nas ma inne potrzeby i inne w艂a艣ciwo艣ci uk艂adu nerwowego i zaczyna膰 b臋dzie na innym etapie. Jednak zdarza si臋, 偶e dobroczynne dzia艂anie pauzy mo偶na odczu膰 od razu po jej wykonaniu.  Je艣li zainwestujemy, w regularne jej praktykowanie to b臋dziemy budowa膰 tzw. z angielskiego –  resiliencje (odporno艣膰, elastyczno艣膰). A to kapita艂, kt贸ry s艂u偶y nie tylko naszemu fizycznemu zdrowiu, ale i psychicznemu. Pozwala na zachowanie r贸wnowagi emocjonalnej, czerpanie przyjemno艣ci z 偶ycia, podejmowanie lepszych decyzji etc. Utrzymuje nasz system nerwowy i organizm w homeostazie, ale te偶 wp艂ywa na zwi臋kszenie poziomu energii na co dzie艅. Je艣li chcemy, by nasz kapita艂 resiliencji budowa艂 si臋 szybciej, na sta艂e- mo偶emy pauzowa膰 kilka razy w ci膮gu dnia. Pomi臋dzy spotkaniami, w przerwie na lunch, wieczorem przed snem.


INDYWIDUALNE KONSULTACJE z Patrycj膮 Sawick膮-Sikor膮 znajdziesz tutaj!


Jak zacz膮膰? Korzysta膰 z jakich艣 podk艂ad贸w, aplikacji mobilnych?

Jak ju偶 wspomnia艂am najlepiej zacz膮膰 od kr贸tkich odcink贸w czasu – nawet od 2 minut. Mo偶na w tym czasie s艂ucha膰 muzyki, ulubionej mantry, siedzie膰 w ciszy, oddycha膰, medytowa膰, etc. Dzisiaj mamy do dyspozycji wiele praktycznych aplikacji, kt贸re mog膮 nam na pocz膮tku pom贸c zw艂aszcza w tej pocz膮tkowej fazie, kiedy minuta d艂u偶y si臋 jak godzina, a my do ko艅ca nie wiemy, o co chodzi i jak si臋 w tej nowej aktywno艣ci odnale藕膰. Z czasem przyzwyczaimy si臋 do bezruchu i mniejszej ilo艣ci bod藕c贸w i bez trudu wytrzymamy nawet 10 minut za jednym razem. 艢wietne programy oraz 鈥瀔o艂a ratunkowe鈥 w j臋zyku polskim ma bezp艂atna aplikacja MyOla. Polecam tak偶e aplikacj臋 Headspace. Co prawda tre艣ci w niej dost臋pne s膮 tylko w j臋zyku angielskim, ale niekt贸rzy tak wol膮. Du偶ym zasobem s膮 kr贸tkie, rysunkowe, merytoryczne filmy zwi膮zane z medytacj膮 i uwa偶no艣ci膮 na co dzie艅, wyja艣niaj膮ce w prosty spos贸b wiele zagadnie艅 zwi膮zanych z medytacj膮 i innymi formami pauzowania. Przyda膰 si臋 mog膮 te偶 s艂uchawki, ulubiona playlista albo opaska na oczy i zatyczki do uszu. Najlepiej wybra膰 tak膮 form臋 pauzowania, jaka b臋dzie nam najlepiej s艂u偶y膰. Dlatego warto w pocz膮tkowej fazie poeksperymentowa膰 i wybra膰 to, co rzeczywi艣cie jeste艣my w stanie wykonywa膰 regularnie, najlepiej ka偶dego dnia z przyjemno艣ci膮.

***

Patrycja Sawicka-Sikora – Psycholog Biznesu, Coach Kariery, Trener, Wyk艂adowca na Uniwersytecie SWPS w Warszawie i Poznaniu, Ambasadorka Programu Sukces TO JA Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮. Wsp贸艂za艂o偶ycielka projektu 鈥濫MOCJE W PRACY鈥 (www.emocjewpracy.pl), kt贸rego g艂贸wnym celem jest edukacja i budowanie kapita艂u spo艂ecznego w obszarze inteligencji emocjonalnej.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close