Przedsi臋biorczo艣膰 naszych czas贸w, czyli niezawodny personal branding

Martyna Guba

Pandemia, kryzys i inflacja wiele zmieni艂y. Jak z perspektywy przedsi臋biorcy wygl膮da dzi艣 biznes? Co warto rozwija膰 - w sobie i firmie, by utrzyma膰 si臋 na rynku i pozosta膰 atrakcyjnym? Radzi Martyna Guba 鈥 przedsi臋biorczyni z ponad 20-letnim do艣wiadczeniem, w艂a艣cicielka holistycznej firmy ForChange, or臋downiczka odwagi, kt贸ra na w艂asnym przyk艂adzie pokazuje, jak wyj艣膰 ze strefy komfortu i dokona膰 odwa偶nej zmiany.

Przedsi臋biorczo艣膰 to dla mnie odwaga do zmian, energia do dzia艂ania, odporno艣膰 psychiczna i umiej臋tno艣膰 przekuwania kryzys贸w w zysk. To przede wszystkim 艣wietny, innowacyjny i oryginalny pomys艂 oraz dzia艂anie. Trzeba tylko pami臋ta膰, 偶e kierunek wa偶niejszy jest ni偶 pr臋dko艣膰.

Zobacz to, co widzieli inni. Pomy艣l to, czego nikt nie pomy艣la艂.

Lubi臋 m贸wi膰, 偶e jeden pomys艂 mo偶e zmieni膰 czyje艣 偶ycie. Dlatego te偶 zawsze w trudnych momentach zaczynam od wizji nap臋dzanej wiar膮 i optymizmem, kt贸ra zara偶a innych. Jestem na tak, szukam powod贸w a nie wym贸wek i przeszk贸d – to m贸j sprawdzony przepis.

M贸wi si臋, 偶e wizja, w kt贸r膮 uwierzysz, rozpali w Tobie energi臋 鈥 zmotywuje Ci臋 do dzia艂ania, rozwinie w Tobie odwag臋, dzi臋ki kt贸rej zaczniesz przekracza膰 swoje granice i wzrasta膰. Wiem to doskonale na swoim przyk艂adzie. Dlatego jestem odporna na kryzysy i traktuj臋 je jako narz臋dzie do rozwoju, ale te偶 do zwi臋kszania poczucia w艂asnej warto艣ci i pewno艣ci siebie, bo maj膮c 艣wiadomo艣膰, 偶e 鈥瀙rzetrwa艂am鈥, wzrasta we mnie przekonanie, 偶e poradz臋 sobie – cokolwiek przyniesie 偶ycie !

GDY NIEMO呕LIWE STAJE SI臉 MO呕LIWE 鈥 CZYLI CO ZROBI膯, 呕EBY WYKORZYSTA膯 KRYZYS I ZMIAN臉 DO TWORZENIA NOWYCH MO呕LIWO艢CI W BUDOWANIU SWOJEJ SILNEJ MARKI OSOBISTEJ?

Nie od dzi艣 wiadomo, 偶e marka osobista to kapita艂, kt贸ry przynosi zyski, ale te偶 wymaga od nas du偶ego zaanga偶owania i pomys艂owo艣ci, szczeg贸lnie w trudnych czasach.

Rok 2020 by艂 czasem sprawdzianu naszej przedsi臋biorczo艣ci, odporno艣ci, kreatywno艣ci, elastyczno艣ci, ale te偶 odwagi – odwagi do zmian. To by艂 prawdziwy egzamin dla wielu przedsi臋biorc贸w, kt贸ry dla niekt贸rych trwa do dzi艣.

Kryzys wezwa艂 nas do dzia艂a艅, zweryfikowa艂 nasze potrzeby i warto艣ci, zmusi艂 do znalezienia nowych sposob贸w ich zaspokajania, ale te偶 do transformacji marki, a nawet przekszta艂cenia dotychczasowego biznesu. Dla jednych okaza艂 si臋 艣wietn膮 okazj膮 do poszukania nowych perspektyw, rozwini臋cia skrzyde艂, wprowadzenia innowacyjno艣ci w swojej bran偶y, a nawet przyczyni艂 si臋 do ogromnego sukcesu, dla innych sta艂 si臋 przymusow膮 motywacj膮 do zmiany czy niewyobra偶aln膮 pora偶k膮.

Mnie kryzys i pandemia sk艂oni艂y do osobistych refleksji, do zatrzymania, do zaktualizowania obrazu siebie, do odwa偶nych zmian. Cz臋sto powtarzam, 偶e pora偶ka to droga do kolejnego sukcesu, inwestycja w siebie i w moj膮 mark臋 osobist膮.

Jak kryzys przeku膰 w zysk?

Zdaniem Churchilla 鈥瀞ukces polega na tym, by i艣膰 od pora偶ki do pora偶ki, nie trac膮c entuzjazmu鈥.

Kryzys to okazja do zmiany, do odwagi aby zrobi膰 co艣, na co do tej pory nie mogli艣my si臋 zdecydowa膰! A ka偶da zmiana to nowe mo偶liwo艣ci, to pot臋偶ne i skuteczne narz臋dzie do rozwoju. Kryzys wzmacnia, rozwija, ujawnia potencja艂 i si艂臋 charakteru. Wspomaga nasz wysi艂ek, mobilizuje do dzia艂ania, ale te偶 demaskuje l臋ki, obna偶a s艂abo艣ci, pokazuje nasze warto艣ci i potrzeby, uczy pokory!

Przechodzenie przez kryzysy czyni nas bardziej ludzkimi, wsp贸艂czuj膮cymi, akceptuj膮cymi i rozumiej膮cymi siebie i innych. Zmusza nas te偶, by przyjrze膰 si臋 w艂asnej sytuacji, prowadzonej firmie oraz zweryfikowa膰 przekonania, cele, warto艣ci i kierunek, w kt贸ry chcemy zmierza膰. To idealna okazja, 偶eby zrewidowa膰 cele zawodowe.

Wa偶ne, 偶eby skoncentrowa膰 si臋 na szansach, wyzwaniach i potrzebach, a nie na problemach! Ustali膰 nowy cel, budowa膰 odwa偶nie, ale rozwa偶nie!

Nie czekaj! Niezdecydowanie to wyl臋garnia l臋k贸w! 鈥濩z艂owiek wolny od l臋ku obejmuje wzrokiem szersze horyzonty鈥. Umys艂y przepe艂nione l臋kiem odbieraj膮 sobie mo偶liwo艣膰 dzia艂ania, zasiewaj膮 niepok贸j, zamykaj膮 serca i oczy – my艣l pozytywnie! Twoje my艣li tworz膮 Twoj膮 rzeczywisto艣膰 – to moja dewiza, kt贸r膮 kieruj臋 si臋 w 偶yciu.

Poradzenie sobie z kryzysem daje m膮dro艣膰 i niesie korzy艣ci na ca艂e 偶ycie. Daje nam korzy艣膰 w postaci zwi臋kszenia naszej samo艣wiadomo艣ci – tam jest nasza odwaga, nowe kompetencje, kt贸re staj膮 si臋 impulsem do pokonywania kolejnych wyzwa艅.

NIE MA ZMIAN BEZ ZMIAN, czyli co zrobi膰, by utrzyma膰 si臋 na rynku?

Daj si臋 pozna膰. Wyeksponuj cechy, kt贸re Ci臋 wyr贸偶niaj膮 i czyni膮 wyj膮tkowymi. Zr贸b inaczej – po swojemu 鈥 bo orygina艂 jest lepszy od kopii! Klienci w dobie nat艂oku informacji zaczynaj膮 coraz bardziej ceni膰 autentyczno艣膰.

Od ponad 20 lat zajmuj臋 si臋 biznesem. Jestem przedsi臋biorc膮, kt贸ry skutecznie 艂膮czy biznes i rozw贸j, buduj膮c swoj膮 mark臋 na trwa艂ym fundamencie 鈥 mojej osobowo艣ci, jako艣ci, warto艣ciach, kt贸rym bez wzgl臋du na bran偶臋 i sytuacj臋 gospodarcz膮 鈥 pozostaj臋 wiern膮.

Wiem kim jestem, mam 艣wiadomo艣膰 tego, co mnie wyr贸偶nia i jak膮 warto艣膰 daj臋 innym. Znam sw贸j potencja艂 i potrzeby, kt贸re pomimo nowej rzeczywisto艣ci, wyzwa艅 i trudno艣ci pozostaj膮 bez zmian! Wyzwaniem jest znale藕膰 nowy spos贸b, 偶eby si臋 wyr贸偶ni膰.

Jak m贸wi艂a Coco Chanel: 鈥濵oda przemija, styl pozostaje鈥 鈥 z mark膮 osobist膮 jest podobnie. Nawet wtedy, gdy wszystko si臋 zmienia 鈥 silna marka pozostaje bez zmian! Dlaczego? Bo buduje si臋 j膮 na trwa艂ym fundamencie 鈥 na w艂asnej osobowo艣ci, na tym kim si臋 jest i co jest dla nas najwa偶niejsze. Zach臋cam 鈥 dodaj do tego szczypt臋 oryginalno艣ci.

Chcesz mie膰 siln膮 mark臋? B膮d藕 siln膮 osobowo艣ci膮 i postaw na siebie

鈥濼o co si臋 LICZY, nie zawsze jest policzalne, a to co jest policzalne, nie zawsze si臋 liczy鈥 – Einstein

Silna marka przyci膮ga ludzi, daje poczucie bezpiecze艅stwa i spok贸j, kt贸ry jest najwi臋kszym sprzymierze艅cem w czasach niepewno艣ci i kryzysu! Dlaczego? Bo silna marka to zbi贸r warto艣ci, z kt贸rymi mo偶na si臋 uto偶sami膰, kt贸re dotykaj膮 konsument贸w w czu艂y punkt 鈥 w ich warto艣ci,聽wyzwalaj膮c intensywn膮, emocjonaln膮 reakcj臋. Najwi臋kszym sukcesem a zarazem wyzwaniem jest, aby tw贸j odbiorca zobaczy艂 w twojej marce 鈥 siebie, swoje warto艣ci, d膮偶enia. Budujesz mark臋 osobist膮 nie tylko dla siebie, ale tak偶e tak偶e dla innych.

Jak skutecznie to zrobi膰?

Komunikacja problemami od zawsze przyci膮ga艂a uwag臋. Dlatego w艂膮cz ciekawo艣膰 i obserwacj臋, b膮d藕 na bie偶膮co ze zmianami, pod膮偶aj za oczekiwaniami. Badaj potrzeby otaczaj膮cego Ci臋 艣rodowiska, skup si臋 na wyzwaniach dzisiejszego 艣wiata, obserwuj, analizuj i dzia艂aj. Tw贸j klient kupuje twoj膮 histori臋, wiedz臋 i do艣wiadczenie, kupuje korzy艣ci jakie dostaje i emocje, kt贸re przy tobie czuje! Upewnij si臋, 偶e inni wiedz膮, czym si臋 zajmujesz, co czyni Ci臋 wyj膮tkowym, po co mog膮 si臋 do ciebie zwr贸ci膰 klienci! Twoja historia nie musi nale偶e膰 tylko do ciebie. Niech 艣wiat dowie si臋 o twoich pomys艂ach.

Budowanie silnej marki to proces, kt贸rego celem jest jak najlepsze zarz膮dzanie sob膮, maksymalne wykorzystane potencja艂u i zasob贸w, ale te偶 znalezienie przyczyn dzia艂a艅 niezgodnych z nasz膮 natur膮聽 i obna偶enie g艂臋boko ukrytych w nas l臋k贸w.

膯WICZENIE - odpowiedz na poni偶sze pytania:

  • Czy wiesz, co czyni Ci臋 autorytetem
  • Co Ci臋 wyr贸偶nia
  • Jakie warto艣ci za Tob膮 stoj膮?
  • Co powoduje, 偶e rozumiesz Klienta?
  • Jakie b艂臋dy pope艂ni艂e艣?
  • Jaki problem mo偶esz rozwi膮za膰?
  • W czym jeste艣 dobra?
  • Gdzie jeste艣 skuteczny?
  • Dok膮d zmierzasz
  • Dlaczego robisz to, co robisz?
  • Co Ci臋 nap臋dza i motywuje?
  • Jakie warto艣ci stoj膮 za Twoim dzia艂aniem?
  • Czym si臋 wyr贸偶niasz
  • Jak膮 warto艣膰 dajesz innym?

Autentyczno艣膰 przyci膮ga. Pozw贸l si臋 wi臋c odkry膰 i daj si臋 zapami臋ta膰.聽

Cz臋sto przywo艂uj臋 s艂owa Setha Godin, kt贸ry twierdzi, 偶e 鈥濴udzie kupuj膮 od Ciebie tylko z dw贸ch powod贸w. Po pierwsze, bo przyci膮gn膮艂e艣 ich uwag臋 a po drugie, bo zdoby艂e艣 ich zaufanie鈥.

BY膯 AUTENTYCZNYM TO BY膯 SAMO艢WIADOMYM!

Sp贸jno艣膰 marki to warto艣膰 nadrz臋dna, kt贸r膮 mo偶na uzyska膰 jedynie poprzez budowanie autentyczno艣ci opartej na warto艣ciach. Tu nie ma drogi na skr贸ty. Nic tak nas nie cieszy, jak szczero艣膰. Nikt nie lubi obietnic bez pokrycia. Ludzie ceni膮 autentyczno艣膰, nie lubi膮 kopii czy budowania sztucznego dystansu. Autentyczno艣膰 to nic innego jak wiarygodno艣膰 w swoich dzia艂aniach, konsekwencja w tym, co si臋 robi i m贸wi. To dialog z odbiorcami poprzez warto艣ci, to pokazanie swojej to偶samo艣ci.

TO SZYBKI AUDYT vs W艁A艢CIWA DIAGNOZA 鈥 czyli BEZPIECZNA DROGA NA SKR脫TY

To jaka powinna by膰 wsp贸艂czesna marka?

Wg mnie i moich obserwacji – dobrze zdiagnozowana!

Zdaniem Petera Druckera: 鈥瀏艂贸wnym 藕r贸d艂em pora偶ek jest zwykle brak wiedzy lub pogarda dla wiedzy spoza zakresu w艂asnej kompetencji鈥 – my艣l臋, 偶e du偶o jest w tym prawdy. Od zarania dziej贸w bronimy si臋 przed profesjonaln膮 analiz膮 osobowo艣ci, cz臋sto myl膮c j膮 z ocen膮, warto艣ciowaniem, 鈥瀙raniem m贸zgu鈥, czy manipulacj膮. Takie zachowanie cz臋sto wynika z l臋ku, z obawy czy z osobistych przekona艅, dlatego jak ognia unikamy konfrontacji z samym sob膮, obawiaj膮c si臋 uzyskania szczeg贸艂owej informacji na sw贸j temat.

Na rynku jest wiele narz臋dzi, kt贸re pomagaj膮 szybko i sprawnie rozpoznawa膰 cechy osobowo艣ci cz艂owieka. To szybki, czytelny i 艂atwy spos贸b pokazania ludzkiej indywidualno艣ci, znalezienia motywacji do dzia艂ania, zwi臋kszenia poczucia w艂asnej warto艣ci, pozbycia si臋 ograniczaj膮cych przekona艅 na w艂asny temat. To aktywizacja odwagi, czyli wa偶nej kompetencji w procesie zmian.

Narz臋dzia diagnostyczne to 艣wietne narz臋dzia rozwojowe: demaskuj膮 trudno艣ci, objawiaj膮 potencja艂 i wyj膮tkowo艣膰, rozwijaj膮 inteligencj臋 emocjonaln膮 i empati臋. Podsuwaj膮 wskaz贸wki do dzia艂ania, wyznaczaj膮 kierunek rozwoju i poprawiaj膮 komunikacj臋, dlatego warto z nich korzysta膰.

Martyna Guba

O autorce

Martyna Guba – ekspert, praktyk, wizjoner w dziedzinie brandingu, konsultant ds. kszta艂towania wizerunku i budowania marki osobistej. Ekspert ds. rozwijania przedsi臋biorczo艣ci. Utytu艂owany Trener Biznesu i rozwoju osobistego, CEO Forchange, Trener i Praktyk Biznesu, Coach Transformacyjny. Ekspert ds. wykorzystywania narz臋dzi psychometrycznych, W艂a艣ciciel marki 聽www.bankpomyslow.com

Wi臋cej na: www.martynaguba.com

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close