Przedsiębiorczość naszych czasów, czyli niezawodny personal branding

Martyna Guba

Pandemia, kryzys i inflacja wiele zmieniły. Jak z perspektywy przedsiębiorcy wygląda dziś biznes? Co warto rozwijać - w sobie i firmie, by utrzymać się na rynku i pozostać atrakcyjnym? Radzi Martyna Guba – przedsiębiorczyni z ponad 20-letnim doświadczeniem, właścicielka holistycznej firmy ForChange, orędowniczka odwagi, która na własnym przykładzie pokazuje, jak wyjść ze strefy komfortu i dokonać odważnej zmiany.

Przedsiębiorczość to dla mnie odwaga do zmian, energia do działania, odporność psychiczna i umiejętność przekuwania kryzysów w zysk. To przede wszystkim świetny, innowacyjny i oryginalny pomysł oraz działanie. Trzeba tylko pamiętać, że kierunek ważniejszy jest niż prędkość.

Zobacz to, co widzieli inni. Pomyśl to, czego nikt nie pomyślał.

Lubię mówić, że jeden pomysł może zmienić czyjeś życie. Dlatego też zawsze w trudnych momentach zaczynam od wizji napędzanej wiarą i optymizmem, która zaraża innych. Jestem na tak, szukam powodów a nie wymówek i przeszkód – to mój sprawdzony przepis.

Mówi się, że wizja, w którą uwierzysz, rozpali w Tobie energię – zmotywuje Cię do działania, rozwinie w Tobie odwagę, dzięki której zaczniesz przekraczać swoje granice i wzrastać. Wiem to doskonale na swoim przykładzie. Dlatego jestem odporna na kryzysy i traktuję je jako narzędzie do rozwoju, ale też do zwiększania poczucia własnej wartości i pewności siebie, bo mając świadomość, że „przetrwałam”, wzrasta we mnie przekonanie, że poradzę sobie – cokolwiek przyniesie życie !

GDY NIEMOŻLIWE STAJE SIĘ MOŻLIWE – CZYLI CO ZROBIĆ, ŻEBY WYKORZYSTAĆ KRYZYS I ZMIANĘ DO TWORZENIA NOWYCH MOŻLIWOŚCI W BUDOWANIU SWOJEJ SILNEJ MARKI OSOBISTEJ?

Nie od dziś wiadomo, że marka osobista to kapitał, który przynosi zyski, ale też wymaga od nas dużego zaangażowania i pomysłowości, szczególnie w trudnych czasach.

Rok 2020 był czasem sprawdzianu naszej przedsiębiorczości, odporności, kreatywności, elastyczności, ale też odwagi – odwagi do zmian. To był prawdziwy egzamin dla wielu przedsiębiorców, który dla niektórych trwa do dziś.

Kryzys wezwał nas do działań, zweryfikował nasze potrzeby i wartości, zmusił do znalezienia nowych sposobów ich zaspokajania, ale też do transformacji marki, a nawet przekształcenia dotychczasowego biznesu. Dla jednych okazał się świetną okazją do poszukania nowych perspektyw, rozwinięcia skrzydeł, wprowadzenia innowacyjności w swojej branży, a nawet przyczynił się do ogromnego sukcesu, dla innych stał się przymusową motywacją do zmiany czy niewyobrażalną porażką.

Mnie kryzys i pandemia skłoniły do osobistych refleksji, do zatrzymania, do zaktualizowania obrazu siebie, do odważnych zmian. Często powtarzam, że porażka to droga do kolejnego sukcesu, inwestycja w siebie i w moją markę osobistą.

Jak kryzys przekuć w zysk?

Zdaniem Churchilla „sukces polega na tym, by iść od porażki do porażki, nie tracąc entuzjazmu”.

Kryzys to okazja do zmiany, do odwagi aby zrobić coś, na co do tej pory nie mogliśmy się zdecydować! A każda zmiana to nowe możliwości, to potężne i skuteczne narzędzie do rozwoju. Kryzys wzmacnia, rozwija, ujawnia potencjał i siłę charakteru. Wspomaga nasz wysiłek, mobilizuje do działania, ale też demaskuje lęki, obnaża słabości, pokazuje nasze wartości i potrzeby, uczy pokory!

Przechodzenie przez kryzysy czyni nas bardziej ludzkimi, współczującymi, akceptującymi i rozumiejącymi siebie i innych. Zmusza nas też, by przyjrzeć się własnej sytuacji, prowadzonej firmie oraz zweryfikować przekonania, cele, wartości i kierunek, w który chcemy zmierzać. To idealna okazja, żeby zrewidować cele zawodowe.

Ważne, żeby skoncentrować się na szansach, wyzwaniach i potrzebach, a nie na problemach! Ustalić nowy cel, budować odważnie, ale rozważnie!

Nie czekaj! Niezdecydowanie to wylęgarnia lęków! „Człowiek wolny od lęku obejmuje wzrokiem szersze horyzonty”. Umysły przepełnione lękiem odbierają sobie możliwość działania, zasiewają niepokój, zamykają serca i oczy – myśl pozytywnie! Twoje myśli tworzą Twoją rzeczywistość – to moja dewiza, którą kieruję się w życiu.

Poradzenie sobie z kryzysem daje mądrość i niesie korzyści na całe życie. Daje nam korzyść w postaci zwiększenia naszej samoświadomości – tam jest nasza odwaga, nowe kompetencje, które stają się impulsem do pokonywania kolejnych wyzwań.

NIE MA ZMIAN BEZ ZMIAN, czyli co zrobić, by utrzymać się na rynku?

Daj się poznać. Wyeksponuj cechy, które Cię wyróżniają i czynią wyjątkowymi. Zrób inaczej – po swojemu – bo oryginał jest lepszy od kopii! Klienci w dobie natłoku informacji zaczynają coraz bardziej cenić autentyczność.

Od ponad 20 lat zajmuję się biznesem. Jestem przedsiębiorcą, który skutecznie łączy biznes i rozwój, budując swoją markę na trwałym fundamencie – mojej osobowości, jakości, wartościach, którym bez względu na branżę i sytuację gospodarczą – pozostaję wierną.

Wiem kim jestem, mam świadomość tego, co mnie wyróżnia i jaką wartość daję innym. Znam swój potencjał i potrzeby, które pomimo nowej rzeczywistości, wyzwań i trudności pozostają bez zmian! Wyzwaniem jest znaleźć nowy sposób, żeby się wyróżnić.

Jak mówiła Coco Chanel: „Moda przemija, styl pozostaje” – z marką osobistą jest podobnie. Nawet wtedy, gdy wszystko się zmienia – silna marka pozostaje bez zmian! Dlaczego? Bo buduje się ją na trwałym fundamencie – na własnej osobowości, na tym kim się jest i co jest dla nas najważniejsze. Zachęcam – dodaj do tego szczyptę oryginalności.

Chcesz mieć silną markę? Bądź silną osobowością i postaw na siebie

„To co się LICZY, nie zawsze jest policzalne, a to co jest policzalne, nie zawsze się liczy” – Einstein

Silna marka przyciąga ludzi, daje poczucie bezpieczeństwa i spokój, który jest największym sprzymierzeńcem w czasach niepewności i kryzysu! Dlaczego? Bo silna marka to zbiór wartości, z którymi można się utożsamić, które dotykają konsumentów w czuły punkt – w ich wartości, wyzwalając intensywną, emocjonalną reakcję. Największym sukcesem a zarazem wyzwaniem jest, aby twój odbiorca zobaczył w twojej marce – siebie, swoje wartości, dążenia. Budujesz markę osobistą nie tylko dla siebie, ale także także dla innych.

Jak skutecznie to zrobić?

Komunikacja problemami od zawsze przyciągała uwagę. Dlatego włącz ciekawość i obserwację, bądź na bieżąco ze zmianami, podążaj za oczekiwaniami. Badaj potrzeby otaczającego Cię środowiska, skup się na wyzwaniach dzisiejszego świata, obserwuj, analizuj i działaj. Twój klient kupuje twoją historię, wiedzę i doświadczenie, kupuje korzyści jakie dostaje i emocje, które przy tobie czuje! Upewnij się, że inni wiedzą, czym się zajmujesz, co czyni Cię wyjątkowym, po co mogą się do ciebie zwrócić klienci! Twoja historia nie musi należeć tylko do ciebie. Niech świat dowie się o twoich pomysłach.

Budowanie silnej marki to proces, którego celem jest jak najlepsze zarządzanie sobą, maksymalne wykorzystane potencjału i zasobów, ale też znalezienie przyczyn działań niezgodnych z naszą naturą  i obnażenie głęboko ukrytych w nas lęków.

ĆWICZENIE - odpowiedz na poniższe pytania:

  • Czy wiesz, co czyni Cię autorytetem
  • Co Cię wyróżnia
  • Jakie wartości za Tobą stoją?
  • Co powoduje, że rozumiesz Klienta?
  • Jakie błędy popełniłeś?
  • Jaki problem możesz rozwiązać?
  • W czym jesteś dobra?
  • Gdzie jesteś skuteczny?
  • Dokąd zmierzasz
  • Dlaczego robisz to, co robisz?
  • Co Cię napędza i motywuje?
  • Jakie wartości stoją za Twoim działaniem?
  • Czym się wyróżniasz
  • Jaką wartość dajesz innym?

Autentyczność przyciąga. Pozwól się więc odkryć i daj się zapamiętać. 

Często przywołuję słowa Setha Godin, który twierdzi, że „Ludzie kupują od Ciebie tylko z dwóch powodów. Po pierwsze, bo przyciągnąłeś ich uwagę a po drugie, bo zdobyłeś ich zaufanie”.

BYĆ AUTENTYCZNYM TO BYĆ SAMOŚWIADOMYM!

Spójność marki to wartość nadrzędna, którą można uzyskać jedynie poprzez budowanie autentyczności opartej na wartościach. Tu nie ma drogi na skróty. Nic tak nas nie cieszy, jak szczerość. Nikt nie lubi obietnic bez pokrycia. Ludzie cenią autentyczność, nie lubią kopii czy budowania sztucznego dystansu. Autentyczność to nic innego jak wiarygodność w swoich działaniach, konsekwencja w tym, co się robi i mówi. To dialog z odbiorcami poprzez wartości, to pokazanie swojej tożsamości.

TO SZYBKI AUDYT vs WŁAŚCIWA DIAGNOZA – czyli BEZPIECZNA DROGA NA SKRÓTY

To jaka powinna być współczesna marka?

Wg mnie i moich obserwacji – dobrze zdiagnozowana!

Zdaniem Petera Druckera: „głównym źródłem porażek jest zwykle brak wiedzy lub pogarda dla wiedzy spoza zakresu własnej kompetencji” – myślę, że dużo jest w tym prawdy. Od zarania dziejów bronimy się przed profesjonalną analizą osobowości, często myląc ją z oceną, wartościowaniem, „praniem mózgu”, czy manipulacją. Takie zachowanie często wynika z lęku, z obawy czy z osobistych przekonań, dlatego jak ognia unikamy konfrontacji z samym sobą, obawiając się uzyskania szczegółowej informacji na swój temat.

Na rynku jest wiele narzędzi, które pomagają szybko i sprawnie rozpoznawać cechy osobowości człowieka. To szybki, czytelny i łatwy sposób pokazania ludzkiej indywidualności, znalezienia motywacji do działania, zwiększenia poczucia własnej wartości, pozbycia się ograniczających przekonań na własny temat. To aktywizacja odwagi, czyli ważnej kompetencji w procesie zmian.

Narzędzia diagnostyczne to świetne narzędzia rozwojowe: demaskują trudności, objawiają potencjał i wyjątkowość, rozwijają inteligencję emocjonalną i empatię. Podsuwają wskazówki do działania, wyznaczają kierunek rozwoju i poprawiają komunikację, dlatego warto z nich korzystać.

Martyna Guba

O autorce

Martyna Guba – ekspert, praktyk, wizjoner w dziedzinie brandingu, konsultant ds. kształtowania wizerunku i budowania marki osobistej. Ekspert ds. rozwijania przedsiębiorczości. Utytułowany Trener Biznesu i rozwoju osobistego, CEO Forchange, Trener i Praktyk Biznesu, Coach Transformacyjny. Ekspert ds. wykorzystywania narzędzi psychometrycznych, Właściciel marki  www.bankpomyslow.com

Więcej na: www.martynaguba.com