Ekspertka w akcji Wiedza Nie Ma P艂ci - Katarzyna Zawodzi艅ska (Ekaterra)

Pierwsza debata ekspertek z cyklu Wiedza Nie Ma P艂ci ju偶 dost臋pna!

O tym, jak wychowywa膰 dzisiaj zupe艂nie inne pokolenia ch艂opc贸w i dziewczynek, jakich stereotyp贸w na nich nie przerzuca膰, jakich s艂贸w nie u偶ywa膰 i jakie wzorce pokazywa膰, a tak偶e o tym, jak zmieniaj膮 si臋 role, jak wygl膮da dzisiaj bezp艂atna praca w domu i dlaczego kobiety wci膮偶 maj膮 zdecydowanie mniej czasu dla siebie ni偶 m臋偶czy藕ni, w debacie z cyklu Wiedza Nie Ma P艂ci z Jaros艂awem Ku藕niarem rozmawiaj膮: Marta 呕yci艅ska (Mastercard), Katarzyna Zawodzi艅ska (Ekaterra) i Joanna 艁ukiewicz (NatWest).

Jaros艂aw Ku藕niar: Temat naszej debaty brzmi dumnie: 鈥濶ie艣wiadome stereotypy w wychowaniu dziewczynek鈥. Ale zanim p贸jdziemy sobie w to wychowanie, to powiedzmy, do siebie te偶 to m贸wi臋, jak wygl膮daj膮 nasze domy, 偶eby si臋 mo偶e troch臋 uwiarygodni膰 przed naszymi s艂uchaczami.

Marta 呕yci艅ska: No to zaczynaj.

Jaros艂aw Ku藕niar: Kuba 8 miesi臋cy, Zosia 9 lat, 偶ona, m膮偶. Ciekawy moment, bo ta r贸偶nica wieku jest spora, a podej艣cie do wychowania te偶 si臋 przez te 9 lat troch臋 zmieni艂o. A u ciebie?

Marta 呕yci艅ska: U mnie trzech syn贸w – 11, 14 i 15 lat. Ale ja jestem dziewczynk膮.

Katarzyna Zawodzi艅ska: Ja nie mam dzieci, natomiast dzieci trafiaj膮 do mnie, bo mam du偶e do艣wiadczenie w prowadzeniu zespo艂贸w. Bardzo du偶o pracuj臋 z m艂odymi lud藕mi, bo pracuj臋 w marketingu, i tam s膮 g艂贸wnie 20-latkowie. Jestem te偶 mentork膮 i studiuj臋 teraz psychoterapi臋 w Instytucie Gestalt.

Jaros艂aw Ku藕niar: Masz r臋k臋 do m艂odzie偶y, kr贸tko m贸wi膮c.

Katarzyna Zawodzi艅ska: My艣l臋, 偶e tak. Jestem tak膮 nauczycielk膮 nie z zawodu, ale z pasji. No i to jest te偶 ciekawe widzie膰 p贸藕niej, jakimi dzieci wychowane w kulturze polskiej,聽 ch艂opaki i dziewczyny, ale dzisiaj b臋dzie wi臋cej o dziewczynach, s膮 p贸藕niej lud藕mi, pracownikami.

Jaros艂aw Ku藕niar: Zdecydowanie, dzisiaj o dziewczynkach, dziewczynach i pewnie te偶 o kobietach. Ale najpierw Asia otwiera drzwi do swojego domu.

Joanna 艁ukiewicz: U mnie dwie c贸rki. Ola 9 lat i Helenka – 3 lata – tak wi臋c te偶 spora r贸偶nica wieku. M膮偶 i 偶ona.

Jaros艂aw Ku藕niar: Marta, powiedzia艂a艣 o sobie dziewczynka. Co to dla ciebie znaczy?

Marta 呕yci艅ska: To dla mnie znaczy si艂a. Dziewczynka to si艂a.

Jaros艂aw Ku藕niar: Dowody?

Marta 呕yci艅ska: Wiesz co, mn贸stwo. Ja c贸rek nie mam, nie ukrywam, 偶e chcia艂am mie膰. Nie uda艂o si臋, ale ch艂opcy s膮 absolutnie przecudowni. Natomiast mam te偶 mn贸stwo znajomych, kt贸rzy maj膮 c贸rki, i dla mnie najpi臋kniejsze jest to, 偶e ja nie widz臋 specjalnie r贸偶nic mi臋dzy dziewczynkami i ch艂opcami je偶eli chodzi o zainteresowania, o wychowanie, o to, co lubi膮 robi膰. Nie ma czego艣 takiego, co by艂o jak ja by艂am m艂odsza, czyli dziewczynki bawi艂y si臋 razem, a ch艂opcy bawili si臋 razem. Tutaj jedna w臋dkuje, to idzie z jednym w臋dkowa膰, druga ch臋tnie pogra w pi艂k臋, a m贸j syn czasami bardzo ch臋tnie pobawi si臋 lalkami z dziewczynk膮.聽 Dla mnie to pi臋kne, 偶e te r贸偶nice, przynajmniej te, kt贸re ja widz臋 obecnie w wychowaniu i w tym, jak te dzieci po prostu s膮 zainteresowane 艣wiatem, si臋 zacieraj膮.

Ekspertka w akcji Wiedza Nie Ma P艂ci: Marta 呕yci艅ska, Mastercard
Ekspertka w akcji Wiedza Nie Ma P艂ci: Marta 呕yci艅ska (Mastercard)

Jaros艂aw Ku藕niar: Z czego to wynika? Mo偶e mogliby艣my w tym momencie naszej rozmowy znale藕膰 co艣 dobrego wynikaj膮cego by膰 mo偶e z technologii, kt贸ra w ich 偶yciu dzisiaj jest naturalna, 偶e ona pewne rzeczy unifikuje i nie ma takiego podzia艂u, 偶e ch艂opcy bawi膮 si臋 na trzepaku, a dziewczyny w piaskownicy.

Marta 呕yci艅ska: Nie wiem, czy jestem w stanie poda膰 przyk艂ad technologii. To jest chyba po prostu obserwacja 艣wiata, obserwacja rodzic贸w, rodziny i znajomych. Bo przyznam szczerze, 偶e nie jestem pewna, czy mog臋 powiedzie膰 to o szkole, czy nawet o wychodzeniu na dw贸r. Dost臋p do technologii na pewno te偶 jest wa偶ny, ale my艣l臋, 偶e to akurat r贸偶nie wp艂ywa膰 na kszta艂towanie si臋 postaw. Wci膮偶 jeszcze mamy bardzo du偶o stereotyp贸w w mediach i w samym dost臋pie do technologii. Ostatnio czyta艂am te偶 ciekaw膮 rzecz 脿 propos sklep贸w z zabawkami. Kalifornia jako pierwsza wprowadza prawo, zgodnie z kt贸ry, w sklepach musi by膰 sekcja z zabawkami neutralnymi p艂ciowo, gdzie powinny by膰 przer贸偶ne zabawki. A wi臋c tutaj te偶 s膮 widoczne stereotypy.

Jaros艂aw Ku藕niar: Kasiu, chcia艂bym wr贸ci膰 do twojego domu rodzinnego. By艂a艣 wychowywana w jakiej kulturze?

Katarzyna Zawodzi艅ska: To bardzo ciekawe, co m贸wisz Marta o tych zanikaj膮cych granicach. Natomiast ja patrz臋 na doros艂ych, z kt贸rymi mam kontakty. Ja jestem pokoleniem lat 80., ale my艣l臋, 偶e聽 r贸wnie偶 du偶o moich m艂odszych koleg贸w i kole偶anek mia艂o taki bardzo tradycyjny podzia艂 p艂ci – ze dziewczynki to bardziej lalki, w贸zki i bardziej zabawa indywidualna, nie w grupie, a ch艂opcy to cz臋sto sport, rywalizacja, punkty, od ma艂ego uczeni bycia ambitnym. M贸j prezes powiedzia艂 mi kiedy艣, 偶e nie jestem ambitna, to mnie bardzo uderzy艂o. I p贸藕niej, ju偶 po wielu, wielu latach pracy nad sob膮 i rozwoju, zacz臋艂am si臋 zastanawia膰, czy ja by艂am wychowana do bycia ambitn膮? Na mnie bardzo du偶y wp艂yw mia艂o to, co cz臋sto ojciec mi powtarza艂 – 鈥瀊膮d藕 grzeczn膮 dziewczynk膮鈥. Dopiero teraz si臋 tego oduczam.

Jaros艂aw Ku藕niar: By艂am niedawno u swoich rodzic贸w i te偶 w艂a艣nie patrz膮c dzisiaj na swoje dzieci, zupe艂nie inaczej patrz臋 te偶 na nich. By膰 mo偶e to truizm. Ale 鈥瀊膮d藕 grzeczn膮 dziewczynk膮鈥 zale偶y te偶 od kontekstu, momentu i pewnie powtarzalno艣ci. Czy to by艂o takie przywo艂ywanie do porz膮dku?

Katarzyna Zawodzi艅ska: Nie, nie chodzi艂o o to, 偶e by艂am w danym momencie niegrzeczna. To by艂o oczekiwanie wobec mnie, cokolwiek robi臋, jakakolwiek jest sytuacja. I do teraz tak to wp艂ywa. Wiem od moich przyjaci贸艂ek i z Internetu, 偶e nie jestem sama, 偶e tak by艂y wychowywane dziewczyny i my艣l臋, 偶e wiele nadal jest. Jeste艣my tradycyjnym spo艂ecze艅stwem, patriarchat jest w Polsce i na 艣wiecie od tysi臋cy lat, to w nas siedzi. Wydaje mi si臋, 偶e tak silny kulturowy kontekst wymaga z jednej strony budowania 艣wiadomo艣ci, m.in. w艂a艣nie przez takie dyskusje jak nasza, a z drugiej takiej naszej pracy nas sob膮, nad tym, czy ja faktycznie chc臋 by膰 grzeczn膮 dziewczynk膮, kim chc臋 by膰. Ja sobie stawiam te pytania ca艂y czas, to nie jest tak, 偶e jest idealnie.聽

Jaros艂aw Ku藕niar: Kasia jest z lat 80., ja jestem rocznik 鈥78. Wtedy nikt nie stawia艂 pyta艅, kt贸re dzisiaj stawiaj膮 sobie rodzice i kt贸re s膮 naturalne. Kiedy Zosia si臋 urodzi艂a od wielu kole偶anek s艂ysza艂em 鈥瀙ami臋taj tylko, 偶eby艣 nigdy nie m贸wi艂 jej, 偶eby m贸wi艂a ciszej鈥. 艁api臋 si臋 na tym, 偶e kiedy chc臋 nawet zwr贸ci膰 jej uwag臋, robi臋 kilka wdech贸w, 偶eby tego nie zrobi膰. Wydaje mi si臋 to bardzo banalne, ale wiem, 偶e to powtarzane pewnie ile艣 razy mo偶e w przysz艂o艣ci by膰 takim wspomnieniem, jakie ma Kasia.

Joanna 艁ukiewicz: Tak my艣l臋, 偶e jeste艣my tym pokoleniem, kt贸re wychowywa艂o si臋 w taki spos贸b, a jaka jest garstka tych, kt贸rzy s膮 tego 艣wiadomi i b臋d膮 starali si臋 pracowa膰 nad sob膮, prze艂amywa膰 te stereotypy i nawyki, kt贸re by艂y nam wpajane przez ca艂e dzieci艅stwo. A to najmocniej przecie偶 siedzi w psychice, trudno si臋 tego naprawd臋 pozby膰. Do du偶ej cz臋艣ci spo艂ecze艅stwa nie dotrze ta debata, takie informacje, to spowalnia ca艂y post臋p. I potem mamy mas臋 dziewcz膮t i ch艂opc贸w, kt贸rzy nadal s膮 wychowywani w tych stereotypach.

Ekspertka w akcji Wiedza Nie Ma P艂ci: Joanna 艁ukiewicz (NatWest)
Ekspertka w akcji: Wiedza Nie MA P艂ci: Joanna 艁ukiewicz (NatWest)

Jaros艂aw Ku藕niar: Czy ty dzisiaj, patrz膮c na swoje dziewczyny i maj膮c w艂asne do艣wiadczenie ze swojego domu, unikasz pewnych rzeczy, sformu艂owa艅, zachowa艅, gest贸w?

Joanna 艁ukiewicz: Staram si臋 nad sob膮 pracowa膰. Ostatnio s艂ysza艂am o ciekawej rzeczy, 偶eby jak najrzadziej stara膰 si臋 m贸wi膰 o dziewczynkach dziewczynka, tylko indywidualnie. 呕eby m贸wi膰 konkretnie po imieniu, a nie u偶ywa膰 og贸lnik贸w, 偶e 鈥瀌ziewczynki to, dziewczynki tamto鈥. S膮 badania, 偶e tworzenie grup – dziewczynki i ch艂opcy – tworzy opozycj臋 mi臋dzy nimi i w d艂u偶szej perspektywie nastawia troch臋 wrogo. To s膮 takie rzeczy, kt贸re mo偶na wdra偶a膰 w swoje 偶ycie.

Obejrzyj ca艂o艣膰 debaty poni偶ej!

Sukces pierwszej edycji kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci pokaza艂, jak wa偶ne jest wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecno艣ci ekspertek w mediach. Badania z maja 2021 roku pokazuj膮, 偶e w programach publicystycznych i informacyjnych ponad 70% zapraszanych specjalist贸w stanowi膮 m臋偶czy藕ni. Niestety, te proporcje zmieniaj膮 si臋 nieznacznie na przestrzeni lat 鈥 chcemy to zmieni膰! Gor膮co komentowane debaty #WiedzaNieMaP艂ci z udzia艂em top mened偶erek i kobiet biznesu obejrza艂o niemal聽trzy miliony u偶ytkownik贸w.

W drugiej ods艂onie kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 w ramach Klubu Champions of Change, Olga Kozierowska i zaproszone przez ni膮 ekspertki skupiaj膮 si臋 na tym, jak odkry膰 i wykorzysta膰 swoje talenty, zoptymalizowa膰 prac臋 zdaln膮 i wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci, jakie daje nam automatyzacja w biznesie. Uczestniczki debat rozmawiaj膮 te偶 o stereotypach, kt贸rym cz臋sto ulegamy zupe艂nie nie艣wiadomie, oraz wychowywaniu dzieci w taki spos贸b, by ich od nas nie przejmowa艂y. Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i inicjatorka Klubu Champions of Change, zaprosi艂a do rozmowy pi臋tna艣cie specjalistek, kt贸rych wiedza pomo偶e nam odnale藕膰 si臋 w obecnej rzeczywisto艣ci. Prowadz膮cym trzech spotka艅 jest dziennikarz Jaros艂aw Ku藕niar.

ZOBACZ WSZYSTKIE DEBATY TUTAJ!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close