11 wskaz贸wek, jak prze偶y膰 pierwszy dzie艅 w nowej pracy

11 wskaz贸wek, jak prze偶y膰 pierwszy dzie艅 w nowej pracy

Dominika Jajszczak

Chyba nikomu nie trzeba t艂umaczy膰, dlaczego pierwszy dzie艅 w nowej pracy zaliczamy do jednych z najbardziej stresuj膮cych sytuacji w 偶yciu cz艂owieka. Nowi ludzie, nowe otoczenie, nowe obowi膮zki, odpowiedzialno艣膰. Czy pierwszy dzie艅 w nowym miejscu zatrudnienia musi by膰 wielk膮 niewiadom膮? Nie, ale tylko wtedy, kiedy si臋 odpowiednio przygotujesz. Jak prze偶y膰 pierwszy dzie艅 w pracy? Oto 11 wskaz贸wek.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

O pierwszym wra偶eniu s艂贸w kilka

To troch臋 jak na studiach. Je偶eli na par臋 pierwszych zaj臋膰 przyjdziesz przygotowany, b臋dziesz aktywnie bra艂 udzia艂 w dyskusji, a tak偶e zadawa艂 pytania to wyk艂adowca od razu przylepi Ci 艂atk臋 鈥瀙racowitego kujona鈥, a ta b臋dzie si臋 za Tob膮 ci膮gn膮膰 przez kolejnych 5 lat. I cho膰 nie powinno si臋 ocenia膰 ksi膮偶ki po ok艂adce i pewnie nie jeden z nas ju偶 si臋 przekona艂, 偶e pierwsze wra偶enie mo偶e by膰 bardzo myl膮ce, to warto o nie zadba膰, bo niestety negatywny odbi贸r naszej osoby b臋dzie bardzo trudno p贸藕niej nam zmieni膰 na lepszy. W obszarze pierwszego wra偶enia przeprowadzono wiele bada艅. Niekt贸re pokazuj膮, 偶e wywo艂ujemy je w ci膮gu 11 sekund, inne 15, a jeszcze inne wskazuj膮 jedynie 4 sekundy. Niemniej jednak jedno jest pewne 鈥 na zrobienie dobrego pierwszego wra偶enia mamy zaledwie kilka sekund i to tylko od nas zale偶y jak si臋 na to przygotujemy.

Dwa pytania

Prof. Amy Cuddy z Uniwersytetu Harvard po艣wi臋ci艂a 15 lat na badanie powtarzalnych wzorc贸w poznawczych przy pierwszych kontaktach. Jej analizy udowodni艂y, 偶e przy pierwszym spotkaniu od razu staramy sobie odpowiedzie膰 na dwa pytania:

  • Czy mog臋 tej osobie zaufa膰?
  • Czy ta osoba zas艂uguje na m贸j szacunek?

Chyba ka偶dy z nas chcia艂by, aby nasi nowi wsp贸艂pracownicy oraz prze艂o偶eni twierdz膮co odpowiedzieli na oba pytania. Zatem, jak przygotowa膰 si臋 do pierwszego dnia w nowej pracy, aby zrobi膰 dobre wra偶enie?

1. Wy艣pij si臋 i nastaw si臋 pozytywnie

Mo偶e to brzmie膰 trywialnie, ale lepiej tego dnia wsta膰 praw膮 nog膮 zamiast lew膮. Noc zarwana ogl膮daniem serialu cho膰 pozornie odstresuje to na d艂u偶sz膮 met臋 zaszkodzi. To dzie艅, w kt贸rym musimy stan膮膰 na wysoko艣ci zadania, a przecie偶 jeszcze do ko艅ca go nie znamy. Pami臋taj, aby na spojrze膰 na ten dzie艅 optymistycznie. Bardziej jako wyzwanie, a nie jako trudno艣膰. Je偶eli rano budzisz si臋 z chaosem w g艂owie to po艣wi臋膰 dos艂ownie par臋 minut na medytacj臋 albo 膰wiczenia oddechowe. Mo偶esz skorzysta膰 z filmik贸w instrukta偶owych na Youtube albo z dedykowanych aplikacji takich jak MyOla czy Calm. Przed wyj艣ciem zjedz na 艣niadanie co艣 co lubisz i co sprawia Ci przyjemno艣膰.

2. Ubierz si臋

I cho膰 w 艣wiecie pandemii dress code zszed艂 na dalszy plan to zadbaj o to, aby by膰 ubranym odpowiednio do okazji, ale tak偶e wygodnie. Nie chcesz przecie偶, aby co艣 odwraca艂o Twoj膮 uwag臋 w tym dniu. W obliczu pracy zdalnej zdarza nam si臋 zapomnie膰 o tym, dlaczego dress code mo偶e by膰 przydatny. To naturalne – w ko艅cu wed艂ug bada艅 Pracuj.pl do pracy poza siedzib膮 firmy 66% Polak贸w ubiera si臋 mniej formalnie. Niezale偶nie jednak od tego, czy idziesz na pierwszy dzie艅 do biura, czy te偶 zasiadasz do komputera w domu 鈥 zadbaj o odpowiedni str贸j. W pierwszych dniach w nowym miejscu wyczuj, jak wygl膮da dress code w firmie na co dzie艅.

鈥瀂auwa偶my, 偶e podczas pracy zdalnej zacieraj膮 si臋 granice mi臋dzy przestrzeni膮 prywatn膮 i s艂u偶bow膮. Dlatego tak wa偶ne jest, by umie膰 wyznaczy膰 mi臋dzy nimi odpowiedni dystans. Z pomoc膮 przychodz膮 pewne rytua艂y, znane nam z biur czy zak艂ad贸w pracy. Str贸j, na kt贸ry si臋 decydujemy, to te偶 wa偶ny element tej uk艂adanki, mog膮cy jasno sygnalizowa膰 otoczeniu i nam samym, na co po艣wi臋camy obecnie uwag臋. Warto nie lekcewa偶y膰 wp艂ywu takich pozornie drobnych element贸w na to, jak my艣limy o pracy. Oczywi艣cie wiele zale偶y tu od osobistych predyspozycji. Jedni lepiej znosz膮 rozlu藕nienie zasad znanych sprzed pandemii, innym ich brak realnie zaburza efektywno艣膰 pracy鈥

- komentuje 艁ukasz Marciniak, Dyrektor Sprzeda偶y w eRecruiter, ekspert Pracuj.pl.

3. Przygotuj si臋 na notowanie

Wiem, 偶e dla niekt贸rych notes i d艂ugopis ju偶 dawno wysz艂y z mody, ale przygotuj si臋 na ewentualny nat艂ok informacji, kt贸ry mo偶e sp艂yn膮膰 na Ciebie w pierwszym dniu pracy. Mo偶esz nie zd膮偶y膰 zapisa膰 wszystkich informacji, je偶eli b臋dziesz mia艂 ze sob膮 jedynie smartfona.

4. B膮d藕 punktualny

Pomimo tego, 偶e wydaje si臋 to oczywiste, zawsze o tym wspominam. Sp贸藕nienie w pierwszym dniu pracy mo偶e zosta膰 odebrane negatywnie. Szanuj czas innych tak jak szanujesz sw贸j. Tak, na wszelki wypadek zaplanuj sobie dwie alternatywne drogi dojazdu do biura. Wiadomo nie na wszystko masz wp艂yw, ale zadbaj o to na co masz!

5. Autoprezentacja

Tego dnia z pewno艣ci膮 poznasz bardzo wiele os贸b. Ka偶dej z nich b臋dziesz musia艂 si臋 przedstawi膰. Nierzadko imi臋 i nazwisko nie wystarczaj膮. Przygotuj par臋 zda艅 o sobie (co艣 na wz贸r tzw. 鈥瀍levator pitch鈥) i poka偶, 偶e jeste艣 odpowiedni膮 osob膮 w odpowiednim miejscu.

6. Networking

Nie tylko chodzi o to, 偶eby wszyscy Ciebie zapami臋tali, ale tak偶e o to aby艣 Ty zapami臋ta艂 innych. Mo偶e, z kt贸rym艣 z przedstawionych Ci pracownik贸w b臋dziesz musia艂 na co dzie艅 blisko wsp贸艂pracowa膰. Warto zacz膮膰 budowa膰 relacj臋 jak najszybciej. B膮d藕 mi艂y i uprzejmy. Ciep艂y u艣miech na twarzy na pewno nie zaszkodzi. Postaraj si臋 zapami臋ta膰 jak najwi臋cej imion. Wiem, 偶e na pocz膮tku mo偶e to by膰 trudne, ale przecie偶 masz ze sob膮 notes鈥 B膮d藕 proaktywny, nawi膮zuj relacje. Niech osoby w biurze zdaj膮 sobie spraw臋, 偶e jeste艣 tu nowy i jeste艣 gotowy do pracy. Nie s艂uchaj plotek o innych wsp贸艂pracownikach, nie daj si臋 wpl膮ta膰 w jakie艣 uk艂ady i nie wdawaj si臋 w konflikty czy dyskusje. B膮d藕 po prostu otwarty.

鈥濸ami臋taj, 偶e jeste艣 w miejscu twojej nowej pracy. Nie przesadza艂abym na pocz膮tku ze zbytnim 鈥瀢yluzowaniem si臋鈥 i opowiadaniem pikantnych szczeg贸艂贸w z poprzedniego miejsca pracy czy te偶 niepochlebnym wyra偶aniu si臋 o by艂ym pracodawcy, managerze czy kierowniku. Miej na uwadze, 偶e pierwsze trzy miesi膮ce s膮 przed艂u偶eniem rozmowy kwalifikacyjnej i w艂a艣nie wtedy b臋dziesz szczeg贸lnie nara偶ony na ocen臋. Warto zatem zadba膰 o wizerunek profesjonalisty鈥

鈥 dodaje Agnieszka Cie膰wierz, wsp贸艂za艂o偶ycielka firmy Sigmund Polska, bloggerka i autorka ksi膮偶ki 鈥濪aj si臋 zrekrutowa膰! Jak przygotowa膰 si臋 do procesu rekrutacji鈥. Tweet

7. Orientuj si臋

Je偶eli jeszcze nie zrobi艂e艣 porz膮dnego researchu to czas najwy偶szy aby艣 to uczyni艂. Mo偶e ju偶 troch臋 dowiedzia艂e艣 si臋 o firmie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, ale warto aby艣 zajrza艂 na stron臋 internetow膮 oraz social media twojego nowego pracodawcy. Zobacz, czym dok艂adnie si臋 zajmuje, jakie inicjatywy realizuje, mo偶e dzia艂a na rzecz innych? Je偶eli tego nie sprawdzisz to si臋 po prostu tego nie dowiesz. Wybadaj jaka jest kultura organizacyjna, jakie relacje 艂膮cz膮 wsp贸艂pracownik贸w, jaka atmosfera panuje w biurze. Jeste艣 teraz na miejscu, wi臋c mo偶esz dowiedzie膰 si臋 znacznie wi臋cej.

鈥濳luczowym zadaniem dla Ciebie na ten pierwszy dzie艅 jest dowiedzie膰 si臋, czego tak naprawd臋 od ciebie oczekuje szef. Pierwszego dnia pracodawca powinien przekaza膰 ci - ustnie lub pisemnie - zakres twoich obowi膮zk贸w, odpowiedzialno艣ci, wymaga艅 zwi膮zanych z zajmowanym stanowiskiem. Jednak warto mie膰 na uwadze to, 偶e ka偶dy szef ma swoje wymagania i preferencje, pewne zadania s膮 wa偶niejsze, pewne zachowania s膮 oczekiwane. Dlatego te偶 warto jak najwcze艣niej dowiedzie膰 si臋, czy prze艂o偶eni maj膮 jakie艣 dodatkowe wymagania co do Twojej pracy i ju偶 od pocz膮tku skupia膰 si臋 na tym, co wa偶ne鈥

鈥 podpowiada Izabela Wo艂yniec-Sobczak, coach, doradca kariery i Ambasadorka og贸lnopolskiego programu aktywizacji zawodowej Sukces TO JA.

8. Prywatnie b膮d藕 offline

Wiadomo艣膰 od znajomej na Messengerze mo偶e na prawd臋 poczeka膰. Wycisz telefon, skup si臋 na pracy i od艂贸偶 sprawy z ni膮 niezwi膮zane na p贸藕niej. Przecie偶 nie chcesz, aby pierwsz膮 wa偶n膮 rozmow臋 z szefem przerwa艂 dzwonek twojego telefonu. Dodatkowo tam, gdzie mo偶esz pozna膰 nowych wsp贸艂pracownik贸w (np. w kuchni, na holu, sto艂贸wce) nie sied藕 z nosem w ekranie. Pami臋taj punkt 6. Networking.

9. Ucz si臋 i zadawaj pytania

Nie tylko aktywnie s艂uchaj i zapisuj, ale tak偶e pytaj, je偶eli masz jakie艣 w膮tpliwo艣ci. Dzi臋ki temu wdro偶ysz si臋 szybciej i te偶 szybciej poka偶esz efekty swojej pracy. Kiedy chcesz si臋 uczy膰, je偶eli nie w pierwszych dniach swojej pracy? Pami臋taj koniec j臋zyka s艂u偶y za przewodnika. Odpowiedzi notuj, aby nie pyta膰 si臋 o to samo kilka razy. Nie chcesz przecie偶 nadwyr臋偶y膰 niczyjej cierpliwo艣ci i czasu.

10. Nie zniech臋caj si臋

Wiem, mo偶e by膰 trudno od razu wej艣膰 do 艣rodowiska, zw艂aszcza biznesowego, w kt贸rym jest ju偶 zgrana grupa ludzi. Mo偶esz czu膰 si臋 nie swojo. Mo偶e Ci si臋 wydawa膰, 偶e tu nie pasujesz. To normalne, ale pami臋taj, aby od razu si臋 nie zniech臋ca膰. Przecie偶 nie trafi艂e艣 tu przypadek. To oni Ci臋 wybrali. Skoro w Ciebie uwierzyli to warto, aby艣 zrobi艂 to tak偶e i Ty! Pierwsze dni w pracy s膮 cz臋sto niekomfortowe, ale z czasem mija to bezpowrotnie.

11. A na koniec dnia鈥

鈥 podzi臋kuj osobom, kt贸re Ci臋 wspar艂y, odpowiedzia艂y na twoje pytania, pokaza艂y Ci twoje nowe obowi膮zki. Po偶egnaj si臋 tak偶e z tymi, kt贸rych pozna艂e艣 i 偶ycz im udanego popo艂udnia. To zawsze mi艂y gest.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close