
Na to pytanie odpowiadają badania IQS i Newspoint. Sprawdźcie, z jakimi kompetencjami i atrybutami kojarzą się pracownikom szefowe, a z jakimi szefowie i jakie błędy najczęściej popełniają.
Porządek i kontrola – oto z czym najczęściej kojarzą się pracownikom szefowie-kobiety (wskazało na to aż 56% badanych). Na kolejnych miejscach znalazły się wiedza (37%), przy czym silniej zauważają to kobiety (42%) niż mężczyźni; pasja i zaangażowanie (30%). Jest to szczególnie istotne dla najmłodszej grupy badanych 15-24 lata. Dalej pojawia się jeszcze władza/status (29%) – najsilniej widoczne dla grupy 15-24 lata (35%), pomysłowość i zaufanie (27%), odwaga (25%) i opieka (21%).
A jak postrzegani są szefowie? Tu na pierwszym miejscu zdecydowanie pojawia się władza (65%). Zwracają na to uwagę przede wszystkim kobiety (71%). Na kolejnych miejscach znalazły się: porządek i kontrola (44%) – tę cechę przypisują sobie raczej sami mężczyźni (51%), wiedza (41%), odwaga (35%), zwycięstwo (33%) – silniej zauważane przez kobiety (35%), prostota (25%).
Czy płeć przełożonego ma zatem znaczenia? Prawie połowa badanych (49%) uznała, że tak. 32% nie zgodziło się z tym stwierdzeniem.
W badaniu pojawiło się także pytanie o błędy, jakie najczęściej popełniają szefowie. Tu także widać wyraźne zróżnicowanie ze względu na płeć. Atrybuty, jakie wskazano dość mocno odpowiadają stereotypom na temat kobiet i mężczyzn na wysokich stanowiskach. Wśród błędów, które najczęściej popełniają kobiety-szefowie, wskazano przede wszystkim emocjonalny styl zarządzania (47%). Co ciekawe, w takim samym stopniu zwracają na to uwagę kobiety i mężczyźni. Na drugim miejscu znajdują się: niska odporność na stres (39%), zbyt duża drobiazgowość (39%) oraz tendencja do wyolbrzymiania problemów (39%). Co czwarty respondent (21%) wskazał na brak wiary w siebie. U mężczyzn z kolei irytowało podwładnych wytykanie błędów (31%). Są też bardziej zorientowani na wynik, niż na relacje z ludźmi (29%). Bez względu na płeć szefom zdarza się przedkładać pracę nad życie prywatne.
Badania zostało uzupełnione o analizę wzmianek w mediach społecznościowych. W internetowej dyskusji na temat przełożonych zdecydowanie częściej podejmowany jest temat szefa – mężczyzny (80% wszystkich publikacji), który najczęściej utożsamiany jest z postacią prezesa firmy, członkiem zarządu lub osobą na innym stanowisku wysokiego szczebla. Wydźwięk komunikacji w stosunku do obu płci jest w dużej mierze neutralny (w stosunku do mężczyzn 53% komentarzy, w stosunku do kobiet 48%), jednak w stosunku do kobiet wystąpiło więcej publikacji o zabarwieniu negatywnym (30%, odp. dla mężczyzn 20%). Tak więc jeśli piszą o kobietach szefach, to niestety nieco częściej źle niż dobrze. Dodatkowo zaobserwować można następującą prawidłowość: częściej komentowane są w sieci sytuacje związane z przełożonym, jeśli jest on tej samej płci, co autor wpisu. To oznacza, że kobietom częściej towarzyszą w pracy nie do końca pozytywne emocje w stosunku do swojej przełożonej.
***
W tekście zacytowano fragmenty z badania „Jakim szefem jest kobieta” – przeprowadzonego w marcu 2016 roku z wykorzystaniem ankiety internetowej na panelu internautów Opinie.pl; N=500 reprezentatywna grupa internautów w wieku 15-50 lat. Realizator badania: IQS Sp. z o.o.
Ilościowa analiza przekazów medialnych, na podstawie słów kluczowych. Podczas badania wykorzystane zostały zasoby systemu Newspoint. Okres badania 01.12.2015 – 31.06.2016. Realizator badania: Newspoint.