Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Czy płeć przełożonego ma znaczenie?

Czy płeć przełożonego ma znaczenie?

Na to pytanie odpowiadają badania IQS i Newspoint. Sprawdźcie, z jakimi kompetencjami i atrybutami kojarzą się pracownikom szefowe, a z jakimi szefowie i jakie błędy najczęściej popełniają.

Porządek i kontrola – oto z czym najczęściej kojarzą się pracownikom szefowie-kobiety (wskazało na to aż 56% badanych). Na kolejnych miejscach znalazły się wiedza (37%), przy czym silniej zauważają to kobiety (42%) niż mężczyźni; pasja i zaangażowanie (30%). Jest to szczególnie istotne dla najmłodszej grupy badanych 15-24 lata. Dalej pojawia się jeszcze władza/status (29%) – najsilniej widoczne dla grupy 15-24 lata (35%), pomysłowość i zaufanie (27%), odwaga (25%) i opieka (21%).

A jak postrzegani są szefowie? Tu na pierwszym miejscu zdecydowanie pojawia się władza (65%). Zwracają na to uwagę przede wszystkim kobiety (71%). Na kolejnych miejscach znalazły się: porządek i kontrola (44%) – tę cechę przypisują sobie raczej sami mężczyźni (51%), wiedza (41%), odwaga (35%), zwycięstwo (33%) – silniej zauważane przez kobiety (35%), prostota (25%).

Czy płeć przełożonego ma zatem znaczenia? Prawie połowa badanych (49%) uznała, że tak. 32% nie zgodziło się z tym stwierdzeniem.

W badaniu pojawiło się także pytanie o błędy, jakie najczęściej popełniają szefowie. Tu także widać wyraźne zróżnicowanie ze względu na płeć. Atrybuty, jakie wskazano dość mocno odpowiadają stereotypom na temat kobiet i mężczyzn na wysokich stanowiskach. Wśród błędów, które najczęściej popełniają kobiety-szefowie, wskazano przede wszystkim emocjonalny styl zarządzania (47%). Co ciekawe, w takim samym stopniu zwracają na to uwagę kobiety i mężczyźni. Na drugim miejscu znajdują się: niska odporność na stres (39%), zbyt duża drobiazgowość (39%) oraz tendencja do wyolbrzymiania problemów (39%). Co czwarty respondent (21%) wskazał na brak wiary w siebie. U mężczyzn z kolei irytowało podwładnych wytykanie błędów (31%). Są też bardziej zorientowani na wynik, niż na relacje z ludźmi (29%). Bez względu na płeć szefom zdarza się przedkładać pracę nad życie prywatne.

Badania zostało uzupełnione o analizę wzmianek w mediach społecznościowych. W internetowej dyskusji na temat przełożonych zdecydowanie częściej podejmowany jest temat szefa – mężczyzny (80% wszystkich publikacji), który najczęściej utożsamiany jest z postacią prezesa firmy, członkiem zarządu lub osobą na innym stanowisku wysokiego szczebla. Wydźwięk komunikacji w stosunku do obu płci jest w dużej mierze neutralny (w stosunku do mężczyzn 53% komentarzy, w stosunku do kobiet 48%), jednak w stosunku do kobiet wystąpiło więcej publikacji o zabarwieniu negatywnym (30%, odp. dla mężczyzn 20%). Tak więc jeśli piszą o kobietach szefach, to niestety nieco częściej źle niż dobrze. Dodatkowo zaobserwować można następującą prawidłowość: częściej komentowane są w sieci sytuacje związane z przełożonym, jeśli jest on tej samej płci, co autor wpisu. To oznacza, że kobietom częściej towarzyszą w pracy nie do końca pozytywne emocje w stosunku do swojej przełożonej.

***

W tekście zacytowano fragmenty z badania „Jakim szefem jest kobieta” – przeprowadzonego w marcu 2016 roku z wykorzystaniem ankiety internetowej na panelu internautów Opinie.pl; N=500 reprezentatywna grupa internautów w wieku 15-50 lat. Realizator badania: IQS Sp. z o.o.
Ilościowa analiza przekazów medialnych, na podstawie słów kluczowych. Podczas badania wykorzystane zostały zasoby systemu Newspoint. Okres badania 01.12.2015 – 31.06.2016. Realizator badania: Newspoint.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close