Paulina Pastuszak (foto. Jacek Kami艅ski)

Poczucie misji ca艂y czas pcha j膮 do przodu

Szacuje sie台, z虈e polski rynek lakier贸w hybrydowych wart jest 700 mln z艂otych, a ponad 30% lakier贸w s虂wiat艂outwardzalnych doste台pnych na globalnym rynku kosmetycznym powsta艂o w Polsce zaledwie w cia台gu ostatnich trzech lat. O mo偶liwo艣ciach i problemach polskiej bran偶y stylizacji paznokci, poczuciu misji i rozci膮ganiu doby do 30 godzin rozmawiamy z ekspertk膮 i edukatork膮 Paulin膮 Pastuszak, laureatk膮 13. edycji konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku: przych贸d poni偶ej 10 mln z艂, kt贸rej patronuje DPD Polska.

Prowadzisz w艂asn膮 firm臋, szkolisz i edukujesz, wydajesz ksi膮偶ki, piszesz artyku艂y, nagrywasz podcasty i filmy, podr贸偶ujesz, anga偶ujesz si臋 w social media鈥 Jak znajdujesz na to wszystko czas?

To pytanie pada tak cz臋sto, 偶e a偶 nagra艂am podcast o zarz膮dzaniu sob膮 w czasie! Rzeczywi艣cie, liczba i r贸偶norodno艣膰 pomys艂贸w, kt贸re realizuj臋, bywaj膮 czasem nies艂ychanie obfite (by nie powiedzie膰 – szalonae), ale taki mam styl funkcjonowania. Nie cierpi臋 nudy i stagnacji – to kwestia mojej osobowo艣ci. Z drugiej jednak strony, nie wyobra偶am sobie permanentnego powielania utartych – cho膰by i przynosz膮cych profity – rozwi膮za艅, bo to uwstecznianie biznesu. Bran偶a beauty, rynek szkole艅 online i social media rozwijaj膮 si臋 w nies艂ychanym tempie. Je艣li nie b臋dziemy trzyma膰 r臋ki na pulsie, nie ma mowy o tym, by utrzyma膰 si臋 w czo艂贸wce – o fotelu lidera nawet nie wspomn臋! – ekspert贸w w swojej bran偶y. Dlatego na realizacj臋 pewnych zada艅 czas po prostu MUSI si臋 znale藕膰. Stosuj臋 r贸偶ne techniki kt贸re sprawiaj膮, 偶e z niepozornej doby jestem w stanie wycisn膮膰 niemal 30 godzin. Jakie przyzwyczajenia s膮 dla mnie szczeg贸lnie wa偶ne? Zasada dw贸ch minut – je艣li dane zadanie jestem w stanie wykona膰 w tym czasie: podejmuj臋 si臋 jego realizacji bez grama w膮tpliwo艣ci. Od razu. Chc臋 mie膰 je z g艂owy. I druga kwestia: nie ma odk艂adania 鈥瀗a p贸藕niej鈥. Nie ma. Nie i koniec. Je艣li dzi艣 mia艂am przysi膮艣膰 do kolaudacji niewdzi臋cznego materia艂u – to przysiadam. 呕adne b贸le g艂owy, braki nastroju czy ch臋ci wyj艣cia do kina nie maj膮 tutaj znaczenia. Pilnuj臋 termin贸w z 偶elazn膮 konsekwencj膮. I na d艂u偶sz膮 met臋 taki spos贸b dzia艂ania sprawdza si臋 bardzo dobrze.

A jak i kiedy zacz臋艂o si臋 Twoje zainteresowanie stylizacj膮 paznokci?

Historia nadzwyczaj trywialna. Sama korzysta艂am z zabieg贸w stylizacji paznokci, kt贸re jednak dwie dekady temu by艂y znacznie dro偶sze i mocno uderza艂y w studenck膮 kiesze艅. Pomy艣la艂am wi臋c, 偶e odb臋d臋 szkolenie i poradz臋 sobie sama. Na w艂asn膮 r臋k臋 – dos艂ownie i w przeno艣ni. I rzeczywi艣cie: pocz膮tkowo korzysta艂am ze zdobytej wiedzy tylko na sw贸j w艂asny u偶ytek, ale szybko dosz艂am do wniosku, 偶e to mo偶e by膰 艣wietny spos贸b na podratowanie bud偶etu. P贸藕niej posz艂am o krok dalej: zacz臋艂am startowa膰, z fajnymi rezultatami, w bran偶owych mistrzostwach. Nast臋pnie pojawi艂y si臋 propozycje przygotowywania artyku艂贸w dla prasy bran偶owej oraz wyst膮pie艅 dla kongres贸w kosmetycznych. Ta kula 艣nie偶na powoli si臋 rozp臋dza艂a i przybiera艂a coraz wi臋ksze rozmiary – dystrybucja regionalna, krajowa, program w TVN Style, radiowa i telewizyjna reklama popularnego preparatu do paznokci鈥 W pewnym momencie by艂am zmuszona zawiesi膰 prace nad doktoratem, bo bran偶a beauty poch艂on臋艂a mnie bez reszty.

Paulina Pastuszak i 艁ukasz Zembowicz (DPD Poland)
Paulina Pastuszak i 艁ukasz Zembowicz (DPD Poland)

Co sprawi艂o, 偶e od prowadzenia w艂asnego salonu przesz艂a艣 do szkolenia i edukacji? Mia艂a艣 鈥減oczucie misji鈥?

Poczucie misji pojawi艂o si臋 ju偶 nieco p贸藕niej: gdy zobaczy艂am setki przepi艂owanych do 偶ywego mi臋sa paznokci鈥 dziesi膮tki sk贸rek potarganych do krwi przez frezark臋鈥 tysi膮ce brudnych, u偶ywanych wielorazowo pilnik贸w. Niestety, dba艂o艣膰 o bezpiecze艅stwo i higien臋 pracy w wielu salonach kosmetycznych nadal pozostawia sporo do 偶yczenia. I jest to eufemizm. W mniej formalnych wypowiedziach okre艣lam ten stan rzeczy znacznie dosadniej. I nie ma mojej zgody na takie bagatelizowanie tematu. Uwa偶am, 偶e bran偶a us艂ug kosmetycznych sama strzela sobie w kolano nie przyk艂adaj膮c nale偶ytej wagi do聽 zasad dezynfekcji i sterylizacji. Czy sama mog臋 ten stan rzeczy zmieni膰? Jeszcze pi臋膰 lat temu odpowiedzia艂abym: 鈥濧le偶 sk膮d! Ja, sama?! Niemo偶liwe.鈥 Ale teraz jestem w stanie z dum膮 powiedzie膰, 偶e moje dzia艂ania edukacyjne przynosz膮 rezultaty i coraz wi臋cej m艂odych adept贸w Nail Artu wie, 偶e r臋kawiczki to podstawa, a sterylizacja nie powinna by膰 przeprowadzana w piekarniku鈥 Dodatkowo od zawsze dobrze czu艂am si臋 w roli prelegenta – wyk艂adowcy – nauczyciela, st膮d z 艂atwo艣ci膮 wesz艂am w rol臋 instruktora o wyrazistych pogl膮dach. I cieszy mnie fakt, 偶e owo poczucie misji ca艂y czas pcha mnie do przodu, czego oznak膮 s膮 chocia偶by dwie z moich publikacji akademickich po艣wi臋conych piel臋gnacji d艂oni i stylizacji paznokci w艂a艣nie! Dla mnie to gigantyczny pow贸d do dumy, ale i wyra藕na nobilitacja dla naszej bran偶y, kt贸ra – mam nadziej臋 – powoli przestaje kojarzy膰 si臋 z banalnym i niewymagaj膮cym aktywacji z艂o偶onych proces贸w my艣lowych malowaniem paznokietk贸w.

Prowadzisz szkolenia na 5 kontynentach. Jak zbudowa艂a艣 mark臋 osobist膮, kt贸ra jest rozpoznawalna na arenie mi臋dzynarodowej?

W dobie global village to nic trudnego. Niezale偶nie od tego, czy szkoli艂am w USA, Meksyku, Peru, Capo Verde, w znacznej cz臋艣ci Europy, w Egipcie i Indiach, na Malediwach, Sri Lance, Mauritiusie, w Mongolii, Wietnamie czy Tajlandii, scenariusz by艂 identyczny.聽 Prezentowa艂am ofert臋 szkole艅, proponowa艂am dat臋 szkolenia鈥 i kupowa艂am bilet lotniczy. Kocham podr贸偶e i by艂o dla mnie oczywiste, 偶e nie ma lepszego sposobu na 偶ycie ni偶 po艂膮czenie przyjemnego z po偶ytecznym. Dlatego od lat stosuj臋 sprawdzony schemat: wyb贸r interesuj膮cej destynacji, poprowadzenie kursu, a p贸藕niej minimum 10 dni zwiedzania. I kursanci zawsze widz膮, 偶e takie szkolenia sprawiaj膮 mi gigantyczn膮 rado艣膰. 呕e daj臋 z siebie 200%, by przekaza膰 im maksymaln膮 dawk臋 wiedzy. 呕e fascynuje mnie ich kultura i z wielk膮 rado艣ci膮 po szkoleniu p贸jd臋 z lokalesami na lokalny ryneczek lub pla偶臋. Tutaj w przepi臋kny spos贸b zaciera si臋 ju偶 granica mi臋dzy klasyczn膮 zale偶no艣ci膮 ucze艅 – szkoleniowiec, a nawi膮zuj膮 si臋 g艂臋bsze relacje. Dlatego praktycznie zawsze po odbyciu聽 pierwszego szkolenia zapraszana by艂am przez konkretnego organizatora po raz kolejny. I zyska艂am opini臋 fantastycznego, empatycznego trenera, kt贸ry r贸wnie dobrze radzi sobie z wycofanymi kursantami w U艂an Bator, jak i z przecudnym, rozkrzyczanym t艂umkiem kolorowych Peruwianek.

W czasie pandemii lockdowny wymusi艂y d艂ugotrwa艂e zamkni臋cie salon贸w, przez co wiele os贸b z bran偶y stylizacji paznokci zapewne musia艂o si臋 skupi膰 przede wszystkim na przetrwaniu, a nie na edukacji i rozwoju. Jak to wp艂yn臋艂o na Twoj膮 dzia艂alno艣膰?

Mam 艣wiadomo艣膰, 偶e zabrzmi to wyj膮tkowo niefortunnie, ale dla mojej firmy lockdowny by艂y niczym gwiazdka z nieba. Do nagra艅 Akademii Online szykowa艂am si臋 ju偶 od kilku lat ale nigdy – mimo naprawd臋 sensownego planowania – nie mia艂am do艣膰 czasu i przestrzeni, by wygospodarowa膰 3-4 pe艂ne tygodnie na po艣wi臋cenie si臋 tylko temu projektowi. Ka偶dy kurs – a jest ich obecnie ju偶 50! – trzeba by艂o przygotowa膰, nagra膰 i dokona膰 zgrabnej postprodukcji鈥 i by艂a to praca, kt贸ra spoczywa艂a w 100% na moich barkach. 呕adne delegowanie zada艅 nie wchodzi艂o tutaj w gr臋. Dlatego w ci膮gu dos艂ownie 2-3 dni dokona艂am reorganizacji pracy zespo艂u. Nikogo nie zwolni艂am, nikomu nie odebra艂am stanowiska, wr臋cz przeciwnie. Dokona艂am tylko drobnych roszad, cz臋艣膰 zada艅 skierowa艂am do outsourcingu i w ci膮gu czterech tygodni by艂am gotowa do premiery Akademii Online. Praca tytaniczna – ale warta ka偶dej po艣wi臋conej na ni膮 sekundy.

Jak wygl膮da obecnie rynek stylizacji paznokci w Polsce?

Subrynek stylizacji paznokci stanowi integralna台 cze台s虂c虂 szeroko pojmowanego rynku us艂ug kosmetycznych, ale z uwagi na specyficzny charakter podejmowanej na nim dzia艂alnos虂ci, wymyka sie台 on jednoznacznej analizie. Szacuje sie台, z虈e polski rynek lakier贸w hybrydowych wart jest 700 mln z艂otych, a ponad 30% lakier贸w s虂wiat艂outwardzalnych doste台pnych na globalnym rynku kosmetycznym powsta艂o w Polsce zaledwie w cia台gu ostatnich trzech lat. Z badan虂 Kantar Millward Brown wynika, z虈e 34% Polek pokrywa paznokcie lakierem hybrydowym, a 35% stosuje klasyczne lakiery lub odz虈ywki. Powyz虈sze dane mog艂yby wskazywac虂, z虈e mamy do czynienia z rynkiem dojrza艂ym, dysponuja台cym sprawdzonymi modelami biznesowymi, pre台z虈nie dzia艂aja台cym systemem edukacji, zaawansowanymi technologiami oraz doskonale poznanymi schematami zachowan虂 konsumenckich.

Tymczasem stylis虂ci prowadza台cy gabinety 鈥 ale takz虈e zatrudnieni w salonach kosmetycznych 鈥 w bardzo istotnym stopniu traca台 pod wzgle台dem zar贸wno finansowym, jak i prestiz虈owym na wyraz虂nym rozwoju szarej strefy. Brakuje jednolitych wytycznych dotycza台cych zapobiegania zaka偶enion i chorobom zaka藕nym oraz zwalczania ich u klient贸w, kt贸rzy sa台 przez to pozbawieni z虂r贸de艂 rzetelnej wiedzy na temat ewentualnych powik艂an虂 pozabiegowych. Chaos i brak jednolitych wzorc贸w edukacyjnych destabilizuje w oczywisty spos贸b takz虈e rynek us艂ug szkoleniowych, sprawiaja台c, z虈e wykonywania zabieg贸w podejmuja台 sie台 niekiedy osoby, kt贸re nie dysponuja台 wystarczaja台cymi kwalifikacjami. Niedostateczne umieje台tnos虂ci (tak z zakresu kompetencji mie台kkich, jak i twardych) sprawiaja台 takz虈e, z虈e stylis虂ci paznokci 鈥 pozbawieni wiedzy oraz umieje台tnos虂ci z zakresu prowadzenia dzia艂alnos虂ci gospodarczej 鈥 balansuja台 na granicy rentownos虂ci, za jedyny spos贸b promocji swoich us艂ug uznaja台c znaczne obniz虈anie cen oferowanych us艂ug. Przepraszam, je艣li przedstawiam ca艂o艣膰 w tak ciemnych barwach鈥 ale z biznesowego punktu widzenia sytuacja nie wygl膮da optymistycznie. Dla r贸wnowagi dodam jednak, 偶e modelowanie paznokci to fantastyczna dziedzina, kt贸ra daje znakomite warunki do samorozwoju, pozwala satysfakcjonuj膮co zarabia膰 i prowadzi膰 biznes oparty w du偶ym stopniu na kreatywno艣ci i artyzmie鈥 To ca艂kowicie szczera rekomendacja! Do艣膰 cz臋sto kobietom brakuje jednak podstaw z zakresu przedsi臋biorczo艣ci. To przykre鈥 ale od kilku lat podejmuj臋 dzia艂ania edukacyjne maj膮ce zmieni膰 ten stan rzeczy. I jestem pe艂na wiary, 偶e wsp贸lnymi si艂ami uda nam si臋 osi膮gn膮膰 sukces!

Jakie s膮 Twoje plany na przysz艂o艣膰?

Planuj臋 by膰 szcz臋艣liwa. Przepraszam, mam 艣wiadomo艣膰, 偶e nie taka odpowied藕 powinna pa艣膰 w tym miejscu鈥 Ale je艣li zak艂adamy, 偶e moje wypowiedzi b臋d膮 absolutnie szczere – to dok艂adnie tak brzmi m贸j plan. Biznes ca艂y czas pozostaje moim oczkiem w g艂owie, ale jestem ju偶 na takim etapie rozwoju, 偶e mog臋 lekko przesun膮膰 艣rodek ci臋偶ko艣ci 偶yciowych priorytet贸w. Czego i Wam 偶ycz臋, Szanowni Czytelnicy!

Paulina Pastuszak (foto. Jacek Kami艅ski)

Paulina Pastuszak

Hobby, jakim by艂a dla niej聽stylizacja paznokci, stopniowo przerodzi艂o si臋 w spos贸b na 偶ycie i 艣wietnie prosperuj膮cy biznes. Oferuje us艂ugi szkoleniowe, wydaje ksi膮偶ki i tworzy podcasty. Jest 艣wiatowej s艂awy edukatork膮 鈥 jedn膮 z nielicznych instruktorek na 艣wiecie prowadz膮cych szkolenia na 5 kontynentach. Nawet w tak trudnych dla jej bran偶y czasach pandemii podwoi艂a przychody swojej firmy. Paulina Pastuszak jest finalistk膮 13. edycji konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku: przych贸d poni偶ej 10 mln z艂, kt贸rej Partnerem jest DPD Polska.

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close