Paulina Pastuszak (foto. Jacek Kami艅ski)

Poczucie misji ca艂y czas pcha j膮 do przodu

Szacuje sie台, z虈e polski rynek lakier贸w hybrydowych wart jest 700 mln z艂otych, a ponad 30% lakier贸w s虂wiat艂outwardzalnych doste台pnych na globalnym rynku kosmetycznym powsta艂o w Polsce zaledwie w cia台gu ostatnich trzech lat. O mo偶liwo艣ciach i problemach polskiej bran偶y stylizacji paznokci, poczuciu misji i rozci膮ganiu doby do 30 godzin rozmawiamy z ekspertk膮 i edukatork膮 Paulin膮 Pastuszak, laureatk膮 13. edycji konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku: przych贸d poni偶ej 10 mln z艂, kt贸rej patronuje DPD Polska.

Prowadzisz w艂asn膮 firm臋, szkolisz i edukujesz, wydajesz ksi膮偶ki, piszesz artyku艂y, nagrywasz podcasty i filmy, podr贸偶ujesz, anga偶ujesz si臋 w social media鈥 Jak znajdujesz na to wszystko czas?

To pytanie pada tak cz臋sto, 偶e a偶 nagra艂am podcast o zarz膮dzaniu sob膮 w czasie! Rzeczywi艣cie, liczba i r贸偶norodno艣膰 pomys艂贸w, kt贸re realizuj臋, bywaj膮 czasem nies艂ychanie obfite (by nie powiedzie膰 – szalonae), ale taki mam styl funkcjonowania. Nie cierpi臋 nudy i stagnacji – to kwestia mojej osobowo艣ci. Z drugiej jednak strony, nie wyobra偶am sobie permanentnego powielania utartych – cho膰by i przynosz膮cych profity – rozwi膮za艅, bo to uwstecznianie biznesu. Bran偶a beauty, rynek szkole艅 online i social media rozwijaj膮 si臋 w nies艂ychanym tempie. Je艣li nie b臋dziemy trzyma膰 r臋ki na pulsie, nie ma mowy o tym, by utrzyma膰 si臋 w czo艂贸wce – o fotelu lidera nawet nie wspomn臋! – ekspert贸w w swojej bran偶y. Dlatego na realizacj臋 pewnych zada艅 czas po prostu MUSI si臋 znale藕膰. Stosuj臋 r贸偶ne techniki kt贸re sprawiaj膮, 偶e z niepozornej doby jestem w stanie wycisn膮膰 niemal 30 godzin. Jakie przyzwyczajenia s膮 dla mnie szczeg贸lnie wa偶ne? Zasada dw贸ch minut – je艣li dane zadanie jestem w stanie wykona膰 w tym czasie: podejmuj臋 si臋 jego realizacji bez grama w膮tpliwo艣ci. Od razu. Chc臋 mie膰 je z g艂owy. I druga kwestia: nie ma odk艂adania 鈥瀗a p贸藕niej鈥. Nie ma. Nie i koniec. Je艣li dzi艣 mia艂am przysi膮艣膰 do kolaudacji niewdzi臋cznego materia艂u – to przysiadam. 呕adne b贸le g艂owy, braki nastroju czy ch臋ci wyj艣cia do kina nie maj膮 tutaj znaczenia. Pilnuj臋 termin贸w z 偶elazn膮 konsekwencj膮. I na d艂u偶sz膮 met臋 taki spos贸b dzia艂ania sprawdza si臋 bardzo dobrze.

A jak i kiedy zacz臋艂o si臋 Twoje zainteresowanie stylizacj膮 paznokci?

Historia nadzwyczaj trywialna. Sama korzysta艂am z zabieg贸w stylizacji paznokci, kt贸re jednak dwie dekady temu by艂y znacznie dro偶sze i mocno uderza艂y w studenck膮 kiesze艅. Pomy艣la艂am wi臋c, 偶e odb臋d臋 szkolenie i poradz臋 sobie sama. Na w艂asn膮 r臋k臋 – dos艂ownie i w przeno艣ni. I rzeczywi艣cie: pocz膮tkowo korzysta艂am ze zdobytej wiedzy tylko na sw贸j w艂asny u偶ytek, ale szybko dosz艂am do wniosku, 偶e to mo偶e by膰 艣wietny spos贸b na podratowanie bud偶etu. P贸藕niej posz艂am o krok dalej: zacz臋艂am startowa膰, z fajnymi rezultatami, w bran偶owych mistrzostwach. Nast臋pnie pojawi艂y si臋 propozycje przygotowywania artyku艂贸w dla prasy bran偶owej oraz wyst膮pie艅 dla kongres贸w kosmetycznych. Ta kula 艣nie偶na powoli si臋 rozp臋dza艂a i przybiera艂a coraz wi臋ksze rozmiary – dystrybucja regionalna, krajowa, program w TVN Style, radiowa i telewizyjna reklama popularnego preparatu do paznokci鈥 W pewnym momencie by艂am zmuszona zawiesi膰 prace nad doktoratem, bo bran偶a beauty poch艂on臋艂a mnie bez reszty.

Paulina Pastuszak i 艁ukasz Zembowicz (DPD Poland)
Paulina Pastuszak i 艁ukasz Zembowicz (DPD Poland)

Co sprawi艂o, 偶e od prowadzenia w艂asnego salonu przesz艂a艣 do szkolenia i edukacji? Mia艂a艣 鈥減oczucie misji鈥?

Poczucie misji pojawi艂o si臋 ju偶 nieco p贸藕niej: gdy zobaczy艂am setki przepi艂owanych do 偶ywego mi臋sa paznokci鈥 dziesi膮tki sk贸rek potarganych do krwi przez frezark臋鈥 tysi膮ce brudnych, u偶ywanych wielorazowo pilnik贸w. Niestety, dba艂o艣膰 o bezpiecze艅stwo i higien臋 pracy w wielu salonach kosmetycznych nadal pozostawia sporo do 偶yczenia. I jest to eufemizm. W mniej formalnych wypowiedziach okre艣lam ten stan rzeczy znacznie dosadniej. I nie ma mojej zgody na takie bagatelizowanie tematu. Uwa偶am, 偶e bran偶a us艂ug kosmetycznych sama strzela sobie w kolano nie przyk艂adaj膮c nale偶ytej wagi do聽 zasad dezynfekcji i sterylizacji. Czy sama mog臋 ten stan rzeczy zmieni膰? Jeszcze pi臋膰 lat temu odpowiedzia艂abym: 鈥濧le偶 sk膮d! Ja, sama?! Niemo偶liwe.鈥 Ale teraz jestem w stanie z dum膮 powiedzie膰, 偶e moje dzia艂ania edukacyjne przynosz膮 rezultaty i coraz wi臋cej m艂odych adept贸w Nail Artu wie, 偶e r臋kawiczki to podstawa, a sterylizacja nie powinna by膰 przeprowadzana w piekarniku鈥 Dodatkowo od zawsze dobrze czu艂am si臋 w roli prelegenta – wyk艂adowcy – nauczyciela, st膮d z 艂atwo艣ci膮 wesz艂am w rol臋 instruktora o wyrazistych pogl膮dach. I cieszy mnie fakt, 偶e owo poczucie misji ca艂y czas pcha mnie do przodu, czego oznak膮 s膮 chocia偶by dwie z moich publikacji akademickich po艣wi臋conych piel臋gnacji d艂oni i stylizacji paznokci w艂a艣nie! Dla mnie to gigantyczny pow贸d do dumy, ale i wyra藕na nobilitacja dla naszej bran偶y, kt贸ra – mam nadziej臋 – powoli przestaje kojarzy膰 si臋 z banalnym i niewymagaj膮cym aktywacji z艂o偶onych proces贸w my艣lowych malowaniem paznokietk贸w.

Prowadzisz szkolenia na 5 kontynentach. Jak zbudowa艂a艣 mark臋 osobist膮, kt贸ra jest rozpoznawalna na arenie mi臋dzynarodowej?

W dobie global village to nic trudnego. Niezale偶nie od tego, czy szkoli艂am w USA, Meksyku, Peru, Capo Verde, w znacznej cz臋艣ci Europy, w Egipcie i Indiach, na Malediwach, Sri Lance, Mauritiusie, w Mongolii, Wietnamie czy Tajlandii, scenariusz by艂 identyczny.聽 Prezentowa艂am ofert臋 szkole艅, proponowa艂am dat臋 szkolenia鈥 i kupowa艂am bilet lotniczy. Kocham podr贸偶e i by艂o dla mnie oczywiste, 偶e nie ma lepszego sposobu na 偶ycie ni偶 po艂膮czenie przyjemnego z po偶ytecznym. Dlatego od lat stosuj臋 sprawdzony schemat: wyb贸r interesuj膮cej destynacji, poprowadzenie kursu, a p贸藕niej minimum 10 dni zwiedzania. I kursanci zawsze widz膮, 偶e takie szkolenia sprawiaj膮 mi gigantyczn膮 rado艣膰. 呕e daj臋 z siebie 200%, by przekaza膰 im maksymaln膮 dawk臋 wiedzy. 呕e fascynuje mnie ich kultura i z wielk膮 rado艣ci膮 po szkoleniu p贸jd臋 z lokalesami na lokalny ryneczek lub pla偶臋. Tutaj w przepi臋kny spos贸b zaciera si臋 ju偶 granica mi臋dzy klasyczn膮 zale偶no艣ci膮 ucze艅 – szkoleniowiec, a nawi膮zuj膮 si臋 g艂臋bsze relacje. Dlatego praktycznie zawsze po odbyciu聽 pierwszego szkolenia zapraszana by艂am przez konkretnego organizatora po raz kolejny. I zyska艂am opini臋 fantastycznego, empatycznego trenera, kt贸ry r贸wnie dobrze radzi sobie z wycofanymi kursantami w U艂an Bator, jak i z przecudnym, rozkrzyczanym t艂umkiem kolorowych Peruwianek.

W czasie pandemii lockdowny wymusi艂y d艂ugotrwa艂e zamkni臋cie salon贸w, przez co wiele os贸b z bran偶y stylizacji paznokci zapewne musia艂o si臋 skupi膰 przede wszystkim na przetrwaniu, a nie na edukacji i rozwoju. Jak to wp艂yn臋艂o na Twoj膮 dzia艂alno艣膰?

Mam 艣wiadomo艣膰, 偶e zabrzmi to wyj膮tkowo niefortunnie, ale dla mojej firmy lockdowny by艂y niczym gwiazdka z nieba. Do nagra艅 Akademii Online szykowa艂am si臋 ju偶 od kilku lat ale nigdy – mimo naprawd臋 sensownego planowania – nie mia艂am do艣膰 czasu i przestrzeni, by wygospodarowa膰 3-4 pe艂ne tygodnie na po艣wi臋cenie si臋 tylko temu projektowi. Ka偶dy kurs – a jest ich obecnie ju偶 50! – trzeba by艂o przygotowa膰, nagra膰 i dokona膰 zgrabnej postprodukcji鈥 i by艂a to praca, kt贸ra spoczywa艂a w 100% na moich barkach. 呕adne delegowanie zada艅 nie wchodzi艂o tutaj w gr臋. Dlatego w ci膮gu dos艂ownie 2-3 dni dokona艂am reorganizacji pracy zespo艂u. Nikogo nie zwolni艂am, nikomu nie odebra艂am stanowiska, wr臋cz przeciwnie. Dokona艂am tylko drobnych roszad, cz臋艣膰 zada艅 skierowa艂am do outsourcingu i w ci膮gu czterech tygodni by艂am gotowa do premiery Akademii Online. Praca tytaniczna – ale warta ka偶dej po艣wi臋conej na ni膮 sekundy.

Jak wygl膮da obecnie rynek stylizacji paznokci w Polsce?

Subrynek stylizacji paznokci stanowi integralna台 cze台s虂c虂 szeroko pojmowanego rynku us艂ug kosmetycznych, ale z uwagi na specyficzny charakter podejmowanej na nim dzia艂alnos虂ci, wymyka sie台 on jednoznacznej analizie. Szacuje sie台, z虈e polski rynek lakier贸w hybrydowych wart jest 700 mln z艂otych, a ponad 30% lakier贸w s虂wiat艂outwardzalnych doste台pnych na globalnym rynku kosmetycznym powsta艂o w Polsce zaledwie w cia台gu ostatnich trzech lat. Z badan虂 Kantar Millward Brown wynika, z虈e 34% Polek pokrywa paznokcie lakierem hybrydowym, a 35% stosuje klasyczne lakiery lub odz虈ywki. Powyz虈sze dane mog艂yby wskazywac虂, z虈e mamy do czynienia z rynkiem dojrza艂ym, dysponuja台cym sprawdzonymi modelami biznesowymi, pre台z虈nie dzia艂aja台cym systemem edukacji, zaawansowanymi technologiami oraz doskonale poznanymi schematami zachowan虂 konsumenckich.

Tymczasem stylis虂ci prowadza台cy gabinety 鈥 ale takz虈e zatrudnieni w salonach kosmetycznych 鈥 w bardzo istotnym stopniu traca台 pod wzgle台dem zar贸wno finansowym, jak i prestiz虈owym na wyraz虂nym rozwoju szarej strefy. Brakuje jednolitych wytycznych dotycza台cych zapobiegania zaka偶enion i chorobom zaka藕nym oraz zwalczania ich u klient贸w, kt贸rzy sa台 przez to pozbawieni z虂r贸de艂 rzetelnej wiedzy na temat ewentualnych powik艂an虂 pozabiegowych. Chaos i brak jednolitych wzorc贸w edukacyjnych destabilizuje w oczywisty spos贸b takz虈e rynek us艂ug szkoleniowych, sprawiaja台c, z虈e wykonywania zabieg贸w podejmuja台 sie台 niekiedy osoby, kt贸re nie dysponuja台 wystarczaja台cymi kwalifikacjami. Niedostateczne umieje台tnos虂ci (tak z zakresu kompetencji mie台kkich, jak i twardych) sprawiaja台 takz虈e, z虈e stylis虂ci paznokci 鈥 pozbawieni wiedzy oraz umieje台tnos虂ci z zakresu prowadzenia dzia艂alnos虂ci gospodarczej 鈥 balansuja台 na granicy rentownos虂ci, za jedyny spos贸b promocji swoich us艂ug uznaja台c znaczne obniz虈anie cen oferowanych us艂ug. Przepraszam, je艣li przedstawiam ca艂o艣膰 w tak ciemnych barwach鈥 ale z biznesowego punktu widzenia sytuacja nie wygl膮da optymistycznie. Dla r贸wnowagi dodam jednak, 偶e modelowanie paznokci to fantastyczna dziedzina, kt贸ra daje znakomite warunki do samorozwoju, pozwala satysfakcjonuj膮co zarabia膰 i prowadzi膰 biznes oparty w du偶ym stopniu na kreatywno艣ci i artyzmie鈥 To ca艂kowicie szczera rekomendacja! Do艣膰 cz臋sto kobietom brakuje jednak podstaw z zakresu przedsi臋biorczo艣ci. To przykre鈥 ale od kilku lat podejmuj臋 dzia艂ania edukacyjne maj膮ce zmieni膰 ten stan rzeczy. I jestem pe艂na wiary, 偶e wsp贸lnymi si艂ami uda nam si臋 osi膮gn膮膰 sukces!

Jakie s膮 Twoje plany na przysz艂o艣膰?

Planuj臋 by膰 szcz臋艣liwa. Przepraszam, mam 艣wiadomo艣膰, 偶e nie taka odpowied藕 powinna pa艣膰 w tym miejscu鈥 Ale je艣li zak艂adamy, 偶e moje wypowiedzi b臋d膮 absolutnie szczere – to dok艂adnie tak brzmi m贸j plan. Biznes ca艂y czas pozostaje moim oczkiem w g艂owie, ale jestem ju偶 na takim etapie rozwoju, 偶e mog臋 lekko przesun膮膰 艣rodek ci臋偶ko艣ci 偶yciowych priorytet贸w. Czego i Wam 偶ycz臋, Szanowni Czytelnicy!

Paulina Pastuszak (foto. Jacek Kami艅ski)

Paulina Pastuszak

Hobby, jakim by艂a dla niej聽stylizacja paznokci, stopniowo przerodzi艂o si臋 w spos贸b na 偶ycie i 艣wietnie prosperuj膮cy biznes. Oferuje us艂ugi szkoleniowe, wydaje ksi膮偶ki i tworzy podcasty. Jest 艣wiatowej s艂awy edukatork膮 鈥 jedn膮 z nielicznych instruktorek na 艣wiecie prowadz膮cych szkolenia na 5 kontynentach. Nawet w tak trudnych dla jej bran偶y czasach pandemii podwoi艂a przychody swojej firmy. Paulina Pastuszak jest finalistk膮 13. edycji konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Biznes Roku: przych贸d poni偶ej 10 mln z艂, kt贸rej Partnerem jest DPD Polska.

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szmink膮
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Sto艂ecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Tw贸j Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni