Kamila Kaliszyk (Mastercard)

Szklany sufit i podw贸jne standardy to mit? Biznes ma wci膮偶 wiele do zrobienia

Kamila Kaliszyk, Mastercard

Nasze spo艂ecze艅stwo jest w trakcie procesu epokowej zmiany, polegaj膮cej na zapewnieniu r贸wnego uczestnictwa kobiet i m臋偶czyzn w r贸偶nych obszarach 偶ycia publicznego. Kluczowa w tym procesie jest aktywizacja zawodowa kobiet i dlatego tak istotn膮 rol臋 do odegrania ma biznes.

Mimo, 偶e sytuacja si臋 zmienia, w 100 lat po nadaniu Polkom praw wyborczych, wci膮偶 jest wiele do zrobienia. Kobiety na 艣cie偶ce swojej kariery nadal musz膮 zmaga膰 si臋 ze 鈥瀞zklanymi sufitami鈥, stereotypami czy podw贸jnymi standardami. Du偶e znaczenie ma podej艣cie firm do tego problemu. W Mastercard wierzymy, 偶e w r贸偶norodno艣ci tkwi si艂a, dlatego konsekwentnie inwestujemy w programy, kt贸re t臋 r贸偶norodno艣膰 rozwijaj膮.

Zobowi膮zanie Mastercard na rzecz wspierania kobiet w miejscu pracy przynosi pozytywne efekty. Globalnie 60% kobiet w firmie pracuje w obszarach 艣ci艣le zwi膮zanych z technologi膮, a w polskim biurze po艂owa wszystkich pracownik贸w to kobiety. One te偶 pracuj膮 cz臋sto w obszarach tradycyjnie uznanych za 鈥瀖臋skie鈥 鈥 czyli w dzia艂ach sprzeda偶y i technologicznym.

Przyk艂ad idzie z g贸ry

Dbamy r贸wnie偶 o r贸wnowag臋 pod wzgl臋dem wysoko艣ci wynagrodze艅. Prezes Mastercard na 艣wiat, Ajay Banga, zdecydowa艂, 偶e kobiety i m臋偶czy藕ni na tych samych stanowiskach b臋d膮 zarabia膰 tyle samo. Niestety nie jest to norm膮. Z danych GUS wynika, 偶e statystyczna Polka, wykonuj膮ca tak膮 sam膮 lub por贸wnywaln膮 prac臋 co m臋偶czyzna, zarabia od niego 艣rednio o od 7 proc. do 18,5 proc. mniej.

Mamy te偶 w Mastercard zobowi膮zanie dotycz膮ce obowi膮zkowej obecno艣ci kobiet w procesie rekrutacji na stanowiska kierownicze. Dzi臋ki temu np. stanowisko dyrektora generalnego Mastercard w Hiszpanii oraz Francji obj臋艂y kobiety, a ostatnio nasza kole偶anka z Polski, Marta 呕yci艅ska, awansowa艂a na dyrektora ds. marketingu i komunikacji na Europ臋 艢rodkowo-Wschodni膮.

Realizujemy te偶 dzia艂ania coachingowe i mentorigowe nakierowane na rozw贸j zawodowy kobiet. Chodzi przede wszystkim o nasz膮 globaln膮 sie膰 Women鈥檚 Leadership Network. W ramach europejskiej ods艂ony tej inicjatywy funkcjonuje te偶 nasz Mentoring Program, do kt贸rego mo偶e przyst膮pi膰 ka偶da kobieta, kt贸ra pracuje w Mastercard.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Czy m臋偶czy藕ni maj膮 wi臋ksze przywileje w biznesie?

Pomagamy r贸wnie偶 w 艂膮czeniu r贸l zawodowych z rodzinnymi. Oferujemy pracownikom np. 8-tygodniowy, p艂atny urlop ojcowski. Wygodnym rozwi膮zaniem jest tak偶e mo偶liwo艣膰 pracy zdalnej i elastyczny czas pracy.

Osobi艣cie cieszy mnie fakt, 偶e temat r贸偶norodno艣ci i wspierania rozwoju kobiet coraz cz臋艣ciej jest tematem dyskusji. Mam nadziej臋, 偶e nie jest to chwilowa moda, a trwa艂a zmiana. Chcia艂abym za kilka lat widzie膰 jeszcze wi臋cej Polek na najwy偶szych szczeblach zarz膮dzania albo prowadz膮cych w艂asn膮 firm臋. Wierz臋, 偶e zmierzamy w dobrym kierunku i 偶e taka wizja bardziej 鈥瀔obiecego biznesu鈥 jest jak najbardziej realna. Sama zobowi膮zuj臋 si臋, 偶eby t臋 wizj臋 urzeczywistnia膰 r贸wnie偶 w kolejnych latach.

***

Powy偶szy komentarz ekspertki jest cz臋艣ci膮 Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 – „Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie.聽CA艁Y RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ!

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close