Kamila Kaliszyk (Mastercard)

Szklany sufit i podwójne standardy to mit? Biznes ma wciąż wiele do zrobienia

Kamila Kaliszyk, Mastercard

Nasze społeczeństwo jest w trakcie procesu epokowej zmiany, polegającej na zapewnieniu równego uczestnictwa kobiet i mężczyzn w różnych obszarach życia publicznego. Kluczowa w tym procesie jest aktywizacja zawodowa kobiet i dlatego tak istotną rolę do odegrania ma biznes.

Mimo, że sytuacja się zmienia, w 100 lat po nadaniu Polkom praw wyborczych, wciąż jest wiele do zrobienia. Kobiety na ścieżce swojej kariery nadal muszą zmagać się ze „szklanymi sufitami”, stereotypami czy podwójnymi standardami. Duże znaczenie ma podejście firm do tego problemu. W Mastercard wierzymy, że w różnorodności tkwi siła, dlatego konsekwentnie inwestujemy w programy, które tę różnorodność rozwijają.

Zobowiązanie Mastercard na rzecz wspierania kobiet w miejscu pracy przynosi pozytywne efekty. Globalnie 60% kobiet w firmie pracuje w obszarach ściśle związanych z technologią, a w polskim biurze połowa wszystkich pracowników to kobiety. One też pracują często w obszarach tradycyjnie uznanych za „męskie” – czyli w działach sprzedaży i technologicznym.

Przykład idzie z góry

Dbamy również o równowagę pod względem wysokości wynagrodzeń. Prezes Mastercard na świat, Ajay Banga, zdecydował, że kobiety i mężczyźni na tych samych stanowiskach będą zarabiać tyle samo. Niestety nie jest to normą. Z danych GUS wynika, że statystyczna Polka, wykonująca taką samą lub porównywalną pracę co mężczyzna, zarabia od niego średnio o od 7 proc. do 18,5 proc. mniej.

Mamy też w Mastercard zobowiązanie dotyczące obowiązkowej obecności kobiet w procesie rekrutacji na stanowiska kierownicze. Dzięki temu np. stanowisko dyrektora generalnego Mastercard w Hiszpanii oraz Francji objęły kobiety, a ostatnio nasza koleżanka z Polski, Marta Życińska, awansowała na dyrektora ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią.

Realizujemy też działania coachingowe i mentorigowe nakierowane na rozwój zawodowy kobiet. Chodzi przede wszystkim o naszą globalną sieć Women’s Leadership Network. W ramach europejskiej odsłony tej inicjatywy funkcjonuje też nasz Mentoring Program, do którego może przystąpić każda kobieta, która pracuje w Mastercard.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy mężczyźni mają większe przywileje w biznesie?

Pomagamy również w łączeniu ról zawodowych z rodzinnymi. Oferujemy pracownikom np. 8-tygodniowy, płatny urlop ojcowski. Wygodnym rozwiązaniem jest także możliwość pracy zdalnej i elastyczny czas pracy.

Osobiście cieszy mnie fakt, że temat różnorodności i wspierania rozwoju kobiet coraz częściej jest tematem dyskusji. Mam nadzieję, że nie jest to chwilowa moda, a trwała zmiana. Chciałabym za kilka lat widzieć jeszcze więcej Polek na najwyższych szczeblach zarządzania albo prowadzących własną firmę. Wierzę, że zmierzamy w dobrym kierunku i że taka wizja bardziej „kobiecego biznesu” jest jak najbardziej realna. Sama zobowiązuję się, żeby tę wizję urzeczywistniać również w kolejnych latach.

***

Powyższy komentarz ekspertki jest częścią Raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką – „Szanse i bariery dla kobiet na rynku pracy oraz w biznesie. CAŁY RAPORT ZNAJDZIEJSZ TUTAJ!