Klasa 艣rednia Polacy - Dane statystyczne

Co trzeci Polak zalicza siebie do klasy 艣redniej

Co trzeci Polak (35%) zalicza siebie do klasy 艣redniej. 36% badanych uwa偶a, 偶e do klasy 艣redniej nale偶膮 Polacy, kt贸rzy zarabiaj膮 miesi臋cznie na r臋k臋 mi臋dzy 4 a 6 tys. z艂. Wi臋kszo艣膰 Polak贸w (65%) uwa偶a, 偶e pa艅stwo powinno d膮偶y膰 do takiego rozwoju gospodarki, 偶eby ludzie si臋 bogacili dzi臋ki swojej pracy, ale ju偶 prawie co trzeci (30%) jest zdania, 偶e wszyscy powinni zarabia膰 na podobnym, 艣rednim poziomie. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 badanych (74%) spodziewa si臋 r贸偶nych dzia艂a艅 unikowych ze strony przedsi臋biorc贸w lub przenoszenia koszt贸w na konsument贸w po zapowiedziach og艂oszonych w 鈥濸olskim 艁adzie鈥 - tak wynika z badania przeprowadzonego dla serwisu ciekaweliczby.pl na panelu Ariadna.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Polacy o klasie 艣redniej

Jedna trzecia Polak贸w (35%) zalicza siebie do klasy 艣redniej, a 30% uwa偶a, 偶e troch臋 do niej nale偶y, a troch臋 nie. 23% nie zalicza siebie do klasy 艣redniej, a 12% badanych odpowiedzia艂o, 偶e nie wie, czym jest klasa 艣rednia.

Do klasy 艣redniej zaliczy艂o si臋 wi臋cej wyborc贸w Koalicji Obywatelskiej (52%) oraz Prawa i Sprawiedliwo艣ci (47%) ni偶 wyborc贸w Polski 2050 Szymona Ho艂owni (38%) czy Lewicy (34%).

Kto nale偶y do klasy 艣redniej?

Wed艂ug 36% Polak贸w klas臋 艣redni膮 tworz膮 osoby zarabiaj膮ce od 4 do 6 tys. z艂 miesi臋cznie na r臋k臋. Prawie co czwarty badany (24%) uwa偶a, 偶e do klasy 艣redniej nale偶膮 osoby zarabiaj膮ce mi臋dzy 2 a 4 tys. z艂, ale r贸wnie偶 prawie co czwarty (23%) s膮dzi, 偶e mi臋dzy 6 a 8 tys. z艂. Tylko 7% uwa偶a, 偶e osoby z klasy 艣redniej zarabiaj膮 powy偶ej 10 tys. z艂 netto.

Rozbie偶no艣ci w definiowaniu klasy 艣redniej przez Polak贸w

Badanie pokazuje, 偶e w kontek艣cie zarobk贸w klasa 艣rednia jest inaczej rozumiana przez osoby, kt贸re siebie do niej zaliczaj膮, a inaczej przez osoby, kt贸re uwa偶aj膮, 偶e do niej nie nale偶膮. W艣r贸d os贸b, kt贸re zaliczy艂y si臋 do klasy 艣redniej, najwi臋cej, bo 38% uwa偶a, 偶e klasa 艣rednia zarabia mi臋dzy 4 a 6 tys. z艂 miesi臋cznie na r臋k臋, ale ju偶 w艣r贸d tych os贸b, kt贸re nie zaliczy艂y si臋 do tej klasy, przewa偶aj膮 odpowiedzi, 偶e klasa 艣rednia zarabia wi臋cej, bo mi臋dzy 6 a 8 tys. z艂.

W艣r贸d wyborc贸w zar贸wno partii rz膮dz膮cej, jak i ugrupowa艅 opozycyjnych dominuje przekonanie, 偶e osoby z klasy 艣redniej zarabiaj膮 miesi臋cznie na r臋k臋 mi臋dzy 4 a 6 tys. z艂. Je艣li chodzi o definiowanie zarobk贸w klasy 艣redniej, to odpowiedzi wyborc贸w Koalicji Obywatelskiej, Polski 2050 Szymona Ho艂owni i Lewicy s膮 na do艣膰 zbli偶onym poziomie. Na tym tle wyr贸偶niaj膮 si臋 odpowiedzi wyborc贸w PiS, z kt贸rych co czwarty (25%) uwa偶a, 偶e do klasy 艣redniej nale偶膮 Polacy zarabiaj膮cy mi臋dzy 2 a 4 tys. z艂. W艣r贸d wyborc贸w partii opozycyjnych pogl膮d ten podziela mi臋dzy 12% a 16% badanych.

Klasa 艣rednia a decyzje rz膮dowe

Wi臋kszo艣膰 Polak贸w (65%) uwa偶a, 偶e pa艅stwo powinno d膮偶y膰 do takiego rozwoju gospodarki, 偶eby ludzie bogacili si臋 dzi臋ki swojej pracy, ale ju偶 prawie co trzeci (30%) popiera model pa艅stwa, w kt贸rym wszyscy obywatele zarabiaj膮 na podobnym, 艣rednim poziomie. Tylko 5% uwa偶a, 偶e pa艅stwo powinno d膮偶y膰 do takiego rozwoju gospodarki, 偶eby ludzie si臋 bogacili dzi臋ki dodatkom socjalnym.

W艣r贸d wyborc贸w Koalicji Obywatelskiej, Polski 2050 Szymona Ho艂owni, ale r贸wnie偶 w艣r贸d wyborc贸w Lewicy zdecydowanie dominuje przekonanie, 偶e pa艅stwo powinno d膮偶y膰 do tego, 偶eby ludzie bogacili si臋 dzi臋ki swojej pracy (odpowiednio: 80%, 80%, 78%). W elektoracie Prawa i Sprawiedliwo艣ci takich os贸b jest zdecydowanie mniej, bo 60%. Co trzeci wyborca PiS (34%) opowiada si臋 za modelem pa艅stwa, w kt贸rym wszyscy zarabiaj膮 na podobnym, 艣rednim poziomie i to przekonanie jest prawie dwukrotnie cz臋stsze ni偶 w艣r贸d wyborc贸w partii opozycyjnych.

Polscy przedsi臋biorcy wobec 鈥濸olskiego 艂adu鈥

Na pytanie, co zrobi膮 polscy przedsi臋biorcy, gdy wzrosn膮 ich obci膮偶enia podatkowo-sk艂adkowe, co zosta艂o niedawno zapowiedziane przez rz膮d Zjednoczonej Prawicy w ramach 鈥濸olskiego 艁adu鈥, zdecydowana wi臋kszo艣膰 (74%) uwa偶a, 偶e przedsi臋biorcy b臋d膮 unika膰 p艂acenia wy偶szych obci膮偶e艅 albo b臋d膮 sobie odbija膰 straty kosztem konsument贸w. Najwi臋cej os贸b (36%) jest zdania, 偶e przedsi臋biorcy podnios膮 ceny produkt贸w i us艂ug, nast臋pnie 15% – 偶e zaczn膮 cz臋艣ciej zatrudnia膰 na czarno lub sami zaczn膮 pracowa膰 na czarno, 13% – 偶e zaczn膮 wprowadza膰 r贸偶nego rodzaju optymalizacje podatkowe, 10% – 偶e przenios膮 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 do innych kraj贸w lub raj贸w podatkowych. Tylko 8% uwa偶a, 偶e przedsi臋biorcy zaczn膮 po prostu p艂aci膰 wy偶sze obci膮偶enia podatkowo-sk艂adkowe.

Prawie po艂owa wyborc贸w Koalicji Obywatelskiej, Polski 2050 Szymona Ho艂owni i Lewicy (odpowiednio: 44%, 45%, 46%) jest zdania, 偶e przedsi臋biorcy podnios膮 ceny produkt贸w i us艂ug. Z kolei w艣r贸d wyborc贸w PiS my艣li tak zaledwie 25%. W elektoracie partii rz膮dz膮cej jest te偶 zdecydowanie najwi臋cej os贸b, bo prawie co piaty (19%), zak艂adaj膮cych, 偶e przedsi臋biorcy po prostu si臋 podporz膮dkuj膮 i zaczn膮 p艂aci膰 wi臋cej. W elektoracie partii opozycyjnych ten pogl膮d podziela zaledwie mi臋dzy 2% a 5% wyborc贸w.

Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone dla serwisu ciekaweliczby.pl na og贸lnopolskim panelu badawczym Ariadna. Pr贸ba og贸lnopolska losowo-kwotowa N=1057 os贸b w wieku od 18 lat wzwy偶. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla p艂ci, wieku i wielko艣ci miejscowo艣ci zamieszkania. Termin realizacji: 28 鈥 31 maja 2021 roku. Metoda: CAWI.

Ciekaweliczby.pl to autorski projekt edukacyjny przybli偶aj膮cy opinii publicznej warte poznania fakty oparte o konkretne dane liczbowe. Ide膮 jest prezentowanie danych tak, by ka偶dy m贸g艂 艂atwo wyci膮gn膮膰 z nich obiektywne wnioski i krytycznie spojrze膰 na otaczaj膮c膮 nas rzeczywisto艣膰. To cenna umiej臋tno艣膰 w dobie post-prawdy, gdy granice mi臋dzy faktem i opini膮, prawd膮 i fa艂szem, informacj膮 i dezinformacj膮 coraz bardziej si臋 zacieraj膮. Wi臋cej na www.ciekaweliczby.pl

Ariadna to og贸lnopolski panel badawczy audytowany przez Organizacj臋 Firm Badania Opinii Rynku (OFBOR).聽

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close