Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Polacy robią zakupy świąteczne na ostatnią chwilę. W grudniu największe centra handlowe odwiedzi ponad 1 mln klientów

Polacy robią zakupy świąteczne na ostatnią chwilę. W grudniu największe centra handlowe odwiedzi ponad 1 mln klientów

Jak robić zakupy świąteczne, żeby nie zbankrutować
Christmas image created by Freepik

 

 

Polacy wykarzą się świąteczną rozwagą kupując prezenty świąteczne. Większość z nas zamiast wychodzenia z domu wybierze zakupy przez Internet. Co piąta osoba poświęci na to tylko godzinę, a co druga od 2 do 4 godzin. Centrum handlowe przed Świętami odwiedza co drugi Polak, poszukując zwłaszcza produktów na promocji – wynika z badania zleconego przez CBRE. Największe galerie odwiedzi średnio ponad 1 mln klientów. Zakupowa rozwaga nie idzie jednak w parze ze strategicznym planowaniem momentu zakupowego szaleństwa. Na początku grudnia tylko co trzecia osoba zakupy miała już za sobą, reszta dopiero ruszy do sklepów.

Świąteczna aura w centrach handlowych trwa mniej więcej dwa miesiące. Wiele sklepów przygotowania rozpoczyna tuż po Wszystkich Świętych, choć są marki, które startują nawet wcześniej. Okazuje się jednak, że szybki start świątecznego klimatu nie chroni Polaków przed zakupami na ostatnią chwilę. Na początku grudnia niemal połowa z nas nie miała jeszcze prezentów. Jak co roku można się spodziewać, że największy wzrost natężenia ruchu odnotujemy w drugiej połowie grudnia, choć już teraz klientów jest dużo. Ogólnie grudzień to rekordowy miesiąc dla centrów handlowych, kiedy obroty sklepów są znacznie wyższe niż w pozostałych miesiącach.

Zakupy internetowe podbiły serca Polaków

Z badania przeprowadzonego na zlecenie CBRE wynika, że aż 44% Polaków na początku grudnia nie miało jeszcze zakupionych prezentów świątecznych. Mężczyźni częściej niż kobiety odkładają tę czynność na ostatnią chwilę – 47% Panów vs. 42% Pań. Zdecydowana większość z nas świąteczne zakupy zrobi przez Internet (63%), a co druga osoba odwiedzi centrum handlowe. Warto jednak podkreślić efekt synergii między światem online i offline. Z poprzedniego badania CBRE wynika, że aż 3 na 4 kupujących online odbiera towar w sklepie stacjonarnym, z czego 6 na 10 klientów przyznaje, że w sklepie, w którym odbiera towar zamówiony online, kupuje dodatkowe rzeczy.

Klienci realizujący zakupy online i odbierający je w sklepie są szczególnie wartościowi. Okazuje się bowiem, że ich zaangażowanie w zakupy nie słabnie w porównaniu do tradycyjnych konsumentów. To znowu oznacza, że są tak samo skłonni kupić coś na miejscu. To pokazuje, że handel tradycyjny i internetowy nie muszą się nawzajem zwalczać, wręcz przeciwnie, współpraca jest bardzo korzystna, zwłaszcza w okresie wzmożonej aktywności świątecznej.

Promocje w okresie świąt mają duże znaczeniu

Black Friday wypadł w tym roku 29 listopada. Okazuje się jednak, że dla prawie połowy Polaków piątkowe obniżki cen nie były wystarczającą motywacją do zakupów prezentów świątecznych. Większość z nas na promocje będzie polowało później – już 63% osób wskazuje, że obniżona cena wpływa na decyzję o zakupie, choć warto zwrócić uwagę, że na produkt z promocji dużo częściej decydują się kobiety – 72% w porównaniu do 54% mężczyzn. Co Polacy znajdą pod choinką? Większość kosmetyki, zabawki i książki.

Okres świąteczny obfituje w różnego rodzaju promocje w centrach handlowych. Wszystko zaczyna się od Black Friday i trwa przez cały grudzień. Sklepy starają się zachęcić konsumentów do większych zakupów, stąd często pojawiają się oferty typu „Kup dwa produkty, trzeci dostaniesz gratis”. Galerie handlowe odnotowują w grudniu także rekordowe wyniki pod względem odwiedzalności, największe mogą liczyć na ponad 1 mln klientów tylko w tym jednym miesiącu. Rosną także obroty sklepów w galeriach. Rekordziści w grudniu zyskują kilkadziesiąt procent więcej w stosunku do średniej z pozostałych miesięcy.

***

Metodologia: Badanie przeprowadzone w dniach 29.11-3.12.2019 roku dla CBRE na panelu Ariadna. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa. Liczba respondentów: 1028 osób powyżej 18 roku życia. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Raport świąteczny CBRE: https://www.cbre.com/report-download?PUBID=f1f7cd7a-217b-4bee-a6ea-640d6bf62e5a.

***

AUTOREM TEKSTU jest Magdalena Frątczak, Szefowa Sektora Handlowego CBRE.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

[newsletter_form type="minimal"]

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close