Jak robi膰 zakupy 艣wi膮teczne, 偶eby nie zbankrutowa膰

Polacy robi膮 zakupy 艣wi膮teczne na ostatni膮 chwil臋

Magdalena Fr膮tczak

Polacy wykarz膮 si臋 艣wi膮teczn膮 rozwag膮 kupuj膮c prezenty 艣wi膮teczne. Wi臋kszo艣膰 z nas zamiast wychodzenia z domu wybierze zakupy przez Internet. Co pi膮ta osoba po艣wi臋ci na to tylko godzin臋, a co druga od 2 do 4 godzin. Centrum handlowe przed 艢wi臋tami odwiedza co drugi Polak, poszukuj膮c zw艂aszcza produkt贸w na promocji 鈥 wynika z badania zleconego przez CBRE w 2019 roku. Najwi臋ksze galerie odwiedzi 艣rednio ponad 1 mln klient贸w. Zakupowa rozwaga nie idzie jednak w parze ze strategicznym planowaniem momentu zakupowego szale艅stwa. Na pocz膮tku grudnia tylko co trzecia osoba zakupy mia艂a ju偶 za sob膮, reszta dopiero ruszy do sklep贸w.

艢wi膮teczna aura w centrach handlowych trwa mniej wi臋cej dwa miesi膮ce.

Wiele sklep贸w przygotowania rozpoczyna tu偶 po Wszystkich 艢wi臋tych, cho膰 s膮 marki, kt贸re startuj膮 nawet wcze艣niej. Okazuje si臋 jednak, 偶e szybki start 艣wi膮tecznego klimatu nie chroni Polak贸w przed zakupami na ostatni膮 chwil臋. Na pocz膮tku grudnia niemal po艂owa z nas nie mia艂a jeszcze prezent贸w. Jak co roku mo偶na si臋 spodziewa膰, 偶e najwi臋kszy wzrost nat臋偶enia ruchu odnotujemy w drugiej po艂owie grudnia, cho膰 ju偶 teraz klient贸w jest du偶o. Og贸lnie grudzie艅 to rekordowy miesi膮c dla centr贸w handlowych, kiedy obroty sklep贸w s膮 znacznie wy偶sze ni偶 w pozosta艂ych miesi膮cach.

Zakupy internetowe podbi艂y serca Polak贸w

Z badania przeprowadzonego na zlecenie CBRE wynika, 偶e a偶 44% Polak贸w na pocz膮tku grudnia nie mia艂o jeszcze zakupionych prezent贸w 艣wi膮tecznych. M臋偶czy藕ni cz臋艣ciej ni偶 kobiety odk艂adaj膮 t臋 czynno艣膰 na ostatni膮 chwil臋 鈥 47% Pan贸w vs. 42% Pa艅. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 z nas 艣wi膮teczne zakupy zrobi przez Internet (63%), a co druga osoba odwiedzi centrum handlowe. Warto jednak podkre艣li膰 efekt synergii mi臋dzy 艣wiatem online i offline. Z poprzedniego badania CBRE wynika, 偶e a偶 3 na 4 kupuj膮cych online odbiera towar w聽sklepie stacjonarnym, z czego 6 na 10 klient贸w przyznaje, 偶e w聽sklepie, w kt贸rym odbiera towar zam贸wiony online, kupuje dodatkowe rzeczy.

Klienci realizuj膮cy zakupy online i odbieraj膮cy je w sklepie s膮 szczeg贸lnie warto艣ciowi. Okazuje si臋 bowiem, 偶e ich zaanga偶owanie w zakupy nie s艂abnie w por贸wnaniu do tradycyjnych konsument贸w. To znowu oznacza, 偶e s膮 tak samo sk艂onni kupi膰 co艣 na miejscu. To pokazuje, 偶e handel tradycyjny i internetowy nie musz膮 si臋 nawzajem zwalcza膰, wr臋cz przeciwnie, wsp贸艂praca jest bardzo korzystna, zw艂aszcza w okresie wzmo偶onej aktywno艣ci 艣wi膮tecznej.

Promocje w okresie 艣wi膮t maj膮 du偶e znaczeniu

Black Friday wypad艂 w tym roku 29 listopada. Okazuje si臋 jednak, 偶e dla prawie po艂owy Polak贸w pi膮tkowe obni偶ki cen nie by艂y wystarczaj膮c膮 motywacj膮 do zakup贸w prezent贸w 艣wi膮tecznych. Wi臋kszo艣膰 z nas na promocje b臋dzie polowa艂o p贸藕niej 鈥 ju偶 63% os贸b wskazuje, 偶e obni偶ona cena wp艂ywa na decyzj臋 o zakupie, cho膰 warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e na produkt z promocji du偶o cz臋艣ciej decyduj膮 si臋 kobiety 鈥 72% w por贸wnaniu do 54% m臋偶czyzn. Co Polacy znajd膮 pod choink膮? Wi臋kszo艣膰 kosmetyki, zabawki i ksi膮偶ki.

Okres 艣wi膮teczny obfituje w r贸偶nego rodzaju promocje w centrach handlowych.

Wszystko zaczyna si臋 od Black Friday i trwa przez ca艂y grudzie艅. Sklepy staraj膮 si臋 zach臋ci膰 konsument贸w do wi臋kszych zakup贸w, st膮d cz臋sto pojawiaj膮 si臋 oferty typu 鈥濳up dwa produkty, trzeci dostaniesz gratis鈥. Galerie handlowe odnotowuj膮 w grudniu tak偶e rekordowe wyniki pod wzgl臋dem odwiedzalno艣ci, najwi臋ksze mog膮 liczy膰 na ponad 1 mln klient贸w tylko w tym jednym miesi膮cu. Rosn膮 tak偶e obroty sklep贸w w galeriach. Rekordzi艣ci w grudniu zyskuj膮 kilkadziesi膮t procent wi臋cej w stosunku do 艣redniej z pozosta艂ych miesi臋cy.

***

Metodologia: Badanie przeprowadzone w dniach 29.11-3.12.2019 roku dla CBRE na panelu Ariadna. Pr贸ba og贸lnopolska losowo-kwotowa. Liczba respondent贸w: 1028 os贸b powy偶ej 18 roku 偶ycia. Kwoty dobrane wed艂ug reprezentacji w populacji dla p艂ci, wieku i聽wielko艣ci miejscowo艣ci zamieszkania. Metoda: CAWI.

Raport 艣wi膮teczny CBRE: https://www.cbre.com/.

***

AUTOREM TEKSTU jest Magdalena Fr膮tczak, Szefowa Sektora Handlowego CBRE.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close