Paulina So┼étyk to Polka zmieniaj─ůca bran┼╝─Ö fashion

Kropla dr─ů┼╝y ska┼é─Ö, czyli jak Polka zmienia bran┼╝─Ö fashion na bardziej zr├│wnowa┼╝on─ů

Magda Mikos

OSNOWA to ma┼éa, m┼éoda marka modowa stworzona z pasj─ů i w duchu less waste. Jest odpowiedzi─ů na stopniowe odej┼Ťcie od fast fashion. Stawia na edukacj─Ö i odpowiedzialno┼Ť─ç za wytworzony produkt przez ca┼ée jego ┼╝ycie od momentu powstania po sprzeda┼╝ w drugim obiegu lub recykling. Stara si─Ö zmieni─ç ┼Ťwiat na lepsze produkuj─ůc w duchu zr├│wnowa┼╝onego rozwoju, tworz─ůc swoje produkty z innowacyjnych materia┼é├│w, kt├│rych w Polsce nie oferuje nikt opr├│cz niej. O tym, dlaczego warto prowadzi─ç biznes w spos├│b zr├│wnowa┼╝ony i i┼Ť─ç pod pr─ůd opowiada Paulina So┼étyk, laureatka konkursu Bizneswoman Roku 2020.

Paulino, Twoja marka Osnowa przyczynia si─Ö do zmiany w podej┼Ťciu do mody –┬ázamiast konsumpcjonizmu proponujecie zr├│wnowa┼╝one podej┼Ťcie. Jak zacz─Ö┼éa si─Ö Twoja przygoda z odpowiedzialn─ů mod─ů?

Osnowa narodzi┼éa si─Ö z naszej potrzeby praktycznego podej┼Ťcia do mody ÔÇô czyni─ůc j─ů przyst─Öpn─ů, odpowiedzialn─ů i ponadsezonow─ů. Chcia┼éy┼Ťmy udowodni─ç, ┼╝e moda wcale nie musi by─ç szybka i byle jaka, ┼╝e mo┼╝na zaproponowa─ç klientom co┼Ť wi─Öcej, ni┼╝ tylko kawa┼éek s┼éabej jako┼Ťci tkaniny, kt├│ry po sezonie trafi na wysypisko ┼Ťmieci. I ┼╝e do mody mo┼╝na podej┼Ť─ç rozwa┼╝nie, bo nie jeste┼Ťmy w stanie z niej zrezygnowa─ç, mo┼╝emy za to wynie┼Ť─ç j─ů, si─Ö na nowy, lepszy poziom. Naszym celem by┼éo r├│wnie┼╝ wykorzystanie know-how, kt├│re w mojej rodzinie przekazywane by┼éo od ostatnich dw├│ch pokole┼ä ÔÇô m├│j Tato do tej pory ma swoj─ů szwalni─Ö, kt├│r─ů prowadzi od ponad 30 lat, mimo wielu przeciwno┼Ťci losu. Fascynacj─Ö t─ů bran┼╝─ů wynios┼éam wi─Öc z domu i uzna┼éam, ┼╝e po┼é─ůczenie tradycyjnego rzemie┼Ťlnictwa i nowych technologii, do tego z uwzgl─Ödnieniem zr├│wnowa┼╝onego podej┼Ťcia mo┼╝e by─ç czym┼Ť bardzo ciekawym.

Mimo zwi─Ökszania si─Ö ┼Ťwiadomo┼Ťci ekologicznej Polak├│w nadal niewielka cz─Ö┼Ť─ç populacji kupuje ubrania poza sieci├│wkami. Jak to jest i┼Ť─ç ze swoj─ů mark─ů pod pr─ůd?

Osnowa z jednej strony adresuje stale rosn─ůc─ů potrzeb─Ö konsument├│w zwi─ůzan─ů z coraz bardziej ┼Ťwiadomym podej┼Ťciem do mody i ubierania si─Ö, z poszanowaniem dla ludzkiej pracy lokalnych rzemie┼Ťlnik├│w i naszej planety, z drugiej natomiast kreuje potrzeb─Ö zr├│wnowa┼╝onej konsumpcji ÔÇô k┼éad─ůc nacisk na nieustann─ů edukacj─Ö Klient├│w, z kt├│rymi budujemy relacj─Ö opart─ů na doradztwie i przekazywaniu wiedzy, korzystaj─ůc z innowacyjnych rozwi─ůza┼ä takich jak wyj─ůtkowe ekologiczne materia┼éy i wyznaczaj─ůc nowe standardy na rynku odzie┼╝owym. I tak Osnowa jako pierwsza marka w Polsce proponuje klientom opakowania zwrotne RePack, a my bardzo otwarcie m├│wimy o tym, kto stoi za produkcj─ů naszych produkt├│w (na metkach znajduje si─Ö imi─Ö osoby, kt├│ra uszy┼éa dan─ů rzecz w Polsce) a 1% przychodu przekazujemy organizacji 1% for the Planet na cele zwi─ůzane z ochron─ů ┼Ťrodowiska.

Oczywi┼Ťcie wci─ů┼╝ to jest nisza, ale to kwestia czasu, kiedy takie podej┼Ťcie b─Ödzie stanowi┼éo pewien standard. Kropla dr─ů┼╝y ska┼é─Ö. :)

Co według Ciebie oznacza sukces w branży modowej?

Na mod─Ö patrz─Ö bardzo praktycznie ÔÇô my┼Ťl─Ö, ┼╝e powinna ona wzmacnia─ç dobre samopoczucie, zapewnia─ç komfort i swobod─Ö. Cieszy mnie wi─Öc, kiedy jeste┼Ťmy w stanie te potrzeby realizowa─ç, wywo┼éuj─ůc u klient├│w zadowolenie i inspiruj─ůc do przemodelowania szafy tak, ┼╝eby by┼éa mniej przepastna, ale bogatsza w ponadczasowe i ponadsezonowe kroje, kt├│rych zestawianie nie stanowi codziennego wyzwania.

Sukcesem jest dla mnie rosn─ůca ┼Ťwiadomo┼Ť─ç w┼Ťr├│d konsument├│w ÔÇô Klienci zadaj─ů wnikliwe i merytoryczne pytania, kt├│re ┼Ťwiadcz─ů o tym, ┼╝e przywi─ůzuj─ů wag─Ö do tego, w jaki spos├│b powsta┼éy ubrania, kt├│re chc─ů kupi─ç.

Trzecim wymiarem sukcesu jest na pewno wywieranie wp┼éywu na innych markach, kt├│re zaczynaj─ů dostosowywa─ç swoje dzia┼éania do wyznaczanych przez nas standard├│w. To jest super.

 

Kogo nazwa┼éaby┼Ť swoim┬árole model, je┼Ťli chodzi o spos├│b prowadzenia biznesu? Kto Ci─Ö inspiruje?┬á

Je┼Ťli chodzi o spos├│b prowadzenia biznesu inspiruje mnie Yvon Chouinard – ameryka┼äski wspinacz ska┼ékowy, dzia┼éacz ekologiczny i za┼éo┼╝yciel marki specjalizuj─ůcej si─Ö w odzie┼╝y outdoorowej tworzonej z dba┼éo┼Ťci─ů o ┼Ťrodowisko naturalne. Przeczyta┼éam jego ksi─ů┼╝k─Ö ÔÇ×Let my people go surfingÔÇŁ i jestem pod du┼╝ym wra┼╝eniem niezwyk┼éej konsekwencji, kt├│ra stoi za rozwojem firmy, kt├│r─ů stworzy┼é. By┼éoby to zapewne trudne, gdyby nie wyznawa┼é warto┼Ťci stoj─ůcych u podstaw tej firmy. Dzi─Öki temu, to co robi, jest wiarygodne i sp├│jne. ┬á

Mam te┼╝ wok├│┼é siebie sporo os├│b, kt├│re inspiruj─ů mnie na co dzie┼ä ÔÇô swoj─ů pokor─ů, skromno┼Ťci─ů i podej┼Ťciem do ludzi. Tak─ů osob─ů z pewno┼Ťci─ů jest m├│j narzeczony Piotr, kt├│ry zacz─ů┼é od prowadzenia ma┼éego startupu z bran┼╝y IT, a kt├│ry dzisiaj stanowi ca┼ékiem spor─ů firm─Ö i zatrudnia ponad 70 os├│b. Imponuje mi jego podej┼Ťcie do pracownik├│w, to, w jaki spos├│b potrafi ich sobie zjednywa─ç i wspiera─ç, jednocze┼Ťnie dbaj─ůc o ich rozw├│j.

Jaka by┼éaby Twoja rada dla kobiet, zmagaj─ůcych si─Ö z ┼╝yciowymi lub biznesowymi trudno┼Ťciami, kt├│rym brakuje nadziei i motywacji?

My┼Ťl─Ö, ┼╝e prowadzenie biznesu jest du┼╝ym wyzwaniem i wymaga ogromnej dojrza┼éo┼Ťci. Warto ┼Ťwiadomie zdecydowa─ç si─Ö na jego prowadzenie i na pewno nie w odpowiedzi na ┼╝yciowe czy biznesowe trudno┼Ťci. Decyzj─Ö o starcie dobrze jest poprzedzi─ç wnikliw─ů analiz─ů zysk├│w i strat. Odpowiednia motywacja jest moim zdaniem kluczowa ÔÇô bez niej ci─Ö┼╝ko b─Ödzie zmaga─ç si─Ö z przeciwno┼Ťciami losu i kryzysami.

Je┼Ťli kto┼Ť jest wystarczaj─ůco zmotywowany, dobrze jest, je┼Ťli da sobie szans─Ö i spr├│buje – nawet je┼Ťli mia┼éaby to by─ç nieudana pr├│ba, jest to nieocenione do┼Ťwiadczenie, na kt├│re starczy┼éo mu odwagi. :)┬á

Paulina Sołtyk na gali Bizneswoman Roku

Paulina So┼étyk na co dzie┼ä zarz─ůdzaj─ůca mark─ů OSNOWA w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szmink─ů Bizneswoman Roku zdoby┼éa nagrod─Ö g┼é├│wn─ů w kategorii „Pomys┼é na Start / Biznes Lokalny”.

Zarejestruj si─Ö aby otrzyma─ç newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close