Raport zarobki kobiet

Polki nie s膮 zadowolone z zarobk贸w, chc膮 podwy偶ek. Najnowsze wyniki bada艅 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮

Dominika Jajszczak

64 proc. kobiet ankietowanych przez Sukces Pisany Szmink膮 jest zadowolonych ze swojej pracy, ale tylko 27 proc. w pe艂ni satysfakcjonuje to, co robi膮. Ponad 1/3 w og贸le nie jest zadowolona z kariery zawodowej. A偶 66 proc. kobiet uwa偶a, 偶e ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji i chcia艂oby dosta膰 podwy偶k臋 w wysoko艣ci min. 1000 z艂 na r臋k臋. Raport 鈥濻atysfakcja Polek z Pracy i Zarobk贸w鈥 odkrywa te偶 dobre karty: kobiety nie pozostaj膮 bezczynne - ch臋tnie uczestnicz膮 szkoleniach i warsztatach, tak偶e poza prac膮.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Sytuacja Polek

A偶 4 miliony Polek w wieku 20-64 lata pozostaje biernych zawodowo – wynika z raportu 鈥濽kryty potencja艂 polskiego rynku pracy. Kobiety nieaktywne zawodowo鈥 przygotowanego przez Deloitte na zlecenie Coca-Coli. Potwierdzaj膮 to ostatnie dane GUS 鈥 w 2018 roku niepracuj膮cych by艂o 52 proc. kobiet. Dlaczego? Bo si臋 boj膮, nie wierz膮 w swoje mo偶liwo艣ci, nie maj膮 dost臋pu do szkole艅, a cz臋sto rezygnuj膮 z kariery zawodowej na rzecz rodziny.

Zapytane przez Fundacj臋 Sukcesu Pisanego Szmink膮 kobiety wskaza艂y bariery w rozwoju zawodowym, kt贸re sprawiaj膮, 偶e nie s膮 one z niego zadowolone. Okaza艂o si臋, 偶e to zbyt niskie zarobki powoduj膮 najwi臋ksza frustracj臋 – tylko 24 proc. ankietowanych okre艣li艂a je jako bardzo dobrze lub dobrze pasuj膮ce do ich kompetencji.

Zarobki

Nic wi臋c dziwnego, 偶e pytane o podwy偶k臋 wskazuj膮 do艣膰 wysokie kwoty. 1000 z艂 to minimum, wi臋kszo艣膰 chcia艂aby nawet 2000 z艂 podwy偶ki na r臋k臋. Dlaczego a偶 tyle? Jak odpowiadaj膮: 鈥瀔oszty 偶ycia w Polsce bardzo szybko rosn膮, moja wyp艂ata za 8h dziennie w pracy nie wystarcza mi i musz臋 by膰 zale偶na od m臋偶a鈥. Dodatkowe 1000 z艂 niekt贸rym ankietowanym umo偶liwi艂oby samodzielne zaspokojenie podstawowych potrzeb, ale 偶eby by膰 usatysfakcjonowan膮 z zarobk贸w chcia艂yby zarabia膰 nawet 3000 z艂 wi臋cej.

Kobiety wskazuj膮 te偶 inne powody, dla kt贸rych ich pensje mia艂yby p贸j艣膰 znacz膮co w g贸r臋: cz臋sto pracuj膮 za najni偶sze ceny rynkowe albo wed艂ug wide艂ek przyj臋tych na zajmowanych stanowiskach zarabiaj膮 najni偶sz膮 stawk臋. Nawet za prac臋 opart膮 na relacjach z zarz膮dem czy prowadzenie kluczowych projekt贸w dla organizacji, kobiety pracuj膮 za mniejsze pieni膮dze ni偶 m臋偶czy藕ni na podobnych stanowiskach (60 proc. odpowiedzi).

– Chcia艂abym zarabia膰 chocia偶 o 1 000 z艂 wi臋cej, poniewa偶 jestem warta wi臋cej ni偶 obecnie marne 2100 z艂, kt贸re otrzymuj臋 po 20 latach pracy. Mam du偶膮 wiedz臋, do艣wiadczenie i wysokie zaanga偶owanie oraz motywacj臋, a mimo to nie mog臋 wykorzysta膰 swoich talent贸w i mo偶liwo艣ci w obecnej pracy – m贸wi jedna z uczestniczek ankiety Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮.

Na co kobiety wydaj膮 zarobione pieni膮dze?

Okazuje si臋, 偶e ponad  42 proc. odpowiedzia艂o, 偶e najwi臋cej przeznacza na rachunki, 17 proc. na jedzenie i 10 proc. ze na dzieci. Tylko ok. 6 proc. ankietowanych najwi臋cej wydaje na podr贸偶e i inwestycje, a 4 proc. na rozw贸j zawodowy. Ubrania i dbanie o siebie znalaz艂y si臋 dalej w zestawieniu.

– Czytaj膮c wyniki badania, mia艂am przed oczami kobiet臋 z jednej strony 艣wiadom膮 swoich potrzeb w obszarze; pieni膮dz, rozw贸j i partnerstwo, z drugiej strony nadal poszukaj膮c膮 odpowiedzi 鈥 jak tym zarz膮dzi膰, by co艣 si臋 realnie zmieni艂o – i czy to ja mam tym zarz膮dzi膰 czy kto艣 powinien to zrobi膰 za mnie? Wydaj臋 mi si臋 zatem, 偶e jeste艣my w po艂owie drogi. Nast臋pny krok to podj臋cie konkretnych dzia艂a艅 oraz edukacja i u艣wiadamianie innych 鈥 naszych prze艂o偶onych, wsp贸艂pracownik贸w i partner贸w. – m贸wi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮

Rozw贸j zawodowy Polek

Z ankiety wy艂aniaj膮 si臋 tak偶e inne pozytywne wnioski: 1/3 ankietowanych kobiet korzysta ze szkole艅 w miejscu pracy, a a偶 92 proc. prywatnie z innych narz臋dzi rozwoju zawodowego. Tu prym wiod膮 ksi膮偶ki (80 proc. wskaza艅), r贸偶nego rodzaju warsztaty oraz e-booki, podcasty i wideo.

Cz臋艣膰 odpowiedzi pochodzi od uczestniczek bezp艂atnych warsztat贸w prowadzonych przez Fundacj臋 w ramach programu Sukces TO JA. Oczekuj膮 one, 偶e dzi臋ki tym szkoleniom poznaj膮 ciekawe kobiety, kt贸re b臋d膮 ich inspiracj膮, zdob臋d膮 kompetencje mi臋kkie, pozb臋d膮 si臋 l臋k贸w, nabior膮 motywacji i zaczerpn膮 przyk艂ady, kt贸re prze艂o偶膮 si臋 na samorozw贸j, wy偶sze zarobki czy zak艂adanie w艂asnych biznes贸w. Program Sukces TO JA wspierany jest przez Fundacj臋 Coca-Cola w Atlancie.

ZOBACZ CA艁Y RAPORT TUTAJ!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter