Raport zarobki kobiet

Polki nie s膮 zadowolone z zarobk贸w, chc膮 podwy偶ek. Najnowsze wyniki bada艅 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮

Dominika Jajszczak

64 proc. kobiet ankietowanych przez Sukces Pisany Szmink膮 jest zadowolonych ze swojej pracy, ale tylko 27 proc. w pe艂ni satysfakcjonuje to, co robi膮. Ponad 1/3 w og贸le nie jest zadowolona z kariery zawodowej. A偶 66 proc. kobiet uwa偶a, 偶e ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji i chcia艂oby dosta膰 podwy偶k臋 w wysoko艣ci min. 1000 z艂 na r臋k臋. Raport 鈥濻atysfakcja Polek z Pracy i Zarobk贸w鈥 odkrywa te偶 dobre karty: kobiety nie pozostaj膮 bezczynne - ch臋tnie uczestnicz膮 szkoleniach i warsztatach, tak偶e poza prac膮.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Sytuacja Polek

A偶 4 miliony Polek w wieku 20-64 lata pozostaje biernych zawodowo – wynika z raportu 鈥濽kryty potencja艂 polskiego rynku pracy. Kobiety nieaktywne zawodowo鈥 przygotowanego przez Deloitte na zlecenie Coca-Coli. Potwierdzaj膮 to ostatnie dane GUS 鈥 w 2018 roku niepracuj膮cych by艂o 52 proc. kobiet. Dlaczego? Bo si臋 boj膮, nie wierz膮 w swoje mo偶liwo艣ci, nie maj膮 dost臋pu do szkole艅, a cz臋sto rezygnuj膮 z kariery zawodowej na rzecz rodziny.

Zapytane przez Fundacj臋 Sukcesu Pisanego Szmink膮 kobiety wskaza艂y bariery w rozwoju zawodowym, kt贸re sprawiaj膮, 偶e nie s膮 one z niego zadowolone. Okaza艂o si臋, 偶e to zbyt niskie zarobki powoduj膮 najwi臋ksza frustracj臋 – tylko 24 proc. ankietowanych okre艣li艂a je jako bardzo dobrze lub dobrze pasuj膮ce do ich kompetencji.

Zarobki

Nic wi臋c dziwnego, 偶e pytane o podwy偶k臋 wskazuj膮 do艣膰 wysokie kwoty. 1000 z艂 to minimum, wi臋kszo艣膰 chcia艂aby nawet 2000 z艂 podwy偶ki na r臋k臋. Dlaczego a偶 tyle? Jak odpowiadaj膮: 鈥瀔oszty 偶ycia w Polsce bardzo szybko rosn膮, moja wyp艂ata za 8h dziennie w pracy nie wystarcza mi i musz臋 by膰 zale偶na od m臋偶a鈥. Dodatkowe 1000 z艂 niekt贸rym ankietowanym umo偶liwi艂oby samodzielne zaspokojenie podstawowych potrzeb, ale 偶eby by膰 usatysfakcjonowan膮 z zarobk贸w chcia艂yby zarabia膰 nawet 3000 z艂 wi臋cej.

Kobiety wskazuj膮 te偶 inne powody, dla kt贸rych ich pensje mia艂yby p贸j艣膰 znacz膮co w g贸r臋: cz臋sto pracuj膮 za najni偶sze ceny rynkowe albo wed艂ug wide艂ek przyj臋tych na zajmowanych stanowiskach zarabiaj膮 najni偶sz膮 stawk臋. Nawet za prac臋 opart膮 na relacjach z zarz膮dem czy prowadzenie kluczowych projekt贸w dla organizacji, kobiety pracuj膮 za mniejsze pieni膮dze ni偶 m臋偶czy藕ni na podobnych stanowiskach (60 proc. odpowiedzi).

– Chcia艂abym zarabia膰 chocia偶 o 1 000 z艂 wi臋cej, poniewa偶 jestem warta wi臋cej ni偶 obecnie marne 2100 z艂, kt贸re otrzymuj臋 po 20 latach pracy. Mam du偶膮 wiedz臋, do艣wiadczenie i wysokie zaanga偶owanie oraz motywacj臋, a mimo to nie mog臋 wykorzysta膰 swoich talent贸w i mo偶liwo艣ci w obecnej pracy – m贸wi jedna z uczestniczek ankiety Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮.

Na co kobiety wydaj膮 zarobione pieni膮dze?

Okazuje si臋, 偶e ponad  42 proc. odpowiedzia艂o, 偶e najwi臋cej przeznacza na rachunki, 17 proc. na jedzenie i 10 proc. ze na dzieci. Tylko ok. 6 proc. ankietowanych najwi臋cej wydaje na podr贸偶e i inwestycje, a 4 proc. na rozw贸j zawodowy. Ubrania i dbanie o siebie znalaz艂y si臋 dalej w zestawieniu.

– Czytaj膮c wyniki badania, mia艂am przed oczami kobiet臋 z jednej strony 艣wiadom膮 swoich potrzeb w obszarze; pieni膮dz, rozw贸j i partnerstwo, z drugiej strony nadal poszukaj膮c膮 odpowiedzi 鈥 jak tym zarz膮dzi膰, by co艣 si臋 realnie zmieni艂o – i czy to ja mam tym zarz膮dzi膰 czy kto艣 powinien to zrobi膰 za mnie? Wydaj臋 mi si臋 zatem, 偶e jeste艣my w po艂owie drogi. Nast臋pny krok to podj臋cie konkretnych dzia艂a艅 oraz edukacja i u艣wiadamianie innych 鈥 naszych prze艂o偶onych, wsp贸艂pracownik贸w i partner贸w. – m贸wi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮

Rozw贸j zawodowy Polek

Z ankiety wy艂aniaj膮 si臋 tak偶e inne pozytywne wnioski: 1/3 ankietowanych kobiet korzysta ze szkole艅 w miejscu pracy, a a偶 92 proc. prywatnie z innych narz臋dzi rozwoju zawodowego. Tu prym wiod膮 ksi膮偶ki (80 proc. wskaza艅), r贸偶nego rodzaju warsztaty oraz e-booki, podcasty i wideo.

Cz臋艣膰 odpowiedzi pochodzi od uczestniczek bezp艂atnych warsztat贸w prowadzonych przez Fundacj臋 w ramach programu Sukces TO JA. Oczekuj膮 one, 偶e dzi臋ki tym szkoleniom poznaj膮 ciekawe kobiety, kt贸re b臋d膮 ich inspiracj膮, zdob臋d膮 kompetencje mi臋kkie, pozb臋d膮 si臋 l臋k贸w, nabior膮 motywacji i zaczerpn膮 przyk艂ady, kt贸re prze艂o偶膮 si臋 na samorozw贸j, wy偶sze zarobki czy zak艂adanie w艂asnych biznes贸w. Program Sukces TO JA wspierany jest przez Fundacj臋 Coca-Cola w Atlancie.

ZOBACZ CA艁Y RAPORT TUTAJ!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close