Polki z pokolenia IKS – perfekcjonistki, mistrzynie strategii czy s艂aba p艂e膰..? Przeczytaj wywiad z Olg膮 Kozierowsk膮

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

鈥濳a偶dy z nas kieruje si臋 w 偶yciu kilkoma warto艣ciami. Wa偶ne tylko, 偶eby艣my wiedzieli, kt贸re s膮 nasze, a kt贸re narzucone przez kogo艣 innego鈥 鈥 m贸wi Olga Kozierowska. Jakie zatem s膮 wsp贸艂czesne czterdziestolatki? Jak 偶yj膮? Jak sobie radz膮 w 偶yciu zawodowym? Jakie warto艣ci ceni膮 najbardziej? Przeczytaj ciekaw膮 rozmow臋 o dzisiejszych Polkach- 鈥瀔obietach rakietach鈥.

Justyna Moraczewska: R贸偶nimy si臋 od pokolenia trzydziestolatk贸w, prawda? Chodzi mi o podej艣cie do pracy, pieni膮dza, niezale偶no艣ci, do robienia kariery?

Olga Kozierowska: Zacznijmy od tego, 偶e oni startuj膮 z innego pu艂apu. Maj膮 wi臋cej, bo ich rodzice ci臋偶ko na to pracowali, wr臋cz harowali, nie bywaj膮c w domu. Dlatego oni ju偶 tak nie chc膮. Nie maj膮 g艂odu posiadania, bo start maj膮 cz臋sto zapewniony, wi臋c bardziej ceni膮 sobie czas wolny, elastyczny czas pracy, podr贸偶e鈥 Inne warto艣ci. Urodzili si臋 w wolnym 艣wiecie, 艣wiecie globalizacji, w kt贸rym wszystko jest mo偶liwe. W kt贸rym nie ma barier.

Jak ja mia艂am dziewi臋tna艣cie lat, to nawet nie marzyli艣my o byciu w UE, wi臋c ka偶dy wyjazd za granic臋, do pracy czy na studia, by艂 o wiele trudniejszy i wi膮za艂 si臋 z szeregiem formalno艣ci. Nie by艂o nawet poj臋cia start-up. Ba, nie mieli艣my telefon贸w kom贸rkowych! Zapytaj teraz m艂odego cz艂owieka, jak to by by艂o, gdyby nie mia艂 telefonu? Dzi艣 firm臋 prowadzi si臋, u偶ywaj膮c smartfona. To inny 艣wiat.

Podej艣cie do pieni膮dza te偶 si臋 zmieni艂o. Sam w sobie nie stanowi ju偶 tak wysokiej motywacji. Mo偶e dlatego, 偶e standard 偶ycia jest inny, a millenialsi zaczynaj膮 鈥瀞amodzielno艣膰鈥 na innym poziomie. Oni ju偶 鈥瀞tawiaj膮 艣ciany鈥, bo podmur贸wk臋 dostali. A my musieli艣my sami sobie wykopa膰 dziur臋 w ziemi.

J.M.: Przede wszystkim znale藕膰 艂opat臋.

O.K.: Tak, znale藕膰 艂opat臋, wykopa膰 dziur臋 w ziemi, wla膰 tam beton, zrobi膰 odpowiednie metalowe konstrukcje, 偶eby fundament by艂 trwa艂y… i aby艣my mogli tam na d艂ugo miejsce zagrza膰. Bo nasze pokolenie zmian nie lubi. A oni maj膮 podmur贸wk臋, konstrukcj臋, ale zastanawiaj膮 si臋, czy akurat tu 鈥瀊udowa膰 dom鈥, bo mo偶e posiadanie go b臋dzie ich ogranicza膰?

To przecie偶 pokolenie ceni膮ce zmiany! Co ciekawe, badania Resolution Foundation i FED pokazuj膮, 偶e millenialsi konsumuj膮cy tyle samo co ich rodzice w ich wieku, ale zarabiaj膮cy mniej, b臋d膮 pierwszym pokoleniem ubo偶szym od przedstawicieli poprzedniej generacji. Z drugiej strony mam wra偶enie, 偶e poj臋cia 鈥瀞ta膰 mnie鈥, 鈥瀗ie sta膰 mnie鈥 nie s膮 wcale dla nich istotne. Pow贸d? Oni chc膮 by膰 wolni. I ja to rozumiem, bo te偶 mam dzisiaj poczucie, 偶e to wolno艣膰 jest dla mnie najistotniejsza.

Ka偶dy z nas kieruje si臋 w 偶yciu kilkoma warto艣ciami. Wa偶ne tylko, 偶eby艣my wiedzieli, kt贸re s膮 nasze, a nie kierowali si臋 tymi narzuconymi przez rodzin臋, spo艂eczno艣膰, znajomych, telewizj臋, mod臋. Co istotne, w zale偶no艣ci od tego, na jakim etapie 偶ycia jeste艣my albo co ju偶 鈥瀘dhaczyli艣my鈥, zmienia si臋 nasza hierarchia warto艣ci. I tak, w momencie kiedy rodzimy dziecko, t膮 warto艣ci膮 b臋dzie rodzina.

Ale za jaki艣 czas, pomimo tego, 偶e g艂贸wnie od kobiety si臋 wymaga, aby rodzina zawsze by艂a najwa偶niejsz膮 warto艣ci膮, na pierwsze miejsce mo偶e wyj艣膰 co innego, na przyk艂ad potrzeba rozwoju, albo w艂a艣nie tak, jak w moim przypadku, wolno艣膰. Dla mnie wolno艣膰 jest dzi艣 podstawow膮 warto艣ci膮.

A gdy m贸wimy o wolno艣ci w kontek艣cie pokolenia millenials贸w, to ka偶de sztywne ramy b臋d膮 im t臋 wolno艣膰 odbiera膰. Oni nie chc膮 hierarchii, odsiadywania godzin w korporacji na czyich艣 warunkach, nie chc膮 kredytu na mieszkanie, bo to te偶 ograniczaj膮ce. W odr贸偶nieniu od nas to jest pokolenie u偶ytkownik贸w, a nie posiadaczy. Po co mie膰 samoch贸d, gdy mo偶na przemieszcza膰 si臋 po mie艣cie elektryczn膮 hulajnog膮 albo rowerem?

J.M.: S膮 ju偶 samochody na godziny.

O.K.: Tak, mo偶na wynaj膮膰 auto na godziny albo pojecha膰 uberem. Po co w艂asny samoch贸d? Te wszystkie rzeczy wi膮偶膮 ci臋 z jakim艣 miejscem.

J.M.: Nasze pokolenie uleg艂o presji 鈥瀙贸j艣cia na swoje鈥. Nie wiem nawet, czy mieli艣my wyb贸r鈥 To by艂o takie oczywiste: je艣li tylko na to ci臋 sta膰, to musisz wzi膮膰 kredyt.

O.K.: Po pokoleniu baby boomers, kt贸re mieszka艂o z dziadkami, z rodzicami w dwupokojowym mieszkaniu i tam wychowywa艂o swoje dzieci, ka偶dy si臋 chcia艂 wyprowadzi膰 z domu. Nie by艂o szansy na intymno艣膰, wi臋c kiedy sko艅czy艂a si臋 komuna, rynek si臋 otworzy艂 i mo偶na by艂o wzi膮膰 kredyt, by kupi膰 w艂asne mieszkanie, ludzie zapragn臋li mie膰 swoje miejsce. I to by艂o kluczowe. A teraz jest znowu trend, 偶eby mieszka膰 z rodzicami do czterdziestego roku 偶ycia. Szczeg贸lnie, 偶e zosta艂y du偶e domy, puste pokoje, po kt贸rych tylko wiatr hula, kiedy dzieci si臋 wyprowadzaj膮.

Niedawno w 鈥濿ysokich Obcasach Praca鈥 by艂 bardzo zastanawiaj膮cy raport pokazuj膮cy, 偶e dziewczyny 鈥 dwudziestokilkuletnie nie chc膮 robi膰 kariery tak jak ich matki i ojcowie, tylko wol膮 zosta膰 w domu i wychowywa膰 dzieci. Bo one tego nie mia艂y. Zna艂y puste mieszkania, w kt贸rych rzeczy zast臋powa艂y mi艂o艣膰.

J.M.: Czyli dla nich najwi臋ksz膮 warto艣ci膮 jest do艣wiadczy膰 tego, czego nie mia艂y w dzieci艅stwie.

O.K.: Tak, natomiast jest du偶e ryzyko, 偶e cena takiej postawy mo偶e by膰 ogromna. Kiedy rezygnujesz z w艂asnego rozwoju, z w艂asnej portmonetki, ze swoich pieni臋dzy, a pa艅stwo nie wyp艂aca ci pensji za to, 偶e pracujesz w domu i nie p艂aci za ciebie ZUS-u, to na kogo jeste艣 zdana? Na drug膮 po艂ow臋, kt贸ra p艂aci rachunki, p艂aci za twojego fryzjera, daje ci lub wydziela pieni膮dze i pyta, na co wyda艂a艣 i dlaczego tak du偶o. A potem, jak niestety cz臋sto bywa, zostawia ci臋. Ty przez dwadzie艣cia lat zajmowa艂a艣 si臋 dzie膰mi, pracowa艂a艣 w domu, nie my艣la艂a艣 o sobie鈥 To spore ryzyko i niestety prawdopodobne, bior膮c pod uwag臋, 偶e 偶yjemy w czasach zmiany, a nie trwania. Pokolenie trwania ju偶 by艂o.

Teraz: 鈥瀂epsu艂a艣 si臋? Zamieniam ci臋 na nowy model鈥. Skarpetek si臋 nie ceruje, nie naprawia si臋 pralki, wszystko si臋 zmienia. Je偶eli takie jest ryzyko, to czy warto je podj膮膰? Nie rozwija膰 si臋, nie pracowa膰, w wieku dwudziestu paru lat zosta膰 w domu. Tylko co dalej? W wieku dojrza艂ym prze偶ywa膰 tragedi臋? Albo trwa膰 w nieszcz臋艣liwym, nie daj Bo偶e, przemocowym zwi膮zku, z braku funduszy? Ka偶dy cz艂owiek powinien m贸c o sobie i swoich potrzebach decydowa膰 sam. To jest wolno艣膰.

J.M.: Wracaj膮c do naszego pokolenia, czyli do 鈥瀒ks贸w鈥 鈥 czy nasz wiek na rynku pracy jest atutem, czy jednak przeszkod膮?

O.K.: My艣l臋, 偶e w korporacji jest to atut. Bo kobiety pokolenia X to perfekcjonistki, kt贸re jak ju偶 pracuj膮, to pracuj膮 na 120 procent. S膮 bardzo lojalne. Tylko niekt贸re z nich 艂atwo jest wykorzysta膰.

J.M.: W jakim sensie?

O.K.: Mniej zarabiaj膮, wi臋cej si臋 od nich wymaga, dostaj膮 awans bez podwy偶ki, czyli tylko na papierze. Oczywi艣cie generalizuj臋, opieraj膮c si臋 na r贸偶nego rodzaju statystykach. Kobiety maj膮 przed sob膮 naprawd臋 du偶e wyzwanie, je艣li chodzi o umiej臋tno艣膰 wyceniania swojej pracy, bo zazwyczaj s膮 prze艣wiadczone, 偶e 鈥瀌amie o pieni膮dzach nie wypada rozmawia膰鈥. 呕e to inni powinni jej powiedzie膰, ile jest warta jej praca. Potem taka kobieta czuje si臋 sfrustrowana, bo si臋 okazuje, 偶e kolega na tym samym stanowisku zarabia wi臋cej albo ma inne apana偶e. Nawet je偶eli m贸wimy o likwidacji luki p艂acowej, to patrzy si臋 na podstawowe pensje, ale nie zawsze bada bonusy i promotion rate, czyli wska藕niki awansu.

Badania cz臋sto pokazuj膮, 偶e mamy r贸wno艣膰, ale to nieprawda. Problem z odpowiednim wycenieniem swojej pracy wynika te偶 z niskiego poczucia w艂asnej warto艣ci i przez lata 鈥瀢budowywanej鈥 skromno艣ci, prze艣wiadczenia, 偶e kobieta powinna by膰 cicha, delikatna. Na spotkaniach si臋 zatem nie wychylamy, cz臋艣ciej milczymy, nie stawiamy jasnych granic, a w momencie pojawienia si臋 idiotycznych seksistowskich 偶art贸w 艣miejemy si臋 zdezorientowane, zamiast nazwa膰 to po imieniu.

Kiedy jednak pr贸bujemy co艣 powiedzie膰, przedstawi膰 sw贸j pomys艂 i robimy to zbyt delikatnie, to okazuje si臋, 偶e zaraz nam kto艣 przerywa i na dodatek cz臋sto, je艣li w og贸le nie zdyskwalifikuje naszego pomys艂u, zaczyna m贸wi膰 o tym samym, ale mocniej, z wi臋kszym przekonaniem i bez refleksji, 偶e oto zachowa艂 si臋 niestosownie. O takich do艣wiadczeniach w艂a艣nie opowiada艂a Madeleine Albright, zach臋caj膮c kobiety, by nie przeprasza艂y za to, 偶e maj膮 prawo g艂osu. Inni zacz臋li to mierzy膰, tworz膮c ciekaw膮 aplikacj臋 Women Interrupted, kt贸ra rozpoznaj膮c tw贸j g艂os, mierzy, ile razy podczas danego spotkania ci przerwano.

Wracaj膮c do pieni臋dzy, dziesi膮tki kobiet przychodz膮 do mnie, by odczarowa膰 swoje negatywne przekonania na ten temat. Czy to si臋 udaje? Jest bardzo trudno. Z jednej strony tego chcemy, ale jak mamy wyceni膰 swoje us艂ugi, swoj膮 prac臋, to wstyd, ch臋膰 bycia lubian膮, strach przed ocen膮 powoduj膮 zani偶anie oczekiwa艅 finansowych. Tymczasem fakt, 偶e chce si臋 zarabia膰 wi臋cej, trzeba asertywnie komunikowa膰.

Przeczytaj ca艂y wywiad w najnowszej ksi膮偶ce Justyny Moraczewskiej 鈥濳obiety Rakiety. My z pokolenia X鈥. Premiera ju偶 15 maja.

Kobiety Rakiety

***

O KSI膭呕CE

Perfekcyjne menad偶erki, czujne przyjaci贸艂ki, zaradne panie domu, czu艂e partnerki, dobre c贸rki, rozs膮dne matki, atrakcyjne kochanki, kobiety spe艂nione zawodowo, ciesz膮ce si臋 偶yciem i opracowuj膮ce kolejne strategie: na dom, na zwi膮zek, na karier臋. Kim s膮 wsp贸艂czesne czterdziestolatki? 鈥濳obiety Rakiety. My z pokolenia X鈥 Justyny Moraczewskiej to szczery, wnikliwy i b艂yskotliwy portret kobiet z pokolenia X.

Autorka rozmawia ze specjalistami, ekspertami oraz kobietami z pokolenia X. W艣r贸d jej rozm贸wc贸w znale藕li si臋: Anna Gonera, Krzysztof B膮k, Joanna Godecka, Iwona Radziejewska-Choma, Cezary 艢ciborski, Barbara Borkowska, Beata Milczarek, Lidia Kalita, Kasia Soko艂owska, Piotr Mosak, Andrzej Depko, Julita Czernecka, Rafa艂 Ku藕lik, Joanna Baranowska, Alina Adamowicz, Olga Kozierowska, Marta Dro偶d偶 i Marlena Bieli艅ska.

O AUTORCE

Justyna Moraczewska – dziennikarka i stylistka, od 20 lat zwi膮zana z mediami dla kobiet. Zaczyna艂a jako stylistka w magazynie 鈥濫lle鈥, a przez kolejne 13 lat pe艂ni艂a funkcj臋 szefowej dzia艂u mody w miesi臋czniku 鈥濩osmopolitan鈥. Nast臋pnie obj臋艂a stanowisko szefowej dzia艂u urody w magazynach 鈥濱n Style鈥 i 鈥濭ala.鈥 W mi臋dzyczasie zajmowa艂a si臋 wizerunkiem gwiazd i os贸b publicznych, kreacj膮 kampanii wizerunkowych marek odzie偶owych i stylizacj膮 prezenter贸w program贸w telewizyjnych, reklam i pokaz贸w mody. Autorka bloga justpassion.pl.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close