pomysł na biznes

Masz pomys┼é na biznes? Zobacz, jak prze┼éo┼╝y─ç go na konkretny plan i znale┼║─ç w┼éasnego ÔÇ×wielorybaÔÇŁ

Grzegorz Miecznikowski

Za┼éo┼╝enie firmy to jedno, ale rozpisanie planu, odpowiedni pomys┼é, zmotywowanie si─Ö do dzia┼éania to ju┼╝ zupe┼énie inna historia. Nawet je┼Ťli masz inwestora, musisz mie─ç dobry produkt. Bez tych rzeczy jeste┼Ť na najlepszej drodze do niepowodzenia swojego przedsi─Öwzi─Öcia.

Jaki┼Ť czas temu prowadzi┼éem szkolenie z m┼éodymi przedsi─Öbiorcami. W czasie treningu moje serce rozpad┼éo si─Ö na milion ma┼éych kawa┼éeczk├│w.

Ôłĺ Jaka idea stoi za twoj─ů firm─ů? ÔÇô pytam jedn─ů z uczestniczek.
Ôłĺ To firma ksi─Ögowa.
Ôłĺ Masz poj─Öcie, ile takich firm jest na rynku? Czym twoja firma r├│┼╝ni si─Ö od ca┼éej masy innych?
Ôłĺ Jestem ambitna i chc─Ö odnie┼Ť─ç sukces ÔÇô odpowiedzia┼éa dziewczyna.
Ôłĺ A gdzie widzisz si─Ö za nast─Öpne pi─Ö─ç lat? Masz jakie┼Ť marzenia? Co┼Ť du┼╝ego, niekoniecznie realnego?
Ôłĺ Nie wiem ÔÇô odpowiada troch─Ö zak┼éopotana ze ┼ézami w oczach.
Ôłĺ A czemu za┼éo┼╝y┼éa┼Ť firm─Ö? – pytam spogl─ůdaj─ůc jej prosto w oczy.
Ôłĺ Bo straci┼éam prac─Ö i musia┼éam co┼Ť ze sob─ů zrobi─ç.

Naprawd─Ö wspieram m┼éodych, przedsi─Öbiorczych, kreatywnych ludzi i nie zrozumcie mnie ┼║le, uwielbiam pracowa─ç ze start-upami i m┼éodymi firmami, kt├│re maj─ů jeszcze wszystko w powijakach, ale wed┼éug raportu Bloomberga 8 na 10 firm ko┼äczy swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç na przestrzeni pierwszych 18 miesi─Öcy.

Skok na g┼é─Öbok─ů wod─Ö

W ci─ůgu ostatnich kilku dekad biznes zmieni┼é si─Ö drastycznie. Nie ┼╝yjemy ju┼╝ w ┼Ťwiecie woz├│w parowych, wielkoformatowych reklam, roznosicieli ulotek i obciachowego lokowania produkt├│w w telenowelach ÔÇô znaczy, jasne, ┼╝yjemy, ale te dzia┼éania nie przynosz─ů ju┼╝ ┼╝adnego rezultatu.

Sukces twojego biznesowego przedsi─Öwzi─Öcia mo┼╝e by─ç mierzony na wiele sposob├│w. Wa┼╝ne, ┼╝eby┼Ť mia┼éa jasno postawiony cel. Zawsze pojawi─ů si─Ö na twojej drodze nieprzewidziane przeszkody ÔÇô najwa┼╝niejsze to si─Ö nie poddawa─ç, rozpozna─ç s┼éabe punkty czy elementy procesu, wprowadzi─ç zmiany i robi─ç swoje. Wtedy mo┼╝esz mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e osi─ůgniesz satysfakcjonuj─ůce ci─Ö rezultaty.

Za┼éo┼╝enie w┼éasnego biznesu oznacza cz─Östo skok na g┼é─Öbok─ů wod─Ö. Wiele os├│b decyduje si─Ö na uruchomienie firmy bez dok┼éadnego przemy┼Ťlenia oraz bez dokonania analiz b─ůd┼║ cho─ç powierzchownego zbadania rynku, co w wielu przypadkach ko┼äczy si─Ö zamkni─Öciem biznesu. Jednak nawet najlepiej obmy┼Ťlone interesy nie zawsze s─ů w stanie wytrzyma─ç zmiany na rynku czy rywalizacj─Ö z konkurencj─ů. Jak wynika z danych GUS – z rynku ju┼╝ w trakcie pierwszego roku dzia┼éalno┼Ťci znika co czwarta firma.

Sk─ůdkolwiek we┼║miemy statystki, nie wr├│┼╝─ů one dobrze ┼╝adnemu nowemu biznesowi. Jest jednak kilka rzeczy, kt├│re mo┼╝esz zrobi─ç, aby oddali─ç widmo pora┼╝ki.

CZYTAJ TAK┼╗E: CHCESZ PISA─ć LEPIEJ? TYCH KILKA PORAD CI W TYM POMO┼╗E!

Znajd┼║ swojego wieloryba

Pami─Ötam jak kilka lat temu ogl─ůda┼éem w kinie ÔÇ×W samym sercu morzaÔÇŁ – now─ů, filmow─ů adaptacj─Ö powie┼Ťci ÔÇ×Moby DickÔÇŁ z Liamem Hemsworthem i Benjaminem Walkerem. I wiesz co? Nagle u┼Ťwiadomi┼éem sobie, ┼╝e nigdy w ┼╝yciu nie widzia┼éem wieloryba, tak na ┼╝ywo, w jego naturalnym otoczeniu. Sta┼éo si─Ö wi─Öc to moim marzeniem ÔÇô pojecha─ç na Maui albo Arktyk─Ö i odby─ç morskie safari, na kt├│rym mog─Ö zobaczy─ç to wspania┼ée zwierz─Ö. Teraz wiem dok─ůd zmierzam, co jest moim celem, kt├│ry chc─Ö osi─ůgn─ů─ç w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci, co daje mi motywacje do dzia┼éania. Zach─Öcam ci─Ö do znalezienia w┼éasnego ÔÇ×wielorybaÔÇŁ i pod─ů┼╝ania za nim jako przedsi─Öbiorca, poniewa┼╝ musisz wiedzie─ç, jaki jest tw├│j cel i czego chcesz ÔÇô zar├│wno je┼Ťli chodzi o ┼╝ycie prywatne, jak i biznes. Firma za┼Ť i to, co robisz, s─ů tylko ┼Ťrodkami do spe┼éniania marze┼ä.

Oceń się

Nie ka┼╝dy posiada cechy, niezb─Ödne do tego, aby by─ç dobr─ů bizneswoman. Mo┼╝esz mie─ç super pomys┼é, ale mo┼╝e ci brakowa─ç odpowiedniej osobowo┼Ťci, wizji i zdolno┼Ťci do prowadzenia w┼éasnej firmy, inspirowania pracownik├│w, bycia liderem. Cechy, kt├│re powinna┼Ť posiada─ç to: elastyczno┼Ť─ç, skupienie, skromno┼Ť─ç, decyzyjno┼Ť─ç, wizjonerstwo, pewno┼Ť─ç siebie, optymizm, samo┼Ťwiadomo┼Ť─ç, otwarto┼Ť─ç, automotywacja, umiej─Ötno┼Ť─ç s┼éuchania. Zanim zainwestujesz ÔÇô czas i pieni─ůdze ÔÇô we w┼éasny biznes, postaraj si─Ö szczerze si─Ö oceni─ç i sprawdzi─ç, czy posiadasz cechy prawdziwej przedsi─Öbiorczyni.

Nie b─ůd┼║ kolejn─ů bezkszta┼étn─ů twarz─ů

Fajnie, ┼╝e zawsze marzy┼éa┼Ť o otworzeniu w┼éasnej szko┼éy j─Özykowej. Naprawd─Ö wspaniale, ┼╝e w ko┼äcu jeste┼Ť gotowa, ┼╝eby j─ů za┼éo┼╝y─ç. Jednak samo pragnienie i ch─Öci nie powinny przys┼éoni─ç ci faktu, ┼╝e takie szko┼éy ju┼╝ istniej─ů na rynku w twoim mie┼Ťcie i mo┼╝e by─ç ci ci─Ö┼╝ko przebi─ç si─Ö z ofert─ů czy pozyska─ç przewag─Ö konkurencyjn─ů. Nie zak┼éadaj biznesu tylko dlatego, ┼╝e nie masz pracy albo naiwnie ┼éudzisz si─Ö, ┼╝e zaraz zacznie przynosi─ç zyski. Po┼Ťwi─Ö─ç tyle, ile trzeba, ┼╝eby stworzy─ç koncept biznesowy, kt├│ry ci─Ö zadowoli oraz wyr├│┼╝nik rynkowy, kt├│ry pomo┼╝e ci w walce o klient├│w. Pomy┼Ťl te┼╝, jakie problemy mo┼╝esz rozwi─ůza─ç i jak zmieni to ┼╝ycie twoich klient├│w.

Przekszta┼é─ç pomys┼éy w dzia┼éaj─ůcy biznes

Mitem jest, że biznesplan nie jest warty wysiłku. To najlepsza metoda, aby twoje pomysły móc przekształcić w biznes. Agenda tego typu powinna zawierać takie elementy, jak: misja firmy, krótki opis firmy, podsumowanie, opis produktu lub usługi, grupa docelowa, opis rynku, przewidywania finansowe, koszty poszczególnych działań. Z dobrym biznesplanem zobaczysz, czy w ogóle istnieje sens założenie biznesu takiego jak twój oraz zarysujesz strategię i ramy czasowe dla poszczególnych działań.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E:

B─ůd┼║ widoczny dla klient├│w

Je┼Ťli nie mo┼╝esz czego┼Ť znale┼║─ç, nie b─Ödziesz tego u┼╝ywa┼éa. W dzisiejszym ┼Ťwiecie bycie widocznym dla klient├│w w internecie i wyszukiwarce czy w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych jest tak samo wa┼╝ne, jak fizyczne biuro w centrum miasta czy butik w centrum handlowym. Musisz wi─Öc wymy┼Ťli─ç dobry plan marketingowy i wybra─ç odpowiednie kana┼éy komunikacji z klientami ÔÇô obecnymi i potencjalnymi. Robi─ůc dobre badania rynku, mo┼╝esz stworzy─ç persony, czyli sylwetki idealnych klient├│w.

Dzi─Öki temu b─Ödziesz wiedzia┼éa, jak wygl─ůda ┼Ťcie┼╝ka zakupowa, co prze┼éo┼╝y si─Ö pozytywnie nie tylko na sprzeda┼╝, ale tak┼╝e marketing offline i online. Je┼Ťli nie masz bud┼╝etu albo finansowania na dzia┼éania marketingowe, mo┼╝esz na samym pocz─ůtku zrezygnowa─ç z biura czy butiku i sprzedawa─ç us┼éugi / produkty przez internet. Dzi─Öki temu pozyskasz pierwszych klient├│w, zwalidujesz pomys┼é na sw├│j biznes i zarobisz na wymarzone biuro czy sklep lub butik w centrum metropolii. Pami─Ötaj te┼╝, ┼╝eby zawsze prosi─ç swoich klient├│w o opinie zwrotne. Pomo┼╝e ci to ulepszy─ç us┼éug─Ö lub oferowane produkty.

Ucz się i stosuj metodę małych kroków

Po ka┼╝dym kroku zatrzymaj si─Ö i spr├│buj si─Ö nauczy─ç czego┼Ť nowego. Je┼Ťli co┼Ť ci si─Ö nie uda, ucz si─Ö na b┼é─Ödach i podejmij kroki, kt├│re zapobiegn─ů problemowi w przysz┼éo┼Ťci. Jako przedsi─Öbiorczyni, musisz umie─ç elastycznie adaptowa─ç si─Ö do rynku i r├│┼╝nych sytuacji. Bez ewolucji, nauki i wprowadzania zmian, nie b─Ödziesz porusza┼é si─Ö naprz├│d.

My┼Ťl i dzia┼éaj szybko. Rozwijaj si─Ö, eksperymentuj, pr├│buj, pono┼Ť pora┼╝k─Ö, dzia┼éaj, rozwi─ůzuj problemy i zapobiegaj im na przysz┼éo┼Ť─ç, powt├│rz proces. Bez tego istnieje naprawd─Ö spore prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e sko┼äczysz jak 80 proc. m┼éodych firm.

***

jak wyj┼Ť─ç z kryzysu

Grzegorz Miecznikowski ÔÇô CEO S Words Agency, ex-dziennikarz, a obecnie szkoleniowiec, bloger, specjalista od komunikacji, optymalizacji sprzeda┼╝y i rozwoju biznesu. Communications Geek pe┼én─ů g─Öb─ů. Wi─Öcej porad znajdziesz na www.grzegorzmiecznikowski.pl.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost─Öp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid┼éowego dzia┼éania strony. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz na to zgody, mo┼╝esz zmieni─ç ustawienia w swojej przegl─ůdarce. Zobacz wi─Öcej w Polityce Prywatno┼Ťci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close