pomysł na biznes

Masz pomys┼é na biznes? Zobacz, jak prze┼éo┼╝y─ç go na konkretny plan i znale┼║─ç w┼éasnego ÔÇ×wielorybaÔÇŁ

Grzegorz Miecznikowski

Za┼éo┼╝enie firmy to jedno, ale rozpisanie planu, odpowiedni pomys┼é, zmotywowanie si─Ö do dzia┼éania to ju┼╝ zupe┼énie inna historia. Nawet je┼Ťli masz inwestora, musisz mie─ç dobry produkt. Bez tych rzeczy jeste┼Ť na najlepszej drodze do niepowodzenia swojego przedsi─Öwzi─Öcia.

Jaki┼Ť czas temu prowadzi┼éem szkolenie z m┼éodymi przedsi─Öbiorcami. W czasie treningu moje serce rozpad┼éo si─Ö na milion ma┼éych kawa┼éeczk├│w.

Ôłĺ Jaka idea stoi za twoj─ů firm─ů? ÔÇô pytam jedn─ů z uczestniczek.
Ôłĺ To firma ksi─Ögowa.
Ôłĺ Masz poj─Öcie, ile takich firm jest na rynku? Czym twoja firma r├│┼╝ni si─Ö od ca┼éej masy innych?
Ôłĺ Jestem ambitna i chc─Ö odnie┼Ť─ç sukces ÔÇô odpowiedzia┼éa dziewczyna.
Ôłĺ A gdzie widzisz si─Ö za nast─Öpne pi─Ö─ç lat? Masz jakie┼Ť marzenia? Co┼Ť du┼╝ego, niekoniecznie realnego?
Ôłĺ Nie wiem ÔÇô odpowiada troch─Ö zak┼éopotana ze ┼ézami w oczach.
Ôłĺ A czemu za┼éo┼╝y┼éa┼Ť firm─Ö? – pytam spogl─ůdaj─ůc jej prosto w oczy.
Ôłĺ Bo straci┼éam prac─Ö i musia┼éam co┼Ť ze sob─ů zrobi─ç.

Naprawd─Ö wspieram m┼éodych, przedsi─Öbiorczych, kreatywnych ludzi i nie zrozumcie mnie ┼║le, uwielbiam pracowa─ç ze start-upami i m┼éodymi firmami, kt├│re maj─ů jeszcze wszystko w powijakach, ale wed┼éug raportu Bloomberga 8 na 10 firm ko┼äczy swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç na przestrzeni pierwszych 18 miesi─Öcy.

Skok na g┼é─Öbok─ů wod─Ö

W ci─ůgu ostatnich kilku dekad biznes zmieni┼é si─Ö drastycznie. Nie ┼╝yjemy ju┼╝ w ┼Ťwiecie woz├│w parowych, wielkoformatowych reklam, roznosicieli ulotek i obciachowego lokowania produkt├│w w telenowelach ÔÇô znaczy, jasne, ┼╝yjemy, ale te dzia┼éania nie przynosz─ů ju┼╝ ┼╝adnego rezultatu.

Sukces twojego biznesowego przedsi─Öwzi─Öcia mo┼╝e by─ç mierzony na wiele sposob├│w. Wa┼╝ne, ┼╝eby┼Ť mia┼éa jasno postawiony cel. Zawsze pojawi─ů si─Ö na twojej drodze nieprzewidziane przeszkody ÔÇô najwa┼╝niejsze to si─Ö nie poddawa─ç, rozpozna─ç s┼éabe punkty czy elementy procesu, wprowadzi─ç zmiany i robi─ç swoje. Wtedy mo┼╝esz mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e osi─ůgniesz satysfakcjonuj─ůce ci─Ö rezultaty.

Za┼éo┼╝enie w┼éasnego biznesu oznacza cz─Östo skok na g┼é─Öbok─ů wod─Ö. Wiele os├│b decyduje si─Ö na uruchomienie firmy bez dok┼éadnego przemy┼Ťlenia oraz bez dokonania analiz b─ůd┼║ cho─ç powierzchownego zbadania rynku, co w wielu przypadkach ko┼äczy si─Ö zamkni─Öciem biznesu. Jednak nawet najlepiej obmy┼Ťlone interesy nie zawsze s─ů w stanie wytrzyma─ç zmiany na rynku czy rywalizacj─Ö z konkurencj─ů. Jak wynika z danych GUS – z rynku ju┼╝ w trakcie pierwszego roku dzia┼éalno┼Ťci znika co czwarta firma.

Sk─ůdkolwiek we┼║miemy statystki, nie wr├│┼╝─ů one dobrze ┼╝adnemu nowemu biznesowi. Jest jednak kilka rzeczy, kt├│re mo┼╝esz zrobi─ç, aby oddali─ç widmo pora┼╝ki.

CZYTAJ TAK┼╗E: CHCESZ PISA─ć LEPIEJ? TYCH KILKA PORAD CI W TYM POMO┼╗E!

Znajd┼║ swojego wieloryba

Pami─Ötam jak kilka lat temu ogl─ůda┼éem w kinie ÔÇ×W samym sercu morzaÔÇŁ – now─ů, filmow─ů adaptacj─Ö powie┼Ťci ÔÇ×Moby DickÔÇŁ z Liamem Hemsworthem i Benjaminem Walkerem. I wiesz co? Nagle u┼Ťwiadomi┼éem sobie, ┼╝e nigdy w ┼╝yciu nie widzia┼éem wieloryba, tak na ┼╝ywo, w jego naturalnym otoczeniu. Sta┼éo si─Ö wi─Öc to moim marzeniem ÔÇô pojecha─ç na Maui albo Arktyk─Ö i odby─ç morskie safari, na kt├│rym mog─Ö zobaczy─ç to wspania┼ée zwierz─Ö. Teraz wiem dok─ůd zmierzam, co jest moim celem, kt├│ry chc─Ö osi─ůgn─ů─ç w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci, co daje mi motywacje do dzia┼éania. Zach─Öcam ci─Ö do znalezienia w┼éasnego ÔÇ×wielorybaÔÇŁ i pod─ů┼╝ania za nim jako przedsi─Öbiorca, poniewa┼╝ musisz wiedzie─ç, jaki jest tw├│j cel i czego chcesz ÔÇô zar├│wno je┼Ťli chodzi o ┼╝ycie prywatne, jak i biznes. Firma za┼Ť i to, co robisz, s─ů tylko ┼Ťrodkami do spe┼éniania marze┼ä.

Oceń się

Nie ka┼╝dy posiada cechy, niezb─Ödne do tego, aby by─ç dobr─ů bizneswoman. Mo┼╝esz mie─ç super pomys┼é, ale mo┼╝e ci brakowa─ç odpowiedniej osobowo┼Ťci, wizji i zdolno┼Ťci do prowadzenia w┼éasnej firmy, inspirowania pracownik├│w, bycia liderem. Cechy, kt├│re powinna┼Ť posiada─ç to: elastyczno┼Ť─ç, skupienie, skromno┼Ť─ç, decyzyjno┼Ť─ç, wizjonerstwo, pewno┼Ť─ç siebie, optymizm, samo┼Ťwiadomo┼Ť─ç, otwarto┼Ť─ç, automotywacja, umiej─Ötno┼Ť─ç s┼éuchania. Zanim zainwestujesz ÔÇô czas i pieni─ůdze ÔÇô we w┼éasny biznes, postaraj si─Ö szczerze si─Ö oceni─ç i sprawdzi─ç, czy posiadasz cechy prawdziwej przedsi─Öbiorczyni.

Nie b─ůd┼║ kolejn─ů bezkszta┼étn─ů twarz─ů

Fajnie, ┼╝e zawsze marzy┼éa┼Ť o otworzeniu w┼éasnej szko┼éy j─Özykowej. Naprawd─Ö wspaniale, ┼╝e w ko┼äcu jeste┼Ť gotowa, ┼╝eby j─ů za┼éo┼╝y─ç. Jednak samo pragnienie i ch─Öci nie powinny przys┼éoni─ç ci faktu, ┼╝e takie szko┼éy ju┼╝ istniej─ů na rynku w twoim mie┼Ťcie i mo┼╝e by─ç ci ci─Ö┼╝ko przebi─ç si─Ö z ofert─ů czy pozyska─ç przewag─Ö konkurencyjn─ů. Nie zak┼éadaj biznesu tylko dlatego, ┼╝e nie masz pracy albo naiwnie ┼éudzisz si─Ö, ┼╝e zaraz zacznie przynosi─ç zyski. Po┼Ťwi─Ö─ç tyle, ile trzeba, ┼╝eby stworzy─ç koncept biznesowy, kt├│ry ci─Ö zadowoli oraz wyr├│┼╝nik rynkowy, kt├│ry pomo┼╝e ci w walce o klient├│w. Pomy┼Ťl te┼╝, jakie problemy mo┼╝esz rozwi─ůza─ç i jak zmieni to ┼╝ycie twoich klient├│w.

Przekszta┼é─ç pomys┼éy w dzia┼éaj─ůcy biznes

Mitem jest, że biznesplan nie jest warty wysiłku. To najlepsza metoda, aby twoje pomysły móc przekształcić w biznes. Agenda tego typu powinna zawierać takie elementy, jak: misja firmy, krótki opis firmy, podsumowanie, opis produktu lub usługi, grupa docelowa, opis rynku, przewidywania finansowe, koszty poszczególnych działań. Z dobrym biznesplanem zobaczysz, czy w ogóle istnieje sens założenie biznesu takiego jak twój oraz zarysujesz strategię i ramy czasowe dla poszczególnych działań.

PRZECZYTAJ TAK┼╗E:

B─ůd┼║ widoczny dla klient├│w

Je┼Ťli nie mo┼╝esz czego┼Ť znale┼║─ç, nie b─Ödziesz tego u┼╝ywa┼éa. W dzisiejszym ┼Ťwiecie bycie widocznym dla klient├│w w internecie i wyszukiwarce czy w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych jest tak samo wa┼╝ne, jak fizyczne biuro w centrum miasta czy butik w centrum handlowym. Musisz wi─Öc wymy┼Ťli─ç dobry plan marketingowy i wybra─ç odpowiednie kana┼éy komunikacji z klientami ÔÇô obecnymi i potencjalnymi. Robi─ůc dobre badania rynku, mo┼╝esz stworzy─ç persony, czyli sylwetki idealnych klient├│w.

Dzi─Öki temu b─Ödziesz wiedzia┼éa, jak wygl─ůda ┼Ťcie┼╝ka zakupowa, co prze┼éo┼╝y si─Ö pozytywnie nie tylko na sprzeda┼╝, ale tak┼╝e marketing offline i online. Je┼Ťli nie masz bud┼╝etu albo finansowania na dzia┼éania marketingowe, mo┼╝esz na samym pocz─ůtku zrezygnowa─ç z biura czy butiku i sprzedawa─ç us┼éugi / produkty przez internet. Dzi─Öki temu pozyskasz pierwszych klient├│w, zwalidujesz pomys┼é na sw├│j biznes i zarobisz na wymarzone biuro czy sklep lub butik w centrum metropolii. Pami─Ötaj te┼╝, ┼╝eby zawsze prosi─ç swoich klient├│w o opinie zwrotne. Pomo┼╝e ci to ulepszy─ç us┼éug─Ö lub oferowane produkty.

Ucz się i stosuj metodę małych kroków

Po ka┼╝dym kroku zatrzymaj si─Ö i spr├│buj si─Ö nauczy─ç czego┼Ť nowego. Je┼Ťli co┼Ť ci si─Ö nie uda, ucz si─Ö na b┼é─Ödach i podejmij kroki, kt├│re zapobiegn─ů problemowi w przysz┼éo┼Ťci. Jako przedsi─Öbiorczyni, musisz umie─ç elastycznie adaptowa─ç si─Ö do rynku i r├│┼╝nych sytuacji. Bez ewolucji, nauki i wprowadzania zmian, nie b─Ödziesz porusza┼é si─Ö naprz├│d.

My┼Ťl i dzia┼éaj szybko. Rozwijaj si─Ö, eksperymentuj, pr├│buj, pono┼Ť pora┼╝k─Ö, dzia┼éaj, rozwi─ůzuj problemy i zapobiegaj im na przysz┼éo┼Ť─ç, powt├│rz proces. Bez tego istnieje naprawd─Ö spore prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e sko┼äczysz jak 80 proc. m┼éodych firm.

***

jak wyj┼Ť─ç z kryzysu

Grzegorz Miecznikowski ÔÇô CEO S Words Agency, ex-dziennikarz, a obecnie szkoleniowiec, bloger, specjalista od komunikacji, optymalizacji sprzeda┼╝y i rozwoju biznesu. Communications Geek pe┼én─ů g─Öb─ů. Wi─Öcej porad znajdziesz na www.grzegorzmiecznikowski.pl.