Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Masz pomysł na biznes? Zobacz, jak przełożyć go na konkretny plan i znaleźć własnego „wieloryba”

Masz pomysł na biznes? Zobacz, jak przełożyć go na konkretny plan i znaleźć własnego „wieloryba”

pomysł na biznes

 

Założenie firmy to jedno, ale rozpisanie planu, odpowiedni pomysł, zmotywowanie się do działania to już zupełnie inna historia. Nawet jeśli masz inwestora, musisz mieć dobry produkt. Bez tych rzeczy jesteś na najlepszej drodze do niepowodzenia swojego przedsięwzięcia.

Jakiś czas temu prowadziłem szkolenie z młodymi przedsiębiorcami. W czasie treningu moje serce rozpadło się na milion małych kawałeczków.

− Jaka idea stoi za twoją firmą? – pytam jedną z uczestniczek.
− To firma księgowa.
− Masz pojęcie, ile takich firm jest na rynku? Czym twoja firma różni się od całej masy innych?
− Jestem ambitna i chcę odnieść sukces – odpowiedziała dziewczyna.
− A gdzie widzisz się za następne pięć lat? Masz jakieś marzenia? Coś dużego, niekoniecznie realnego?
− Nie wiem – odpowiada trochę zakłopotana ze łzami w oczach.
− A czemu założyłaś firmę? – pytam spoglądając jej prosto w oczy.
− Bo straciłam pracę i musiałam coś ze sobą zrobić.

Naprawdę wspieram młodych, przedsiębiorczych, kreatywnych ludzi i nie zrozumcie mnie źle, uwielbiam pracować ze start-upami i młodymi firmami, które mają jeszcze wszystko w powijakach, ale według raportu Bloomberga 8 na 10 firm kończy swoją działalność na przestrzeni pierwszych 18 miesięcy.

Skok na głęboką wodę

W ciągu ostatnich kilku dekad biznes zmienił się drastycznie. Nie żyjemy już w świecie wozów parowych, wielkoformatowych reklam, roznosicieli ulotek i obciachowego lokowania produktów w telenowelach – znaczy, jasne, żyjemy, ale te działania nie przynoszą już żadnego rezultatu.

Sukces twojego biznesowego przedsięwzięcia może być mierzony na wiele sposobów. Ważne, żebyś miała jasno postawiony cel. Zawsze pojawią się na twojej drodze nieprzewidziane przeszkody – najważniejsze to się nie poddawać, rozpoznać słabe punkty czy elementy procesu, wprowadzić zmiany i robić swoje. Wtedy możesz mieć pewność, że osiągniesz satysfakcjonujące cię rezultaty.

Założenie własnego biznesu oznacza często skok na głęboką wodę. Wiele osób decyduje się na uruchomienie firmy bez dokładnego przemyślenia oraz bez dokonania analiz bądź choć powierzchownego zbadania rynku, co w wielu przypadkach kończy się zamknięciem biznesu. Jednak nawet najlepiej obmyślone interesy nie zawsze są w stanie wytrzymać zmiany na rynku czy rywalizację z konkurencją. Jak wynika z danych GUS – z rynku już w trakcie pierwszego roku działalności znika co czwarta firma.

Skądkolwiek weźmiemy statystki, nie wróżą one dobrze żadnemu nowemu biznesowi. Jest jednak kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby oddalić widmo porażki.


CZYTAJ TAKŻE: CHCESZ PISAĆ LEPIEJ? TYCH KILKA PORAD CI W TYM POMOŻE!


Znajdź swojego wieloryba

Pamiętam jak kilka lat temu oglądałem w kinie „W samym sercu morza” – nową, filmową adaptację powieści „Moby Dick” z Liamem Hemsworthem i Benjaminem Walkerem. I wiesz co? Nagle uświadomiłem sobie, że nigdy w życiu nie widziałem wieloryba, tak na żywo, w jego naturalnym otoczeniu. Stało się więc to moim marzeniem – pojechać na Maui albo Arktykę i odbyć morskie safari, na którym mogę zobaczyć to wspaniałe zwierzę. Teraz wiem dokąd zmierzam, co jest moim celem, który chcę osiągnąć w najbliższej przyszłości, co daje mi motywacje do działania. Zachęcam cię do znalezienia własnego „wieloryba” i podążania za nim jako przedsiębiorca, ponieważ musisz wiedzieć, jaki jest twój cel i czego chcesz – zarówno jeśli chodzi o życie prywatne, jak i biznes. Firma zaś i to, co robisz, są tylko środkami do spełniania marzeń.

Oceń się

Nie każdy posiada cechy, niezbędne do tego, aby być dobrą bizneswoman. Możesz mieć super pomysł, ale może ci brakować odpowiedniej osobowości, wizji i zdolności do prowadzenia własnej firmy, inspirowania pracowników, bycia liderem. Cechy, które powinnaś posiadać to: elastyczność, skupienie, skromność, decyzyjność, wizjonerstwo, pewność siebie, optymizm, samoświadomość, otwartość, automotywacja, umiejętność słuchania. Zanim zainwestujesz – czas i pieniądze – we własny biznes, postaraj się szczerze się ocenić i sprawdzić, czy posiadasz cechy prawdziwej przedsiębiorczyni.

Nie bądź kolejną bezkształtną twarzą

Fajnie, że zawsze marzyłaś o otworzeniu własnej szkoły językowej. Naprawdę wspaniale, że w końcu jesteś gotowa, żeby ją założyć. Jednak samo pragnienie i chęci nie powinny przysłonić ci faktu, że takie szkoły już istnieją na rynku w twoim mieście i może być ci ciężko przebić się z ofertą czy pozyskać przewagę konkurencyjną. Nie zakładaj biznesu tylko dlatego, że nie masz pracy albo naiwnie łudzisz się, że zaraz zacznie przynosić zyski. Poświęć tyle, ile trzeba, żeby stworzyć koncept biznesowy, który cię zadowoli oraz wyróżnik rynkowy (https://grzegorzmiecznikowski.pl/strategia-blekitnego-oceanu/), który pomoże ci w walce o klientów. Pomyśl też, jakie problemy możesz rozwiązać i jak zmieni to życie twoich klientów.

Przekształć pomysły w działający biznes

Mitem jest, że biznesplan nie jest warty wysiłku. To najlepsza metoda, aby twoje pomysły móc przekształcić w biznes. Agenda tego typu powinna zawierać takie elementy, jak: misja firmy, krótki opis firmy, podsumowanie, opis produktu lub usługi, grupa docelowa, opis rynku, przewidywania finansowe, koszty poszczególnych działań. Z dobrym biznesplanem zobaczysz, czy w ogóle istnieje sens założenie biznesu takiego jak twój oraz zarysujesz strategię i ramy czasowe dla poszczególnych działań.

Bądź widoczny dla klientów

Jeśli nie możesz czegoś znaleźć, nie będziesz tego używała. W dzisiejszym świecie bycie widocznym dla klientów w internecie i wyszukiwarce czy w mediach społecznościowych jest tak samo ważne, jak fizyczne biuro w centrum miasta czy butik w centrum handlowym. Musisz więc wymyślić dobry plan marketingowy i wybrać odpowiednie kanały komunikacji z klientami – obecnymi i potencjalnymi. Robiąc dobre badania rynku, możesz stworzyć persony, czyli sylwetki idealnych klientów (https://grzegorzmiecznikowski.pl/persona-sprzedazowa-krok-po-kroku/).

Dzięki temu będziesz wiedziała, jak wygląda ścieżka zakupowa, co przełoży się pozytywnie nie tylko na sprzedaż, ale także marketing offline i online. Jeśli nie masz budżetu albo finansowania na działania marketingowe, możesz na samym początku zrezygnować z biura czy butiku i sprzedawać usługi / produkty przez internet. Dzięki temu pozyskasz pierwszych klientów, zwalidujesz pomysł na swój biznes i zarobisz na wymarzone biuro czy sklep lub butik w centrum metropolii. Pamiętaj też, żeby zawsze prosić swoich klientów o opinie zwrotne. Pomoże ci to ulepszyć usługę lub oferowane produkty.

Ucz się i stosuj metodę małych kroków

Po każdym kroku zatrzymaj się i spróbuj się nauczyć czegoś nowego. Jeśli coś ci się nie uda, ucz się na błędach i podejmij kroki, które zapobiegną problemowi w przyszłości. Jako przedsiębiorczyni, musisz umieć elastycznie adaptować się do rynku i różnych sytuacji. Bez ewolucji, nauki i wprowadzania zmian, nie będziesz poruszał się naprzód.

Myśl i działaj szybko. Rozwijaj się, eksperymentuj, próbuj, ponoś porażkę, działaj, rozwiązuj problemy i zapobiegaj im na przyszłość, powtórz proces. Bez tego istnieje naprawdę spore prawdopodobieństwo, że skończysz jak 80 proc. młodych firm.

***

jak wyjść z kryzysu

Grzegorz Miecznikowski – CEO S Words Agency, ex-dziennikarz, a obecnie szkoleniowiec, bloger, specjalista od komunikacji, optymalizacji sprzedaży i rozwoju biznesu. Communications Geek pełną gębą. Więcej porad znajdziesz na www.grzegorzmiecznikowski.pl.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close