
Czy możemy dotknąć muzyki? Czy potrafimy w pełni wykorzystać nasze zmysły? Na wszystkie te pytania poznacie odpowiedź 8 kwietnia 2017 r. w Collegium Da Vinci podczas TEDx Poznań Senses.
Co robisz, kiedy szukasz inspiracji i chcesz być na bieżąco z tym, co słychać w globalnym świecie idei? Ja zwykle zaczynam od przejrzenia najnowszych materiałów sygnowanych przez TED. Jeśli jeszcze nie spotkaliście się z tą fundacją, oto krótka ściąga z historii tej międzynarodowej społeczności. W 1984 roku grupa zapaleńców zorganizowała konferencję, podczas której prelegenci mieli opowiedzieć o najnowszych trendach w technologii, rozrywce i designie (stąd TED: Technology, Entertainment, Design). Wydarzenie było tak udane, że zaczęto organizować je cyklicznie. Dziś konferencje TED organizowane są na całym świecie, wykłady odbywają się w ponad 100 językach i dotyczą wszystkich najważniejszych współczesnych problemów i zagadnień: od technologii, przez biznes, psychologię, edukację, ochronę środowiska aż po prawa kobiet, kulturę i naukę.
Wystąpienia TED uchodzą za wzór z Sevres wystąpień publicznych i poprzedzone są godzinami przygotowań pod okiem specjalistów i mentorów. Wszystko po to, żeby idee, o których mówią eksperci pokazać i przekazać w sposób jak najbardziej przystępny, ciekawy i fascynujący.
Na mapie TED szczególne miejsce zajmują wydarzenia sygnowane jako TEDx – to niezależne spotkania organizowane lokalnie na licencji TED i wpisujące się w misję społeczności „Ideas worth spreading” – „Idee, którymi warto się dzielić”. Najbliższy TEDx już 23 marca w Warszawie. Wystąpi na nim m.in. Olga Kozierowska, Marta Bradshaw, Agata Stafiej-Bartosik. Kolejne odbędzie się 8 kwietnia w Poznaniu. I to właśnie w Poznaniu władzę nad słuchaczami przejmą zmysły.
Dlaczego właśnie zmysły? – Długo zastanawialiśmy się nad tematami, które są ważne, wartościowe, interesujące i trochę wybijają nas z rytmu codzienności – wyjaśnia Joanna Rubin, współtwórczyni TEDxPoznań. Anna Główczyńska, członkini zespołu TedxPoznań dodaje, że kluczową kwestią jest również chęć zwrócenia uwagi, poprzez zmysły, na aktualne problemy takie jak smog w miastach, czy poszukiwanie źródeł białka zwierzęcego, nowe technologie i sposoby działania m.in. konkurs pianistyczny on-line, nanomateriały, czy holakracaję, czyli nowatorski model działania organizacji, gdzie to właśnie człowiek jest sensorem.
– Nawiązaliśmy współpracę z mocną grupą przewodników, od zmysłu wzroku po smak, przez węch, dotyk i słuch. Szczególnie czekam na prelekcję tantryczną, bo jestem zakochana, ale uszykowaliśmy coś dla każdej emocji. Chcemy zachęcić do przyjrzenia się swoim zmysłom, zaskoczyć ich potęgą i siłą przenikania. Pokażemy jak czuć mocniej, patrzeć szerzej, słyszeć więcej, by żyć intensywniej. Zaprosiliśmy ludzi związanych ze sztuką, muzyką, biznesem, nauką i sportem, by pokazali różnorodność, z jednej strony podstawowych, a z drugiej wciąż zadziwiających zmysłów – zachęca Rubin.
W wydarzeniu weźmie udział jedenastu mówców, również z zagranicy. Na razie poznaliśmy trzech z nich:
Alexandra Ion, doktorantka w laboratorium interakcji człowiek-komputer w Instytucie Hasso Plattner na Uniwersytecie Poczdamskim. Alex tworzy i bada obiekty, które składają się z wielu małych komórek zaprojektowanych tak, żeby wykonywały określone ruchy. Jeśli zaplanuje się ich ruchy w taki sposób, że wykonywane są zgodnie to wykonują pewne czynności mechanicznie, stają się maszyną. Mowa o metamateriałach – materiałach nielogicznych i niemożliwych, których zrozumienie może pozwolić nawet na opracowanie “peleryny niewidki”. Obecnie trwa wystawa prac Alex w Madrycie w Espacio Fundación Telefónica.
Mateusz Zmyślony, ekspert w dziedzinie komunikacji społecznej i marketingu. Założyciel i Dyrektor Kreatywny Grupy ESKADRA, jednej z czołowych na polskim rynku, niezależnych firm zajmujących się reklamą. Pionier marketingu miejsc w Polsce, autor kilkudziesięciu strategii marek, miast i regionów, oraz projektów z zakresu marketingu wielkich wydarzeń (m.in. UEFA EURO 2012). Laureat ponad 20 profesjonalnych nagród w konkursach krajowych i międzynarodowych (w tym 3 światowych Globe Awards za kampanie takich marek jak Żywiec, Idea i Kraków). Wykładowca, publicysta i trener, specjalista w dziedzinie sztuki prezentacji i kreatywności. Razem z prof. Jerzym Hausnerem współautor projektu naukowego „Open Eyes Economy” i modelu „Firma-Idea”.
Jakub Fiebig – art manager i muzyk Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jest inicjatorem międzynarodowych projektów przybliżających świat muzyki klasycznej szerokiemu gronu odbiorców, dążąc do zmiany jej postrzegania poprzez innowacje i wykorzystanie nowoczesnych technologii. Od 2014 zarządza International Cochran Piano Competition – jedynym na świecie konkursem pianistycznym dla uczestników dorosłych realizowanym w całości w formule online, zorientowanym na długofalowy rozwój laureatów. Wyprodukował ponadto dwa krótkometrażowe filmy: ‘Portret’ prezentowany w ramach Cannes Film Festival 2014 oraz ‘2903’ zakwalifikowany do programu 2015 Sapporo Short Film Festival.
Całość tłumaczona będzie na polski i na angielski. – W tym roku czujemy się również szczególnie dumni, bo dołączyli do nas niezwykli partnerzy, którzy docenili koncepcję wydarzenia, treści, ale i nasze zespołowe, non profitowe, zaangażowanie. Wsparło nas m.in: BMW Smorawiński, marka dr Irena Eris, Red Bull, YAMAHA, Dom Wydawniczy REBIS, sieć hoteli PURO. Cieszymy się ogromnie – podkreśla Joanna Rubin.
TEDx jest organizacją non-profit.
Więcej informacji na stronie: www.tedxpoznan.pl
Link do sprzedaży biletów: https://tedxpoznan2017.evenea.pl/
Link do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/661580117377842/