W tle komputer a na nim napis SEO (Foto. Canva Pro)

Strategia pozycjonowania dla ma艂ego biznesu. Jak j膮 stworzy膰?

Aleksandra Stala

Brak specjalistycznej wiedzy czy ograniczenia finansowe to jedne z najcz臋stszych argument贸w, kt贸re przedstawiaj膮 ma艂e firmy jako blokery inwestycji w budowanie widoczno艣ci w wyszukiwarkach. Pozycjonowa膰 mo偶e si臋 ka偶dy, a nawet powinien. Niezale偶nie od wielko艣ci biznesu. Jak zacz膮膰 zwi臋kszanie widoczno艣ci, b臋d膮c ma艂膮 firm膮? Postaram si臋 odpowiedzie膰 na to pytanie w artykule.

Dlaczego warto pozycjonowa膰 nawet ma艂膮 firm臋?

Nies艂usznie przyj臋艂o si臋, 偶e pozycjonowanie jest tylko dla du偶ych firm. Coraz wi臋cej ma艂ych biznes贸w zaczyna dostrzega膰 potencja艂, kt贸ry drzemie w SEO. Przede wszystkim za pomoc膮 odpowiednio dobranych s艂贸w kluczowych mo偶esz dotrze膰 do 艣ci艣le okre艣lonej grupy docelowej. Szczeg贸lnie w niszowych lub lokalnych bran偶ach pozycjonowanie mo偶e pom贸c skutecznie konkurowa膰 z innymi firmami, kt贸re s膮 d艂u偶ej na rynku, ale nie dba艂y dotychczas o budowanie widoczno艣ci w wyszukiwarkach. Dobrze prowadzone SEO wspiera tak偶e proces zwi臋kszania 艣wiadomo艣ci marki w艣r贸d konsument贸w.

Strategia SEO dla ma艂ego przedsi臋biorstwa krok po kroku

Poni偶ej przedstawi臋 Ci kilka element贸w strategii pozycjonowania, kt贸re s膮 niezb臋dne do stworzenia dobrego planu na zwi臋kszanie widoczno艣ci w Google. Oczywi艣cie, to tylko namiastka dzia艂a艅, kt贸re nale偶y podj膮膰. Ale kolokwialnie m贸wi膮c 鈥 bez tego ani rusz.

1. Okre艣l cele

Aby unikn膮膰 nieprzemy艣lanych decyzji, rozpocznij od ustalenia, co chcia艂by艣 osi膮gn膮膰 poprzez inwestycj臋 w pozycjonowanie. Na przyk艂ad, czy jest to wzrost liczby u偶ytkownik贸w na stronie o X odwiedzaj膮cych, czy bycie widocznym na konkretne frazy kluczowe na pierwszej stronie wynik贸w wyszukiwania (TOP 10). Pami臋taj, aby zawsze formu艂owa膰 cele, kt贸re s膮 jasno sprecyzowane, wykonalne, mierzalne i okre艣lone czasowo. Mo偶esz u偶y膰 do tego np. powszechnie znanej i stosowanej metody SMART.

2. Sprawd藕 swoich konkurent贸w

W pozycjonowaniu konkurencja ma ogromne znaczenie. To, jak bardzo jako艣ciowe i intensywne dzia艂ania prowadz膮 inne firmy, bezpo艣rednio wp艂ywa na Twoj膮 strategi臋. Gdy masz do czynienia z popularn膮 i bardzo konkurencyjn膮 bran偶膮 np. fashion, potrzeba wiele czasu i 艣rodk贸w, aby walczy膰 o najwy偶sze pozycje w wyszukiwarkach. Dlatego analiza dzia艂a艅 pozycjonerskich bezpo艣rednich konkurent贸w (m.in. widoczno艣ci na s艂owa kluczowe, weryfikacji 藕r贸de艂 linkowania, prowadzenia dzia艂a艅 contentowych) jest kluczowym krokiem w budowiu strategii SEO.

3. Przeanalizuj s艂owa kluczowe

Tak zwany keyword research to klucz do budowy skutecznej strategii pozycjonowania. Dzi臋ki niemu dowiesz si臋, czego i jak cz臋sto szukaj膮 u偶ytkownicy. Zdobywaj膮c wiedz臋 na temat tre艣ci zapyta艅, ich cz臋stotliwo艣ci i konkurencyjno艣ci s艂贸w kluczowych, mo偶esz dopasowa膰 frazy do poszczeg贸lnych podstron w obr臋bie serwisu. Analiza s艂贸w kluczowych pomo偶e Ci okre艣li膰, kt贸re frazy b臋d膮 zbyt konkurencyjne, aby od razu walczy膰 o czo艂owe lokaty w wynikach wyszukiwania, a tak偶e zidentyfikowa膰 nisze, kt贸re pozwol膮 Ci szybciej uzyska膰 efekty w postaci rosn膮cych pozycji.

4. Zbadaj stron臋 pod k膮tem technicznym

Optymalizacja strony internetowej jest niezwykle wa偶nym czynnikiem w procesie pozycjonowania. Aby zidentyfikowa膰 s艂abe i mocne strony witryny, nale偶y przeprowadzi膰 audyt techniczny serwisu. W tym przypadku bardzo dobrym rozwi膮zaniem b臋dzie wsp贸艂praca ze specjalist膮 SEO lub agencj膮, gdy偶 ta faza wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Dzi臋ki takiej analizie we藕miesz pod lup臋 m.in. b艂臋dy w strukturze witryny, szybko艣膰 strony, zarz膮dzanie adresami URL. Dowiesz si臋 tak偶e, jakich funkcjonalno艣ci istotnych z perspektywy SEO brakuje w serwisie.

5. Postaw na tworzenie tre艣ci

Content is the king. Wysokiej jako艣ci tre艣ci, kt贸re odpowiadaj膮 na zapytania u偶ytkownik贸w, s膮 podstaw膮 generowania warto艣ciowego ruchu do serwisu w wi臋kszo艣ci bran偶. Dlatego my艣l膮c o pozycjonowaniu, nie mo偶esz zapomnie膰 o tworzeniu zoptymalizowanych tre艣ci na podstrony us艂ugowe, sekcj臋 poradnikow膮 czy baz臋 wiedzy.

6. Zaplanuj linkowanie

Pozyskiwanie warto艣ciowych odno艣nik贸w do innych serwis贸w pozwoli Ci efektywnie pracowa膰 nad autorytetem domeny. Wysokiej jako艣ci, naturalne linki buduj膮 zaufanie do Twojej witryny, tym samym wspomagaj膮c proces pozycjonowania. Backlinki mo偶esz pozyskiwa膰 m.in. z portali og贸lnotematycznych, serwis贸w bran偶owych, for贸w internetowych, katalog贸w firm czy w ramach wsp贸艂prac z blogerami.

6. A co z firmami lokalnymi?

Inaczej wygl膮da proces pozycjonowania w przypadku firm, kt贸re dzia艂aj膮 na skal臋 og贸lnopolsk膮 czy 艣wiatow膮, a na rynek lokalny, np. miasto lub region. Z regu艂y pozycjonowanie na rynek lokalny pozwala w kr贸tszym czasie osi膮gn膮膰 efekty. Gdy prowadzisz biznes ograniczony do danej lokalizacji, szczeg贸ln膮 uwag臋 b臋dziesz musia艂 po艣wi臋ci膰 trzem elementom:聽

  1. analizie s艂贸w kluczowych uwzgl臋dniaj膮cej wyniki lokalne, np. 鈥瀞alon kosmetyczny Suwa艂ki鈥,
  2. prowadzeniu i rozwijaniu Profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma),
  3. pozyskiwaniu link贸w z portali lokalnych i miejscowych katalog贸w firm.

Niezale偶nie, na jak膮 skal臋 prowadzisz sw贸j biznes, zawsze jest odpowiednia pora, aby pomy艣le膰 o zwi臋kszaniu jego widoczno艣ci w wyszukiwarkach internetowych. Jest to coraz istotniejsze 藕r贸d艂o zdobywania klient贸w nie tylko w du偶ych firmach, ale tak偶e rozwijaj膮cych si臋 biznesach i lokalnych przedsi臋biorstwach.

O autorce

Aleksandra Stala 鈥 Marketing Manager w agencji marketingu internetowego Smartbuzz. Rozwija dzia艂ania firmy na polskim rynku pozycjonerskim, a tak偶e wsp贸艂pracuje z kluczowymi klientami marki. Ponadto od kilku lat odpowiada za budow臋 i realizacj臋 strategii marketingowej w polskim software house 鈥 Smartbees.

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close