W tle komputer a na nim napis SEO (Foto. Canva Pro)

Strategia pozycjonowania dla małego biznesu. Jak ją stworzyć?

Aleksandra Stala

Brak specjalistycznej wiedzy czy ograniczenia finansowe to jedne z najczęstszych argumentów, które przedstawiają małe firmy jako blokery inwestycji w budowanie widoczności w wyszukiwarkach. Pozycjonować może się każdy, a nawet powinien. Niezależnie od wielkości biznesu. Jak zacząć zwiększanie widoczności, będąc małą firmą? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie w artykule.

Dlaczego warto pozycjonować nawet małą firmę?

Niesłusznie przyjęło się, że pozycjonowanie jest tylko dla dużych firm. Coraz więcej małych biznesów zaczyna dostrzegać potencjał, który drzemie w SEO. Przede wszystkim za pomocą odpowiednio dobranych słów kluczowych możesz dotrzeć do ściśle określonej grupy docelowej. Szczególnie w niszowych lub lokalnych branżach pozycjonowanie może pomóc skutecznie konkurować z innymi firmami, które są dłużej na rynku, ale nie dbały dotychczas o budowanie widoczności w wyszukiwarkach. Dobrze prowadzone SEO wspiera także proces zwiększania świadomości marki wśród konsumentów.

Strategia SEO dla małego przedsiębiorstwa krok po kroku

Poniżej przedstawię Ci kilka elementów strategii pozycjonowania, które są niezbędne do stworzenia dobrego planu na zwiększanie widoczności w Google. Oczywiście, to tylko namiastka działań, które należy podjąć. Ale kolokwialnie mówiąc – bez tego ani rusz.

1. Określ cele

Aby uniknąć nieprzemyślanych decyzji, rozpocznij od ustalenia, co chciałbyś osiągnąć poprzez inwestycję w pozycjonowanie. Na przykład, czy jest to wzrost liczby użytkowników na stronie o X odwiedzających, czy bycie widocznym na konkretne frazy kluczowe na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (TOP 10). Pamiętaj, aby zawsze formułować cele, które są jasno sprecyzowane, wykonalne, mierzalne i określone czasowo. Możesz użyć do tego np. powszechnie znanej i stosowanej metody SMART.

2. Sprawdź swoich konkurentów

W pozycjonowaniu konkurencja ma ogromne znaczenie. To, jak bardzo jakościowe i intensywne działania prowadzą inne firmy, bezpośrednio wpływa na Twoją strategię. Gdy masz do czynienia z popularną i bardzo konkurencyjną branżą np. fashion, potrzeba wiele czasu i środków, aby walczyć o najwyższe pozycje w wyszukiwarkach. Dlatego analiza działań pozycjonerskich bezpośrednich konkurentów (m.in. widoczności na słowa kluczowe, weryfikacji źródeł linkowania, prowadzenia działań contentowych) jest kluczowym krokiem w budowiu strategii SEO.

3. Przeanalizuj słowa kluczowe

Tak zwany keyword research to klucz do budowy skutecznej strategii pozycjonowania. Dzięki niemu dowiesz się, czego i jak często szukają użytkownicy. Zdobywając wiedzę na temat treści zapytań, ich częstotliwości i konkurencyjności słów kluczowych, możesz dopasować frazy do poszczególnych podstron w obrębie serwisu. Analiza słów kluczowych pomoże Ci określić, które frazy będą zbyt konkurencyjne, aby od razu walczyć o czołowe lokaty w wynikach wyszukiwania, a także zidentyfikować nisze, które pozwolą Ci szybciej uzyskać efekty w postaci rosnących pozycji.

4. Zbadaj stronę pod kątem technicznym

Optymalizacja strony internetowej jest niezwykle ważnym czynnikiem w procesie pozycjonowania. Aby zidentyfikować słabe i mocne strony witryny, należy przeprowadzić audyt techniczny serwisu. W tym przypadku bardzo dobrym rozwiązaniem będzie współpraca ze specjalistą SEO lub agencją, gdyż ta faza wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Dzięki takiej analizie weźmiesz pod lupę m.in. błędy w strukturze witryny, szybkość strony, zarządzanie adresami URL. Dowiesz się także, jakich funkcjonalności istotnych z perspektywy SEO brakuje w serwisie.

5. Postaw na tworzenie treści

Content is the king. Wysokiej jakości treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników, są podstawą generowania wartościowego ruchu do serwisu w większości branż. Dlatego myśląc o pozycjonowaniu, nie możesz zapomnieć o tworzeniu zoptymalizowanych treści na podstrony usługowe, sekcję poradnikową czy bazę wiedzy.

6. Zaplanuj linkowanie

Pozyskiwanie wartościowych odnośników do innych serwisów pozwoli Ci efektywnie pracować nad autorytetem domeny. Wysokiej jakości, naturalne linki budują zaufanie do Twojej witryny, tym samym wspomagając proces pozycjonowania. Backlinki możesz pozyskiwać m.in. z portali ogólnotematycznych, serwisów branżowych, forów internetowych, katalogów firm czy w ramach współprac z blogerami.

6. A co z firmami lokalnymi?

Inaczej wygląda proces pozycjonowania w przypadku firm, które działają na skalę ogólnopolską czy światową, a na rynek lokalny, np. miasto lub region. Z reguły pozycjonowanie na rynek lokalny pozwala w krótszym czasie osiągnąć efekty. Gdy prowadzisz biznes ograniczony do danej lokalizacji, szczególną uwagę będziesz musiał poświęcić trzem elementom: 

  1. analizie słów kluczowych uwzględniającej wyniki lokalne, np. „salon kosmetyczny Suwałki”,
  2. prowadzeniu i rozwijaniu Profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma),
  3. pozyskiwaniu linków z portali lokalnych i miejscowych katalogów firm.

Niezależnie, na jaką skalę prowadzisz swój biznes, zawsze jest odpowiednia pora, aby pomyśleć o zwiększaniu jego widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Jest to coraz istotniejsze źródło zdobywania klientów nie tylko w dużych firmach, ale także rozwijających się biznesach i lokalnych przedsiębiorstwach.

O autorce

Aleksandra Stala – Marketing Manager w agencji marketingu internetowego Smartbuzz. Rozwija działania firmy na polskim rynku pozycjonerskim, a także współpracuje z kluczowymi klientami marki. Ponadto od kilku lat odpowiada za budowę i realizację strategii marketingowej w polskim software house – Smartbees.