Komunikacja z pracownikami nie musi być wyzwaniem

Czemu praca w zespole jest taka trudna? Poznaj 5 kroków do stworzenia zgranego teamu!

Karolina Cwalina-Stępniak

Zespół to grupa ludzi, których praca wzajemnie się uzupełnia i pozwala wszystkim osiągać wspólne cele. Z doświadczenia wiem, że ludzie dzielą się na tych, którzy pracę w zespole uwielbiają i tych, którzy jej nie znoszą. Niestety wydaje mi się, że tych drugich jest więcej. Już od czasów szkoły jesteśmy „zmuszani” do pracy w grupach. Często jednak okazuje się, że taka praca jest nieefektywna lub ktoś czuje się wykorzystany albo pokrzywdzony. Co zrobić, żeby praca w grupie nie była traumą i przykrym obowiązkiem.

Predyspozycje do działań zespołowych

Są pewne cechy i umiejętności, które mogą ułatwiać pracę w grupie. Efektywna praca zespołowa opiera się na rezygnacji z rywalizacji. Najlepiej w grupach radzą sobie osoby jednocześnie pewne siebie, świadome swoich kompetencji i umiejętności, ale jednocześnie otwarte na dyskusję i empatyczne, które potrafią podporządkować swoje działania realizacji interesu zespołu.

Definiowanie celów

Jeśli cele istnienia i działania grupy nie zostaną jasno nazwane, momentalnie do pracy wkradnie się chaos. Jedna osoba ma problem z rozplanowaniem zadań, jeśli nie wie dokąd zmierza. W przypadku grupy jest to jeszcze bardziej zauważalne. Dlatego pierwszym krokiem jest wyznaczenie celów. Oczywiście powinny być to cele SMART, czyli realizowalne, określone w czasie i łatwe do zmierzenia. W końcu musimy wiedzieć, z czego mamy się ostatecznie rozliczać. Kiedy cele są wybrane, należy podzielić go na etapy i konkretne zadania, które zbliżą do realizacji całości.

Podział ról

Z czego wynika większość konfliktów w grupie? Z tego, że członkowie wzajemnie przerzucają się obowiązkami i oczekiwaniami. Problem ten nie istnieje, jeśli na początku zastosuje się jasny podział ról i kompetencji. Każdy proces lub obszar dostaje wtedy osobę lub komórkę, która jest odpowiedzialna za realizację konkretnych zadań. Role powinny być przydzielane wg umiejętności i kompetencji. Warto ustalić między wszystkimi członkami zespołu, kto w czym czuje się najlepiej i tym kluczem kierować się podczas podziału obowiązków.

Przywódca

Kolejny newralgiczny temat – czy w grupie powinien być przywódca? W sytuacji idealnej nie, ale ja uważam, że grupie potrzebny jest lider. Lider, czyli osoba o specyficznych kompetencjach interpersonalnych, która umie zainspirować innych do działania i wesprzeć grupę w naprawdę trudnym zadaniu współpracy. Dobry lider nie musi narzucać swoich decyzji, czyli nie zarządza, ale ma umiejętność pogodzenia wielu sprzecznych interesów i nadania im jednego kierunku. Lider zazwyczaj wyłania się naturalnie już na samym początku formowania się grupy. Jest to osoba o silnej osobowości, ale jednocześnie uważana za członków grupy za godną zaufania i wrażliwą na ich potrzeby.

Feedback

Mówi się, że gdzie są dwie osoby, tam są trzy opinie. Tam, gdzie są ludzie, tam pojawiają się też konflikty lub po prostu odmienne punkty widzenia. Ważna jest więc umiejętność jasnego wyrażania swoich myśli z poszanowaniem zdania innych. Co więcej, kiedy pojawiają się cele, później konieczna jest weryfikacja ich realizacji. O ile w przypadku sukcesu sytuacja jest prostsza, w przypadku porażki łatwo jest wzajemnie obwiniać się lub szukać odpowiedzialnych za niepowodzenie. Sztuka dawania i przyjmowania na siebie krytyki to temat na oddzielny artykuł, ale w przypadku pracy zespołowej jest to o tyle trudne, że może to być powodem nawet rozpadu grupy. Dlatego tak ważne jest, żeby członkowie grupy ufali sobie wzajemnie, byli empatyczni i wyczuleni na potrzeby pozostałych osób w drużynie.

***

O Autorce:

Karolina Cwalina-Stępniak – PCC ICF, life&business coach

Professional Certified Coach w ICF – PCC ICF oraz Family Coach. Przepracowała już ponad 2300 godzin z Klientami. Posiada certyfikat potwierdzajaący ukończenie treningu „ Coaching Prowokatywny”, prowadzonego przez Jaapa Hollandera, akredytowanego przez Instytut Komunikacji Prowokatywnej PROVOCARE. Absolwentka Wydziału Prawa oraz Studiów Podyplomowych „Coaching Profesjonalny” na Akademii Leona Koźmińskiego a także „The Art and Science of Coaching” na Erickson International College akredytowanego w Polsce przez Wszechnicę Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członek International Coach Federation (ICF). Specjalista w ośrodku psychoterapii i coachingu Inner Garden w Warszawie. Specjalizuje się w obszarach zarządzania czasem, budowania relacji zespołowych, motywacji oraz organizacji pracy. Założycielka firmy szkoleniowo – coachingowej oraz autorka programu dla kobiet „Sexy zaczyna się w głowie”, który oferuje szeroki program warsztatowo – szkoleniowy. Występuje często w mediach jako specjalista z zakresu rozwoju osobistego oraz pisze na różnorodnych portalach biznesowych oraz lifestylowych swoje felietony eksperckie. Autorka książki: “Wszystko zaczyna się w głowie. Planuj/ Działaj/ Nie marudź”. Więcej na www.karolinacwalina.pl