Na zdjęciu: Ekspertka akcji Wiedza Nie Ma Płci - Karolina Gębura-Nowak (Philip Morris)

Praca zdalna czy hybrydowa? Obejrzyj trzecią debatę z cyklu Wiedza Nie Ma Płci

O tym, jak kobietom w czasie pandemii przybyło obowiązków, jak pracodawca może zadbać o wygodę pracowników w czasie pracy zdalnej i hybrydowej, jak rozmawiać z pracownikami o ich oczekiwaniach, budować zespoły, które chcą pracować w systemie rozproszonym i jakie kompetencje powinien mieć współczesny lider, w debacie z cyklu Wiedza Nie Ma Płci z Jarosławem Kuźniarem rozmawiają: Agnieszka Pocztowska (Shell Polska), Karolina Gębura-Nowak (Philip Morris) i Agnieszka Mitoraj (Deloitte).

Jarosław Kuźniar: Czy jest w tym studiu ktoś, kto ma już dość zdalnej pracy? Ręka do góry!

Agnieszka Mitoraj: Tak, ja mam dość.

Jarosław Kuźniar: To ten moment, w którym już nawet rozmowy o pracy zdalnej budzą zniecierpliwienie. A jednocześnie nie mam poczucia, żebyśmy uczyli się, jak funkcjonować w tym świecie.

Agnieszka Mitoraj: Tak, przyznaję, mam dość pracy zdalnej, ale jednocześnie mam świadomość, że jej końca tak naprawdę nie będzie, że musimy się przyzwyczaić i nauczyć pracować zdalnie. Nie wydaje mi się, ani wielu innym osobom w firmie, z którymi rozmawiam i których słucham, żeby możliwe było całkowite przejście na pracę zdalną, jednak kontakt na żywo, w biurze, jest do pewnych działań potrzebny. Nie możemy całkowicie odciąć się od siebie.

Jarosław Kuźniar: Z twojej odpowiedzi rozumiem, że niektórzy pracownicy, choćby musieli pracować zdalnie, wolą być fizycznie w biurze.

Agnieszka Mitoraj: Zgadza się. Chcemy odpowiadać na różne potrzeby, nie chcemy nikogo do niczego zmuszać ani ustanawiać sztucznych norm. Jeśli ktoś ma potrzebę przychodzenia, to może przychodzić, a jeśli ktoś w ogóle nie ma takiej potrzeby, to tak dostosujemy nasze działania i naszą firmę, by mógł pracować zdalnie.

Jarosław Kuźniar: Ważne wydaje mi się to, że w pierwszych miesiącach pandemii pewne zmiany i ograniczenia wynikały z procedur zdrowotnych. Dzisiaj tak naprawdę to jest już nowa normalność, i nawet niezależnie od tego, czy to jest pandemiczny, czy postpandemiczny okres, nauczyliśmy się tego, że można pracować inaczej.

Agnieszka Pocztowska: Myślę, że dwa lata temu po prostu się baliśmy. Zostaliśmy zamknięci z dnia na dzień, to był zupełnie inny kontekst sytuacji. Dzisiaj jesteśmy w środku transformacji, ogromnego eksperymentu społecznego i do końca jeszcze nie wiemy, jak będzie ostatecznie wyglądać praca. Sądzę, że to będzie hybryda. Nauczyliśmy się bardzo wiele o sobie podczas tych prawie dwóch lat, myślę, że odkryliśmy też dużo bardzo dobrych cech tej pracy zdalnej. Ale jesteśmy homo sapiens i brakuje nam kontaktu z ludźmi. I to też pokazują badania zdrowia psychicznego. Myślę, że dążymy do jak najlepszego wykorzystania nauk z doświadczenia pandemicznego, ale jak naprawdę to będzie wyglądało, to pewnie życie pokaże, a przed nami tak naprawdę jeszcze wiele miesięcy wspólnej debaty z pracownikami.

Ekspertka akcji Wiedza Nie Ma Płci - Agnieszka Pocztowska (Shell Polska)
Ekspertka akcji Wiedza Nie Ma Płci - Agnieszka Pocztowska (Shell Polska)

Jarosław Kuźniar: Właśnie o to miałem zapytać. Życie  pokaże, pracodawca powie, a może pracownicy zdecydują. Jak to może wyglądać?

Agnieszka Pocztowska: Z perspektywy firmy, ale tez branży, widząc, jak zmienił się rynek pracy, myślę, że dzisiaj firmy nie mogą sobie pozwolić na narzucanie takich zasad. Musimy słuchać pracowników i wypracować metody razem z nimi. Mądry pracodawca uszanuje potrzeby pracownika wynikające z jego potrzeb balansu i zdrowia, ponieważ to wpływa na jego efektywność. Dlatego, przynajmniej w przypadku firmy Shell, jest to dialog. Rozmawiamy, pytamy, widzimy, jak w przeciągu dwóch lat zmieniły się wyobrażenia pracowników. Pewnie będziemy testować różne warianty, ale na koniec dla nas najważniejszy jest pracownik. I jeśli okaże się, że on z jakiegoś powodu nie wpasowuje się w ten rytm, to na pewno będziemy szukać lepszych rozwiązań. Jako organizacja mamy technologię, która pozwala nam się dostosować, mamy różne możliwości wsparcia, To przecież one uratowały nas przez te ostatnie dwa lata od tego, aby po prostu nie przestać istnieć.

Jarosław Kuźniar: Karolina, a jak jest u was?

Karolina Gębura-Nowak: Bardzo podobnie. Tak jak mówi Agnieszka, punktem wyjścia do kreowania nowej rzeczywistości pracy, są potrzeby różnych grup pracowników – kobiet, mężczyzn, rodziców, singli, osób w różnym wieku… Trzeba rozumieć potrzeby każdej z tych grup i tworzyć rozwiązania, które każdej z nich pozwolą się realizować. Dla nas nie jest istotne, gdzie jest świadczona praca, ale w jaki sposób, i co, jako pracodawca, z niej otrzymujemy. Staramy się więc wypracować rozwiązania, które uda się utrzymać na dłuższy czas. Ale to jest naprawdę skomplikowany temat i trudny proces, tak naprawdę nie wiemy jeszcze, do jakiego modelu dążymy. On cały czas jest wypracowywany.

Jarosław Kuźniar: Cofnijmy się na chwilę do momentu, w którym zostaliśmy zamknięci. Jak to wygląda w waszych zespołach, w firmach, które zatrudniają kilka tysięcy ludzi – kto bardziej ucierpiał i kto w czasie pandemii miał więcej obowiązków, kobiety czy mężczyźni?

Agnieszka Mitoraj: Firma Deloitte zrobiła badania w zakresie wpływu pandemii na sytuację kobiet, które objęło 10 krajów z całego świata, a dodatkowo jeszcze zostało pogłębione na rynku polskim. Wyniki badania pokazują, że zdaniem 76% kobiet pandemia miała negatywny wpływ na ich karierę zawodową. W Polsce ¾ kobiet obawia się o rozwój swojej kariery i o to, czy podołają zwiększonej ilości obowiązków, bo to niestety właśnie one wzięły na siebie większość obowiązków związanych z domem, opieką nad dziećmi w czasie nauczania zdalnego, czy opieką nad innymi członkami rodziny potrzebującymi pomocy. Funkcjonowanie w ten sposób jest bardzo trudne.

Ekspertka w akcji Wiedza Nie Ma Płci - Agnieszka Mitoraj (Deloitte)
Ekspertka w akcji Wiedza Nie Ma Płci - Agnieszka Mitoraj (Deloitte)

Jarosław Kuźniar: Czy to rola firmy, by przygotować dla kobiet inne środowisko pracy, by było im wygodniej?

Agnieszka Pocztowska: Wierzę, że przygotowaliśmy jednakowo i kobiety i mężczyzn, chociażby wyposażając ich w odpowiednie narzędzia. Jesteśmy firmą globalną i widzimy, że zamknięcie w domu wpłynęło też na różne grupy społeczne. Bo trzeba pamiętać, że to była nowa sytuacja, ale pojawiła się w ugruntowanym systemie społecznym. W społeczeństwach bardziej tradycyjnych, gdzie to kobieta zajmuje się domem, było rzeczywiście bardzo trudno. Ale widzę, że to była też ogromna szansa dla wielu rodzin, by się zreflektować, porozmawiać, zastanowić się, jak sobie pomóc. Wielu mężczyzn było zachwyconych możliwością obserwacji rozwoju swoich dzieci. Myślę więc, że to wszystko zależy, na jaki grunt trafimy. W Shell chcemy wspierać wszystkich rodziców, którzy mają potrzebę uczestniczenia w życiu domowym, niezależnie od płci.

Karolina Gębura-Nowak: U nas jest podobnie. Zgadzam się z Agnieszką, że polityka równościowa i odpowiadanie na potrzeby wszystkich grup pracowników są bardzo, bardzo ważne. Razem z Fundacją Share The Care przeprowadziliśmy w czasie pandemii badanie na temat dzielenia się opieką rodzicielską  i 90 proc. mężczyzn w naszej firmie stwierdziło, że ich czas spędzony z dzieckiem jest tak samo wartościowy, jak czas matki z dzieckiem, i że chętnie by ten czas razem spędzali w czasie urlopów rodzicielskich, ale główną barierą są finanse. Wprowadziliśmy więc możliwość 8-tygodniowego, pełnopłatnego urlopu rodzicielskiego dla ojców. Prowadziliśmy także szeroko zakrojoną akcję edukacyjną o dzieleniu się rodzicielstwem i obowiązkami domowymi, by pokazać obu stronom, jakie się z tym wiążą korzyści i jak te wszystkie obowiązki składane są na kobiety. Bo kobiety, według badań, szczególnie Polki, mają często takie poczucie, że jak zostaną chwilę dłużej w pracy, to nie są dobrymi matkami. Z kolei jeśli w pracy czegoś nie dowozimy, to nie jesteśmy w pełni profesjonalne. I tak chodzimy po tej linie i szukamy równowagi między byciem super mamą i super szefową.

Obejrzyj całą debatę poniżej!

Sukces pierwszej edycji kampanii Wiedza Nie Ma Płci pokazał, jak ważne jest wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecności ekspertek w mediach. Badania z maja 2021 roku pokazują, że w programach publicystycznych i informacyjnych ponad 70% zapraszanych specjalistów stanowią mężczyźni. Niestety, te proporcje zmieniają się nieznacznie na przestrzeni lat – chcemy to zmienić! Gorąco komentowane debaty #WiedzaNieMaPłci z udziałem top menedżerek i kobiet biznesu obejrzało niemal trzy miliony użytkowników.

W drugiej odsłonie kampanii Wiedza Nie Ma Płci Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką w ramach Klubu Champions of Change, Olga Kozierowska i zaproszone przez nią ekspertki skupiają się na tym, jak odkryć i wykorzystać swoje talenty, zoptymalizować pracę zdalną i wykorzystać możliwości, jakie daje nam automatyzacja w biznesie. Uczestniczki debat rozmawiają też o stereotypach, którym często ulegamy zupełnie nieświadomie, oraz wychowywaniu dzieci w taki sposób, by ich od nas nie przejmowały. Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i inicjatorka Klubu Champions of Change, zaprosiła do rozmowy piętnaście specjalistek, których wiedza pomoże nam odnaleźć się w obecnej rzeczywistości. Prowadzącym trzech spotkań jest dziennikarz Jarosław Kuźniar.

ZOBACZ WSZYSTKIE DEBATY TUTAJ!