Na zdj臋ciu: Ekspertka akcji Wiedza Nie Ma P艂ci - Karolina G臋bura-Nowak (Philip Morris)

Praca zdalna czy hybrydowa? Obejrzyj trzeci膮 debat臋 z cyklu Wiedza Nie Ma P艂ci

O tym, jak kobietom w czasie pandemii przyby艂o obowi膮zk贸w, jak pracodawca mo偶e zadba膰 o wygod臋 pracownik贸w w czasie pracy zdalnej i hybrydowej, jak rozmawia膰 z pracownikami o ich oczekiwaniach, budowa膰 zespo艂y, kt贸re chc膮 pracowa膰 w systemie rozproszonym i jakie kompetencje powinien mie膰 wsp贸艂czesny lider, w debacie z cyklu Wiedza Nie Ma P艂ci z Jaros艂awem Ku藕niarem rozmawiaj膮: Agnieszka Pocztowska (Shell Polska), Karolina G臋bura-Nowak (Philip Morris) i Agnieszka Mitoraj (Deloitte).

Jaros艂aw Ku藕niar: Czy jest w tym studiu kto艣, kto ma ju偶 do艣膰 zdalnej pracy? R臋ka do g贸ry!

Agnieszka Mitoraj: Tak, ja mam do艣膰.

Jaros艂aw Ku藕niar: To ten moment, w kt贸rym ju偶 nawet rozmowy o pracy zdalnej budz膮 zniecierpliwienie. A jednocze艣nie nie mam poczucia, 偶eby艣my uczyli si臋, jak funkcjonowa膰 w tym 艣wiecie.

Agnieszka Mitoraj: Tak, przyznaj臋, mam do艣膰 pracy zdalnej, ale jednocze艣nie mam 艣wiadomo艣膰, 偶e jej ko艅ca tak naprawd臋 nie b臋dzie, 偶e musimy si臋 przyzwyczai膰 i nauczy膰 pracowa膰 zdalnie. Nie wydaje mi si臋, ani wielu innym osobom w firmie, z kt贸rymi rozmawiam i kt贸rych s艂ucham, 偶eby mo偶liwe by艂o ca艂kowite przej艣cie na prac臋 zdaln膮, jednak kontakt na 偶ywo, w biurze, jest do pewnych dzia艂a艅 potrzebny. Nie mo偶emy ca艂kowicie odci膮膰 si臋 od siebie.

Jaros艂aw Ku藕niar: Z twojej odpowiedzi rozumiem, 偶e niekt贸rzy pracownicy, cho膰by musieli pracowa膰 zdalnie, wol膮 by膰 fizycznie w biurze.

Agnieszka Mitoraj: Zgadza si臋. Chcemy odpowiada膰 na r贸偶ne potrzeby, nie chcemy nikogo do niczego zmusza膰 ani ustanawia膰 sztucznych norm. Je艣li kto艣 ma potrzeb臋 przychodzenia, to mo偶e przychodzi膰, a je艣li kto艣 w og贸le nie ma takiej potrzeby, to tak dostosujemy nasze dzia艂ania i nasz膮 firm臋, by m贸g艂 pracowa膰 zdalnie.

Jaros艂aw Ku藕niar: Wa偶ne wydaje mi si臋 to, 偶e w pierwszych miesi膮cach pandemii pewne zmiany i ograniczenia wynika艂y z procedur zdrowotnych. Dzisiaj tak naprawd臋 to jest ju偶 nowa normalno艣膰, i nawet niezale偶nie od tego, czy to jest pandemiczny, czy postpandemiczny okres, nauczyli艣my si臋 tego, 偶e mo偶na pracowa膰 inaczej.

Agnieszka Pocztowska: My艣l臋, 偶e dwa lata temu po prostu si臋 bali艣my. Zostali艣my zamkni臋ci z dnia na dzie艅, to by艂 zupe艂nie inny kontekst sytuacji. Dzisiaj jeste艣my w 艣rodku transformacji, ogromnego eksperymentu spo艂ecznego i do ko艅ca jeszcze nie wiemy, jak b臋dzie ostatecznie wygl膮da膰 praca. S膮dz臋, 偶e to b臋dzie hybryda. Nauczyli艣my si臋 bardzo wiele o sobie podczas tych prawie dw贸ch lat, my艣l臋, 偶e odkryli艣my te偶 du偶o bardzo dobrych cech tej pracy zdalnej. Ale jeste艣my homo sapiens i brakuje nam kontaktu z lud藕mi. I to te偶 pokazuj膮 badania zdrowia psychicznego. My艣l臋, 偶e d膮偶ymy do jak najlepszego wykorzystania nauk z do艣wiadczenia pandemicznego, ale jak naprawd臋 to b臋dzie wygl膮da艂o, to pewnie 偶ycie poka偶e, a przed nami tak naprawd臋 jeszcze wiele miesi臋cy wsp贸lnej debaty z pracownikami.

Ekspertka akcji Wiedza Nie Ma P艂ci - Agnieszka Pocztowska (Shell Polska)
Ekspertka akcji Wiedza Nie Ma P艂ci - Agnieszka Pocztowska (Shell Polska)

Jaros艂aw Ku藕niar: W艂a艣nie o to mia艂em zapyta膰. 呕ycie聽 poka偶e, pracodawca powie, a mo偶e pracownicy zdecyduj膮. Jak to mo偶e wygl膮da膰?

Agnieszka Pocztowska: Z perspektywy firmy, ale tez bran偶y, widz膮c, jak zmieni艂 si臋 rynek pracy, my艣l臋, 偶e dzisiaj firmy nie mog膮 sobie pozwoli膰 na narzucanie takich zasad. Musimy s艂ucha膰 pracownik贸w i wypracowa膰 metody razem z nimi. M膮dry pracodawca uszanuje potrzeby pracownika wynikaj膮ce z jego potrzeb balansu i zdrowia, poniewa偶 to wp艂ywa na jego efektywno艣膰. Dlatego, przynajmniej w przypadku firmy Shell, jest to dialog. Rozmawiamy, pytamy, widzimy, jak w przeci膮gu dw贸ch lat zmieni艂y si臋 wyobra偶enia pracownik贸w. Pewnie b臋dziemy testowa膰 r贸偶ne warianty, ale na koniec dla nas najwa偶niejszy jest pracownik. I je艣li oka偶e si臋, 偶e on z jakiego艣 powodu nie wpasowuje si臋 w ten rytm, to na pewno b臋dziemy szuka膰 lepszych rozwi膮za艅. Jako organizacja mamy technologi臋, kt贸ra pozwala nam si臋 dostosowa膰, mamy r贸偶ne mo偶liwo艣ci wsparcia, To przecie偶 one uratowa艂y nas przez te ostatnie dwa lata od tego, aby po prostu nie przesta膰 istnie膰.

Jaros艂aw Ku藕niar: Karolina, a jak jest u was?

Karolina G臋bura-Nowak: Bardzo podobnie. Tak jak m贸wi Agnieszka, punktem wyj艣cia do kreowania nowej rzeczywisto艣ci pracy, s膮 potrzeby r贸偶nych grup pracownik贸w – kobiet, m臋偶czyzn, rodzic贸w, singli, os贸b w r贸偶nym wieku鈥 Trzeba rozumie膰 potrzeby ka偶dej z tych grup i tworzy膰 rozwi膮zania, kt贸re ka偶dej z nich pozwol膮 si臋 realizowa膰. Dla nas nie jest istotne, gdzie jest 艣wiadczona praca, ale w jaki spos贸b, i co, jako pracodawca, z niej otrzymujemy. Staramy si臋 wi臋c wypracowa膰 rozwi膮zania, kt贸re uda si臋 utrzyma膰 na d艂u偶szy czas. Ale to jest naprawd臋 skomplikowany temat i trudny proces, tak naprawd臋 nie wiemy jeszcze, do jakiego modelu d膮偶ymy. On ca艂y czas jest wypracowywany.

Jaros艂aw Ku藕niar: Cofnijmy si臋 na chwil臋 do momentu, w kt贸rym zostali艣my zamkni臋ci. Jak to wygl膮da w waszych zespo艂ach, w firmach, kt贸re zatrudniaj膮 kilka tysi臋cy ludzi – kto bardziej ucierpia艂 i kto w czasie pandemii mia艂 wi臋cej obowi膮zk贸w, kobiety czy m臋偶czy藕ni?

Agnieszka Mitoraj: Firma Deloitte zrobi艂a badania w zakresie wp艂ywu pandemii na sytuacj臋 kobiet, kt贸re obj臋艂o 10 kraj贸w z ca艂ego 艣wiata, a dodatkowo jeszcze zosta艂o pog艂臋bione na rynku polskim. Wyniki badania pokazuj膮, 偶e zdaniem 76% kobiet pandemia mia艂a negatywny wp艂yw na ich karier臋 zawodow膮. W Polsce 戮 kobiet obawia si臋 o rozw贸j swojej kariery i o to, czy podo艂aj膮 zwi臋kszonej ilo艣ci obowi膮zk贸w, bo to niestety w艂a艣nie one wzi臋艂y na siebie wi臋kszo艣膰 obowi膮zk贸w zwi膮zanych z domem, opiek膮 nad dzie膰mi w czasie nauczania zdalnego, czy opiek膮 nad innymi cz艂onkami rodziny potrzebuj膮cymi pomocy. Funkcjonowanie w ten spos贸b jest bardzo trudne.

Ekspertka w akcji Wiedza Nie Ma P艂ci - Agnieszka Mitoraj (Deloitte)
Ekspertka w akcji Wiedza Nie Ma P艂ci - Agnieszka Mitoraj (Deloitte)

Jaros艂aw Ku藕niar: Czy to rola firmy, by przygotowa膰 dla kobiet inne 艣rodowisko pracy, by by艂o im wygodniej?

Agnieszka Pocztowska: Wierz臋, 偶e przygotowali艣my jednakowo i kobiety i m臋偶czyzn, chocia偶by wyposa偶aj膮c ich w odpowiednie narz臋dzia. Jeste艣my firm膮 globaln膮 i widzimy, 偶e zamkni臋cie w domu wp艂yn臋艂o te偶 na r贸偶ne grupy spo艂eczne. Bo trzeba pami臋ta膰, 偶e to by艂a nowa sytuacja, ale pojawi艂a si臋 w ugruntowanym systemie spo艂ecznym. W spo艂ecze艅stwach bardziej tradycyjnych, gdzie to kobieta zajmuje si臋 domem, by艂o rzeczywi艣cie bardzo trudno. Ale widz臋, 偶e to by艂a te偶 ogromna szansa dla wielu rodzin, by si臋 zreflektowa膰, porozmawia膰, zastanowi膰 si臋, jak sobie pom贸c. Wielu m臋偶czyzn by艂o zachwyconych mo偶liwo艣ci膮 obserwacji rozwoju swoich dzieci. My艣l臋 wi臋c, 偶e to wszystko zale偶y, na jaki grunt trafimy. W Shell chcemy wspiera膰 wszystkich rodzic贸w, kt贸rzy maj膮 potrzeb臋 uczestniczenia w 偶yciu domowym, niezale偶nie od p艂ci.

Karolina G臋bura-Nowak: U nas jest podobnie. Zgadzam si臋 z Agnieszk膮, 偶e polityka r贸wno艣ciowa i odpowiadanie na potrzeby wszystkich grup pracownik贸w s膮 bardzo, bardzo wa偶ne. Razem z Fundacj膮 Share The Care przeprowadzili艣my w czasie pandemii badanie na temat dzielenia si臋 opiek膮 rodzicielsk膮聽 i 90 proc. m臋偶czyzn w naszej firmie stwierdzi艂o, 偶e ich czas sp臋dzony z dzieckiem jest tak samo warto艣ciowy, jak czas matki z dzieckiem, i 偶e ch臋tnie by ten czas razem sp臋dzali w czasie urlop贸w rodzicielskich, ale g艂贸wn膮 barier膮 s膮 finanse. Wprowadzili艣my wi臋c mo偶liwo艣膰 8-tygodniowego, pe艂nop艂atnego urlopu rodzicielskiego dla ojc贸w. Prowadzili艣my tak偶e szeroko zakrojon膮 akcj臋 edukacyjn膮 o dzieleniu si臋 rodzicielstwem i obowi膮zkami domowymi, by pokaza膰 obu stronom, jakie si臋 z tym wi膮偶膮 korzy艣ci i jak te wszystkie obowi膮zki sk艂adane s膮 na kobiety. Bo kobiety, wed艂ug bada艅, szczeg贸lnie Polki, maj膮 cz臋sto takie poczucie, 偶e jak zostan膮 chwil臋 d艂u偶ej w pracy, to nie s膮 dobrymi matkami. Z kolei je艣li w pracy czego艣 nie dowozimy, to nie jeste艣my w pe艂ni profesjonalne. I tak chodzimy po tej linie i szukamy r贸wnowagi mi臋dzy byciem super mam膮 i super szefow膮.

Obejrzyj ca艂膮 debat臋 poni偶ej!

Sukces pierwszej edycji kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci pokaza艂, jak wa偶ne jest wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecno艣ci ekspertek w mediach. Badania z maja 2021 roku pokazuj膮, 偶e w programach publicystycznych i informacyjnych ponad 70% zapraszanych specjalist贸w stanowi膮 m臋偶czy藕ni. Niestety, te proporcje zmieniaj膮 si臋 nieznacznie na przestrzeni lat 鈥 chcemy to zmieni膰! Gor膮co komentowane debaty #WiedzaNieMaP艂ci z udzia艂em top mened偶erek i kobiet biznesu obejrza艂o niemal聽trzy miliony u偶ytkownik贸w.

W drugiej ods艂onie kampanii Wiedza Nie Ma P艂ci Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 w ramach Klubu Champions of Change, Olga Kozierowska i zaproszone przez ni膮 ekspertki skupiaj膮 si臋 na tym, jak odkry膰 i wykorzysta膰 swoje talenty, zoptymalizowa膰 prac臋 zdaln膮 i wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci, jakie daje nam automatyzacja w biznesie. Uczestniczki debat rozmawiaj膮 te偶 o stereotypach, kt贸rym cz臋sto ulegamy zupe艂nie nie艣wiadomie, oraz wychowywaniu dzieci w taki spos贸b, by ich od nas nie przejmowa艂y. Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 i inicjatorka Klubu Champions of Change, zaprosi艂a do rozmowy pi臋tna艣cie specjalistek, kt贸rych wiedza pomo偶e nam odnale藕膰 si臋 w obecnej rzeczywisto艣ci. Prowadz膮cym trzech spotka艅 jest dziennikarz Jaros艂aw Ku藕niar.

ZOBACZ WSZYSTKIE DEBATY TUTAJ!

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close