
Hackathon, czyli maraton projektowania to spotkanie specjalistów, które sprzyja tworzeniu innowacji i pozyskiwaniu nowych pracowników.
Hackathony, czyli maratony projektowania, na stałe weszły do słownika specjalistów ds. rekrutacji, którym zależy na pozyskiwaniu pracowników w branży IT. Hackathon to kilkudziesięciogodzinne spotkanie specjalistów (programistów, testerów, projektantów oraz innych), którzy w małych zespołach próbują rozwikłać jakiś problem, stworzyć nowe narzędzie czy dokonać innowacji.
W miarę rozwoju nowych technologii oraz zwiększania świadomości firm nietechnologicznych – po takie rozwiązania sięgają również osoby, którym zależy na wdrażaniu nowych rozwiązań w swoich biznesach. Obecnie organizowanie hackathonów z powodzeniem praktykowane jest także w innych branżach. Jeśli myślisz o zorganizowaniu takiego wydarzenia w swojej firmie bądź chcesz zostać jego sponsorem – podpowiadamy, o czym musisz pamiętać, by event zakończył się sukcesem.
Najważniejsze są cele
Przed przystąpieniem do promocji swojego hackfestu, pomyśl o tym, jakie cele mają mu przyświecać. Co Twoja firma chce osiągnąć? Czy jest jakiś problem, na rozwiązaniu którego najbardziej Ci zależy? Żeby mieć pewność, iż uczestnicy (proponując swoje rozwiązania) idą w dobrym kierunku, muszą wiedzieć, jakie są założenia planowanego konkursu. Hackathon trwa zwykle kilkadziesiąt godzin, ważne jest zatem to, by był to czas wartościowy dla programistów, projektantów, testerów oraz każdej innej osoby, która poświęci swój czas, by wziąć w nim udział. Osoby, które biorą udział w tego typu wydarzeniach, to zwykle jednostki lubiące się uczyć i poznawać nowe narzędzia. Są też chętni do współpracy i networkingu. Pokaż im, że wiesz, na czym Ci zależy i że doceniasz ich obecność. Przygotuj scenariusz, który wpisze się w politykę i filozofię Twojej firmy. Pomyśl o budżecie, napisz regulamin i stwórz zasady udziału w wydarzeniu. Całość powinna być jasna i przejrzysta.
Zaproś do współpracy mentorów oraz sponsorów
Utalentowani programiści biorą udział w maratonach projektowania z kilku głównych powodów. Może to być chęć zbudowania nowego narzędzia (aplikacji, programu, strony internetowej), rozwiązania konkretnego problemu (zwiększenie sprzedaży, zapewnienie bezpieczeństwa danych) czy też poznania nowych ludzi. Chcą oni również sprawdzić swoje umiejętności, zdobyć nowe kontakty biznesowe, nagrody lub znaleźć interesującą pracę. Równie ważna jest dla nich chęć poszerzenia swojej dotychczasowej wiedzy.
Zaproś zatem cenionych specjalistów, którzy przyciągną na hackathon jeszcze większą liczbę ludzi. Szukaj wśród blogerów, specjalistów w swojej dziedzinie, przedsiębiorców, którzy odnieśli sukces i chcą się nim podzielić, przedstawicieli dużych firm technologicznych, którzy wygłoszą interesujący wykład, czy przeprowadzą dodatkowe szkolenie.
Udział sponsorów pomoże Ci sfinansować wydarzenie. Mogą oni partycypować w kosztach organizacyjnych (wynajem sali, wyżywienie, gadżety), jak również w nagrodach głównych (pieniężnych lub rzeczowych). Prezentując konkretną wartość i wykazując się profesjonalnym podejściem masz szansę na pozyskanie wartościowych sponsorów, którzy przyciągną uwagę zarówno uczestników jak i mediów oraz pozostałych partnerów.
Potrzebujesz zmotywowanych uczestników
Hackathon bez uczestników nie ma racji bytu. W tym, który zdecydujesz się zorganizować, powinna wziąć udział możliwie duża liczba zadowolonych osób. Jeśli zaoferujesz im realną wartość, istnieje spore prawdopodobieństwo, że przy ponownej realizacji wydarzenia frekwencja będzie równie udana bądź jeszcze większa. Dlatego bardzo ważna jest promocja eventu i precyzyjne dotarcie do odbiorców.
Jak to zrobić? Znajdź tematyczne grupy na portalach społecznościowych, rozpocznij współpracę ze szkołami i uczelniami wyższymi. Postaraj się zdobyć informacje o kwalifikacjach osób, które mogłyby być uczestnikami Twojego hackathonu. Stwórz zadania wstępne przed jego rozpoczęciem – pozwolą Ci one zweryfikować poziom wiedzy, zainteresowań i umiejętności specjalistów, którzy zarejestrują się na event. Skorzystaj z profesjonalnych platform dedykowanych organizowaniu hackathonów, które zapewnią Ci narzędzia oraz wiedzę niezbędną do prawidłowego przeprowadzenia tego wydarzenia. Jest to np. aplikacja do rejestrowania uczestników i zadań konkursowych, odpowiednie oprogramowanie, wiedza o sposobach pozyskiwania partnerów. Oprócz frekwencji równie ważna jest druga rzecz: by uczestnicy byli w pełni zaangażowani, zmotywowani i zaciekawieni wyzwaniami, które im zaproponujesz.
Zorganizuj narzędzia pracy
W przypadku zorganizowania hackathonu stacjonarnego potrzebujesz świetnego Wi-Fi – jest to warunek absolutnie konieczny. Oprócz sieci bezprzewodowej w zanadrzu powinna znaleźć się również jakaś alternatywa w przypadku, gdyby wystąpiły jakieś problemy techniczne. W dniach eventu nastąpi wzmożone logowanie się do sieci wielu różnych adresów IP: uprzedź swojego dostawcę internetu o takim stanie rzeczy. Uczestnicy maratonów projektowania i tak przyjdą ze swoimi komputerami, ale mimo to zapewnij ogólnodostępne komputery. Przy każdym stanowisku powinna się również znaleźć odpowiednia ilość gniazdek. Twoi goście zapewne przyniosą więcej niż jedno urządzenie elektroniczne, które będą chcieli gdzieś naładować. Zorganizuj tablice, flipcharty, kartki papieru, długopisy i ołówki – bez wątpienia przydadzą się podczas prac projektowych.
Korzyści, jakie przynosi firmie hackathon:
- w krótkim czasie dostarcza nowe rozwiązania, które mogą być stosunkowo szybko wdrożone w firmie
- pomaga w rekrutacji pracowników: zapewnia dostęp do wykwalifikowanych specjalistów
- w kilkadziesiąt godzin rozwiązuje konkretne problemy
- wpływa pozytywnie na PR: poprawia wizerunek firmy, sprawia, że postrzegana jest ona jako bardziej innowacyjna
- buduje Employer Branding i zaufanie do marki
- może być przeprowadzony w firmie z każdej branży (medycznej, finansowej, energetycznej, produkcyjnej) oraz w instytucjach publicznych (urzędy miast, instytucje kultury) i społecznych (organizacje pozarządowe)
Joanna Błauciak reprezentuje ChallengeRocket.com: platformę dostarczającą kompleksowe know-how na temat organizacji oraz promocji maratonów projektowania.