Prowadzisz firm臋 lokalnie? Sprawd藕, co zrobi膰, by mogli j膮 znale藕膰 klienci z okolicy.

Katarzyna Czubak

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

 

W poprzednich publikacjach om贸wili艣my pierwsze kroki na drodze do sukcesu firmy, czyli, co zrobi膰, by zaznaczy膰 obecno艣膰 firmy w internecie i jak nawi膮za膰 i utrzyma膰 kontakt z klientami. W tej cz臋艣ci skupimy si臋 na tym, jak da膰 si臋 znale藕膰 klientom z okolicy. Om贸wimy co poj臋cie 鈥瀕okalny鈥 oznacza w internecie, jak osoby znajduj膮ce si臋 w pobli偶u mog膮 odszuka膰 Twoj膮 firm臋 i opowiemy o podstawach lokalnych dzia艂a艅 reklamowych online.

Lokalny, czyli…?

Lokalna firma to np. biznes taki jak sklep rowerowy czy salon fryzjerski, ale te偶 przedsi臋biorstwo us艂ugowe wychodz膮ce do klient贸w, jak firma zajmuj膮c膮 si臋 utrzymaniem trawnik贸w czy piel臋gnacj膮 ogrod贸w. Takie przedsi臋biorstwa zazwyczaj sprzedaj膮 produkty i us艂ugi ludziom mieszkaj膮cym w pobli偶u oraz osobom, kt贸re przyjecha艂y tylko na pewien czas. Potencjalny klient mo偶e na przyk艂ad mieszka膰 kilkaset kilometr贸w od Ciebie, ale przyje偶d偶a do Twojego miasta na wakacje i szuka punktu, gdzie mo偶e wypo偶yczy膰 rower na czas pobytu.

Wyszukiwanie lokalne

Wiele os贸b, zamiast korzysta膰 z ksi膮偶ek telefonicznych, znajduje oferty w sieci. Wyszukuj膮 na swoich komputerach czy smartfonach interesuj膮ce ich rzeczy. Je偶eli oferujesz potrzebny im produkt lub us艂ug臋 i jeste艣 niedaleko, to doskona艂y spos贸b, aby zwr贸ci膰 na siebie uwag臋. Jak wi臋c dzia艂a lokalne wyszukiwanie? Przyk艂adowo, kto艣 chce znale藕膰 sklep rowerowy w pobli偶u swojego domu. Rozpoczyna wyszukiwanie, a jako jedno z kryteri贸w wybiera lokalizacj臋 w tym samym mie艣cie lub okolicy. Nast臋pnie otrzymuje list臋 lokalnych firm zawieraj膮c膮 adresy, numery telefon贸w i godziny otwarcia. Je艣li robi to przez smartfon, mo偶e jednym klikni臋ciem zadzwoni膰 do sklepu, a nawet dowiedzie膰 si臋, jak do niego trafi膰, dzi臋ki mapie na urz膮dzeniu.

Jak wi臋c sprawi膰, aby okoliczni klienci mogli 艂atwo znale藕膰 Twoj膮 firm臋? Przede wszystkim upewnij si臋, 偶e Twoja strona internetowa zawiera dane na temat lokalizacji firmy. Je艣li masz sklep, umie艣膰 na niej jego adres, a mo偶e nawet interaktywn膮 map臋, dzi臋ki kt贸rej klienci 艂atwo do Ciebie dotr膮. Podaj te偶 sw贸j numer telefonu i godziny pracy. Je艣li masz firm臋 us艂ugow膮, Twoja witryna powinna zawiera膰 opis zakresu us艂ug oraz dane kontaktowe. Sprawd藕, czy Twoja firma znajduje si臋 w katalogach firm, na stronach z opiniami i w wyszukiwarkach.

Pami臋taj o mobilnych

Obecnie wi臋kszo艣膰 os贸b ma swojego smartfona stale przy sobie. Dlatego pami臋taj, 偶e Twoja strona wygl膮da艂a dobrze tak偶e na urz膮dzeniach mobilnych. Najwa偶niejsze to, 偶e w szybki i prosty spos贸b skontaktowa膰 si臋 z Twoj膮 firm膮. Mo偶esz te偶 wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci, kt贸re zazwyczaj s膮 oferowane wy艂膮cznie przez urz膮dzenia mobilne. Na przyk艂ad wiele os贸b zezwala witrynom internetowym i aplikacjom mobilnym na korzystanie z funkcji GPS, kt贸ra umo偶liwia zlokalizowanie u偶ytkownika i pokierowanie go do celu (np. do serwisu rowerowego).

Internet a lokalne dzia艂ania reklamowe

Pami臋taj, 偶e internet dociera wsz臋dzie. Oznacza to, 偶e je偶eli prowadzisz sklep rowerowy, to osoby z s膮siedniej dzielnicy b臋d膮 mog艂y znale藕膰 Ci臋 online… podobnie jak u偶ytkownicy z Londynu czy Nowego Jorku. Jednak mieszkaniec Stan贸w Zjednoczonych raczej nie przyjdzie, aby co艣 od Ciebie kupi膰, wi臋c nie ma sensu marnowa膰 bud偶etu reklamowego, by dotrze膰 do os贸b z odleg艂ych miejsc. I tym w艂a艣nie wyr贸偶nia si臋 reklama lokalna 鈥 ogranicza si臋 do wy艣wietlania Twoich reklam osobom w okolicy, kt贸re prawdopodobnie s膮 鈥 lub mog膮 zosta膰 鈥 Twoimi klientami.

Mo偶esz prowadzi膰 kampani臋 za po艣rednictwem wielu r贸偶nych kana艂贸w. Najlepiej zacz膮膰 od wyszukiwarek, katalog贸w firm, stron z opiniami i sieci spo艂eczno艣ciowych. Dzi臋ki wyszukiwarkom Twoja reklama mo偶e wy艣wietla膰 si臋 za ka偶dym razem, gdy kto艣 wpisze okre艣lone zapytanie. Ponadto wszystkie najwi臋ksze wyszukiwarki umo偶liwiaj膮 ograniczenie wy艣wietlania reklam do os贸b w konkretnych miejscach. Je偶eli reklamujesz si臋 przy s艂owie kluczowym 鈥瀗aprawa rower贸w鈥, mo偶esz okre艣li膰, aby Twoja oferta wy艣wietla艂a si臋 wy艂膮cznie osobom znajduj膮cym si臋 w promieniu 15 kilometr贸w od Twojego warsztatu.

Lokalna spo艂eczno艣膰 w sieci

Sieci spo艂eczno艣ciowe, takie jak Facebook czy LinkedIn, oferuj膮 strony dla przedsi臋biorstw oraz p艂atne reklamy skierowane do lokalnych klient贸w. Sieci spo艂eczno艣ciowe s膮 w stanie okre艣li膰, gdzie znajduje si臋 dana osoba. Podobnie jak w wyszukiwarkach mo偶esz zaznaczy膰, aby Twoje reklamy wy艣wietla艂y si臋 wy艂膮cznie osobom przebywaj膮cym w pobli偶u oraz zawiera艂y komunikat dopasowany do odbiorc贸w.

Oczywi艣cie katalogi firm oraz strony z opiniami r贸wnie偶 umo偶liwiaj膮 reklamowanie si臋 w艣r贸d okolicznych klient贸w. Opr贸cz podstawowego wpisu, kt贸ry zazwyczaj jest bezp艂atny, mo偶esz wygospodarowa膰 niewielki bud偶et, aby Twoja reklama wy艣wietla艂a si臋 w wyr贸偶nionych miejscach w wynikach wyszukiwania lub nawet obok informacji o Twojej konkurencji.

Gdzie szuka膰 wskaz贸wek?

Google prowadzi obecnie bezp艂atne, indywidualne konsultacje dla przedsi臋biorc贸w w ramach projektu Google Internetowe Rewolucje. W ca艂ej Polsce dzia艂a 30 doradc贸w, kt贸rzy na podstawie dotychczasowej analizy obecno艣ci firmy w internecie pomagaj膮 przygotowa膰 indywidualny plan dzia艂a艅. Je偶eli chcesz skorzysta膰 z tej mo偶liwo艣ci, zapisz si臋 na konsultacje na stronie www.internetowerewolucje.pl.

Dodatkowo mo偶esz szkoli膰 si臋 na bezp艂atnej platformie online g.co/InternetoweRewolucje. Kurs online sk艂ada si臋 ze 125 lekcji podzielonych na 31 temat贸w.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close