Prowadzisz firmę lokalnie? Sprawdź, co zrobić, by mogli ją znaleźć klienci z okolicy.

Katarzyna Czubak

 

W poprzednich publikacjach omówiliśmy pierwsze kroki na drodze do sukcesu firmy, czyli, co zrobić, by zaznaczyć obecność firmy w internecie i jak nawiązać i utrzymać kontakt z klientami. W tej części skupimy się na tym, jak dać się znaleźć klientom z okolicy. Omówimy co pojęcie „lokalny” oznacza w internecie, jak osoby znajdujące się w pobliżu mogą odszukać Twoją firmę i opowiemy o podstawach lokalnych działań reklamowych online.

Lokalny, czyli…?

Lokalna firma to np. biznes taki jak sklep rowerowy czy salon fryzjerski, ale też przedsiębiorstwo usługowe wychodzące do klientów, jak firma zajmującą się utrzymaniem trawników czy pielęgnacją ogrodów. Takie przedsiębiorstwa zazwyczaj sprzedają produkty i usługi ludziom mieszkającym w pobliżu oraz osobom, które przyjechały tylko na pewien czas. Potencjalny klient może na przykład mieszkać kilkaset kilometrów od Ciebie, ale przyjeżdża do Twojego miasta na wakacje i szuka punktu, gdzie może wypożyczyć rower na czas pobytu.

Wyszukiwanie lokalne

Wiele osób, zamiast korzystać z książek telefonicznych, znajduje oferty w sieci. Wyszukują na swoich komputerach czy smartfonach interesujące ich rzeczy. Jeżeli oferujesz potrzebny im produkt lub usługę i jesteś niedaleko, to doskonały sposób, aby zwrócić na siebie uwagę. Jak więc działa lokalne wyszukiwanie? Przykładowo, ktoś chce znaleźć sklep rowerowy w pobliżu swojego domu. Rozpoczyna wyszukiwanie, a jako jedno z kryteriów wybiera lokalizację w tym samym mieście lub okolicy. Następnie otrzymuje listę lokalnych firm zawierającą adresy, numery telefonów i godziny otwarcia. Jeśli robi to przez smartfon, może jednym kliknięciem zadzwonić do sklepu, a nawet dowiedzieć się, jak do niego trafić, dzięki mapie na urządzeniu.

Jak więc sprawić, aby okoliczni klienci mogli łatwo znaleźć Twoją firmę? Przede wszystkim upewnij się, że Twoja strona internetowa zawiera dane na temat lokalizacji firmy. Jeśli masz sklep, umieść na niej jego adres, a może nawet interaktywną mapę, dzięki której klienci łatwo do Ciebie dotrą. Podaj też swój numer telefonu i godziny pracy. Jeśli masz firmę usługową, Twoja witryna powinna zawierać opis zakresu usług oraz dane kontaktowe. Sprawdź, czy Twoja firma znajduje się w katalogach firm, na stronach z opiniami i w wyszukiwarkach.

Pamiętaj o mobilnych

Obecnie większość osób ma swojego smartfona stale przy sobie. Dlatego pamiętaj, że Twoja strona wyglądała dobrze także na urządzeniach mobilnych. Najważniejsze to, że w szybki i prosty sposób skontaktować się z Twoją firmą. Możesz też wykorzystać możliwości, które zazwyczaj są oferowane wyłącznie przez urządzenia mobilne. Na przykład wiele osób zezwala witrynom internetowym i aplikacjom mobilnym na korzystanie z funkcji GPS, która umożliwia zlokalizowanie użytkownika i pokierowanie go do celu (np. do serwisu rowerowego).

Internet a lokalne działania reklamowe

Pamiętaj, że internet dociera wszędzie. Oznacza to, że jeżeli prowadzisz sklep rowerowy, to osoby z sąsiedniej dzielnicy będą mogły znaleźć Cię online… podobnie jak użytkownicy z Londynu czy Nowego Jorku. Jednak mieszkaniec Stanów Zjednoczonych raczej nie przyjdzie, aby coś od Ciebie kupić, więc nie ma sensu marnować budżetu reklamowego, by dotrzeć do osób z odległych miejsc. I tym właśnie wyróżnia się reklama lokalna – ogranicza się do wyświetlania Twoich reklam osobom w okolicy, które prawdopodobnie są – lub mogą zostać – Twoimi klientami.

Możesz prowadzić kampanię za pośrednictwem wielu różnych kanałów. Najlepiej zacząć od wyszukiwarek, katalogów firm, stron z opiniami i sieci społecznościowych. Dzięki wyszukiwarkom Twoja reklama może wyświetlać się za każdym razem, gdy ktoś wpisze określone zapytanie. Ponadto wszystkie największe wyszukiwarki umożliwiają ograniczenie wyświetlania reklam do osób w konkretnych miejscach. Jeżeli reklamujesz się przy słowie kluczowym „naprawa rowerów”, możesz określić, aby Twoja oferta wyświetlała się wyłącznie osobom znajdującym się w promieniu 15 kilometrów od Twojego warsztatu.

Lokalna społeczność w sieci

Sieci społecznościowe, takie jak Facebook czy LinkedIn, oferują strony dla przedsiębiorstw oraz płatne reklamy skierowane do lokalnych klientów. Sieci społecznościowe są w stanie określić, gdzie znajduje się dana osoba. Podobnie jak w wyszukiwarkach możesz zaznaczyć, aby Twoje reklamy wyświetlały się wyłącznie osobom przebywającym w pobliżu oraz zawierały komunikat dopasowany do odbiorców.

Oczywiście katalogi firm oraz strony z opiniami również umożliwiają reklamowanie się wśród okolicznych klientów. Oprócz podstawowego wpisu, który zazwyczaj jest bezpłatny, możesz wygospodarować niewielki budżet, aby Twoja reklama wyświetlała się w wyróżnionych miejscach w wynikach wyszukiwania lub nawet obok informacji o Twojej konkurencji.

Gdzie szukać wskazówek?

Google prowadzi obecnie bezpłatne, indywidualne konsultacje dla przedsiębiorców w ramach projektu Google Internetowe Rewolucje. W całej Polsce działa 30 doradców, którzy na podstawie dotychczasowej analizy obecności firmy w internecie pomagają przygotować indywidualny plan działań. Jeżeli chcesz skorzystać z tej możliwości, zapisz się na konsultacje na stronie www.internetowerewolucje.pl.

Dodatkowo możesz szkolić się na bezpłatnej platformie online g.co/InternetoweRewolucje. Kurs online składa się ze 125 lekcji podzielonych na 31 tematów.