czy roboty zabieraj膮 nam prac臋

Przygotuj swoj膮 firm臋 na pracownik贸w przysz艂o艣ci, zanim b臋dzie za p贸藕no!

Marek Strojkowski

W 艣wiecie coraz szybciej rozwijaj膮cych si臋 technologii, szybkiego i powszechnego dost臋pu do informacji i mno偶膮cych si臋 mo偶liwo艣ci, firmy, kt贸re chc膮 pozosta膰 konkurencyjne na rynku pracodawc贸w musz膮 nad膮偶a膰 za zmieniaj膮cymi si臋 oczekiwaniami i stylem 偶ycia swoich pracownik贸w. Te zmiany to nie jest odleg艂a przysz艂o艣膰, wida膰 je ju偶 do艣膰 wyra藕nie na horyzoncie. Jak przygotowa膰 si臋 wi臋c na pracownik贸w przysz艂o艣ci? Oto kilka element贸w, o kt贸rych warto pomy艣le膰 zawczasu, aby poradzi膰 sobie z tym wyzwaniem.

Obecni pracownicy znacznie si臋 b臋d膮 r贸偶ni膰 od tych z przysz艂o艣ci.

Dlatego poznanie sposob贸w na przyci膮gni臋cie i zatrzymanie talent贸w jest kluczowe dla firm, kt贸re chc膮 pozosta膰 konkurencyjne na rynku pracy.

Warto si臋gn膮膰 pami臋ci膮 do czas贸w sprzed 5 albo 10 lat i przypomnie膰 sobie, w jaki spos贸b wtedy wygl膮da艂a nasza praca. Mo偶na te偶 spr贸bowa膰 odkopa膰 w pami臋ci obraz tego, jak wygl膮da艂a praca naszych rodzic贸w, aby jeszcze lepiej unaoczni膰 zmiany i uzmys艂owi膰 sobie tempo zmian. Maj膮c to na uwadze, wielu ekspert贸w spekuluje na temat tego, jak b臋dzie wygl膮da膰 spos贸b pracy i pracownicy przysz艂o艣ci. B臋d膮 oni, wed艂ug nich, charakteryzowa膰 si臋 takimi cechami i potrzebami:

  • Elastyczne 艣cie偶ki kariery 鈥 do kompetencji przysz艂o艣ci nale偶y z pewno艣ci膮 umiej臋tno艣膰 szybkiego uczenia si臋 nowych rzeczy. Pracownicy przysz艂o艣ci b臋d膮 sprawnie nabywa膰 now膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci. W zwi膮zku z tym, b臋d膮 te偶 siebie widzie膰 nie tylko w jednej okre艣lonej raz na zawsze domenie i 艣cie偶ce rozwoju, ale zechc膮 pr贸bowa膰 si艂 na innych polach. Je艣li firma b臋dzie w stanie zapewni膰 im sta艂y rozw贸j, a tak偶e mo偶liwo艣ci pr贸bowania i uczenia si臋 r贸偶nych rzeczy, to mo偶esz mie膰 pewno艣膰, 偶e pracownik zostanie w niej na d艂u偶ej. Jak to zrobi膰? Np. oferuj膮c pracownikom mo偶liwo艣膰 odbycia sta偶u w innym dziale.
  • Wsparcie wyboru 鈥 Pracownicy przysz艂o艣ci b臋d膮 oczekiwa膰 coraz wi臋kszej elastyczno艣ci i rozszerzania im mo偶liwo艣ci wyboru tego gdzie, z kim i kiedy mog膮 pracowa膰. Niesko艅czone mo偶liwo艣ci wyboru 艣cie偶ek kariery i rozwoju mog膮 jednak powodowa膰 鈥瀦awr贸t g艂owy鈥. Dlatego te偶 firmy, kt贸re b臋d膮 potrafi膰 przedstawi膰 zatrudnionym u siebie osobom opcje i mo偶liwo艣ci rozwoju i w ten spos贸b pomog膮 pokierowa膰 wyborem pracownik贸w, zgodnie z ich talentami i kompetencjami, b臋d膮 za to z pewno艣ci膮 przez nich docenione.
  • Synergia cel贸w prywatnych i zawodowych 鈥 Mo偶liwo艣膰 艣cis艂ego oddzielenia sfer 偶ycia zawodowego i prywatnego jest fikcj膮 i prowadzi do alienacji. Tak jak ka偶dy potrzebuje czu膰 sens 偶ycia, tak i 艣wiadomo艣膰 celu i przydatno艣ci swojej pracy jest potrzebna, aby czu膰 z niej satysfakcj臋 i zadowolenie. Pracodawca powinien zadba膰 o to, aby pracownik widzia艂 celowo艣膰 swoich dzia艂a艅 i aby nie odbiega艂y one drastycznie od jego 偶yciowych wybor贸w.
  • Zarz膮dzanie talentami 鈥 Ju偶 dzi艣 wiadomo, 偶e zarz膮dzanie zespo艂ami poprzez odpowiednie dobieranie talent贸w przynosi korzy艣ci zar贸wno firmom, jak i daje satysfakcj臋 zatrudnionym w nich pracownikom. Pracodawcy przysz艂o艣ci b臋d膮 musieli umie膰 zidentyfikowa膰 mocne strony ka偶dego pracownika i odpowiednio dobra膰 do ich potrzeb szkolenia i propozycje rozwoju w strukturze firmy. Znaczenie tej strategii zarz膮dzania b臋dzie ros艂o. Wyzwaniem dla firm b臋dzie wyszukanie pracownika o odpowiednich kompetencjach i zatrzymanie go.

By膰 pracodawc膮 przysz艂o艣ci

Powy偶sze wskaz贸wki pokrywaj膮 si臋 z prognozami Jacoba Morgana, kt贸re przedstawi艂 w swojej ksi膮偶ce 鈥濼he future of work鈥. Pracownicy przysz艂o艣ci, b臋d膮, wed艂ug niego, oczekiwa膰 elastycznego systemu pracy i mo偶liwo艣ci zdalnego wykonywania zada艅 w dowolnym czasie, czyli konieczno艣膰 dojazdu do biura przez ca艂e miasto, siedzenia w swoim boksie w open space鈥檌e i pracy od 9 do 17 b臋d膮 musia艂y odej艣膰 w niepami臋膰. Jedna 艣cie偶ka kariery przez ca艂e 偶ycie to tak偶e koncept, kt贸ry si臋 zdezaktualizuje.

Liderami b臋d膮 osoby, kt贸re wykorzystuj膮 technologie i wewn臋trzne systemy do wsp贸艂pracy i dziel膮 si臋 wiedz膮, informacjami czy feedbackiem z kolegami, mened偶erami i dyrektorami. Dzielenie si臋 wiedz膮 i informacjami to istotna ods艂ona pracy przysz艂o艣ci. Kolejna futurystyczna wizja dotyczy sposob贸w komunikacji w firmie. Email nie b臋dzie jedynym mo偶liwym sposobem na komunikacj臋 wsp贸艂pracownik贸w. O wiele wi臋ksze znaczenie b臋d膮 mia艂y coraz szerzej stosowane platformy s艂u偶膮ce do wsp贸lnej pracy nad projektami.

Morgan zwraca te偶 uwag臋 na zmian臋 w postrzeganiu wiedzy i umiej臋tno艣膰 uczenia. Gdy dost臋p do wiedzy jest tak powszechny i otwarty, najwi臋ksz膮 warto艣ci膮 b臋dzie zdolno艣膰 przyswajania nowej wiedzy i jej adaptowania do nowego 艣rodowiska i okoliczno艣ci. Nauka mo偶e si臋 odbywa膰 np. dzi臋ki wykorzystaniu platform do wsp贸艂pracy nad projektami. Gdy pracownik zna 艂atwy spos贸b na wykonanie jakiego艣 zadania lub chce si臋 podzieli膰 ciekawostk膮 ze swojej bran偶y 鈥 mo偶e np. nakr臋ci膰 wideo i wrzuci膰 na wsp贸lny dysk czy inn膮 platform臋 wsp贸艂pracy.

Firmy skierowane na rozw贸j w przysz艂o艣ci, powinny si臋 oprze膰 na tych sugestiach i ju偶 teraz my艣le膰 o tym, w jaki spos贸b mog膮 odpowiedzie膰 na przysz艂e wyzwania – wed艂ug Petera Balazsika, prezesa i za艂o偶yciela Talentuno. 鈥 W naszej firmie, r贸wnie偶 stawiamy czola temu wyzwaniu, dlatego ju偶 dzi艣 oferujemy naszym rekruterom, MatchMakerom, opcje poszerzania wiedzy z zakresu rekrutacji, jak r贸wnie偶 mamy elastyczne podej艣cie w kwesti czasu i miejsca pracy 鈥 podkre艣la Balazsik.

Roboty u bram

Podobnie jak w przypadku poprzednich rewolucji przemys艂owych, przysz艂o艣膰 pracy – zwanej tak偶e 鈥瀙rzemys艂em 4.0鈥 – jest nap臋dzana przez pojawienie si臋 nowych technologii w postaci automatyzacji, big data, Internetu rzeczy, sztucznej inteligencji, blockchain, dron贸w i 5G. Liderzy biznesu przewiduj膮, 偶e niedopasowanie umiej臋tno艣ci wielu obecnych pracownik贸w pojawi si臋 szybko, bo w ci膮gu najbli偶szych kilku lat, szczeg贸lnie w odniesieniu do automatyzacji i sztucznej inteligencji [1].

Od d艂u偶szego czasu, roboty i automatyzacja zada艅 nie powinny by膰 ju偶 kojarzone wy艂膮cznie z bran偶膮 spo偶ywcz膮 czy samochodow膮. Obecnie jest ona wprowadzana lub testowana przez wiele firm i korporacji. Dobrym przyk艂adem mo偶e by膰 bran偶a rekrutacji, gdzie pewne procesy, np. selekcja kandydat贸w poprzez cv czy chatboty s膮 ju偶 zautomatyzowane. Pracownik贸w przysz艂o艣ci nie zast膮pi膮 ca艂kowicie roboty, ale b臋dzie on musia艂 wykaza膰 zdolno艣膰 do pracy z nim lub pod jego kontrol膮. R贸偶ne bran偶e w r贸偶nym stopniu zostan膮 dotkni臋te technologiczn膮 rewolucj膮, ale nie b臋dzie takiej, kt贸ra si臋 jej ca艂kowicie oprze. Rekrutacja jest tego 艣wietnym przyk艂adem 鈥 komentuje Peter Balazsik prezes i za艂o偶yciel Talentuno, platformy rekrutacyjnej opartej na automatycznym systemie selekcji kandydat贸w.

Obecni pracownicy znacznie si臋 b臋d膮 r贸偶ni膰 od tych z przysz艂o艣ci. Dlatego poznanie sposob贸w na przyci膮gni臋cie i zatrzymanie talent贸w jest kluczowe dla firm, kt贸re chc膮 pozosta膰 konkurencyjne na rynku pracy.

***

[1] https://www.fastcompany.com/90380050/amazon-upskilling-100000-employees-and-the-future-of-work

***

O autorze

Marek Strojkowski, Country Manager Talentuno – to w臋gierski start-up uruchomiony we wrze艣niu 2018 roku. Talentuno to platforma talent贸w przysz艂o艣ci, kt贸ra wykorzystuje si艂臋 spo艂eczno艣ci do wyszukiwania talent贸w, otwieraj膮ca tym samym bran偶臋 rekrutacyjn膮 dla wszystkich. Dzi臋ki technologii, Talentuno umo偶liwia ka偶demu polecanie kandydat贸w do rekrutacji i zarabianie pieni臋dzy korzystaj膮c ze swojej sieci kontakt贸w. Dzi臋ki naszemu innowacyjnemu modelowi biznesowemu, jeste艣my w stanie skutecznie i przy du偶o ni偶szych kosztach rekrutowa膰 dla naszych firm partnerskich w taki spos贸b, aby tysi膮ce rekruter贸w pracowa艂o na rzecz znalezienia odpowiednich kandydat贸w do pracy. Z kolei nasi niezale偶ni rekruterzy mog膮 zarabia膰 pieni膮dze w dowolnym miejscu i o ka偶dej porze, polecaj膮c swoich znajomych na dane stanowisko. Wi臋cej na: www.talentuno.pl

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close