Sukces Pisany Szminką platforma pierwszego wyboru dla kobiet

Portal wiedzy i najnowsze trendy ze świata biznesu, start-upów, finansów oraz kobiecej przedsiębiorczości

Przyjaciel, Iluzjonista, Nieustępliwy – jaki typ sprzedawcy zapewni sukces firmie?

Przyjaciel, Iluzjonista, Nieustępliwy – jaki typ sprzedawcy zapewni sukces firmie?

handlowiec

W sytuacji dużej konkurencji na rynku to właśnie sposób obsługi może być elementem, który przyciąga klientów.


Zadaniem pracowników działu sprzedaży jest utrzymywanie bezpośrednich relacji z klientami firmy, zarówno tymi stałymi, jak i potencjalnymi. W odróżnieniu od znanych narzędzi promocji marketingowej handlowcy odpowiadają za dwustronną komunikację z klientami, dzięki czemu mają realny wpływ na ich decyzje oraz opinie o firmie.

Dobrze prowadzony zespół sprzedażowy przynosi przedsiębiorstwu ogromne korzyści. Jak nim skutecznie zarządzać pisze Krzysztof Cieszewski ze Smart MBC.

Między sprzedawcą, a klientem powstaje pewnego rodzaju więź, gdyż sprzedawca towarzyszy klientowi od samego początku. Musi włożyć dużo wysiłku zanim zdobędzie uwagę i zainteresowanie klienta, a kiedy to się stanie jego zadaniem jest takie przedstawienie informacji o firmie i oferty, aby w rozmówcy obudziła się chęć bycia posiadaczem produktu firmy.

Przy doborze pracowników do działu sprzedaży warto pamiętać, że nie ma jednego idealnego modelu sprzedawcy. Na to jaki typ dany handlowiec będzie reprezentował wpływa jego osobowość. Oczywiście skuteczność w tej branży mierzy się przede wszystkim za pomocą wyniku sprzedażowego, ale oddziałuje na niego charakter sprzedawcy oraz jego podejście do klienta. Osobowość każdego człowieka składa się z unikalnych cech, które przez całe życie nie zmieniają się znacząco, ale mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na relacje międzyludzkie.

Na dobre relacje z klientem pracuje się cierpliwie. To, czy będą długotrwałe zależy od wielu elementów. Jakich błędów zatem nie popełniać, by zatrzymać klienta i przekonać do siebie?

Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że typ sprzedawcy jest silnie związany z jego osobowością, a nie narzuconą rolą jaką winien wykonywać na swoim stanowisku.

W oparciu o takie cechy osobowości jak neurotyczność, ekstrawertyzm, czy sumienność istnieją różne typy sprzedawców.

1. Nieustępliwy/sumienny – typ sprzedawcy, który znajdzie zwolenników wśród klientów, którzy nie potrafią samodzielnie podjąć decyzji i potrzebują ciągłego przypominania o zapoznaniu się z ofertą, podpisaniu umowy, czy udzieleniu odpowiedzi na e-mail. Ten rodzaj sprzedawcy jest ukierunkowany na cel i nie spocznie dopóki nie wydobędzie wszystkich informacji od klienta.

2. Przyjaciel – jest empatyczny i ugodowy, wchodzi w bezpośrednią relację z klientem, wczuwa się w jego rolę, dobiera dla niego jak najlepsze rozwiązania, zrobi dla klienta wszystko nawet kosztem swojej marży, wszystko po to, by klient był odpowiednio obsłużony. Ważny jest nie tylko wynik, ale przede wszystkim zadowolenie klienta i działanie zgodne z własnym sumieniem.

3. Iluzjonista – ekstrawertyk, który tworzy ciekawą historię sprzedażową, będzie mydlił oczy klientom stosując przy tym znane i skuteczne techniki sprzedaży, unika używania “słów zabronionych”. Jest świetnym partnerem do rozmów dzięki swojej energii i otwartości na innych ludzi.

4. Zrównoważony – typ handlowca łączący cechy nieustępliwego i ekstrawertycznego sprzedawcy. Sumiennie wykonuje swoją pracę, zna swoje zadania i skrupulatnie podchodzi do ich realizacji. Przy okazji jest osobą towarzyską, co pozwala mu znaleźć odpowiedni punkt równowagi pomiędzy oficjalną i towarzyską relacją z klientami.

W sytuacji zwiększającej się konkurencji na rynku i istnieniu podobnych produktów w ofertach firm to właśnie sposób obsługi może być elementem wyróżniającym i przyciągającym klientów. Sprzedawca decyduje o tym jak będzie wyglądało pierwsze spotkanie z klientem, które będzie miało decydujący wpływ na to, czy dojdzie do następnych.

Zderzenie się dwóch indywidualności może doprowadzić do korzystnego lub negatywnego przebiegu transakcji. Oznacza to, iż nie ma pod tym względem dobrych i złych handlowców, podobnie jak nie ma jednego rodzaju klientów.

W dziale sprzedaży, tak jak w przypadku każdego innego zespołu, warto zróżnicować pracowników pod kątem cech osobowych i poziomu doświadczenia. Odpowiedni dobór personelu w dziale sprzedaży zapewni wzrost wyników i poprawi funkcjonowanie całej firmy.
Delfina Bajor jest Konsultantką ds. Sprzedaży w Smart MBC.

***

Pozostałe teksty stworzone w cyklu Smart MBC możesz przeczytać TUTAJ.

Komentarze

może cię zainteresować

Najnowsze wpisy wybrane specjalnie dla Ciebie

Sukces Pisany Szminką

Wspieramy i promujemy kobiety od 2008 roku.

Newsletter

Jesteś ciekawy, co u nas nowego?
Bądź na bieżąco, zapisz się do newslettera!

NEWSLETTER

Potrzebujesz jeszcze więcej motywacji, inspiracji i wiedzy?

Bądź na bieżąco i zapisz się do naszego newslettera!





Podanie przez Ciebie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do korzystania z Newslettera.
Zapisując się wyrażasz zgodę na przesyłanie przez nas informacji o tematyce motywacyjnej, rozwoju osobistego, nowościach w serwisie oraz informacji handlowych.
Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką z siedzibą w Warszawie (00-012) przy ul. Podchorążych 75/77 lok. 2.
Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności, z której dowiesz się, jak chronimy Twoje dane.

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dostęp w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawidłowego działania strony. Jeżeli nie wyrażasz na to zgody, możesz zmienić ustawienia w swojej przeglądarce. Zobacz więcej w Polityce Prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close