koszty nier贸wno艣ci p艂ci

Tylko 6% prezes贸w najwi臋kszych firm na 艣wiecie to kobiety

W Polsce kobiety stanowi膮 oko艂o 15% cz艂onk贸w zarz膮du sp贸艂ek gie艂dowych (艣rednia UE to 25%), a na poziomie senior managementu jest ich oko艂o 30% (przy czym w bran偶y technologicznej nieco mniej 鈥 oko艂o 20%). Stanowi膮 te偶 1/3 w艂a艣cicieli innowacyjnych startup贸w. W艣r贸d rektor贸w uczelni stanowi膮 oko艂o 8% (do ostatniej kadencji nie by艂o ich na tym szczeblu w og贸le). Badania pokazuj膮, 偶e organizacje z wy偶szym udzia艂em kobiet osi膮gaj膮 lepsze wyniki finansowe i w zakresie zarz膮dzania [1].
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin

Jakie s膮 uwarunkowania przyw贸dztwa kobiet w technologii oraz nauce i jak mo偶na je wspiera膰?

To pytanie postawili sobie tw贸rcy raportu 鈥濸rzyw贸dztwo kobiet 2021. Technologie, biznes, nauka鈥, czyli Fundacja Edukacyjna Perspektywy i Citi Foundation. 25 czerwca o godz. 12.00 zaprezentowany on zosta艂 po raz pierwszy online.

- W 2021 roku czujemy to tak mocno, jak nigdy dot膮d: 艣wiat stoi na rozdro偶u. Potrzebujemy wizji przysz艂o艣ci i zupe艂nie nowej narracji. Potrzebujemy nowego typu przyw贸dztwa - nastawionego na szerok膮 perspektyw臋, zr贸wnowa偶one bycie w 艣wiecie, na wsp贸艂czucie i odpowiedzialno艣膰. Takimi liderami s膮 coraz cz臋艣ciej kobiety. Wida膰 to wyra藕nie przy walce ze skutkami pandemii, wida膰 to w czasie protest贸w spo艂eczno-politycznych. Po raz pierwszy w historii kobiety naprawd臋 realizuj膮 sw贸j potencja艂, zmieniaj膮 艣wiat i walcz膮 o siebie. W Polsce, na Bia艂orusi, w Argentynie i wsz臋dzie s艂ycha膰 ich g艂os. A my w Perspektywy Women in Tech dbamy o to, aby by艂o go s艂ycha膰 mocno tak偶e w technologiach, innowacjach i nauce.

- m贸wi艂a podczas premiery dr Bianka Siwi艅ska, dyrektor zarz膮dzaj膮ca Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, kierownik naukowa raportu.

Raport powsta艂 w efekcie badania (sonda偶 ankietowy) przeprowadzonego w艣r贸d 750 liderek (przedsi臋biorczy艅, startuperek, mened偶erek zajmuj膮cych wysokie stanowiska w firmach, naukowczy艅 przejmuj膮cych odpowiedzialno艣膰 zarz膮dcz膮 na uczelniach i w instytucjach badawczych oraz m艂odych os贸b wykazuj膮cych cechy przyw贸dcze na studiach). Celem opracowania by艂a analiza zjawiska przyw贸dztwa kobiecego w pokoleniu milenialsek 鈥 najbardziej aktywnym na rynku pracy.

Ten raport to kolejny etap pog艂臋biania przez nas tematu obecno艣ci kobiet w biznesie, a zw艂aszcza w technologiach. W raporcie m贸wimy o tym, jak wa偶na jest obecno艣膰 kobiet na stanowiskach liderskich - ta obecno艣膰 to dzi艣 konkretny kapita艂, kt贸ry przek艂ada si臋 na wyniki finansowe firm. Je艣li spojrzymy na to globalnie, to liczby przekonuj膮: m贸wi si臋, 偶e w ci膮gu najbli偶szych 20 lat PKB wzro艣nie a偶 o 6 procent, je艣li zwi臋kszy si臋 obecno艣膰 kobiet na rynku pracy. Zatem naszym interesem ekonomicznym jest praca nad tym, by kobiet w leadershipie i na rynku pracy by艂o wi臋cej. Ten raport mo偶e przyczyni膰 si臋 do tego, bo z jednej strony stanowi drogowskaz dla kobiet, kt贸re chc膮 by膰 liderkami, a z drugiej to doskona艂y materia艂 dla organizacji, kt贸re zamierzaj膮 pracowa膰 nad tym, by wi臋cej kobiet rozwija艂o si臋 w stron臋 przyw贸dcz膮.

鈥 zauwa偶y艂a Dorota Szostek-Rustecka, prezeska Fundacji Kronenberga.

Siostrzana solidarno艣膰 i si艂a聽role models

Z badania wynika, 偶e cechami wsp贸lnymi przyw贸dczy艅 wywodz膮cych si臋 z pokolenia milenialsek s膮 m.in.: pewno艣膰 siebie (to g艂贸wna cecha liderek stanowi膮ca klucz do skutecznego budowania kariery), decyzyjno艣膰, zdolno艣膰 do rywalizowania i gotowo艣膰 do podejmowania ryzyka, charyzma i pasja. Same liderki u siebie najcz臋艣ciej wskazywa艂y na takie cechy jak empatia i autentyczno艣膰 (szczero艣膰), natomiast uwa偶aj膮, 偶e powinny bardziej rozwija膰 m.in. swoj膮 asertywno艣膰. Bardzo istotn膮 cech膮 dzisiejszych przyw贸dczy艅 jest to, 偶e聽intensywnie dzia艂aj膮 na rzecz innych kobiet聽(d膮偶膮 do poprawy ich sytuacji), rozumiej膮c, jak istotne jest wzajemne inspirowanie si臋 przez kobiety (role models) oraz zwalczanie stereotyp贸w zwi膮zanych z p艂ci膮.

Jak to robi膮?

Anga偶uj膮 si臋 jako mentorki, wybieraj膮 lobbing prawny, by poprawi膰 sytuacj臋 kobiet na rynku pracy, bior膮 udzia艂 w wydarzeniach promuj膮cych przyw贸dztwo kobiet. Wart podkre艣lenia jest fakt, kt贸ry przyw贸dczynie z pokolenia milenialsek same wy艂uszczaj膮:聽same maj膮 lub mia艂y w swoim otoczeniu kobiet臋 liderk臋 i ten przyk艂ad w ogromnym stopniu wp艂yn膮艂 na kszta艂towanie ich postawy聽przyw贸dczej 鈥 taka osoba stanowi艂a dla nich wz贸r. Cz臋sto te偶 otrzyma艂y wi臋ksze ni偶 nieliderki wsparcie w swoim 艣rodowisku pracy. Zwykle te偶 pracowa艂y (w ramach mentoringu) nad rozwijaniem swoich kompetencji przyw贸dczych (dwa razy wi臋cej wskaza艅 ni偶 w grupie nieliderek).

Wsparcie rodziny

I jeszcze jedna wa偶na wsp贸lna cecha liderek, 艣wiadcz膮ca o roli siostrze艅stwa w ich biografiach:聽b臋d膮c matkami, liderki korzysta艂y z pomocy swoich rodzin (mama, te艣ciowa) w wype艂nianiu obowi膮zk贸w domowych, co prowadzi do wniosku, 偶e takie wsparcie mo偶e by膰 jednym z warunk贸w udanej kariery przyw贸dczej w obecnych warunkach.

Nara偶one na przemoc

Natomiast jednym z niepokoj膮cych wniosk贸w, jakie p艂yn膮 z raportu聽鈥濸rzyw贸dztwo kobiet 2021. Technologie, biznes, nauka鈥, jest ten, 偶e to聽liderki cz臋艣ciej ni偶 inne grupy kobiet s膮 nara偶one na cyberprzemoc聽(zw艂aszcza najm艂odsza grupa liderek 鈥 jest na t臋 form臋 przemocy nara偶ona trzy razy cz臋艣ciej ni偶 pozosta艂e kobiety),聽mobbing i molestowanie seksualne聽(tego ostatniego liderki do艣wiadczaj膮 niemal dwa razy cz臋艣ciej ni偶 nieliderki!).聽Liderki cz臋艣ciej te偶 ni偶 pozosta艂e kobiety wskazuj膮 na problemy zwi膮zane z zachowaniami nie fair聽(np. stawianie im wi臋kszych ni偶 ich kolegom wymaga艅 w pracy).

Inn膮 form膮 dyskryminuj膮cego zachowania, na jakie nara偶one s膮 liderki, jest聽niepowa偶ne traktowanie聽鈥 wskazuj膮 na to zw艂aszcza 艣wie偶o upieczone absolwentki studi贸w (26-31 lat). W badaniu powtarza si臋 te偶聽problem seksistowskich komentarzy/偶art贸w, jakie us艂ysza艂y w swojej karierze zawodowej liderki. Tylko 7% liderek nigdy nie do艣wiadczy艂o przemocy, dyskryminacji i agresji w 偶yciu profesjonalnym.

Swobodne na rynku pracy

Mimo wskazanych wy偶ej trudno艣ci liderki szczyc膮 si臋 tym, 偶e ich kariera jest dynamiczna, cz臋艣ciej awansuj膮, ale te偶, co bardzo symptomatyczne dla tej grupy,聽same nie boj膮 si臋 dokonywa膰 zmian 鈥 nawet tych radykalnych (ponad po艂owa z nich przynajmniej raz w 偶yciu ca艂kowicie si臋 przebran偶owi艂a)聽鈥 na swojej zawodowej 艣cie偶ce.

Cele liderek

Pytane o cele na przysz艂o艣膰, przyw贸dczynie z pokolenia milenialsek wskazuj膮, 偶e chc膮 koncentrowa膰 si臋 g艂贸wnie na wprowadzaniu innowacji w swojej dziedzinie. Zamierzaj膮 te偶 nadal awansowa膰 w strukturze firmy. Co trzecia chcia艂aby poprawi膰 los kobiet.

Coraz bardziej 艣wiadome

Z raportu wynika, 偶e liderki s膮 bardzo 艣wiadome swoich kompetencji 鈥 znacznie wy偶ej ni偶 inne kobiety oceniaj膮 np. swoje umiej臋tno艣ci komunikacyjne, negocjacyjne i mediacyjne, twierdz膮 te偶, 偶e doskonale sobie radz膮 z zarz膮dzaniem projektami. Tym, co chcia艂yby rozwin膮膰, je艣li chodzi o kompetencje przyw贸dcze, jest natomiast ich wiedza prawna i finansowa (cz臋sto twierdz膮, 偶e wraz ze wzrostem odpowiedzialno艣ci zacz臋艂y odczuwa膰 braki w tych obszarach zarz膮dzania).

Mentoring wa偶niejszy ni偶 studia

Istotnym wnioskiem, jakiego dostarcza raport, jest ten o聽samokszta艂ceniu jako 藕r贸dle kompetencji i wiedzy liderek.聽Cz臋艣ciej ni偶 na szko艂臋 czy uniwersytet liderki wskazywa艂y na do艣wiadczenia zwi膮zane z dzia艂alno艣ci膮 w organizacji studenckiej czy doktoranckiej jako ich szko艂臋 przyw贸dztwa (np. w zakresie zarz膮dzania zespo艂em). Innymi do艣wiadczeniami, dzi臋ki kt贸rym przyw贸dczynie kszta艂ci艂y swoje kompetencje, by艂y m.in. udzia艂 w szkoleniach,聽praca z coachem/mentorem聽czy聽samokszta艂cenie (np. z ksi膮偶ek i specjalistycznych artyku艂贸w 鈥 to 藕r贸d艂o wiedzy o przyw贸dztwie dla 73% badanych liderek).

Wra偶liwo艣膰 na losy Ziemi

Wnioski z raportu聽鈥濸rzyw贸dztwo kobiet 2021. Technologie, biznes, nauka鈥漵膮 jednoznaczne: liderki z pokolenia milenialsek to kobiety wyczulone na kryzys klimatyczny (a偶 85% z uwagi na katastrof臋 klimatyczn膮 zmieni艂o swoje codzienne przyzwyczajenia).聽Prawie trzy czwarte liderek pytanych o najwi臋ksze wyzwania, przed kt贸rymi stanie ludzko艣膰 w najbli偶szej przysz艂o艣ci, wskaza艂o zanieczyszczenie 艣rodowiska i zmian臋 klimatu.聽Cz臋sto pada艂y te偶 takie odpowiedzi jak np.: brak wody i po偶ywienia, bezrobocie, ub贸stwo i problemy ekonomiczne, dalej kolejno brak edukacji, pandemia COVID lub inne mo偶liwe pandemie, globalny konflikt albo konflikty religijne.

Raport 鈥濸rzyw贸dztwo kobiet 2021. Technologie, biznes, nauka鈥

powsta艂 w ramach programu 鈥濻hesnnovation Academy鈥 ze wsparciem Fundacji Kronenberga. Ebook raportu (w j臋zyku polskim i angielskim) mo偶na pobra膰 ze strony www.womenintech.perspektywy.org.

[1] Dane opracowane na podstawie raport贸w i publikacji: 鈥濿omen in Management 2021鈥, Catalyst, Quick Take, 鈥濿oman in the boardroom. A Global Perspective鈥. Sixth edition, Delloitte, 鈥濱le kobiet ma w艂adz臋 w polskim biznesie? Raport 鈥濬orbes Women鈥, 24 sierpnia 2020, 鈥濿omen matter鈥 series, McKinsey.

Zarejestruj si臋 aby otrzyma膰 newsletter

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close