4 kroki do pozytywnej zmiany

2.02 – Dzie艅 Pozytywnego My艣lenia. Co ma wsp贸lnego psychologia pozytywna z dobrym 偶yciem?

Patrycja Sawicka-Sikora

Czy pozytywne my艣lenie to wystarczaj膮cy sk艂adnik dobrego samopoczucia? Jakie my艣lenie i nawyki my艣lowe najlepiej nam b臋d膮 s艂u偶y膰 w Dzie艅 Pozytywnego My艣lenia - zapytali艣my dr. Mariusza Wirg臋, psychiatr臋 i terapeut臋, wsp贸艂autora ksi膮偶ki 鈥濧BC Twoich Emocji鈥.

Pocz膮tki psychologii pozytywnej

Jako nowy nurt psychologii humanistycznej pojawi艂a si臋 w okolicy roku milenijnego i wywr贸ci艂a do g贸ry nogami wcze艣niej ukonstytuowany 艣wiat. Wcze艣niej interwencje i poszukiwania psycholog贸w ukierunkowane by艂y na poszukiwanie rozwi膮za艅 chor贸b i zaburze艅. Martin Saligman, uwa偶any za prekursora psychologii pozytywnej, skoncentrowa艂 swoje badania i zwi膮zanych z nim psycholog贸w, wskazuj膮c jako kierunek na odnalezienie szcz臋艣cia, zdrowia i optymalnego funkcjonowania jednostki. Od tego czasu psychologowie pozytywni poszukuj膮, mierz膮 i badaj膮 sk艂adniki i czynniki, kt贸re wp艂ywaj膮 na nasz og贸lny poziom satysfakcji z 偶ycia.

Cho膰 ludziom w moim wieku poj臋cie pozytywnego my艣lenia nie by艂o obce. Bo przecie偶 wydana ju偶 w 1952 roku ksi膮偶ka Moc pozytywnego my艣lenia Normana Vincenta Peale鈥檃, pastora z Nowego Jorku, sta艂a si臋 bestselerem i szybko rozesz艂a si臋 w nak艂adzie 5 milion贸w egzemplarzy, a zosta艂a potem przet艂umaczona na 42 j臋zyki i w tym i j臋zyk polski.

Psychologia pozytywna to nie pozytywne my艣lenie

Przez ostatnie 20 lat nieustannego rozwoju psychologii pozytywnej naros艂o wok贸艂 niej wiele mit贸w. Jednym z nich jest tzw. pozytywne my艣lenie. Mowa o jego szczeg贸lnej formie, kt贸ra polega na patologicznym, nawykowym ignorowaniu z艂ych i trudnych informacji, zdarze艅 etc.

W sieci i magazynach mo偶emy natkn膮膰 si臋 na wiele pop interpretacji idei tego nurtu. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e psychologia pozytywna ma na celu poznanie czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na dobrostan ludzi, a nie manipulowanie faktami, kt贸re s艂u偶y膰 ma lepszemu samopoczuciu.

– W wielu przypadkach, ignorowanie zdarze艅 i nadawanie im za wszelk膮 cen臋 pozytywnego znaczenia nam nie s艂u偶y 鈥 m贸wi dr Mariusz Wirga, wsp贸艂autor ksi膮偶ki 鈥濧BC Twoich Emocji鈥 i kt贸ry zastrzega si臋, 偶e nie jest specjalist膮 od psychologii pozytywnej, ale terapii poznawczo-behawioralnej skupiaj膮cej si臋 na zdrowym my艣leniu. – Na艂ogowe poszukiwanie przyjemno艣ci wynikaj膮cej z pozytywnych my艣li kszta艂tujemy nie艣wiadomie, dlatego tym bardziej bywa ono niebezpieczne. Wystarczy zajrze膰 do internetu, popatrze膰 na zdj臋cia publikowane w mediach spo艂eczno艣ciowych鈥oraz wi臋cej bada艅 potwierdza korelacje pomi臋dzy pogorszeniem naszego dobrostanu a ilo艣ci膮 czasu sp臋dzanego on-line 鈥 dodaje dr Wirga, a mimo to niewielu z nas decyduje si臋 na zmiany swojego zachowania. Co mo偶e nas wesprze膰 w drodze do wellbeeing?

My艣l臋 zdrowo, dzia艂am dobrze

Zwi膮zek pomi臋dzy naszymi my艣lami a zachowaniami, zosta艂 udowodniony w wielu badaniach. Ju偶 wiadomo, 偶e nasze my艣li determinuj膮 nasze emocje i dzia艂ania. Co zatem mo偶emy zrobi膰, by podejmowa膰 dobre decyzje i kszta艂towa膰 satysfakcjonuj膮ce 偶ycie? – Optymizm, pozytywne oczekiwania wobec przysz艂o艣ci z pewno艣ci膮 mog膮 nas wspiera膰, ale pod warunkiem zachowania odpowiedniego poziomu rozs膮dku. W miejsce pozytywnego my艣lenia polecam trenowanie 5 zasad zdrowego my艣lenia 鈥 dodaje dr Wirga.

PRZECZYTAJ TAK呕E: Jak poradzi膰 sobie z syndromem oszusta? Te dwie metody zwi臋ksz膮 Twoj膮 pewno艣膰 siebie!

5 zasad zdrowego my艣lenia

5 zasad zdrowego my艣lenia opracowane zosta艂o przez Maxie C. Maultsby鈥檈go Jr., ameryka艅skiego psychiatr臋, profesora Uniwersytetu Howarda w Waszyngtonie, kt贸ry uwa偶any jest za jednego z pionier贸w terapii poznawczo-behawioralnej i tw贸rc臋 Racjonalnej Terapii Zachowania. Zosta艂y one szeroko opisane w ksi膮偶ce 鈥濧BC Twoich Emocji鈥. Wg sugestii autor贸w warto w pierwszej kolejno艣ci rozpocz膮膰 analizowanie swoich my艣li, zauwa偶anie ich, po to, by w nast臋pnej kolejno艣ci zada膰 sobie 5 pyta艅. Na przyk艂ad:

Czy to, co my艣l臋 np. po trudnej rozmowie z szefem, partnerem:

  1. Jest oparte na oczywistych faktach (obiektywnej rzeczywisto艣ci)?
  2. Czy najlepiej pomaga mi chroni膰 moje zdrowie i 偶ycie?
  3. Czy najlepiej pomaga mi w osi膮ganiu moich bli偶szych i dalszych cel贸w?
  4. Czy najlepiej pomaga mi unika膰 najbardziej niepo偶膮danych konflikt贸w mi臋dzyludzkich lub skutecznie sobie z nimi radzi膰?
  5. I na ko艅cu 鈥 Czy to, co my艣l臋, pomaga mi czu膰 si臋 tak, jak chc臋 si臋 czu膰, bez nadu偶ywania 偶adnych substancji?

Profesor Maxie C. Maultsby Jr. m贸wi艂, 偶e nasza my艣l jest zdrowa dla nas, gdy opowiemy twierdz膮co przynajmniej na 3 z 5 ww. pyta艅. W innym wypadku, dla naszego dobra nale偶a艂oby j膮 przeformu艂owa膰.

Praca nad swoimi my艣lami to praca nad sob膮. Tylko my sami mo偶emy zaobserwowa膰 schematy my艣lowe, kt贸re nam nie s艂u偶膮 i je zmieni膰. Lektura ksi膮偶ki 鈥濧BC Twoich emocji鈥 elementarza do zmiany my艣lenia mo偶e nas wesprze膰 w zmianie nawyk贸w. Ksi膮偶ka napisana jest prostym j臋zykiem i zawiera 250 rysunk贸w, zatem jest 艂atwa w czytaniu jak przys艂owiowy komiks. Je艣li nie czujemy si臋 na si艂ach, by samodzielnie pracowa膰 nad swoimi schematami my艣lowymi, to polecam uda膰 si臋 po profesjonaln膮 pomoc. Ju偶 kilka spotka艅 z do艣wiadczonym terapeut膮 poznawczo-behawioralnym mo偶e wp艂yn膮膰 na nasze my艣li i samopoczucie. Z perspektywy ponad 30-letniej praktyki mog臋 powiedzie膰, 偶e 5 zasad zdrowego my艣lenia to jednocze艣nie 5 zasad sukcesu. A najlepsza wiadomo艣膰 jest taka, 偶e przy odrobinie ch臋ci ka偶dy mo偶e si臋 go nauczy膰. Czy warto? Najlepsz膮 rekomendacj膮 s膮 uczestnicy naszych szkole艅 czy terapii. W momencie, w kt贸rym odkrywaj膮 oni sw贸j wp艂yw na swoje 偶ycie, nie potrzebuj膮 dodatkowej zach臋ty ani pseudo pozytywnego my艣lenia.

Wi臋cej informacji: www.abcemocji.pl

 

Na tej stronie wykorzystujemy cookies. Uzyskujemy do nich dost臋p w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia prawid艂owego dzia艂ania strony. Je偶eli nie wyra偶asz na to zgody, mo偶esz zmieni膰 ustawienia w swojej przegl膮darce. Zobacz wi臋cej w Polityce Prywatno艣ci.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close