Nasze raporty

Raport #CoZT膮Kas膮

W dzisiejszym zabieganym 艣wiecie pieni膮dze odgrywaj膮 niezwykle istotn膮 rol臋, kszta艂tuj膮c nasze 偶ycie i rzeczywisto艣膰 na r贸偶ne sposoby. Kampania spo艂eczna #CoZT膮Kas膮, realizowana przez Sukces Pisany Szmink膮 przy wsparciu Banku BNP Paribas聽przybli偶a spojrzenie i emocje Polak贸w oraz Polek na temat pieni臋dzy. D膮偶y do zrozumienia, jak my艣limy o pieni膮dzach i jak te my艣li wp艂ywaj膮 na nasze relacje z rodzin膮, bliskimi, przyjaci贸艂mi i spo艂ecze艅stwem.

44% Polek i Polak贸w my艣l膮c o pieni膮dzach, odczuwa niepok贸j o przysz艂o艣膰.

Co dziesi膮ty z nas ma d艂ugi, o kt贸rych nie wie nasz partner lub partnerka.

11% respondent贸w zako艅czy艂o kiedy艣 zwi膮zek partnerski przez konflikt o pieni膮dze.聽

Raport 2023 „Bizneswoman Roku: Polki i przedsi臋biorczo艣膰”

Badania z okazji Konkursu Bizneswoman Roku przeprowadzamy ju偶 od lat R贸wnie偶 i teraz niekt贸re z wynik贸w zaskakuj膮, jak chocia偶by fakt, 偶e mimo nie艂atwej sytuacji gospodarczej, apetyt na przedsi臋biorczo艣膰 Polek nie zmniejsza si臋. W tym roku a偶 41 proc. respondentek deklaruje, 偶e chcia艂oby prowadzi膰 w艂asn膮 firm臋, a niemal co 3. ju偶 j膮 posiada.

Wiemy te偶 ju偶, w jakiej najch臋tniej bran偶y kobiety chc膮 rozwija膰 swoje firmy. I cho膰 w ubieg艂ym roku najcz臋艣ciej wskazywany by艂 szeroko rozumiany sektor edukacji (16 proc.), to ju偶 w tym inny znajduje si臋 na szczycie zestawienia. I jest to naprawd臋 ciekawa zmiana, o czym przekonacie si臋, czytaj膮c dalsz膮 cz臋艣膰 raportu.

Blisko co czwarta badana deklaruje, 偶e pragnie rozwija膰 firm臋 mi臋dzynarodowo.聽

Blisko co trzecia ankietowana uwa偶a, 偶e聽ni偶sze sk艂adki ZUS przez pierwsze kilka lat prowadzenia firmy聽by艂yby najwi臋kszym wsparciem bezpo艣rednio po za艂o偶eniu w艂asnej dzia艂alno艣ci.聽

15% respondentek wskazuje na聽mniejsze podatki jako najlepsze wsparcie na pocz膮tku prowadzenia biznesu.

Raport 2022 „Bizneswoman Roku: 呕ycie prywatne polskich przedsi臋biorczy艅”

Wyniki naszego zesz艂orocznego badania wskazywa艂y, 偶e co trzecia przedsi臋biorczyni uwa偶a, 偶e prowadzenie w艂asnej firmy u艂atwia 偶ycie rodzinne np. z powodu elastycznych godzin pracy. Jednak wi臋kszy odsetek respondentek, bo 39 proc., deklarowa艂, 偶e w艂asny biznes to 偶ycie rodzinne utrudnia. Bardzo cieszy fakt, 偶e w najnowszej edycji badania te proporcje ulegaj膮 zmianom.

Nie nale偶y tak偶e zapomina膰 o tym, jak istotna jest rola m臋偶czyzny, zar贸wno jako ojca, jak i partnera. W ubieg艂ym roku blisko co czwarta ankietowana przedsi臋biorczyni przyznawa艂a, 偶e nie dzieli r贸wno z partnerem obowi膮zk贸w domowych i rodzinnych 鈥 i to niestety si臋 nie zmieni艂o. Od lat w ramach Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 dzia艂amy na rzecz r贸wno艣ci p艂ci zar贸wno w biznesie, jak i w 偶yciu prywatny, bo r贸wno艣膰 zaczyna si臋 w domu.

Co trzecia Polka po urlopie macierzy艅skim lub wychowawczym planuje zmieni膰 prac臋.

Co 12. niemal co dwunasta badana po powrocie z urlopu macierzy艅skiego lub wychowawczego planuje rozpocz膮膰 w艂asn膮 dzia艂alno艣膰.

Blisko 40% wszystkich respondentek planuj膮cych rozpocz臋cie dzia艂alno艣ci na w艂asny rachunek przypuszcza, 偶e u艂atwia ona kobietom opiek臋 nad dzie膰mi i domem.聽

Raport 2022 „Bizneswoman Roku: Przedsi臋biorczo艣膰 Polek a stres i obawy”

Stres jest czynnikiem, kt贸rego nie da si臋 w pe艂ni wykre艣li膰 z 偶ycia zawodowego, a przedsi臋biorczynie s膮 na niego szczeg贸lnie nara偶one. Wyniki przeprowadzonego przez Fundacj臋 Sukcesu Pisanego Szmink膮 badania wskazuj膮, 偶e niemal dwie na trzy ankietowane odczuwaj膮 obecnie wi臋kszy stres ni偶 dawniej. Obawy Polek prowadz膮cych w艂asny biznes zwi膮zane s膮 g艂贸wnie ze zmienn膮 sytuacj膮 gospodarcz膮 oraz rosn膮cymi kosztami. Tak偶e podobny odsetek respondentek ubieg艂orocznej edycji badania deklarowa艂 zwi臋kszony stres w por贸wnaniu do poprzednich lat.

Po艂ow臋聽Polek, kt贸re chcia艂yby za艂o偶y膰 w艂asne firmy, powstrzymuje obecna sytuacja gospodarcza.

A偶 65% przedsi臋biorczy艅 stresuje si臋 prowadzeniem firmy bardziej ni偶 w poprzednich latach.

3/4 badanych przebywaj膮cych obecnie na urlopie macierzy艅skim lub wychowawczym, obawia si臋 powrotu do pracy.

Raport 2022 „Bizneswoman Roku: Zarobki i motywacje polskich przedsi臋biorczy艅”

Jednym z naszych cel贸w jest odczarowanie mitu pieni膮dza. Tak, aby przesta艂 on by膰 tematem tabu. Rzecz膮, o kt贸r膮 si臋 nie pyta i o kt贸rej g艂o艣no si臋 nie m贸wi. Zale偶y nam, aby z jednej strony kobiety potrafi艂y wyceni膰 sw贸j czas, swoje us艂ugi, zna艂y swoj膮 warto艣膰 na rynku pracy oraz w biznesie. Z drugiej natomiast, 偶eby nie ba艂y si臋 inwestowa膰, tak偶e w nowoczesne technologie, swoje pomys艂y, nowe projekty.

Dla 59,9%聽Polek motywacj膮 do za艂o偶enia w艂asnej firmy by艂a elastyczno艣膰 oraz mo偶liwo艣膰 samodzielnego decydowania o tym, ile, kiedy i gdzie pracuj臋.

Po艂owa respondentek deklaruje, 偶e przychody ich firmy s膮 wi臋ksze ni偶 w ostatnich latach.

Blisko co czwarta badana, kt贸ra rozwa偶a za艂o偶enie swojej firmy, chcia艂abym zarabia膰 mi臋dzy 6 000 a 10 000 z艂otych.

42% polskie przedsi臋biorczy艅 sp臋dza w pracy wi臋cej ni偶 40 godzin tygodniowo.

Raport 2022 „Bizneswoman Roku: Polki i przedsi臋biorczo艣膰”

Polki na tle kobiet z innych kraj贸w Europy s膮 bardzo przedsi臋biorcze, jednak tegoroczne badanie pokazuje nam, 偶e niepewna sytuacja gospodarcza ma odzwierciedlenie w biznesowych nastrojach naszych rodaczek. Odsetek kobiet, kt贸re chcia艂yby prowadzi膰 w艂asn膮 firm臋, znacznie spad艂 w przeci膮gu ostatniego roku 鈥 teraz s膮 to 鈪 badanych, przed rokiem by艂y to 鈪 ankietowanych. Wzros艂a r贸wnie偶 liczba przedsi臋biorczy艅, kt贸re uwa偶aj膮, 偶e ich firmy nie maj膮 szans na rozw贸j w nadchodz膮cych miesi膮cach.

Ponad 40%聽Polek deklaruje, 偶e chcia艂oby prowadzi膰 w艂asn膮 firm臋.

Co druga badana czuje, 偶e odnalaz艂aby wsparcie u bliskich w przypadku podj臋cia decyzji o za艂o偶eniu firmy.

58% polskich przedsi臋biorczy艅 nie zatrudnia pracownik贸w 鈥 i nie planuje tego zmienia膰.

Blisko co trzecia ankietowana przedsi臋biorczyni przyznaje, 偶e w 2022 r. cz臋艣ciej ni偶 w poprzednich latach mia艂a szans臋 na nowe projekty.

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: 呕ycie prywatne polskich przedsi臋biorczy艅”

Wed艂ug danych GUS obowi膮zki rodzinne s膮 najcz臋stsz膮 przyczyn膮 bierno艣ci zawodowej kobiet w wieku produkcyjnym 鈥 w艣r贸d m臋偶czyzn s膮 to czynniki losowe, jak choroba lub niepe艂nosprawno艣膰. Kwestia 偶ycia rodzinnego, zwi膮zanych z nim obowi膮zk贸w i obawy o jego jako艣膰 powtarzaj膮 si臋 jak mantra w rozmowach, debatach i badaniach na temat przedsi臋biorczo艣ci kobiet. Z poprzedniej cz臋艣ci naszego raportu wynika, 偶e ponad 鈪 Polek chc膮cych prowadzi膰 w艂asne firmy uwa偶a, 偶e mo偶e to negatywnie wp艂ywa膰 na 偶ycie rodzinne. Z niniejszego raportu dowiadujemy si臋, 偶e jeszcze wy偶szy odsetek kobiet, kt贸re ju偶 maj膮 w艂asne biznesy, twierdzi, 偶e faktycznie tak jest, w dodatku pandemia zwi臋kszy艂a ilo艣膰 obowi膮zk贸w zawodowych u niemal po艂owy z nich. Wed艂ug wcze艣niejszego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮 14 proc. kobiet przed przyj臋ciem awansu powstrzymywa艂aby obawa, 偶e nie da rady pogodzi膰 pracy z wychowaniem dzieci, a zdaniem 12 proc. istotny wp艂yw na tak膮 decyzj臋 mia艂yby wsparcie w opiece nad dzie膰mi i wi臋ksze partnerstwo w zwi膮zku.

Niemal 40%聽badanych przedsi臋biorczy艅 uwa偶a, 偶e prowadzenie firmy utrudnia im 偶ycie rodzinne.

Prawie 1/3 respondentek sp臋dza w pracy 41-50 godzin tygodniowo.

Blisko 50% ankietowanych stwierdzi艂o, 偶e ma wi臋cej obowi膮zk贸w zawodowych ni偶 przed pandemi膮.

Nieco ponad 40% Polek cierpi na problemy ze snem.

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Poczucie w艂asnej warto艣ci polskich przedsi臋biorczy艅 a wycena ich us艂ug”

Polskie przedsi臋biorczynie ogranicza g艂贸wnie brak pewno艣ci siebie, jak wynika z najnowszego raportu 鈥濨izneswoman Roku鈥 Fundacji Sukcesu Pisanego Szmink膮. Ponad 鈪 czasami zdarza si臋 prowadzi膰 projekty lub bra膰 w nich udzia艂  nieodp艂atnie, a wycena swojego czasu przychodzi z 艂atwo艣ci膮 tylko 鈪 badanych. Inspiracj膮 do budowania poczucia w艂asnej warto艣ci jako bizneswoman mog膮 by膰 laureatki najstarszego i najwi臋kszego konkursu dla przedsi臋biorczych Polek Bizneswoman Roku.

Zdaniem Polek 80% kobiet zani偶a swoje oczekiwania finansowe

A偶 40% badanych przedsi臋biorczy艅 twierdzi, 偶e wycena ich produkt贸w i us艂ug sprawia im problemy, co wynika z niech臋ci do rozm贸w o pieni膮dzach lub nieznajomo艣ci cen konkurencji.

Ponad 1/3 czasami zdarza si臋 prowadzi膰 projekty lub bra膰 w nich udzia艂 nieodp艂atnie.

14% wycenia swoje dzia艂ania poni偶ej stawki rynkowej.

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Polki chc膮 by膰 przedsi臋biorcze”

Jak wynika z raportu Bizneswoman Roku, wiele kobiet w Polsce chcia艂oby prowadzi膰 w艂asn膮 firm臋 – wi臋kszo艣膰 my艣li o tym od ponad roku, a 录 nawet od 4 do 8 lat! Co wi臋c je powstrzymuje? Czemu my艣l膮 o w艂asnej dzia艂alno艣ci? Jakie firmy chcia艂yby budowa膰? Jak wyobra偶aj膮 sobie 偶ycie przedsi臋biorczyni?

A偶聽 68% Polek chcia艂oby prowadzi膰 w艂asn膮 firm臋.

Ponad聽 50%聽my艣li o tym od roku do dw贸ch lat, a co dziesi膮ta nawet od czterech do o艣miu lat.

Ponad聽16% respondentek przed za艂o偶eniem w艂asnego biznesu powstrzymuje brak pewno艣ci siebie.

Dla 1/4 ankietowanych najwi臋ksz膮 motywacj膮 do za艂o偶enia w艂asnej firmy jest ch臋膰 bycia niezale偶n膮.

Ponad 25%respondentek chcia艂aby rozwija膰 firmy na skal臋 globaln膮,聽a po艂owa wola艂aby dzia艂a膰 lokalnie

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Sytuacja i pespektywy polskich przedsi臋biorczy艅”

Wed艂ug danych z KRS za 2020 r. co trzecia polska firma jest za艂o偶ona i prowadzona przez kobiet臋, co pod tym wzgl臋dem stawia nas na wysokim miejscu w艣r贸d kraj贸w Unii Europejskiej. Kobiety szczeg贸lnie zdominowa艂y rynek us艂ug – na koniec 2020 r. nale偶a艂o do nich 戮 firm. Minione dwa lata spowodowa艂y jednak wiele trudno艣ci i niepewno艣ci na rynku pracy oraz w艣r贸d os贸b prowadz膮cych w艂asne biznesy. Nie pomagaj膮 z pewno艣ci膮 aktualne zawirowania gospodarcze oraz zmiany prawne i podatkowe. Jak polskie przedsi臋biorczynie odnajduj膮 si臋 w nowej sytuacji i z jakimi wyzwaniami musz膮 si臋 mierzy膰 i jak oceniaj膮 perspektywy na przysz艂o艣膰?

Ponad 1/3 polskich bizneswoman uwa偶a si臋 za osoby, kt贸re przede wszystkim potrafi膮 walczy膰 z przeciwno艣ciami.

Niemal 1/3 przyznaje, 偶e w ci膮gu ostatniego roku mia艂a problemy z prowadzeniem dzia艂alno艣ci.

Ponad 1/4 odnotowa艂a spadek przychod贸w.聽

70% odczuwa obecnie zwi臋kszony stres w zwi膮zku z prowadzeniem firmy.

70% widzi szanse rozwoju w najbli偶szych miesi膮cach.

Niemal 50% cz臋艣ciej ni偶 w poprzednich latach mia艂a szans臋 pracy nad nowymi projektami.

dowiedz si臋 wi臋cej