Nasze raporty

Raport #CoZTąKasą

W dzisiejszym zabieganym świecie pieniądze odgrywają niezwykle istotną rolę, kształtując nasze życie i rzeczywistość na różne sposoby. Kampania społeczna #CoZTąKasą, realizowana przez Sukces Pisany Szminką przy wsparciu Banku BNP Paribas przybliża spojrzenie i emocje Polaków oraz Polek na temat pieniędzy. Dąży do zrozumienia, jak myślimy o pieniądzach i jak te myśli wpływają na nasze relacje z rodziną, bliskimi, przyjaciółmi i społeczeństwem.

44% Polek i Polaków myśląc o pieniądzach, odczuwa niepokój o przyszłość.

Co dziesiąty z nas ma długi, o których nie wie nasz partner lub partnerka.

11% respondentów zakończyło kiedyś związek partnerski przez konflikt o pieniądze. 

Raport 2023 „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość”

Badania z okazji Konkursu Bizneswoman Roku przeprowadzamy już od lat Również i teraz niektóre z wyników zaskakują, jak chociażby fakt, że mimo niełatwej sytuacji gospodarczej, apetyt na przedsiębiorczość Polek nie zmniejsza się. W tym roku aż 41 proc. respondentek deklaruje, że chciałoby prowadzić własną firmę, a niemal co 3. już ją posiada.

Wiemy też już, w jakiej najchętniej branży kobiety chcą rozwijać swoje firmy. I choć w ubiegłym roku najczęściej wskazywany był szeroko rozumiany sektor edukacji (16 proc.), to już w tym inny znajduje się na szczycie zestawienia. I jest to naprawdę ciekawa zmiana, o czym przekonacie się, czytając dalszą część raportu.

Blisko co czwarta badana deklaruje, że pragnie rozwijać firmę międzynarodowo. 

Blisko co trzecia ankietowana uważa, że niższe składki ZUS przez pierwsze kilka lat prowadzenia firmy byłyby największym wsparciem bezpośrednio po założeniu własnej działalności. 

15% respondentek wskazuje na mniejsze podatki jako najlepsze wsparcie na początku prowadzenia biznesu.

Raport 2022 „Bizneswoman Roku: Życie prywatne polskich przedsiębiorczyń”

Wyniki naszego zeszłorocznego badania wskazywały, że co trzecia przedsiębiorczyni uważa, że prowadzenie własnej firmy ułatwia życie rodzinne np. z powodu elastycznych godzin pracy. Jednak większy odsetek respondentek, bo 39 proc., deklarował, że własny biznes to życie rodzinne utrudnia. Bardzo cieszy fakt, że w najnowszej edycji badania te proporcje ulegają zmianom.

Nie należy także zapominać o tym, jak istotna jest rola mężczyzny, zarówno jako ojca, jak i partnera. W ubiegłym roku blisko co czwarta ankietowana przedsiębiorczyni przyznawała, że nie dzieli równo z partnerem obowiązków domowych i rodzinnych – i to niestety się nie zmieniło. Od lat w ramach Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką działamy na rzecz równości płci zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatny, bo równość zaczyna się w domu.

Co trzecia Polka po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym planuje zmienić pracę.

Co 12. niemal co dwunasta badana po powrocie z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego planuje rozpocząć własną działalność.

Blisko 40% wszystkich respondentek planujących rozpoczęcie działalności na własny rachunek przypuszcza, że ułatwia ona kobietom opiekę nad dziećmi i domem. 

Raport 2022 „Bizneswoman Roku: Przedsiębiorczość Polek a stres i obawy”

Stres jest czynnikiem, którego nie da się w pełni wykreślić z życia zawodowego, a przedsiębiorczynie są na niego szczególnie narażone. Wyniki przeprowadzonego przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką badania wskazują, że niemal dwie na trzy ankietowane odczuwają obecnie większy stres niż dawniej. Obawy Polek prowadzących własny biznes związane są głównie ze zmienną sytuacją gospodarczą oraz rosnącymi kosztami. Także podobny odsetek respondentek ubiegłorocznej edycji badania deklarował zwiększony stres w porównaniu do poprzednich lat.

Połowę Polek, które chciałyby założyć własne firmy, powstrzymuje obecna sytuacja gospodarcza.

65% przedsiębiorczyń stresuje się prowadzeniem firmy bardziej niż w poprzednich latach.

3/4 badanych przebywających obecnie na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, obawia się powrotu do pracy.

Raport 2022 „Bizneswoman Roku: Zarobki i motywacje polskich przedsiębiorczyń”

Jednym z naszych celów jest odczarowanie mitu pieniądza. Tak, aby przestał on być tematem tabu. Rzeczą, o którą się nie pyta i o której głośno się nie mówi. Zależy nam, aby z jednej strony kobiety potrafiły wycenić swój czas, swoje usługi, znały swoją wartość na rynku pracy oraz w biznesie. Z drugiej natomiast, żeby nie bały się inwestować, także w nowoczesne technologie, swoje pomysły, nowe projekty.

Dla 59,9% Polek motywacją do założenia własnej firmy była elastyczność oraz możliwość samodzielnego decydowania o tym, ile, kiedy i gdzie pracuję.

Połowa respondentek deklaruje, że przychody ich firmy są większe niż w ostatnich latach.

Blisko co czwarta badana, która rozważa założenie swojej firmy, chciałabym zarabiać między 6 000 a 10 000 złotych.

42% polskie przedsiębiorczyń spędza w pracy więcej niż 40 godzin tygodniowo.

Raport 2022 „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość”

Polki na tle kobiet z innych krajów Europy są bardzo przedsiębiorcze, jednak tegoroczne badanie pokazuje nam, że niepewna sytuacja gospodarcza ma odzwierciedlenie w biznesowych nastrojach naszych rodaczek. Odsetek kobiet, które chciałyby prowadzić własną firmę, znacznie spadł w przeciągu ostatniego roku – teraz są to ⅖ badanych, przed rokiem były to ⅔ ankietowanych. Wzrosła również liczba przedsiębiorczyń, które uważają, że ich firmy nie mają szans na rozwój w nadchodzących miesiącach.

Ponad 40% Polek deklaruje, że chciałoby prowadzić własną firmę.

Co druga badana czuje, że odnalazłaby wsparcie u bliskich w przypadku podjęcia decyzji o założeniu firmy.

58% polskich przedsiębiorczyń nie zatrudnia pracowników – i nie planuje tego zmieniać.

Blisko co trzecia ankietowana przedsiębiorczyni przyznaje, że w 2022 r. częściej niż w poprzednich latach miała szansę na nowe projekty.

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Życie prywatne polskich przedsiębiorczyń”

Według danych GUS obowiązki rodzinne są najczęstszą przyczyną bierności zawodowej kobiet w wieku produkcyjnym – wśród mężczyzn są to czynniki losowe, jak choroba lub niepełnosprawność. Kwestia życia rodzinnego, związanych z nim obowiązków i obawy o jego jakość powtarzają się jak mantra w rozmowach, debatach i badaniach na temat przedsiębiorczości kobiet. Z poprzedniej części naszego raportu wynika, że ponad ⅓ Polek chcących prowadzić własne firmy uważa, że może to negatywnie wpływać na życie rodzinne. Z niniejszego raportu dowiadujemy się, że jeszcze wyższy odsetek kobiet, które już mają własne biznesy, twierdzi, że faktycznie tak jest, w dodatku pandemia zwiększyła ilość obowiązków zawodowych u niemal połowy z nich. Według wcześniejszego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką 14 proc. kobiet przed przyjęciem awansu powstrzymywałaby obawa, że nie da rady pogodzić pracy z wychowaniem dzieci, a zdaniem 12 proc. istotny wpływ na taką decyzję miałyby wsparcie w opiece nad dziećmi i większe partnerstwo w związku.

Niemal 40% badanych przedsiębiorczyń uważa, że prowadzenie firmy utrudnia im życie rodzinne.

Prawie 1/3 respondentek spędza w pracy 41-50 godzin tygodniowo.

Blisko 50% ankietowanych stwierdziło, że ma więcej obowiązków zawodowych niż przed pandemią.

Nieco ponad 40% Polek cierpi na problemy ze snem.

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Poczucie własnej wartości polskich przedsiębiorczyń a wycena ich usług”

Polskie przedsiębiorczynie ogranicza głównie brak pewności siebie, jak wynika z najnowszego raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Ponad ⅓ czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział  nieodpłatnie, a wycena swojego czasu przychodzi z łatwością tylko ⅕ badanych. Inspiracją do budowania poczucia własnej wartości jako bizneswoman mogą być laureatki najstarszego i największego konkursu dla przedsiębiorczych Polek Bizneswoman Roku.

Zdaniem Polek 80% kobiet zaniża swoje oczekiwania finansowe

40% badanych przedsiębiorczyń twierdzi, że wycena ich produktów i usług sprawia im problemy, co wynika z niechęci do rozmów o pieniądzach lub nieznajomości cen konkurencji.

Ponad 1/3 czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie.

14% wycenia swoje działania poniżej stawki rynkowej.

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Polki chcą być przedsiębiorcze”

Jak wynika z raportu Bizneswoman Roku, wiele kobiet w Polsce chciałoby prowadzić własną firmę – większość myśli o tym od ponad roku, a ¼ nawet od 4 do 8 lat! Co więc je powstrzymuje? Czemu myślą o własnej działalności? Jakie firmy chciałyby budować? Jak wyobrażają sobie życie przedsiębiorczyni?

Aż  68% Polek chciałoby prowadzić własną firmę.

Ponad  50% myśli o tym od roku do dwóch lat, a co dziesiąta nawet od czterech do ośmiu lat.

Ponad 16% respondentek przed założeniem własnego biznesu powstrzymuje brak pewności siebie.

Dla 1/4 ankietowanych największą motywacją do założenia własnej firmy jest chęć bycia niezależną.

Ponad 25% respondentek chciałaby rozwijać firmy na skalę globalną, a połowa wolałaby działać lokalnie

Raport 2021 „Bizneswoman Roku: Sytuacja i pespektywy polskich przedsiębiorczyń”

Według danych z KRS za 2020 r. co trzecia polska firma jest założona i prowadzona przez kobietę, co pod tym względem stawia nas na wysokim miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Kobiety szczególnie zdominowały rynek usług – na koniec 2020 r. należało do nich ¾ firm. Minione dwa lata spowodowały jednak wiele trudności i niepewności na rynku pracy oraz wśród osób prowadzących własne biznesy. Nie pomagają z pewnością aktualne zawirowania gospodarcze oraz zmiany prawne i podatkowe. Jak polskie przedsiębiorczynie odnajdują się w nowej sytuacji i z jakimi wyzwaniami muszą się mierzyć i jak oceniają perspektywy na przyszłość?

Ponad 1/3 polskich bizneswoman uważa się za osoby, które przede wszystkim potrafią walczyć z przeciwnościami.

Niemal 1/3 przyznaje, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności.

Ponad 1/4 odnotowała spadek przychodów. 

70% odczuwa obecnie zwiększony stres w związku z prowadzeniem firmy.

70% widzi szanse rozwoju w najbliższych miesiącach.

Niemal 50% częściej niż w poprzednich latach miała szansę pracy nad nowymi projektami.

dowiedz się więcej