Nasze raporty

Raport „Dobre praktyki firm członkowskich Klubu Champions of Change”

Mało elastyczny czas pracy, luka płacowa i nieuwzględnianie urlopów macierzyńskich i rodzicielskich w ścieżkach karier to problemy, które wpływają na brak równości płci na najwyższych stanowiskach. O zmiany w tym obszarze, nie tylko w swoich firmach, z powodzeniem walczą członkowie Klubu Champions of Change. Dzięki rozwijaniu kultury różnorodności w firmach oraz wspieraniu kobiet można uzyskać wymierne korzyści – wynika z raportu „Klub Champions of Change – podsumowanie działań w 2019 roku. Wybrane dobre praktyki firm członkowskich”.

Raport „Satysfakcja Polek z pracy i zarobków”

64 proc. kobiet ankietowanych przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką jest zadowolonych ze swojej pracy, ale tylko 27 proc. w pełni satysfakcjonuje to, co robią. Ponad 1/3 w ogóle nie jest zadowolona z kariery zawodowej. Aż 66 proc. kobiet uważa, że ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji i chciałoby dostać podwyżkę w wysokości min. 1000 zł na rękę. Raport „Satysfakcja Polek z Pracy i Zarobków” odkrywa też dobre karty: kobiety nie pozostają bezczynne – chętnie uczestniczą szkoleniach i warsztatach, także poza pracą.

Raport „Wybieraj swoją przyszłość świadomie”

Jeszcze kilka lat temu nadreprezentacja młodych ludzi decydowała się na wybór studiów wyższych na kierunkach typu zarządzanie i marketing. Jak pokazuje Raport Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką obecnie coraz częściej młodzi ludzie biorą pod uwagę ścieżkę rozwoju opartą o naukę w szkole zawodowej czy technikum. Jednocześnie ponad 80% osób w wieku 15-29 lat podejmuje te decyzje nieświadomie, większość informacji czerpiąc z Internetu, a 2/3 z nich robi to bez konsultacji z ekspertami.

Młodzi ludzie często decydują się na pracę poniżej swoich kwalifikacji, za niskie wynagrodzenie, w branżach i zawodach, których przyszłość jest niepewna lub na które nie ma popytu. Efektem jest frustracja i częste zmiany szkół, kierunków studiów i pracy. Szukając źródeł tego problemu, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką sprawdziła, czym kierują się młode osoby decydując o swojej karierze.

Raport „Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracy”

Ten Raport przygotowałyśmy, by kontynuować dyskusję na temat barier, które utrudniają wykorzystanie potencjału kobiet oraz szans, które wspierają je w awansach, rozwijaniu swoich pomysłów i budowaniu silnych firm. W przeprowadzonej ankiecie oddałyśmy głos kobietom, pytając o ich doświadczenia, refleksje i opinie. Część z tych wypowiedzi cytujemy, by liczby zyskały szerszy kontekst i ludzki wymiar. Wzbogaciłyśmy je o komentarze ekspertów, w których znajdą Państwo przykłady dobrych praktyk, które już działają. Mamy nadzieję, że będą one wskazówką dla pracodawców, inwestorów, liderów opinii i ułatwią im wprowadzanie rozwiązań, które wesprą kobiety i przyczynią się do rozwoju firm oraz gospodarki.

Badanie „DNA SuXesu Polek”

Przede wszystkim – bardziej świadoma. Tak wynika z badań „DNA Sukcesu Polek” przeprowadzonych przez Agencję badawczą Izmałkowa na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Jest bardziej świadoma tego, czego chce, co uważa za swój sukces oraz jakie mogą być koszty sukcesu, do którego dąży. Aż 92% jest świadoma kosztów, rozumie zagrożenia, które mogą się pojawić, gdy zdobywa szczyt, a więc może się też lepiej na nie przygotować. Potencjalne koszty nie są więc przeszkodą, by realizowały swoje plany i marzenia. Nawet, jeśli budzą lęk. Co czwarta Polka za swój sukces uważa konfrontację ze swoimi lękami.

58% Polek uważa, że sukces jest zawsze pozytywny i nie ma kosztów.

1/3 badanych kobiet zarabia 4100 – 10 tys. na rękę i dla prawie połowy jest to sukces.

63% Polek za sukces uważa pracę, która sprawia przyjemność oraz zapewnia równowagę miedzy pracą, domem i rozwojem osobistym.

  • Dla Polek sukcesem jest samo podjęcie próby, bez względu na osiągnięty efekt.
  • Co czwarta Polka za swój sukces uznaje konfrontację z lękami oraz odwagę, by zadbać o swoje potrzeby bez poczucia winy.

Aż 63% Polek uważa, że sukcesem jest praca, która daje poczucie spełnienia oraz równowaga między wszystkimi aspektami życia. I chociaż rodzina nie jest sukcesem, do którego dążą, jest ona ważna, gdy już ją mają. Co więcej, aż 26% Polek, które mają dzieci odbiera sukces bardziej pozytywnie od tych, które są bezdzietne. Co ciekawe, wśród tych, które mają dzieci, ale nie mają partnera – są po rozwodzie – aż 67% ma jednoznacznie pozytywny stosunek do sukcesu.

Czy wiesz, że…

  • To pieniądze, a nie rodzina częściej kojarzą się Polkom z sukcesem.
  • Satysfakcja z sukcesu rośnie wśród kobiet, które są po rozwodzie lub zakończyły długoletni związek.
  • Rodzina nie jest sukcesem, do którego się dąży. Ale uznaje się ją za sukces, jeśli się ją ma.
  • Single częściej czują pełną satysfakcję z sukcesu, niż osoby, które mają partnera.

Badanie #StaćMnieNaSukces

Czy dajemy sobie prawo do sukcesu? Badanie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, w którym wzięło blisko 700 kobiet pokazuje, że wciąż borykamy się z krytycznym szeptem w naszej głowie. A ten podpowiada nam – „Nie nadajesz się!”, „Daj sobie spokój, to nie dla ciebie”, „Wciąż za mało potrafisz”, „Jeśli to zrobisz, będziesz złą matką”.

Wyrzuty sumienia, kiedy chcemy zrobić coś tylko dla siebie, brak pewności siebie, kiedy stajemy przed nową szansą lub wyzwaniem, poczucie, że jesteśmy wciąż nie takie jak trzeba. W naszych głowach jest mnóstwo myśli i przekonań, które zamiast nas wspierać, konsekwentnie podstawiają nam nogę. I kiedy podchodzimy do szeroko otwartych drzwi z napisem „Szansa”, stajemy przed nimi i same je sobie zamykamy przed nosem. A nic tak nie cieszy naszego wewnętrznego krytyka jak kolejna zmarnowana możliwość.

W naszym badaniu zebrałyśmy te wszystkie „krytyczne szepty”, które wybrzmiewają w głowach kobiet, z którymi się spotykałyśmy i rozmawiałyśmy. Zapytałyśmy więc jak często pojawiają się one w głowach kobiet w ogóle – Nigdy? Rzadko? Często? Oto wyniki.

70% kobiet rezygnuje z czasu tylko dla siebie, bo uważa, że inni bardziej jej potrzebują i musi o wszystko zadbać samodzielnie.

56% kobiet boryka się z myślą, że jest złą matką, kiedy zostaje w pracy po godzinach. Tylko 9% deklaruje, że zostaje w pracy bez żadnych wyrzutów sumienia.

4% kobiet nigdy nie czuje się ograniczana przez oczekiwania innych.

50% kobiet ogranicza brak pewności siebie.

50% kobiet ma poczucie, że wymaga się od niej dokonywania wyborów- „moje potrzeby versus potrzeby bliskich”.

60% kobiet wprowadzając zmiany w swoim życiu zawodowym kieruje się oceną innych.

8% kobiet nigdy nie ma wyrzutów sumienia robiąc coś tylko dla siebie.

9% kobiet deklaruje, że nie brakuje im pewności siebie, by podejmować ambitne zadania.

dowiedz się więcej